|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Igor
|
Viestin otsikko: Auton pesemisen vaikeus Lähetetty: 14.10.2019 15:36 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Ostin männäviikolla tummansinisen (bleu mauritius nacre) 213tkm ajetun -01 Xsaran, jonka maalipinta näytti siltä, että se kaipaa kunnon pesua ja vahausta. Perusteellisen mutta hellän liuotinpesun (jotta vanhat vahajäämät lähtee) ja kuivauksen jälkeen sieltä pölyn ja lian alta paljastui kuitenkin tällainen näky... alkuun se näytti siltä, kuin lakkapinta olisi osittain irronnut tai vaurioitunut, mutta sormella pintaa koittaessa siinä ei tuntunut sellaista epätasaisuutta kuin lakan hilseillessä yleensä tuntuu.  Lähdin kokeilemaan konepellin reunasta Korrek Kliinerillä. Alla kuva ennen ja jälkeen. Eihän siitä käsipelillä naarmut lähde, mutta pinta kirkaistui kummasti.   Loppu hyvin, kaikki hyvin, mutta mikä hitto tuommoisen voi aiheuttaa? Joku pinnoite tai värivaha joka on osittain kulunut pois? Pintaan auringossa kuivunut pesuaine?
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
|
jaffa552
|
Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus Lähetetty: 14.10.2019 16:12 |
Viestit: 62
|
|
Mieleen tulee, huonossa vahassa olevaan maalipintaan, kuivahtunut liuotinpesuaine. Ei välttämättä edes auringossa, vaan suihkuteltu lämpimälle konepellille ja vähän huolimattomasti huuhdeltu. Korostuu vielä tummassa autossa.
DS 4 THP 200 Sport Chic,Suzuki GSF650S Bandit -06 EX:C4 HDi 2.0 VTRS-07,Xsara 2.0i-16v-02,C5 2.0i-16v Break aut- 04,Honda CR-V 2.0 aut-97,MB E230-aut-89,MB 190 E 2.0-aut -84,Oldsmobile Omega Coupe -75,Fiat 127,Nissan Cherry 1,5 turbo-85,Volvo 144 -74/75
|
|
|
|
 |
|
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus Lähetetty: 14.10.2019 17:46 |
Viestit: 2666 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
|
Mun mielestä näyttäs että siinä on ne vanhat vahat? Eri aineilla kokeilemallahan se selviää mihin tuo liukenee. Vesi, mäntyöljyliuotin, hiilivetyliuotin, bräkleen.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
|
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus Lähetetty: 15.10.2019 12:50 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Joku pesukadun päälle ruikittava vaha? Kun on tuollaisia valumajälkiä... Pesin auton Pineline Tehopesulla, jolla yleensä on vanhat vahat lähteneet (ainakin muista autoista) aika mukavasti. Tuo ei lähtenyt. Tähän se tuntuu liukenevan ajan kanssa: https://www.autonhoitokauppa.fi/bilt-hamber-cleanser-fluid-500-ml. Ton tarkkaa koostumusta en tiedä, ei ole purkkia just nyt tässä. Ei ole IPA, netti kertoo että "naphtha-based". Pelkällä Korrekin kestovahalla tuosta taittuu pahin sameus, mutta jäljet jää näkyviin. Jarrukliineriä en ole vielä kokeillut. Pari ovea olisi vielä käsittelemättä, joten vielä ehtii kokeilemaan. 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus Lähetetty: 15.10.2019 17:06 |
Viestit: 5939 Paikkakunta: Lahti
|
Setämies pesi yhden Swartvegalla  hyvin oli liat lähteneet.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus Lähetetty: 15.10.2019 19:07 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Toimiskohan ihan perinteinen pienpoistoaine kun toi bilt-hamberin ainekin käy siihenkin? Tai sitten ihan vaan tärpätti? 
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
|
ovi
|
Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus Lähetetty: 15.10.2019 19:19 |
Viestit: 297
|
|
Tärpätti on hyvä, kuten myös Marinol. Kummallakin lähtee vahat ja piet, mutta ne eivät "pysty" maalipintaan. Marinol on mukavampaa käyttää, koska se haihtuu nopeammin ja siitä ei jää pintaan käytännössä mitään. Viinalla on käsiä kuivattava vaikutus, joten kannattaa laittaa pllutohtorin hanskat käteen.
|
|
|
|
 |
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus Lähetetty: 16.10.2019 08:25 |
Viestit: 1961 Paikkakunta: Helsinki
|
ovi kirjoitti: kannattaa laittaa pllutohtorin hanskat käteen. Meillä noita kutsutaan sormikortongeiksi 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus Lähetetty: 16.10.2019 08:37 |
Viestit: 7850 Paikkakunta: Eurajoki
|
ovi kirjoitti: Viinalla on käsiä kuivattava vaikutus, joten kannattaa laittaa pllutohtorin hanskat käteen. Näinkö? 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
ovi
|
Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus Lähetetty: 16.10.2019 18:12 |
Viestit: 297
|
|
Teuski meinaa pullotohtorin hanskoja ja niinhän munkin piti kirjoittaa, kun viinasta oli puhe. Mutta ihan tosissan nykyään tulee vedettyä käteen, pllutohtorin hanskat, kun käsittelee liuottimia, öljyjä, rasvoja yms... Kaipa niille on jo altistunut tarpeeksi, niin iho ei vain kestä niitä juur nimeksikään. Mutta eihän nuo tietysti eroa mitenkään muistakaan suojavälineistä, joita on suotavaa käyttää.
Oli miten oli, niin mulla on ollut tapana poistaa maalipinnalta kaikki epäpuhtaudet Marinolilla ennen vahausta.
|
|
|
|
 |
|
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus Lähetetty: 17.10.2019 11:59 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Tärpätin kanssa en nyt viitsinyt alkaa lutraamaan, kun toi Korrekin Kliinerikin haisee jo riittävän tymäkälle... kyljessä lähtötilanne oli liuotinpesun ja pienpoistoaineen (Gyeon Tar Remover) jälkeen tämä:  Clay barilla lähti pinnasta vielä lisää paskaa, mutta vasta Kliinerillä irtosi noi vaaleat minkälie jämät (tässä vielä takalokari ja helma käsittelemättä):  Sitten vielä vahat päälle, niin eiköhän tuolla pärjää kevääseen...
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
|
|