Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ecu tuninki
ViestiLähetetty: 16.10.2019 21:15 

Onkos tästä osa-alueesta arvon patonkilaisilla kokemusta? Eilen illalla muuta rojua kiinasta katsellessani törmäsin MPPS ECU-ohjelmointisettiin ja siitä virisi ajatuksia että pitäisikö / uskaltaisiko kokeilla itse ecun säätämistä. Riskit on tiedossa ja elämä on kokemus mutta mielestäni nuo pajat jotka tuninkia tekevät ottavat tuosta työstä hieman turhan korkean korvauksen ottaen huomioon että riskiä moottoririkosta he eivät sitten kuitenkaan ota. Ecun vikafäshin saattavat korvata. Mielipiteitä? Kokemuksia?

Poissa

Viestin otsikko: Re: Ecu tuninki
ViestiLähetetty: 16.10.2019 21:54 
Käyttäjän avatar

Näin se menee MPPS:llä. Ei ainakaan V6-PSA:n ecuihin oikein löydy valmiita karttoja.

viewtopic.php?f=9&t=17996&hilit=bench

Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa

Viestin otsikko: Re: Ecu tuninki
ViestiLähetetty: 17.10.2019 13:08 
Käyttäjän avatar

Säätämisestä kyllä on kokemuksia, mutta ei MPPS:stä tai sitikan ecuista.

Ihan mukavaa harrasteluahan tuo on. Suosittelen tutustumaan alan kirjallisuuteen ja foorumeihin, ja mielellään tuossa järjestyksessä. Netistä löytyy myös maksullisia efi/ecu tuning -kursseja, joista on silloin tällöin ilmaisia "makupaloja" tarjolla (esim. https://www.hpacademy.com).

Itse olen tehnyt säätöjä tohon väärämmerkkiseen sitä mukaa kun koneeseen on tullut hw-päivityksiä. Säätämisen olen tehnyt kadulla (motarin rampit on käteviä...), mutta sytkäkarttojahan ei saa ilman dynoa kuin korkeintaan vähän sinne päin, varsinkaan osakaasulle. Ja laajakaista-lambda on aika välttämätön varuste. Kone on omasta säätämisestä huolimatta pysynyt nipussa, ja dynossa käyntikin yllätti positiivisesti.

Kyllähän tuo säätäminen ottaa aikaa, että siinä mielessä säätöjä tekevien pajojen veloitukset on minusta ihan ymmärrettäviä. Ei ne dynotkaan ilmaisia ole. Siis kun ei puhuta noista pelkkiä purkkisoftia asentavista putiikeista...

- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ]