Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kaasutekniikan ylläpitokustannukset
ViestiLähetetty: 24.11.2019 21:49 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Onko ikääntyvien kaasuautojen ylläpito kuin kallista? Jos säiliö on sisätiloissa, niin taitaa kestää pitkään, auton iän? Paineensäädin kai menee jossain vaiheessa ja maksaa muutaman satasen.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaasutekniikan ylläpitokustannukset
ViestiLähetetty: 25.11.2019 21:00 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Ainakin tehdasasenteisissa vaihdetaan määräaikaishuolloissa m.m suodatin,ja muistaakseni säiliöllä on myös vaihtoväli,tosin pitkä.



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaasutekniikan ylläpitokustannukset
ViestiLähetetty: 25.11.2019 21:54 

Viestit: 5129
Eikö tuossa ole nyt muuta katsastusta/rarkastusta kuin ihan normaali autokatsastus? Minkäpituinen käyttöikä noilla säiliöillä on tällä hetkellä, ilmeisesti jossain säädännössä on maksimissaan 20 vuotta, mutta valmistaja voi määrätä lyhyemmän, ja kun käyttöikä on täynnä ainoa vaihtoehto lienee poistaa se käytöstä, eli ei voi "katsastaa" uudeksi. Mutta onko tuo kaikkia koskeva ja velvoittava:
" ECE R110:n uusin versio ottaa kantaa säiliöiden määräaikaistarkastuksiin ja määrittelee säiliövaatimuksissa säiliölle käyttöiän, josta mm. erilaiset säiliötestit riippuvat. Enimmäiskäyttöikä on 20 vuotta. Sallitun käyttöajan on oltava merkitty selkeästi ja pysyvästi säiliöön. Kun suurin sallittu käyttöikä saavutetaan, säiliö on poistettava käytöstä. "
lainaus tuolta: https://tietokayttoon.fi/documents/1061 ... loissa.pdf

VW joutui kutsumaan kaasuautoja tarkastukseen, kun pari Tourania räjähti Ruotsissa (ja muuallakin Euroopassa), mutta noissa on tankki auton alla ja ruostuminen syynä. (muistelisin että jossain muussakin autossa vaihdettiin säiliöitä)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaasutekniikan ylläpitokustannukset
ViestiLähetetty: 25.11.2019 22:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2163
Noihin käyttökuluihin ainakin voi laskea, että sytytystulppia menee kolmet siinä kuin bensalla yhdet. Samoin lambda-antureita myös, kun tuntuvat selvästi käyvän laihalla.

Toinen mielenkiintoinen kysymys on, jos on hakenut kaasu muutokselle valtion 1000€ tuen ja toteaa sen kaasun olevan kuitenkin huonon ja haluaa muuttaa takaisin pelkäksi bensa autoksi. Joutuuko palauttamaan aina koko tuen, vai onko sille jokin kuoleentumis aika?

Ylläpitokustannuksiin pitää myös laskea korotettu käyttövoima vero.



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaasutekniikan ylläpitokustannukset
ViestiLähetetty: 26.11.2019 00:38 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Noiden säiliöiden kanssa saattaa käydä samalla tavalla kuin turvalaitteiden kanssa,nehän piti monella automerkillä uusia alkuun 10 vuoden jälkeen.
Myöhemmin esimerkiksi VW jatkoi tuota aikaa,ja lopuksi kai luopui kokonaan uusimisvaatimuksesta.



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: