Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 5-WHY todistaa; PSA:n auto on parempi kuin Porsche
ViestiLähetetty: 11.12.2019 11:39 

Viestit: 1242
Rakkat toverit! Tämä vaatii asettumista aloilleen, telkkarin sulkemista, pari syvää sisään-ulos-hengitystä ja aivojen kytkemistä sport-asentoon;

Tuossa viime viikolla julkaistiin taas Euroopplainen katsastustilasto, missä Porsche 911 oli paras auto. Haloo! Minulla ja kaikilla mun tutuilla sitikkamiehillä ja peukottinaisilla olisi vain Porsche 911 -autoja, jos asia todellakin olisi niin! Betaromeon valtakunta näyttäisi Nürnburgilta, siella kuvattaisiin uutta tuotantokautta "Der Alte"-jaksoja tuon tuostakin. Mutta ei. Sillä seuraava Toyotan laatuosaston 5-WHY - analytiikka näyttää, miksi Porsche onnistuu katsastuksissa PSA:ta paremmin. Vaikka onkin aika vaatimaton auto, noin suurperheen kulkineeksi. Lukekaa Wikipediasta nappaamani ulkomaankielinen selostus asiasta. Kuten tarkkavainen lukija huomaa, harvaa Porschea todellisuuden omintakeisesti tiedostava elämäntapaomistaja päästää edes ensimmäiseen ensimmäiseen WHY:hyn, kun moni Peukotti ja Sitikka kolkuttaa kuuden-seitsemän pisteen WHY:llä kohti katsastusasemaa*.

“The 5 Whys is a question-asking method used to explore the cause/effect relationships underlying a particular problem. Ultimately, the goal of applying the 5 Whys method is to determine a root cause of a defect or problem.

The following example demonstrates the basic process:

* My car will not start. (the problem)
1. Why? – The battery is dead. (first why)
2. Why? – The alternator is not functioning. (second why)
3. Why? – The alternator belt has broken. (third why)
4. Why? – The alternator belt was well beyond its useful service life and has never been replaced. (fourth why)
5. Why? – I have not been maintaining my car according to the recommended service schedule. (fifth why, root cause)

The questioning for this example could be taken further to a sixth, seventh, or even greater level. This would be legitimate, as the “five” in 5 Whys is not gospel; rather, it is postulated that five iterations of asking why is generally sufficient to get to a root cause. The real key is to encourage the troubleshooter to avoid assumptions and logic traps and instead to trace the chain of causality in direct increments from the effect through any layers of abstraction to a root cause that still has some connection to the original problem.

The technique was originally developed by Sakichi Toyoda and was later used within Toyota Motor Corporation during the evolution of their manufacturing methodologies. It is a critical component of problem solving training delivered as part of the induction into the Toyota Production System. The architect of the Toyota Production System, Taiichi Ohno, described the “5 Whys” method as “… the basis of Toyota’s scientific approach … by repeating why five times, the nature of the problem as well as its solution becomes clear.”

1) Eräs Porsche-tuttavani tunnusti katsovansa läpi konehuoneen, öljyt ja lukevansa (onko) vikakoodeja ... aina ennen ajoon lähtöä. WHY ... good for him!



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 5-WHY todistaa; PSA:n auto on parempi kuin Porsche
ViestiLähetetty: 11.12.2019 12:18 

Viestit: 5876
Paikkakunta: Lahti
Emännän veli osti tuollaisen alle 100tkm ajetun 911 ja toisena päivänä siitä porsi nelivedon jakolaatikko, korjausarvio 4000€ + asennukset, myyjä perui kaupan ilman mutinoita, kuullun mukaan jakolaatikko on sama kuin R-Mersussa :lol:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 5-WHY todistaa; PSA:n auto on parempi kuin Porsche
ViestiLähetetty: 11.12.2019 12:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2163
Xari kirjoitti:
Emännän veli osti tuollaisen alle 100tkm ajetun 911 ja toisena päivänä siitä porsi nelivedon jakolaatikko, korjausarvio 4000€ + asennukset, myyjä perui kaupan ilman mutinoita, kuullun mukaan jakolaatikko on sama kuin R-Mersussa :lol:


Porscheista ja Mersuista on tainnut hajota enemmän jakolaatikoita, kun PSA on koskaan edes valmistanut? ;)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: