Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroën C-ZERO = Peugeot iOn = Mitsubishi iMiEV
ViestiLähetetty: 10.11.2009 18:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Aikovat näemmä brändätä Mitsun sähköauton iMiEV:n Citikaksikin:

http://green.autoblog.com/2009/11/10/mitsubishi-imiev-earns-its-chevrons-bring-on-the-citroen-c-zero/



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën C-ZERO = Peugeot iOn = Mitsubishi iMiE
ViestiLähetetty: 10.11.2009 20:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Jep- Tänään tuli lehdistötiedote aiheesta:

CITROËN C-ZERO - TÄYSSÄHKÖAUTO

Ei bensiinikulutusta, ei ajon aikaisia päästöjä ja alhainen äänitaso: uuden C-Zeron myötä Citroën astuu vahvasti mukaan nollapäästöisten autojen maailmaan. Neljän henkilön C-Zero tekee tulevaisuuden kaupunkiliikenteestä helppoa ja ympäristöystävällistä. Citroën C-Zero tuodaan markkinoille Euroopassa vuoden 2010 lopulla tai vuoden 2011 alussa, markkina-alueesta riippuen.

Citroën C-Zero valmistetaan yhteistyössä Mitsubishi Motorsin kanssa ja pohjautuu maailman ensimmäiseen globaaliin myyntiin tarkoitettuun sähköautoon, Mitsubishi i-MiEViin. C-Zero tulee olemaan Citroënin järjestyksessään toinen täyssähköauto ensi kesänä Euroopassa lanseerattavan Berlingo First Electricin rinnalla, joka on kehitetty yhteistyössä sähköautoihin erikoistuneen Venturi Automobiles-yhtiön kanssa.

Täyssähköauto

Citroën C-Zero on tavallisesta verkkovirrasta ladattava täyssähköauto, jonka taka-akselille sijoitettu sähkömoottori tuottaa parhaimmillaan 47 kW:n (64 hv) tehon kierroslukualueella 3000 – 6000 rpm. Suurin vääntömomentti on keskikokoisen bensiinimoottorin luokkaa eli 180 Nm. Sähkömoottorille ominaiseen tapaan paras vääntömomentti on käytettävissä kierroslukualueella 0 - 2000 kierrosta. Tämän ja automaattivaihteiston tyyppisen voimansiirron ansiosta C-Zero on erittäin vaivaton ajettava myös syklisessä kaupunkiliikenteessä.
Moottori saa virtansa auton kaksoispohjarakenteeseen sijoitetuista 88 akusta, joiden yhteenlaskettu jännite on 330 volttia. Energiaa akkuihin voidaan varastoida enimmillään 16 kWh. Lataus tyhjästä täyteen maksaa Suomessa energian hinta ja siirtomaksut huomioiden noin 1,6 €.

Helppo ladata

Citroën C-Zeron lataus on tehty varsin helpoksi: kotona ja työpaikoilla auto voidaan ladata kaikista 16A sulakkeilla varustetuista tavallisista pistorasioista ja pysäköintialueilla sijaitsevista lämmitystolpista. Latausverkoston suhteen Suomi on edelläkävijä maailmassa, sillä meillä on noin 1.5 miljoonaa lämmityspistoketta valmiina. Ne käyvät joko suoraan tai muutoksin sähköautojen lataamiseen. Akkujen lataaminen täyteen tapahtuu noin seitsemässä tunnissa. Täydellä latauksella Citroën C-Zero kulkee EU-yhdistetyn kulutuksen mukaan mitattuna 144 km, jolloin sadan kilometrin matkan energiakuluksi muodostuu 1,11 €.
Normaalin latauksen rinnalla autossa on valmius pikalatausjärjestelmälle, jonka avulla akut voidaan ladata 80 % varaustasoon puolessa tunnissa. Pikalatausjärjestelmän yleistymisen edellyttämä EU-direktiivi on parhaillaan lausuntovaiheessa. Mennekes-standardiin perustuvan pikalatausjärjestelmän odotetaan yleistyvän vuodesta 2011 alkaen.

Kaupunkiauto maantiekäyttöön

Citroën C-Zero on ympäristötietoisen yrityksen ja henkilön esimerkillinen valinta. Ulkomittoihin (pituus 3.48 cm) nähden pitkä 2.25 metrin akseliväli tarjoaa hyvät tilat neljälle henkilölle ja 166 litran tavaratilan. Vakiovarusteina tulevat olemaan ohjaustehostin, lukkiintumattomat jarrut, ajovakauden- ja pidonhallinta, sähkötoimiset ikkunat ja ilmastointi. Suorituskyky riittää myös maantiekäyttöön: huippunopeus on 130 km/h, kiihdytys 0-100 km/h sujuu 15 sekunnissa ja ohituskiihdytys 60 – 90 km/h kuudessa sekunnissa.
Voimansiirto tarjoaa tavanomaisen automaattivaihteiston tyyppisen D-asennon lisäksi korostetun taloudelliseen ajon tarkoitettu Eco-vaihtoehto, jolloin 47 kW:n tehosta on kuljettajan käytettävissä 19 kW. Lisäksi vaihtoehtona on B-toimintamuoto, jolloin kaasupoljinta nostettaessa sähkömoottorin napaisuus käännetään toisin päin ja moottorista tulee akkuja lataava generaattori. Näin hidastuksen aikana saadaan moottorijarrutuksen aikana energiaa otettua talteen akkuihin ajomatkaa kasvattamaan.
Uudesta Citroën C-Zero-täyssähköautosta saa lisätietoa osoitteesta www.c-zero.citroen.com.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën C-ZERO = Peugeot iOn = Mitsubishi iMiEV
ViestiLähetetty: 10.11.2009 20:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
...mää haluaisin Mitsubishi Zeron...



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën C-ZERO = Peugeot iOn = Mitsubishi iMiEV
ViestiLähetetty: 11.11.2009 08:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1720
Paikkakunta: Korpilahti
... mää haluaisin Sähkö-CeXin...

(ja saankin, kunhan kerkiän sen tekemään :ugeek: )



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: