Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=29987 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 13.01.2020 12:49 ] |
Viestin otsikko: | Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
Minkälainen korjaus ylipäätään autoa myydessä voi olla taloudellisesti kannattava? Alkuun varoittava esimerkki. Ostin hiljakkoin Daimlerin asialliselta virolaiselta harrastajalta, joka oli kaatanut autoon rahaan enemmän kuin meidän välisemme kauppahinnan viimeisen vuoden aikana, ajamatta autolla kumminkaan minkään vertaan. Tavoitteena oli ollut saattaa auto hienoon kuntoon mutta se ei ollut kuitenkaan onnistunut muutaman haastavan rastin jäätyä tekemättä (hammastanko, pohjan koko ajan etenevät ruosteet säilytyspaikan puutteellisuuden vuoksi), ja realiteetit olivat tulleet vastaan. Kaupan tuolloin toteutuessa tiukkojen neuvottelujen jälkeen kaveri sanoi helpottuneena, mutta myrtyneenä: "Olis tullut halvemmaksi antaa se ilmaiseksi pois ennen noita remontteja". Niinpä se on. Kyllä todella harvassa autokaupassa saa remonttien hintoja edes osahintatasolla pois, saati korvausta omasta vaivastaan. Ottaisin tällaisen näkökannan asiaan: Jos auto on oikeasti hienokuntoinen ja siihen on tullut pikkuvika (no esim abs-anturi tai miksei puolavika), se EHKÄ kannattaa korjata ennen myyntiä. Samaten jos kyseessä on auto jonka myyntihinta ylittää 30.000 euroa, hieman kalliimpikin vika EHKÄ kannattaa korjata ennen myyntiä. Väitän ihan vakavalla naamalla, että KAIKISSA muissa tapauksissa minkäänlainen myyntikorjaus ei koskaan tuo rahoja takaisin edes osista, saati vaivanpalkkaa. Syyt tähän löytyvät aikaisemmasta postistani "Rikkonaisena myynti - kannattavaa!". |
Kirjoittaja: | yason [ 13.01.2020 13:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
ds-jekkeri kirjoitti: Niinpä se on. Kyllä todella harvassa autokaupassa saa remonttien hintoja edes osahintatasolla pois, saati korvausta omasta vaivastaan. Remonttia kannattaa pääsääntöisesti tehdä vain käyttöarvoa ajatellen, eli jotta autolla voi itse ajaa. (Pätee pitkälti myös asuntoihin, jos ajamisen vaihtaa asumiseksi.) ds-jekkeri kirjoitti: Väitän ihan vakavalla naamalla, että KAIKISSA muissa tapauksissa minkäänlainen myyntikorjaus ei koskaan tuo rahoja takaisin edes osista, saati vaivanpalkkaa. Syyt tähän löytyvät aikaisemmasta postistani "Rikkonaisena myynti - kannattavaa!". Myyntikorjaus voi kannattaa myös, jos ostaa auton oikeasti halvalla projektina ja saa itse korjattua edullisin osin, projektissa ei tule liian kalliita yllätyksiä eikä laske omille tunneille hintaa, ajelee ehkä aikansa ja myy sitten eteenpäin. Tätäkin rajoittaa auton merkki ja malli: tonnin sitikka on tonnin sitikka ehjänä tai vikaisena, joten auto pitää tosiaan saada ostettua satasilla, että voi toivoa edes pääsevänsä omilleen. Kunnostamalla vanhan Toyotan tai Volkkarin myyntihinta voi ihan realistisesti olla useampia tonneja vielä yli rippikouluikäisenä, joten viallinen Toyota on suhteessa halvempi kuin viallinen Citroën. |
Kirjoittaja: | Gonzales [ 13.01.2020 13:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
Saattaahan tosin olla myös niin että rikkinäisten autojen markkinat olisivat pienemmät kuin ehjien. Autosta eroon pääsemiseksi se toisinaan kannattaa korjatakin. Citroënharrastuksen kyseessäollessa rikkinäisistä Citroëneista vaikuttaisi olevan ylitarjontaa ehjiin verrattuna. Ainakin tämän merkin kohdalla kannattaisi siis ostaa ehjänä jos hinta on kohdallaan. Ja myydä rikkinäisenä mikäli ostaja löytyy. Voihan se olla myös niin että Peugeottien kanssa sama homma? |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 13.01.2020 13:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
yason kirjoitti: Myyntikorjaus voi kannattaa myös, jos ostaa auton oikeasti halvalla projektina ja saa itse korjattua edullisin osin, projektissa ei tule liian kalliita yllätyksiä eikä laske omille tunneille hintaa, ajelee ehkä aikansa ja myy sitten eteenpäin. Joo mutta silloin tuo ei ole puhdas myyntikorjaus. Käyttökorjaushan kannattaa usein jos autosta tykkää ja haluaa sillä oikeasti ajaa, jos nyt ei korjauksen hinnalla saisi jo paremmassa kunnossa olevaa kokonaista autoa (kuten melko usein valitettavasti asianlaita noissa luksushylkiöissä on; Phaeton, XJ, C6). Luksushylkiöt...siinäpä uusi mielenkiintoinen sana käyttöön. Myyntikorjaukseksi siis tämän keskustelun puitteissa lasken remontit, jotka on tehty puhtaasti auton myynnin vuoksi - auto on päätetty jo myydä, sillä ei tarvi enää itse ajaa ainakaan pakosta, ja halutaan korjata jotain että auto menisi kaupaksi helpommin. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 13.01.2020 13:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
Gonzales kirjoitti: Saattaahan tosin olla myös niin että rikkinäisten autojen markkinat olisivat pienemmät kuin ehjien. Autosta eroon pääsemiseksi se toisinaan kannattaa korjatakin. Tämä varmasti pitää paikkansa jossain tilanteissa, ei kuitenkaan kaikissa tapauksissa eikä ehkä edes valtaosassa? Daimler-mies olisi jäänyt vähemmän tappiolle kun olisi antanut autonsa ilmaiseksi minulle vuosi sitten. Ja minä olisin jäänyt Xantia-Activassa vähemmän tappiolle kun olisin antanut auton ilmaiseksi pois vielä pienen remontoinnin jälkeenkin. Toki sillä ajoinkin, joten ei sitä myyntikorjaukseksi voi laskea. Kun katselee automarkkinaa, jos joku yksilö on tonneja halvempi kuin yksikään muista myynnissä olevista, sille löytyy "pikkuvikaisenakin ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Northstar [ 13.01.2020 22:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
Jos jo autoa hankkiessa on ajatuksena jälleenmyynti,niin mielestäni ainakin seuraavat asiat edistää/mahdollistaa myynnin:Jakopään hihna,Pölykapselit(Halvatkin) Valojen toimivuus(Myös kojelaudan)Kaksi rengassarjaa(Ei tarvitse olla uudet,mutta lailliset),Ehjä pakoputkisto,pissapoika täyteen+muut nesteet,imurointi+pesu(Erityisen tärkeää apumiehen puolen siisteys,sillä puolella istuu yleensä kaupan kaataja/Hyväksyjä koe-ajolla) Pienet lommot tai naarmut ei yleensä haittaa,riippuen tietysti hintaluokasta.. |
Kirjoittaja: | Plagu [ 13.01.2020 22:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
joskus kun jaksoi enemmänkin romuja pajoittaa tuli useampikin auto "jobbattua" risasta kun maksaa 10-20% ehjän arvosta niin homma on kannatavaa ja saa jonkun moisen korvauksen työstäkin. Kun puhutaan näistä perus ankeuttajamallin perheautoista kunhan kone ja voimansiirto kunnossa ei niihin muutamaa satasta (osien hinta) kalliimpaa vikaa voi tulla |
Kirjoittaja: | Akseli [ 13.01.2020 23:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
Eräs tuttu noita 1k-2k€ autoja jobbaili ainakin jonkin verran tuossa parina viime vuotena ja sanoi, että vähintään 30e/tunti (vai oliko jopa 50€) pitää jäädä lapaan per työtunti ja taisi vähintään tuohon päätä aina. Osa autoista taisi olla sellaisia, että tyyliin jakopää piti laittaa, mutta myöskin käyntihäiriöisiä/ei käynnisty tyyppisiä autoja. Toki näissä pitää tietää mitä tekee, että pääsee tuntiansioille. |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 14.01.2020 08:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
Eihän noista mitään jää, mutta saa harrastaa! Mainitsin tuolla jossain viestissä Transitista, minkä ostin kesällä hintaan 800€. Se oli viallinen, startti ja nokka-akselin asentotunnistin, joten työtähän oli valtavasti niiden vaihtamisen ja vian etsimisessä ja vielä auton noudossa 150km päästä. Ennen myyntiin laittamista, vielä joutui pesemäänkin. Sanotaan että sen kaikki kulut olisi ollut 700€ ja se sisältää silloin kohtuullisen tuntipalkan tälläiselle tyhjän toimittajalle ja vielä eväätkin kohtuullisella tasolla, jolloin Transit maksoi itselle 1500€. Ilmoitus nettiin hintaan 4900€ ja toteutunut kauppasumma 4500€ 3 vrk:n kuluessa. Myynti voitosta verot pois ja vieläkin on joskus saanut naisen auton kyytiin, vaikka ei Rolssia olisi ollutkaan. ![]() Ymmärrän kuitenkin hyvin sen, kun patonkia lukenut, että täällä tulotasot semmoisia ettei kannata! ![]() |
Kirjoittaja: | Gonzales [ 14.01.2020 14:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
betaromeo kirjoitti: se sisältää silloin kohtuullisen tuntipalkan tälläiselle tyhjän toimittajalle ja vielä eväätkin kohtuullisella tasolla https://www.youtube.com/watch?v=NV98beuOxXc |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 14.01.2020 20:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
Vastauksista selviää mielenkiintoisia asioita. Otin tämän teeman esille myös erään virolaisen tuttavani kanssa, joka on jonkinlainen autojen sarjamyyjä/ostaja, kuitenkin yksityisenä ja itse noilla vehkeillä aina jonkin verran ajaen. Sanoi omistaneensa 700 autoa. Transit/Corolla/mikätahansatavallisenkansanhalpakäyttötaityöauto on se kiitollisin tapaus. Näihin autoihin on varaosia saatavilla puoli-ilmaiseksi, korjaus on helppoa ja kevyttä, sekä ostajamarkkina on laaja. Ja ennen kaikkea nämä autot ovat YKSINKERTAISIA, eikä piilossa olevia vikoja voi kovin paljon olla. Jos tämmöisen auton saa viallisena pilahintaan, niin näillä voi näppäräkätinen puljaaja netota ihan setelirahaa. Jos liikutaan siihen autoluokkaan jonka kanssa minä olen harrastanut eli "luksushylkiöt", noin 10-20 vuotta vanhat aikoinaan uutena todella kalliit premium- ja prestige-autot, tilanne muuttuu jyrkästi. Mikä tahansa varsin pienikin korjaus näihin autoihin maksaa repullisen rahaa itse tehtynäkin - usein - ja koska näissä on AINA piilovikoja jotka selviävät vasta kun päällimmäiset on korjattu, romuna ostetun auton täydelliseen myyntikuntoon laittaminen on haave vain. Otsikossa tulisi siten olla lopussa lisä: "Taloudellisesti kannattava korjaus luksushylkiöön". |
Kirjoittaja: | retrotuner [ 14.01.2020 23:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
Kannattaa ehkä keskittyä vain yhteen merkkiin / malliin niin voi hyödntää joskus kynsiin väkisellä jäävän varaosa-auton osia myöhemmin. Tahtoo vain aina olla ne samat anturit ja boxit rikki. |
Kirjoittaja: | Northstar [ 15.01.2020 00:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
retrotuner kirjoitti: Kannattaa ehkä keskittyä vain yhteen merkkiin / malliin niin voi hyödntää joskus kynsiin väkisellä jäävän varaosa-auton osia myöhemmin. Tahtoo vain aina olla ne samat anturit ja boxit rikki. Juuri niin minä tein 90 luvulla kun Bexejä sai välillä ilmaiseksi,muutaman kun purki osiksi niin taas oli jatkumoa.. Muuten,mielestäni nämä tavalliset Golf/Corolla/Nissan tavalliset kansan autot,ovat huonoja myydä,pikkuvikaisia ei meinaa saada halvalla ostettua. Ja myydessä näillä hyvin kapea hinta-asteikko..Pientä poikkeamaa jos vähän/paljon ajettu.Paljon parempia tienestejä tehnyt tyyliin "Annan 100€ tuosta Berlingosta,kun kytkinpoljin pohjassa".. Tai 200€ 307 facelifti hdi:sta,kun puristukset hukassa ja remmi poikki..(Nämä esimerkkejä jo useamman vuoden takaa) |
Kirjoittaja: | Säxä77 [ 19.01.2020 20:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
Kyllä minusta kannattaa korjata jos on pikkuvika joka estää ajamisen tai katsastamisen tai muun tärkeän toiminnon. Minua ainakin epäilyttää jos tuollaiset viat on jätetty korjaamatta, että todennäköisesti on kalliimpi vika. Esim. jos mainitaan että ilmastointilaite muuten toimisi mutta kylmäaineet ovat vähissä, tai että on täydellisessä katsastuskunnossa kunhan ilmaa jarrut tms. pikkujuttu. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 19.01.2020 20:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
Tässähän näitä erittäin hyviä esimerkkejä ja herkkuja, tästä vaan ostamaan, korjaamaan ja tekemään parin tonnin tili heti: https://www.auto24.ee/used/3311930 "Kaikki toimi siihen hetkeen asti kun moottori leikkasi kiinni. Vaihtomoottori 500 euroa, asennus saman verran!" Tuohan on täydellinen. Sijoitat sen tonnin ja sulla on nappikuntoinen Facelift-Alfa käsissäsi, vieläpä haluttu farmari! Uskomattoman vähän ajettukin ja katsastustietokanta tukee kilometrit oikeiksi. Kuka kerkiää? Tässä toinen: https://www.auto24.ee/used/3312069 Kymppitonnin Dodge jossa pelkästään vaihdelaatikkovika, kahdella tonnilla!!! "Meni katsastuksesta läpi ilman huomautuksia. Katsatuksen jälkeen katosivat vaihdelaatikosta vaihteet, ei liiku omalla voimallaan." Sehän on täysin kunnossa muuten kun kerran juuri katsastettu. Vaihdelootan korjaa tonnilla aivan varmasti, seitsemän tonnin voittopotentiaali odottaa! Äkkiä lipun ostoon, kuka kerkeää? Beetta? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 19.01.2020 21:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
ds-jekkeri kirjoitti: ... Tässä toinen: https://www.auto24.ee/used/3312069 Kymppitonnin Dodge jossa pelkästään vaihdelaatikkovika, kahdella tonnilla!!! ... Virolaisten kannattaa varmaan noutaa autot Suomesta, täällä on pyyntihintanakin alempi uudemmasta ja isommalla V10 koneella: https://www.nettiauto.com/dodge/ram-2500/10760458 Tuosta tietenkin virolainen ostaja joka runoilee kuinLönnrot saa vielä pari tonnia alennusta ja myy sen Virossa sitten siellä viiden tonnin voitoilla? (ja tällä hetkellä tuon auto24.ee rikkinäisen Dodgen alehinta on isompi kuin kaksi tonnia: Soodushind: 3300 EUR) Suomen Alfa 156:t ovat Suomessa aika usein jo ruosteista paalikamaa, ehkei Virossakaan ihan huikean arvokkaita toimivanakaan? Mutta ei tuosta romusta pyyntikään 500 € kai ihan kauhean törkeä ole, riippuu vaikka renkaiden kunnosta. Suomessa tuo voisi hyvin olla jopa toteutunut myyntihintakin (ja ihan edukaskin hinta jos joku tarvitsee paljon varaosia, vaikka nokkakolarin jälkeen sopivan väriset etupään osat ja airbagit). |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 19.01.2020 22:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
Kyllä niitä muuten jonkin verran noudetaankin! Yksi Suomen ja Viron välisen markkinan kiinnostava nyanssi muuten ovat ne autot jotka ovat Virossa kalliimpia. Sellaisia on yllättävän paljon. Esimerkiksi melkein kaikki 90 -luvun isot pickupit, niistä haaveilevat virolaiset saavansa yllättävän isoja summia. Vanhemmat G-Mersut ovat Suomessa halvempia. Jenkkiautot ihan yleisesti, täällä jostain 80-luvun tavan Dodgesta huudetaan viittä tonnia ruosteisenakin. Ja kirsikka päälle: Suomessa ykköskoppainen C5 on lähes aina halvempi kuin Virossa, niitä on tuotu varmasti satoja sieltä tänne, osa vielä suomen kilvissäkin. Tuosta voi katsoa Virossa myynnissä olevia autoja, jotka on syystä tai toisesta tuotu nimenomaan suomesta: https://www.auto24.ee/kasutatud/nimekir ... =otsi&ak=0 Muuttoautoja tms noissa on tosi vähän kun täällä ei ole autoveroa, niin korkean veron maasta auton tuomalla ei säästäisi mitään koskaan. |
Kirjoittaja: | Northstar [ 19.01.2020 23:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
Jaa,mistä löytyy ehjä,tai edes auton myyntiin asti kestävä moottori tuollaiseen Alfaan?Näissä kun tuntuu tuo moottorivaurio olevan enemmän sääntö kuin poikkeus..Ainakin kun nettiauton tarjontaa katsoo.Toinen juttu on kyllä se,ettei taida Dodgen laatikko tulla kuntoon ihan tonnilla?Sitäpaitsi tänne tuotuna verot päälle,ja veikkaan että nykyisessä "Ilmasto" ilmapiirissä tuo bensakone ei ole myyntivaltti.. |
Kirjoittaja: | Xari [ 20.01.2020 13:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Taloudellisesti kannattava myyntikorjaus |
betaromeo kirjoitti: Ymmärrän kuitenkin hyvin sen, kun patonkia lukenut, että täällä tulotasot semmoisia ettei kannata! ![]() Ei sitä joo enään vapaalla juuri viitsi käsiään liata tällä tulotasolla, jos sitten eläkepäivinä taas ihan ajankuluksi, jos ei parempaa tekemistä keksi. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |