Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Ohjauspyörän normikierrokset: 3.8.........2.0!
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=30029
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 26.01.2020 20:45 ]
Viestin otsikko:  Ohjauspyörän normikierrokset: 3.8.........2.0!

Moni hyvinkin varteenotettava Citroen-mies on vertailuissaan "muiden merkkien ajodynamiikasta" juuttunut tiukasti sinne 80-, korkeintaan 90-luvulle. Jaksetaan aina mainita kuinka erinomaisen nopea on CX:n ohjaus, jopa niiiiin nopsa että äkkinäinen kuski meinaa sen ajaa ojaan liikaa kääntäessään.

Joo, joo. Hyvä, tämä on sitä pysyvää Citroen-ylivoimaa.

Vai onko?

Tein viime kesänä mielenkiintoisen testin tähän artikkeliin liittyen: https://www.wroomer.ee/tehnilise-keeruk ... mameister/
Annoin tuon reportterin ilman ennakko-ohjeistusta hypätä CX:n rattiin, ei ollut aikaisemmin näitä todellisia hydesitikoita ajellut. Mielenkiinnolla katsoin kun lähti ajamaan ja kokeili ohjausta, mainitsen että katsopas, se keskittää itse vaikka auto ei liikukaan. Ajeltiin siinä kylän läpi ja kysyin miltä tuntuu, kun kaveri pyöritteli risteyksistä kohti päätietä. Kommentti oli: "muuten hauska mutta vähän hidas ja raskas tämä ohjaus, jos nykyautoon verrataan."

Hidas ja raskas! CX:n ohjaus! Tämä oli ja on karvasta kuultavaa CX-miehelle jonka DIRAVI on täysin uutta vastaavassa kunnossa.

Niinpä niin. Tosiasia on, että 90-luvun lopussa nopeimmat ja tunnokkaimmat "tavallisten" autojen ohjaukset olivat saavuttaneet 2.4-2.7 kierroksen tason. Esimerkiksi Jaguar XJR / Daimler Super 8:n ohjaus jota silloin pidettiin yhtenä parhaista kompromisseista, oli juurikin 2.7 kierrosta laidasta laitaan. 2003 julkaistussa seuraavan sukupolven XJR:ssä (x350) kierroksia oli enää 2.2, tavallinenkin XJ oli jo 2.4:llä kierroksellaan CX:tasolla.

Maserati 4200:ssa ohjaus on tasan 2.0 kierrosta laidasta laitaan, ja erittäin herkkä ja tunnokas, jo vuonna 2002... Hyvin mikroautomainen ajotuntuma tuossa kärryssä niiltä osin, vaikka auto melko puhdasta paskaa muuten onkin.

Kun tullaan lähemmäksi tätä päivää ja uudehkoihin autoihin, havaitaan että esimerkiksi ihan tavallisen pikku-pösön ohjauspyörä on kuin leikkiautosta (kooltaan), osittain ovaali ja kierroksia on juuri tämä maaginen 2.0 laidasta laitaan. Ajaminen on hyvin kevyttä ja nopeaa, todella kuin mikroautolla ajaisi. Tuntuma nyt ei vastaa esimerkiksi Maseratia, ohjauksen nopeus kyllä.

SM on säilyttänyt jotenkuten ohjaustuntumansa nykyaikaisena edelleen. Juuri tuossa Maserati-foorumilla vertailin, kuinka yllättävän samantuntoisia Masse 4200 ja SM ovat ajaa rauhallista vauhtia mutkatiellä - ohjauksessa on ihan yllättävää samankaltaisuutta, vaikka teknologiat ovat täysin erilaiset. Mutta poloinen CX - vanha,raskas,hidas ohjaus. Jos nykyvehkeisiin verrataan!

Joka tapauksessa on selvää, että aika on ajanut vanhojen sitikoiden "nopeasta ja kevyestä" ohjauksesta ohi. Nykykatsannossa ne ovat hitaita ja raskaita, SM:n ohjaus on "kivan nykyaikainen" mutta ei mitään keppiä väräyttävää, tavalliselle kuskille.

Vähän samanlaista on tapahtunut myös jousituksen saralla. Muiden autojen kehittäessä pintapehmeyttä koko ajan eteenpäin, sitikan nestejousitus on huovannut paikallaan, C6:sen ollen viimeinen yritys päästä silkkitasolle. Aina 2005-vuoteen asti kaikkien hydesitikoiden jousituksen pintapehmeys on niin huonolla tasolla että aivan tavallinen uusi pikkubemari ne pesee. Laajojen heittojen otolla taas on vähemmän kuin koskaan merkitystä, kun nykyteiden kuppa on lähes kokonaan terävää päällystevauriota ja poikittaista saumaa. Laajoista heitoista puhuttaessa kannattaa muistaa, että C6:n koko jousitusliikematka etupäässä on 12 senttiä...

Näinkö meille kävi?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/