|
Kirjoittaja |
Viesti |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 09:05 |
Viestit: 2000 Paikkakunta: JKL
|
Meneeköhän kehitys ihan oikeaan suuntaan? Esimerkiksi lämmityslaitteen käyttö: vanhoissa autoissa on useimmiten sellainen nappula tai kytkin, minkä löytää ilman katsomista. Nyt näissä uusissa autoissa alkaa olla ruudut ja valikot mistä toiminnat valitaan. Ja silloin laitteen käyttöön tarvitaan käsi sekä katse kohteeseen. Ja silloin katse on pois tiestä. Asiasta en enempää osaa kertoa, kunhan tässä tuumailen aikani kuluksi...
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 09:39 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
Johan tuon monet ovat tuon huomanneetkin ja palauttaneet juurikin ilmastoinnin ohjauksen takaisin erilliseksi panelikseen, kuten esim. uudessa Berlingossakin https://www.netcarshow.com/Citroen-Berl ... 600-19.jpg
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 09:45 |
Viestit: 2161
|
Puhutaanko nyt niin uusista versioista, mihin en ole päässyt tutustumaan? 20v ollut jo puheohjaus, joka aina ollut kehittyneempi uudemmassa versiossa, mutta onko siitä luovuttu?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 09:59 |
Viestit: 1180
|
HiTec kirjoitti: Johan tuon monet ovat tuon huomanneetkin ja palauttaneet juurikin ilmastoinnin ohjauksen takaisin erilliseksi panelikseen, kuten esim. uudessa Berlingossakin https://www.netcarshow.com/Citroen-Berl ... 600-19.jpgSe on paljon halvempaa tehdä jotain näytöltä ohjattavia hipaisuja, kuin valmistaa fyysisiä näppäimiä. Onko tuossa Berlingossa sellaista nappia, joka kytkee vasemman ja oikean lämmönsäädön yhteen? Uudessa Expertissä sellainen on. Se on jo mielestäni hiukan edistystä.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Jr-
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 10:27 |
Viestit: 148
|
Itsellä ei ole kyllä ollut asian kanssa mitään ongelmaa Cactuksen kanssa. Niihin säätöihin ei juuri tarvitse koskea ja jos haluaa huurteenpoiston päälle niin se sentään toimii erillisestä napista.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 10:42 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
Aakku kirjoitti: Onko tuossa Berlingossa sellaista nappia, joka kytkee vasemman ja oikean lämmönsäädön yhteen? Uudessa Expertissä sellainen on. Se on jo mielestäni hiukan edistystä. Tuo kuva oli jostain mistä lie versiosta näköjään, nappien järjestys yms oli vähän mitä sattuu, mutta tässä nyt yksi nettiautosta napattu kuva, jossa nuo napitkin on niin kuin ne Suomi-versioissa tosiaan on. Ja kuten näkyy, siellä on tuo "Mono" näppäin juurikin tätä yhdistämistä varten.  Ja onhan tuo ilm.laite eriytettynä myös nykyisessä Qashqaissanikin ja ihan samalla tavalla tuolla yhdistys-nappulalla varustettuna sekin  betaromeo kirjoitti: Puhutaanko nyt niin uusista versioista, mihin en ole päässyt tutustumaan? 20v ollut jo puheohjaus, joka aina ollut kehittyneempi uudemmassa versiossa, mutta onko siitä luovuttu? Myös puheohjaus löytyy tuosta uudesta Berlingosta 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 10:58 |
Viestit: 2161
|
Huoli siis taitaa edelleen olla hiukan ylimitoitettu, kun voimme säätää lämpötilaa nykyään käsiä ratista irroittamatta.En liiemmin ole vielä kaivannut esim. CX:n tapaan toteutettua lämmönsäätöä, joka sijaitsi keskikonsollissa käsijarrukahvan vieressä, mutta uskon seurasta löytyvän niitä, jotka pitävät sijoittelua nopeana ja näppäränä?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
pekka karvonen
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 14:56 |
Viestit: 352
|
betaromeo kirjoitti: Huoli siis taitaa edelleen olla hiukan ylimitoitettu, kun voimme säätää lämpötilaa nykyään käsiä ratista irroittamatta.En liiemmin ole vielä kaivannut esim. CX:n tapaan toteutettua lämmönsäätöä, joka sijaitsi keskikonsollissa käsijarrukahvan vieressä, mutta uskon seurasta löytyvän niitä, jotka pitävät sijoittelua nopeana ja näppäränä? Jospa siinä haettiin sitä että vanhasta tiesi katsomatta mitä mistäkin vipstaakista tapahtuu. Nuo paneelin kautta tapahtuvat lämpötilan muuntelut vaatisivat rautaista kokemusta ettei tarvitsisi kääntää katsetta paneeliin. Puheohjauksesta en ole haaveillutkaan. Muistissa on ainoastaan top gearissa ilmi tulleet ongelmat puheohjauksen käytössä viihde-elektroniikan, navigoinnin ja puhelimen käytön yhteydessä. Kommentti taisi olla yleensä "it's useless".
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 16:29 |
Viestit: 2161
|
pekka karvonen kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Huoli siis taitaa edelleen olla hiukan ylimitoitettu, kun voimme säätää lämpötilaa nykyään käsiä ratista irroittamatta.En liiemmin ole vielä kaivannut esim. CX:n tapaan toteutettua lämmönsäätöä, joka sijaitsi keskikonsollissa käsijarrukahvan vieressä, mutta uskon seurasta löytyvän niitä, jotka pitävät sijoittelua nopeana ja näppäränä? Jospa siinä haettiin sitä että vanhasta tiesi katsomatta mitä mistäkin vipstaakista tapahtuu. Nuo paneelin kautta tapahtuvat lämpötilan muuntelut vaatisivat rautaista kokemusta ettei tarvitsisi kääntää katsetta paneeliin. Puheohjauksesta en ole haaveillutkaan. Muistissa on ainoastaan top gearissa ilmi tulleet ongelmat puheohjauksen käytössä viihde-elektroniikan, navigoinnin ja puhelimen käytön yhteydessä. Kommentti taisi olla yleensä "it's useless". Kultaisiko aika kuitenkin muistoja niiden vipujen kanssa? Minun muistissa ne olivat niitä jäykkiä, jotka millin liikaa säädettynä puhalsi, joko kylmää, tai kuumaa. Kuka nykyään haluaisi vaikka manuaali ilmastoinnin? Kuten tuolla jo aikaisemmin kerroin, niin 20v aikana puhe-ohjaukset ovat kehittyneet aimo harppauksin. Nykyisille voi jo opettaa omaa ääntämistä, eli ihan "ralli englannillakin" saa ymmärrettävästi viestin perille.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 16:41 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
betaromeo kirjoitti: Kuka nykyään haluaisi vaikka manuaali ilmastoinnin? Tiedä varsinaisesti haluaako kukaan manuaalia, mutta jos ei ole halukas maksamaan aut.ilmastoinnin lisähintaa, niin... 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 17:12 |
Viestit: 2161
|
HiTec kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Kuka nykyään haluaisi vaikka manuaali ilmastoinnin? Tiedä varsinaisesti haluaako kukaan manuaalia, mutta jos ei ole halukas maksamaan aut.ilmastoinnin lisähintaa, niin...  Olet aivan oikeassa, elämä on valintoja. Kehottaisin kuitenkin miettimään valintaa tehdessä, nauttiakko siitä automaattisesta, jos taloudelliset resurssit antavat myöden, sillä autoa eteenpäin myydessä, tai vaihtaessa tunnelma saattaa latistua manuaalisella ilmastoinnilla? Ilmastointi on kuitenkin yksi halutuimmista varusteista ja manuaali ilmastointi saattaa laskea paljonkin auton arvoa nykyään.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 18:02 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
betaromeo kirjoitti: Olet aivan oikeassa, elämä on valintoja. Kehottaisin kuitenkin miettimään valintaa tehdessä, nauttiakko siitä automaattisesta Heti ekalla viikolla tätä vuotta rusnasin tilaussoppariin nimeni alle ja tuohon Berlingoon sitten ruksittiinkin about kaikki mitä vaan oli saatavilla, siis myös aut.ilmastointi, HUD-näytön, aktiivisen cruisen yms. kaverina 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 18:14 |
Viestit: 2161
|
HiTec kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Olet aivan oikeassa, elämä on valintoja. Kehottaisin kuitenkin miettimään valintaa tehdessä, nauttiakko siitä automaattisesta Heti ekalla viikolla tätä vuotta rusnasin tilaussoppariin nimeni alle ja tuohon Berlingoon sitten ruksittiinkin about kaikki mitä vaan oli saatavilla, siis myös aut.ilmastointi, HUD-näytön, aktiivisen cruisen yms. kaverina  Hyvin toimittu, pidä loppupäivä vapaata! Ethän kuitenkaan sumuvaloihin sortunut? 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 18:49 |
Viestit: 1496
|
betaromeo kirjoitti: Puhutaanko nyt niin uusista versioista, mihin en ole päässyt tutustumaan? 20v ollut jo puheohjaus, joka aina ollut kehittyneempi uudemmassa versiossa, mutta onko siitä luovuttu? Puheohjaus on kyllä (nykyään) hyvä. "Yllättäen" tässäkin varusteessa toiminta on parantunut hienostuneempaan suuntaan ensimmäisistä versioista, kuten betaromeo mainitsi viestissään, joten Top Gearin ja Grand Tourin sinällään hauskat jutut eivät enää ole totta. Myös valmistajakohtaisia eroja toki on. Itse olen kokeillut Fordin, Citroenin ja Mercedeksen puheohjauksia, joista viimeisimmästä eniten kokemuksia. En ole kaivannut puhallusilman ja istuinten lämmittimien lämpötilan säätelyyn enää nappuloita, vaikka sellaisiakin uusikaupunkilaisesta löytyy.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 19:11 |
Viestit: 5858 Paikkakunta: Lahti
|
betaromeo kirjoitti: Olet aivan oikeassa, elämä on valintoja. Kehottaisin kuitenkin miettimään valintaa tehdessä, nauttiakko siitä automaattisesta, jos taloudelliset resurssit antavat myöden, sillä autoa eteenpäin myydessä, tai vaihtaessa tunnelma saattaa latistua manuaalisella ilmastoinnilla? Ilmastointi on kuitenkin yksi halutuimmista varusteista ja manuaali ilmastointi saattaa laskea paljonkin auton arvoa nykyään. Kyllä Kuusakoski Oy haki sen manuaaliohjauksellakin olevan pihasta ihan samalla hinnalla kuin automaatinkin Puheohjauksesta en ole vielä löytänyt mitään järkeä, selitä nyt sille autolle 5min mitä pitää tehdä kun saman voi tehdä sekunnissa yhdellä liikkeellä, ainoa olis navigaattori joka vois olla yhdellä turpa kiinni komennolla 5 min hiljaa, moista se ei vaan tunnista.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 20:00 |
Viestit: 1496
|
Xari kirjoitti: ainoa olis navigaattori joka vois olla yhdellä turpa kiinni komennolla 5 min hiljaa, moista se ei vaan tunnista. Ei ihan "turpa kiinni", mutta "känsel navikeissön" sen jo tekee  .
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 21:00 |
Viestit: 691
|
Nykymoottorit on aivan shaibaa . 200 tkm näillä on utopiaa ilman isompia remontteja
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 22:14 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Isävainaa aina liputti automaatti ilmastoinnin puolesta, Kun 4 ukkoa läähätti c5essä ja puhallus oli käytännössä nollilla niin joutui jopa kaikentietävä pappakin myöntymään manuaalisäätöön. Itse en ole ikinä käyttänyt automaattia vaan säädän mieluummin sopivaksi.
|
|
|
|
 |
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 22:25 |
Viestit: 184
|
Xantian automaatti ilmastointiin olen aina ollut tyytyväinen. Monessa uudemmassa eri merkkisessä huonompi.
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 23:39 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
betaromeo kirjoitti: Ethän kuitenkaan sumuvaloihin sortunut?  Tuli nekin ja vieläpä kulmavalo-toiminnollakin 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 17.02.2020 23:59 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Kulmavalo on makia mutta sumarit... 
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 18.02.2020 01:07 |
Viestit: 3958
|
Lauri kirjoitti: Xari kirjoitti: ainoa olis navigaattori joka vois olla yhdellä turpa kiinni komennolla 5 min hiljaa, moista se ei vaan tunnista. Ei ihan "turpa kiinni", mutta "känsel navikeissön" sen jo tekee  . Muinaisella 80-luvulla olin töissä firmassa, joka toi maahan puhetunnistuslaitetta Mäkkiin. Opetimme sille komennon "ammu ittes!", sillä Mäkki sammutti itsensä. Nykyisin puheentunnistus alkaa olla jo ihan oikeasti toimivalla tasolla. Muutama vuosi lisää ja autolle voi kertoa huolensa, jos on muistanut uutta autoa ostaessa valita psykologitoiminnon optiolistalta. "Kun olin lapsi, minulla oli vain vähän leluja ja nekin oli naulattu lattiaan kiinni".
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 18.02.2020 09:34 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
Mustis kirjoitti: Kulmavalo on makia mutta sumarit...  No aika turhathan nuo ovat, itselläkin yli 30v ajokokemuksella yhden käden sormin saa laskea ne kelit kun nimenomaan sumarit ovat olleet ne ainoat käyttökelpoiset valot, lyhkästen muodostaessa läpitunkemattoman valomuurin sumun tai lumisateen vuoksi. Tosin on se ajonopeuskin sitten ollut luokkaa ryömintä, vaan eteenpäin ollaan silti päästy. Ja kun otetaan vielä huomioon että itselläni on sellainen mielen kieroutumakin jotta mitä paskempi keli, sen mieluummin minä siellä ajan, joko autolla tai prätkällä jos johonkin on ollut tarvis mennä = ikinä ei olla kelin vuoksi jätetty lähtemättä tahi kesken matkaa stopattu parempaa keliä odottelemaan 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Uudet vs vanhat autot Lähetetty: 18.02.2020 10:06 |
Viestit: 2161
|
HiTec kirjoitti: Mustis kirjoitti: Kulmavalo on makia mutta sumarit...  No aika turhathan nuo ovat, itselläkin yli 30v ajokokemuksella yhden käden sormin saa laskea ne kelit kun nimenomaan sumarit ovat olleet ne ainoat käyttökelpoiset valot, lyhkästen muodostaessa läpitunkemattoman valomuurin sumun tai lumisateen vuoksi. Tosin on se ajonopeuskin sitten ollut luokkaa ryömintä, vaan eteenpäin ollaan silti päästy. Ja kun otetaan vielä huomioon että itselläni on sellainen mielen kieroutumakin jotta mitä paskempi keli, sen mieluummin minä siellä ajan, joko autolla tai prätkällä jos johonkin on ollut tarvis mennä = ikinä ei olla kelin vuoksi jätetty lähtemättä tahi kesken matkaa stopattu parempaa keliä odottelemaan  Löytyyhän niille ääri vaarallisille ja turhille valoille jatkojalostus käyttöä, nyt sitten vaan BSI:tä muokkaamaan, jotta saa sen sumuvalo toiminnon poistamiseksi. Omalle kohdalle on sattunut keli, missä on joutunut stoppaamaan, eikä edes ne sumarit auttanut. Sveitsissä alpeilla osunut yöllä pilveen ja arkana miehenä en jatkanut matkaa, vaan levähdin hetken. Makeista valoista vielä pidän ehdottomana ykkösenä sisustan tunnelma valoja, joissa ainakin kuusi eri väri vaihtoehtoa. Vaalea sisusta muuttuu niin erilaiseksi pimeällä, vaikka punaisessa, tai violetissä valaistuksessa. 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
|