Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/3 [ 58 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 05.09.2012 17:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Kun jokavuotinen sumuvalokeskustelu taas kohta alkaa, niin tässä eräs havainto, jonka joku on ehkä tehnytkin.

Monissa autoissa takasumarin päällesaaminen vaatii myös etusumareiden kytkemisen. Tämä on se EU-direktiivin mukainen kytkentä, sillä isossa osassa Eurooppaa valot on tarkoitettu käytettäväksi vain sumussa ja sateella, kuten myös Suomessakin.

Samalla ei ole osattu edes ajatella sellaisia olosuhteita, joissa takasumari olisi tarpeen samalla kun kaukovalojakin voi käyttää.

Ykköskorisessa C5:ssä etusumuvalot ja kaukovalot ovat samassa H4-polttimossa. Etusumuvalot sammuvat, kun kaukovalot kytketään. Takasumuvalojen päällesaaminen vaatii myös etusumuvalojen kytkemisen.

Mutta: Jos sumuvalot kytkeekin päälle silloin, kun kaukovalot ovat päällä, syttyvät vain takasumuvalot. Ja vaikka valot vaihtaakin lähivaloille, etusumuvalot eivät syty mutta takasumuvalot palavat edelleen.

Sama kikka toimii todennäköisesti kaikissa väyläsähköillä varustetuissa Sitikoissa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 05.09.2012 17:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
hyvä idea. pers,sumaria ei tarvita niissä olosuhteissa missä voi käyttää kaukovaloja.


Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 06.09.2012 12:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Ja on C5:seen jo tehtaalla laitettu tuo mainio kytkentä, että etusumarit sammuvat pitkillä. Toimivat sitten mukavasti apulähivaloina :mrgreen: , kun lisään tuonne nokalle apupitkät... Jos jäisivät palamaan pitkien kanssa, tulisi laturille turhan paljon kuormaa kerralla.

Ps. Ja C5 I:n etusumareilla näkeekin, kun ovat tarpeeksi ylhänä :lol:



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 06.09.2012 15:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
dieselflosse kirjoitti:
Ja on C5:seen jo tehtaalla laitettu tuo mainio kytkentä, että etusumarit sammuvat pitkillä.
Todennäköisesti siksi, että H4-polttimo tai umpio eivät tykkää siitä, että molemmat langat palavat yhtäaikaa. Ja mitäpä niillä sumareilla kaukovalojen palaessa tekisikään.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 06.09.2012 18:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
svc kirjoitti:
Todennäköisesti siksi, että H4-polttimo tai umpio eivät tykkää siitä, että molemmat langat palavat yhtäaikaa.

Ainakin AX:n umpio ja oheinen H4-polttimo kestivät molemmat langat sähköistettynä, releistettynä(kin), vaikka välillä pääsi ajamaan puolikin tuntia pitkät päällä. (Edellisen omistajan sätöstelyjä oli se).



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 06.09.2012 18:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
svc kirjoitti:
Mutta: Jos sumuvalot kytkeekin päälle silloin, kun kaukovalot ovat päällä, syttyvät vain takasumuvalot. Ja vaikka valot vaihtaakin lähivaloille, etusumuvalot eivät syty mutta takasumuvalot palavat edelleen.

Sama kikka toimii todennäköisesti kaikissa väyläsähköillä varustetuissa Sitikoissa.

Miäkin huomasin saman C5 I:ssä mutta totesin sitten että kyllähän sinne jossain yhteydessä etusumuvalotkin syttyivät. Lexialla jos pistää etusumuvalot pois käytöstä niin niille tulee sähkö aina, paitsi pitkillä, auton käydessä eli ne toimivat (melkolaillisina) päiväajovaloina...



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 06.09.2012 19:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
RPekka kirjoitti:
svc kirjoitti:
Todennäköisesti siksi, että H4-polttimo tai umpio eivät tykkää siitä, että molemmat langat palavat yhtäaikaa.
Ainakin AX:n umpio ja oheinen H4-polttimo kestivät molemmat langat sähköistettynä...

AX:n umpio on hieman isompi tilavuudeltaan ja lasin pinta-alakin on isompi, kuin tuossa C5:n sumu- kaukovaloyhdistelmässä. Onkos heijastin muuten muovia vai metallia?

Kabus linja-autoissa käytettiin W123 Mersun umpioita. Kuskit huomasivat, että valoa tuli reilusti lisää, kun haki valoviiksestä asennon, jossa lähi- ja kaukovalo paloivat yhdessä. Seurauksena oli kymmeniä palaneita umpioita. Toki 24 volttinen H4 on teholtaankin isompi. (70/75W)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 07.09.2012 09:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
svc kirjoitti:
RPekka kirjoitti:
svc kirjoitti:
Todennäköisesti siksi, että H4-polttimo tai umpio eivät tykkää siitä, että molemmat langat palavat yhtäaikaa.
Ainakin AX:n umpio ja oheinen H4-polttimo kestivät molemmat langat sähköistettynä...

AX:n umpio on hieman isompi tilavuudeltaan ja lasin pinta-alakin on isompi, kuin tuossa C5:n sumu- kaukovaloyhdistelmässä. Onkos heijastin muuten muovia vai metallia?(70/75W)

Muistaakseni AX:nkin umpio on tätä avaruusajan materiaalia, muovia. Lasi tosin on lasia eikä muovia kuten C5:ssä. Perimmäinen syy kytkentään taitaa kuitenkin olla se että speksien mukaan H4:ssä palaa vain lyhyt tai pitkä. Eipä siihen etualalle sitä valoa kyllä enempää tarvitakaan.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 07.09.2012 11:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
RPekka kirjoitti:
Lexialla jos pistää etusumuvalot pois käytöstä niin ---



Tuosta tuli mieleeni, mitä kaikkea Lexialla voi valojen ohjauksen suhteen tehdä?

Haluaisin ehkä luopua valomuistista, jos vaikka päivävalot laittaisin, ja sehän onnistuu.
Onnistuuko pelkkien parkkien sytytys valomuistista? TAi pelkkien takaparkkien? Se helpottaisi päivävalojen asennusta (haluan ehdottomasti, että takanakin on valoa päivälläkin).
Haluaisin myöskin sammuttaa lähivalot pitkien palaessa, onnistuuko? Kun laitan apupitkät, niin haluaisin pitää watit järkevissä rajoissa.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 07.09.2012 13:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
dieselflosse kirjoitti:
Onnistuuko pelkkien parkkien sytytys valomuistista? TAi pelkkien takaparkkien? Se helpottaisi päivävalojen asennusta (haluan ehdottomasti, että takanakin on valoa päivälläkin).
Haluaisin myöskin sammuttaa lähivalot pitkien palaessa, onnistuuko? Kun laitan apupitkät, niin haluaisin pitää watit järkevissä rajoissa.

Ei. Automaattivalot joko on tai ei ole. EY-lakien mukaisestihan päiväajovalojen kanssa EI SAA palaa muita valoja, Suomen kansallinen laki antaa luvan polttaa parkkejakin. Lähivalotkin käsittääkseni pitää palaa pitkien kanssa koska valot on sellaisena hyväksytty eli pitkien kuvio ei välttämättä täytä kaikkia pykäliä ilman lähivaloa.

Helpoin päiväajovalokytkentä haluamallesi setupille on pistää Lexialla automaattivalot pois eli aina pitää kääntää viiksestä ja ottaa päivävalojen releelle ohjaus parkin ja lähivalon välistä. Pelkät parkit kytkemällä palaa myös ne päivävalot ja lähivalot kytkemällä ne sammuu.

Aletaan kivasti eksymään jo topikin aiheesta mutta kunhan pääsen asentelemaan valoja niin pistän oman C5:n xenoista projektikuvausta tulemaan. 35+50+100 W on tulossa keulalle...



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 07.09.2012 14:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
RPekka kirjoitti:
Ei. Automaattivalot joko on tai ei ole.


Täytyy sitten tehdä normihuomiovalokytkentä. Automaattivalot ensin pois. Sitten virtalukon katkomaa virtaa huomiolyhtyjen ohjaukseen ja diodin läpi sytytellään parkit siinä sivussa. Lähivalojen karvasta voisi sitten ottaa huomiolyhdyille tiedon ajovalojen syttymisestä.

Lähivalot saa sammutettua laittamalla releen väliin. Rele pätkäisee, kun kaukovalot syttyy. Tuossahan ei ole mitään polttimovahtia lähivaloille, mikä voisi kiusaantua, kun se näkee vain releen ohjauspiirin?

Voipi olla, etten laiskuuttani laita erillisiä päivävaloja, mutta lisäkaukovalot tulee. Nuo vakiokaukovalot kuin valaisevat vain keskiviivan.

Vai pitäisikö kaivaa kaapista vanhat kunnot H4-lisä-ämpärit. Rumemmaksihan tuota C5:n keulaa ei voi tehdä... :mrgreen:



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 07.09.2012 14:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
dieselflosse kirjoitti:
Voipi olla, etten laiskuuttani laita erillisiä päivävaloja, mutta lisäkaukovalot tulee. Nuo vakiokaukovalot kuin valaisevat vain keskiviivan.
Vai pitäisikö kaivaa kaapista vanhat kunnot H4-lisä-ämpärit. Rumemmaksihan tuota C5:n keulaa ei voi tehdä... :mrgreen:

https://www.dropbox.com/s/ti3zdjpy5zom5 ... .30.58.jpg
https://www.dropbox.com/s/se9xrg8nti2sx ... .16.43.jpg
Mukavan leveä kuvio noissa ja 30 e kappalehinta Puuilossa oli mielestäni kohtuullinen.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 08.09.2012 00:05 

Viestit: 5858
Paikkakunta: Lahti
RPekka kirjoitti:
Lähivalotkin käsittääkseni pitää palaa pitkien kanssa koska valot on sellaisena hyväksytty eli pitkien kuvio ei välttämättä täytä kaikkia pykäliä ilman lähivaloa.


Jos lähi-ja kaukovalot on eri umpiossa lähivalon pitäisi palaa jatkuvasti, eli kaikkissa muissa paitsi normi H4-valoissa, tosin lähivaloissa on releet itselläkin, mukavampi ajaa pitkillä kun auton edessä ei ole liikaa valoa.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 15.02.2016 14:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
svc kirjoitti:
Ykköskorisessa C5:ssä etusumuvalot ja kaukovalot ovat samassa H4-polttimossa. Etusumuvalot sammuvat, kun kaukovalot kytketään.
Tämän saa näköjään toimimaan myös C5 II:ssa, kun aktivoi BSI:n asetuksista kohdan "Fog lamp & high beam in same lens unit". Tällöin puskurissakin olevat sumarit sammuvat kaukovaloilla. Pitääpä kokeilla samaa vielä tuossa Xsarassa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 16.02.2016 12:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
C5 X7 syttyy sumarit edessä vaikka pitkät päällä. :(



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 16.02.2016 15:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Näin se on alunperin faceliftissäkin. Olisikohan X7:n BSI:ssä tarjolla tuo sama asetus?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 16.02.2016 15:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Tuskin löytyy kun sumarit on aina omissa umpioissaan. Typerää ettei pelkkää takasumaria saa palamaan.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 16.02.2016 16:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
C5 II:ssa eli faceliftissä sumuvalot ovat samoin puskurissa omissa umpioissaan, mutta silti BSI:ssä on valittavissa asetus, joka kertoo niiden olevan samassa umpiossa kaukovalojen kanssa. Kun tämän aktivoi, niin sumuvalojen toiminnallisuus muuttuu samaksi, kuin tuossa ykköskorisessa. I ja II korisen C5:n BSI on ilmeisesti hyvin pitkälle samalla softalla.

Muutin kokeilumielessä tuon asetuksen ja nyt autossani saa takasumarin päälle yksinään ilman etusumareita samalla tavalla, kuin aloitusviestissä kerroin.

Olisiko kellään X7:n omistajalla testeriä, jolla voisi kurkistaa BSI:n asetuksiin, josko sielläkin olisi tuo sama asetus?
Siis "Fog light and main beam in same lens unit" (tjsp)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 16.02.2016 17:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
dieselflosse kirjoitti:
Täytyy sitten tehdä normihuomiovalokytkentä. Automaattivalot ensin pois. Sitten virtalukon katkomaa virtaa huomiolyhtyjen ohjaukseen ja diodin läpi sytytellään parkit siinä sivussa.
Tämä ei välttämättä ole hyvä idea väyläsähköllisessä autossa. Riippuu ihan siitä, miten nuo boksit kestävät takajännitteitä.

Lisäksi C5:ssä etuparkkien syöttö lähtee moottoritilan BSM:ltä vasen ja oikea erikseen mutta takavaloja ohjaa ja syöttää BSI.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 16.02.2016 17:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Xantippa kirjoitti:
Tuskin löytyy kun sumarit on aina omissa umpioissaan. Typerää ettei pelkkää takasumaria saa palamaan.


Polttimot pois etusumareista. Niillä ei tee X7:ssa muutenkaan mitään.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 16.02.2016 20:11 

Viestit: 287
Ja voi ne koodata pois kokonaan. Silloin syttyy takasumarikin ilman etusumareita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 17.02.2016 15:12 

Viestit: 62
lukkis kirjoitti:
Ja voi ne koodata pois kokonaan. Silloin syttyy takasumarikin ilman etusumareita.


Paitsi että sit pitää muistaa koodata takas päälle leimasetää varten. Koska jos valaisin on asennettu paikoilleen on sen toimittava, vaikkei olisikaan katsastusvaruste.

Olisiko sitten mahdollista vaihtaa katkaisijassa olevien johtojen paikkaa siten että ensin kääntäessä syttyisikin takasumari ja sitten "toisella napsulla" etusumarit? Tällähän saisi kaikki halutut toiminnot aikaan kaikista helpoimmalla tavalla; ei tarvii räpsiä kaukovaloille jne, ei poistella polttimoita eikä muuttaa ohjelmointeja?



2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 18.02.2016 09:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
keijok kirjoitti:
Olisiko sitten mahdollista vaihtaa katkaisijassa olevien johtojen paikkaa siten että ensin kääntäessä syttyisikin takasumari ja sitten "toisella napsulla" etusumarit?
Ei ole kauheasti väyläsähköissä hyötyä johtojen vaihtamisesta, sillä sumuvalokytkin on toiminnallisesti painonappi: eka painallus sytyttää etusumarit ja toinen takasumarin. Sammutukselle on oma "painikkeensa".

Viiksipaketin (COM2000) mikrokontrolleri huomaa painalluksen ja asettaa sumuvalobitin/bitit oikeaan asentoon nollasta ykköseksi tai päinvastoin.

Ykköskorisessa C5.ssä BSI pollaa VAN väylän kautta monta kertaa sekunnissa viiksipaketin rekisteriä ja käskee tarvittaessa moottoritilan sulakerasiaa (BSM) sytyttämään etusumarit. Takasumareita ohjaa BSI itse. Kakkoskorisen toiminta on muuten sama, mutta CAN väylässä viiksipaketti lähettää itse tiedon BSI:lle yllättäen ja pyytämättä.

BSI on siis "keskustietokone" joka juttelee bittivirralla COM2000:n BSM:n sekä aika monen muun laitteen kanssa ihan parikaapelin välityksellä.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 18.02.2016 10:21 

Viestit: 62
svc kirjoitti:
keijok kirjoitti:
Olisiko sitten mahdollista vaihtaa katkaisijassa olevien johtojen paikkaa siten että ensin kääntäessä syttyisikin takasumari ja sitten "toisella napsulla" etusumarit?
Ei ole kauheasti väyläsähköissä hyötyä johtojen vaihtamisesta, sillä sumuvalokytkin on toiminnallisesti painonappi: eka painallus sytyttää etusumarit ja toinen takasumarin. Sammutukselle on oma "painikkeensa".

Viiksipaketin (COM2000) mikrokontrolleri huomaa painalluksen ja asettaa sumuvalobitin/bitit oikeaan asentoon nollasta ykköseksi tai päinvastoin.

Ykköskorisessa C5.ssä BSI pollaa VAN väylän kautta monta kertaa sekunnissa viiksipaketin rekisteriä ja käskee tarvittaessa moottoritilan sulakerasiaa (BSM) sytyttämään etusumarit. Takasumareita ohjaa BSI itse. Kakkoskorisen toiminta on muuten sama, mutta CAN väylässä viiksipaketti lähettää itse tiedon BSI:lle yllättäen ja pyytämättä.

BSI on siis "keskustietokone" joka juttelee bittivirralla COM2000:n BSM:n sekä aika monen muun laitteen kanssa ihan parikaapelin välityksellä.


Juu, ymmärrän kyllä väyläsähkön haasteen mutta tarkoitinkin lähinnä että voisiko sen käskyjen järjestyksen (ensin taka, sitten etu) saada helpostikin muutettua. Jokuhan sen on sinne ohjelmoinut niin kyllä kai sen muuttamaankin pääsee.



2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Huomio C5:n sumuvaloista
ViestiLähetetty: 18.02.2016 12:32 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
keijok kirjoitti:
lukkis kirjoitti:
Ja voi ne koodata pois kokonaan. Silloin syttyy takasumarikin ilman etusumareita.


Paitsi että sit pitää muistaa koodata takas päälle leimasetää varten. Koska jos valaisin on asennettu paikoilleen on sen toimittava, vaikkei olisikaan katsastusvaruste.

Olisiko sitten mahdollista vaihtaa katkaisijassa olevien johtojen paikkaa siten että ensin kääntäessä syttyisikin takasumari ja sitten "toisella napsulla" etusumarit? Tällähän saisi kaikki halutut toiminnot aikaan kaikista helpoimmalla tavalla; ei tarvii räpsiä kaukovaloille jne, ei poistella polttimoita eikä muuttaa ohjelmointeja?


"Ei väyläsähköxantiassa"(sellaisia olekaan) tämä onnistuu, kääntämällä viiksikytkimessä pari piuhaa päisin, juottamalla. Itsekin.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 58 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: kokemjne ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: