Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=30152
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  citrophoros [ 27.02.2020 23:12 ]
Viestin otsikko:  C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

Vein C3 Aircross PureTech 110 Shine vm. 18 ensihuoltoon omistuksessani, 38 tkm mittarissa, Metro-Autoon Tampereelle.

Teetin autoon normaalin vuosihuollon,
★ halusin etuturvavöiden solkea pitävät paperiliittimet pois (laitoin etuturvavöihin klemmarit, koska Peugeot SA katsoi olevan d'accord vyösoljen olevan ahtaasti b-pilarin ja istuimen selkänojan välissä - klemmareilla vyösolki nousi 50 cm korkeammalle käyttökelpoiselle positiolle ilman rystysten hankautumista b-pilariin),
★ halusin autonoston yhteydessä Autoareenassa irroitettavan vetokoukun. Minulta ei kysytty, onko napalukumäärällä välillä. Totta kai ne torvelot laittoivat 7-napaisen pistorasian. Työ tehtiin ymmärtääkseni Lempäälän Ideaparkin Autoareenassa eli epäprofessionaalisessa autohuollossa. Tämän seurauksena jouduin ostamaan 7-nap./13-nap.-adapterin Thulen polkupyörätelakalle. Kun pyöräteline oli paikoillaan ja auto sammutettuna, syttyivät pyörätelineen takavalot noin 30 sekuntia ovien lukituksen jälkeen. Olipa se juhlavaa laivassa matkalla Öölantiin ykköset päällä laivan autokannella sitten lähteä irroittamaan johtoa irti laivamatkan ajaksi. Nyt autossa on 13-napainen vetokoukun pistorasia. En ole kokeillut, onko kytkentä vieläkään toimiva. C4 Aircrossiin Kokkolan Käyttöauto laittoi v. 2015 oikeaoppisesti 13-napaisen pistorasian ja Thulen valot eivät syttyneet itsestään.
★ sijaisauto huollon ajaksi. Pyysin ranskalaista, sain korealaisen rakkineen, joka sammui sitten Lahdenperäntielle Tampereelle; on kyllä säälittävä tekele. En osannut käyttää vakkaria, tosi epäintuiitinen käyttäjäliittymä. Paperipussi olisi ollut paikallaan päähäni Pirkka-Corollan ratissa.

No, kun oli aika lunastaa auto, arvelin huollon maksavan jotain €600.
Ei, vaan miltei kahdesti kauheammin, €1186,36.
Metro-Auto Tampereella ei ole edes graniittista tiskitasoa ja tämä lasku kyllä ylittää kaikki Veho Tampereen huoltolaskut, käytin sentään autoni siellä vuosittain 1997-2019.

Takajarrulevyt vaihtoon, ei ole auton takuussa! Huomasin viimeistään ensimmäisen tehdasuuden autossani, Xsara VTS coupéessa noiden takajarrulevyjen nopean urautumisen ja tätä samaa rataa sitten C5 berlinessä ja C4 berlinessä. En muista, miten kävi C4 Aircrossilla.
En jaksa ymmärtää, miksi Peugeot SA käyttää ala-arvoisia takajarrulevyjä, jotka kuluvat käyttökelvottomiksi alle kahdessa vuodessa ja alle 40 tkm ajomäärällä. Miksi keskieurooppalaiset eivät ole tehneet ryhmäkannetta PSA:ta vastaan?

Iso paukku olikin kuulla jakohihnan vaativan varhaista vaihtoa ja onneksi sentään tässä asiassa Peugeot SA maksaa vaihdon !! On kuulemma PureTech-moottorien ominaispiirre. (Onneksi = Peugeot SA:n mukaan VTi:n moottoreiden 1000 ml / 1000 km öljynkulutus on normaalia).

Tällä palstalla olen kehoittanut ihmisiä ignooraamaan VTi-merkinnällä olevat autot (60 tkm jälkeen kuluttaa öljyä 1 l / 1000 km) ja BMW:n insinöörikukkanen THP:t, mutta kuinka "International Engine of the Year"-palkittu PureTech on oikeastaan PureShit.

Takuu ei sisällä sijaisautoa, joten usko tähän Peugeot SA:n nykytuotoksiin on taas kovilla.

---

Tämä olkoon varoitus kaikille käytetyn PureTech-moottorilla varustetun PSA:n automobiilin ostajalle varautua vakaviin jakohihnahäiriöihin, jos mittarilukemat ylittävät 30 tkm.

Kirjoittaja:  Akseli [ 27.02.2020 23:20 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

PureTechin jakohihnan vaihtoväli muutettiin hiljattain 5v/165tkm. Jokaisessa huollossa pitäisi mitata jakohihnan leveys ja jos yli tietyn rajan niin eikun vaihtoon. Ongelmahan noissa on se, että hihnasta, joka on siis öljytilassa, alkaa irtoamaan kumimateriaalia ja se tukkii öljypumpun sihdin. Koska stop-valo ei tarkoita kenellekään mitään niin tämän jälkeen moottori on kaput kun tuo voitelupuoli on vähän heikkoa...

Vissiinkin nyt kaikki marmoripalatsit on pakotettu käyttämään noiden kanssa totalin öljyä vaan tuskinpa se paskaa moottoria mitenkään parantaa...

Kirjoittaja:  C5NSeppo [ 28.02.2020 10:10 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

citrophoros kirjoitti:
Vein C3 Aircross PureTech 110 Shine vm. 18 ensihuoltoon omistuksessani, 38 tkm mittarissa, Metro-Autoon Tampereelle.
- - - - -
Iso paukku olikin kuulla jakohihnan vaativan varhaista vaihtoa ja onneksi sentään tässä asiassa Peugeot SA maksaa vaihdon !! On kuulemma PureTech-moottorien ominaispiirre. (Onneksi = Peugeot SA:n mukaan VTi:n moottoreiden 1000 ml / 1000 km öljynkulutus on normaalia).
- - - - -
Takuu ei sisällä sijaisautoa, joten usko tähän Peugeot SA:n nykytuotoksiin on taas kovilla.


Takuukorjaus ei saa aiheuttaa lisäkustannuksia (kuluttajansuojalaki), joten välttämättömään tarpeeseen (työmatkat, lasten kuljetukset tms.) korjaamon tiskiltä vaadittu sijaisauto tulee saada ilman veloitusta.

Kirjoittaja:  ipo [ 28.02.2020 16:19 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

Tämä on syy, että olen ostanut kolme uutta autoa huoltosopimuksella. Se kattaa lähes kaiken. Ei tule paljonkaan normaalia huoltoja kalliimmaksi, mutta yhdenkin ylimäärärisen (takuuseen kuulumattoman) remontin jälkeen huoltosopimus voikin olla edullinen. Tosin kolmen vuoden jakson (takuun jälkeen) hinta nousee aika paljon, mutta yksi jakopääremontti voi kattaa koko sopimuksen.

Kirjoittaja:  Northstar [ 28.02.2020 22:31 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

Samaa mieltä tuosta vetokoukun pistokkeesta,on käsittämätöntä että tuollaisia asennetaan v.2020..
Ja tuo "palkittu" Puretec alkaa osoittautumaan päivä päivältä enemmän "Ojasta allikkoon" tyyliseksi..

Kirjoittaja:  Xari [ 28.02.2020 22:56 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

Northstar kirjoitti:
Samaa mieltä tuosta vetokoukun pistokkeesta,on käsittämätöntä että tuollaisia asennetaan v.2020..
Ja tuo "palkittu" Puretec alkaa osoittautumaan päivä päivältä enemmän "Ojasta allikkoon" tyyliseksi..


Mullekin tuli moinen vielä 2019, 13 napainen olis ollut 70€ kalliimpi, jos ei tilatessa sano kumman haluaa niin ei se tekijän vika ole.

Ja toi Puretech, toimivuus ei oikein vakuuta mut miksi Opelkin pitää myös pilata sillä, eikös niillä ollut suht toimivat koneet?

Kirjoittaja:  Mustis [ 29.02.2020 00:01 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

citrophoros kirjoitti:
Vein C3 Aircross PureTech 110 Shine vm. 18 ensihuoltoon omistuksessani, 38 tkm mittarissa, Metro-Autoon Tampereelle.

Teetin autoon normaalin vuosihuollon,

No, kun oli aika lunastaa auto, arvelin huollon maksavan jotain €600.
Ei, vaan miltei kahdesti kauheammin, €1186,36.
.


Elikkä korjaamo vaihtoi öljyt, tökkäsi turvavyöhön alle euron napin (tai siirsi vanhan), vaihtoi kärryn töpselin mahdollisesti johtosarjoineen ja vaihtoivat takuuseen kuuluvat jarrulevyt.
Ja se maksoi yli tonnin... Siis Mitä V.ttua... Jotakin multa nyt jäi ymmärtämättä...

Kirjoittaja:  Janne L [ 29.02.2020 11:40 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

Minäkään en nyt ihan ymmärtänyt mistä yli tonnin lasku muodostui.

Kirjoittaja:  huoltomies [ 29.02.2020 12:41 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

Kolme kommettia tähän aiheeseen.
1. Olisivathan he tosiaan voineet kysyä pistokkeen mallin. Itse sanon sen aina asiakkaalle, vaikka emme koukkuja hirveän paljon laitakkaan.
2. Valmistaja ei pakota käyttämään Totalin öljyä. Riittää, että öljy täyttää valmistajan luokituksen ja on heidän hyväksymä.
3. Sijaisautosta kirjoittamaasi kritiikkiä en ymmärrä. En usko että kenelläkään on elämä niin hyvin järjestyksessä, että tuollaista kannattaisi edes mainita. Kävele seuraavalla kerralla...pistää ajattelemaan...

Kirjoittaja:  jean-michel [ 29.02.2020 12:51 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

Huoltohinnat ovat kyllä kovin isoja. Jos ei pystyisi omaa autoa ylläpitämään tai ainakin arvioimaan avun määrän ja laadun tarvetta, niin ei olisi ainakaan itsellä varaa autoilla ollenkaan.

Rekara-huolto on osoittautunut ainakin pk seudulla hyväksi ja ammattitatioiseksi sekä varsin kustannustehokkaaksi, sitä voin kokemuksesta suositella. Sinne lienee kuitenkin kynnystä mennä takuun alaisen auton kanssa.

Jos joskus ostaisin uuden auton, mitä ei koskaan varmaankaan tapahdu, niin ottaisin siihen ilman muuta huoltosopimuksen.

Kirjoittaja:  HiTec [ 29.02.2020 16:41 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

Kyllä tuon koukun default jo tänä päivänä pitäisi olla tuo 13-pin ja wanhaa 7-pin ei asenneltaisi kuin pyynnöstä, silloinkin vain hyvin perustein :|

Mitä tulee sijaisautoon, niin harvemmin tuota muuta taataan kuin että sellainen on, olkoonkin sitten ihan millainen kinneri tahansa, pääasia että asiakas pääsee sillä paikasta A paikkaan B. Tosin tuon oman Nissanini kohdalla pitää kyllä kehaista Airportin niin Länsiautoa kuin Autokeskusta, molemmista on irronnut toivomani merkkinen & mallinen sijaisauto mukisemati jokaisella huoltokerralla 8-)

Kirjoittaja:  Xari [ 29.02.2020 17:32 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

HiTec kirjoitti:
Kyllä tuon koukun default jo tänä päivänä pitäisi olla tuo 13-pin ja wanhaa 7-pin ei asenneltaisi kuin pyynnöstä, silloinkin vain hyvin perustein :|


Isoin osa kevytperäkärryistä on 7-pinnisellä ja juuri muutahan tuollaisella ei vedetä, lasikuitukopin kiskonta on sit eri asia ja eri autolla.

Kirjoittaja:  HiTec [ 29.02.2020 19:19 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

Xari kirjoitti:
Isoin osa kevytperäkärryistä on 7-pinnisellä ja juuri muutahan tuollaisella ei vedetä, lasikuitukopin kiskonta on sit eri asia ja eri autolla.

Vaan 13>7 adaptereita löytyy autovaraosaliikkeet notkollaan, eikä edes maksa paljoa. Mutta ennen kaikkea toimivuus on 100% täydellinen. Lisäksi tuo 13p rasiakin kestää kosteutta paremmin kuin wanha 7p versio. Näin kun tuota adapteriakin säilyttää vaikka kontissa, niin se sähköinen toimivuuskin säilyy paremmin vuodesta toiseen 8-)

Lähdepäs sitten etsimään 7>13 adaptereita, niin ihan jokaisessa ei ole ja hintakin mitä sattuu. Kaiken lisäksi toimintakin on onneton, kaikki vaunun valot ei edes toimi kuten kuuluisi, latauksista yms. nyt vielä puhumattakaan :(

Kuitenkin kun se hintaero 7p vs 13p sähkösarjoissa on luokkaa olematon, niin miksi ihmeessä ei 13p rasioita tällöin asentaisi oletusarvoisesti? :?

Kirjoittaja:  Xari [ 03.03.2020 17:32 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

Näkyy niitä 7>13 adaptereita oleva joka varaosaputkassa, itselläkin joka autossa eikä sitä kevytperäkärryä ladata tarvi, peruutusvalojakaan siinä ei ole.

Kirjoittaja:  laakeri [ 04.03.2020 10:11 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

Ja jos ei adapteria halua käyttää, niin voihan siihen peräkärryynsä vaihtaa 13-napaisen pistokkeen. Hinta niillä taitaa olla 10 euron tienoilla. On kyllä tosiaan outoa, että vielä nykyaikana joihinkin autoihin tai kärryihin laitetaan niitä vanhoja 7-napaisia.

Kirjoittaja:  Plagu [ 04.03.2020 11:33 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

eikai siinä mitään outoa ole 90% vedoista tehdään joku jeesuksen esiisän muuli perässä jossa on se 7 napanen, uuden auton ostaja tietää ettei eläessään vedä muuta niin tottakai säästää sen 50e tms + ei tarvitse tapella adaptereiden kanssa. Tähän vielä sekin että noita 13 napasia on ainakin 3 eri tyyppiä. Toki toivoisin itsekkin että aikanaan tuon 508:n ostanut olisi 13 napasen laittanut niin toimisi hobbyssä lataus & peruutusvalot, niin paljoa asia ei kuitenkaan ahdista että jaksaisin rasian autoon vaihtaa.

Kirjoittaja:  pvalila [ 05.03.2020 02:05 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

1. Täytyy sanoa, etten kauheasti ylläty siitä, että asensivat 7-napaisen rasian. Halvinta tuppaa nykyisin saamaan ellei erikseen muuta tilaa.

2. Lomalla on tullut ajettua kiiteltyä uutta Poloa ja Hyundain i20-mallia. Polo oli kaikesta kiittelystä huolimatta kamalan epämukava, Hyundai oli selvästi mukavampi. Satunnaiseen loma-ajeluun kumpikin oli ihan kelvollinen, en minä Hyden mukavuutta noilta odottanut.

3. Olisi jotenkin ymmärrettävää, että yksittäinen tuotantoerä jarrulevyjä olisi "tinasta tehtyjä" ja kuluisivat hurjan nopeasti. Mutta jos kyseessä on tyyppivikaan verrattava juttu niin on pakko ihmetellä, mitä PSA tuosta hyötyy? Ei merkin mainetta kannata ihan olemattoman säätön takia pilata ja kyllähän tuollainen rakenteellinen heikkous herättää kysymyksiä myös turvallisuuden näkökulmasta: onko siellä myös vaikkapa joustinjalan lautanen jotain saman lujuusluokan metallia? Ympäristöystävällisyyden tavoittelulla aika monet tällaiset asiat selittyvät nykyisin.

"Tämän auton materiaaleista 80 prosenttia on kaavittu kasaan Ämmässuolta".

Kirjoittaja:  HiTec [ 05.03.2020 10:05 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

pvalila kirjoitti:
1. Täytyy sanoa, etten kauheasti ylläty siitä, että asensivat 7-napaisen rasian. Halvinta tuppaa nykyisin saamaan ellei erikseen muuta tilaa.

Saas nähdä mitä itse saan, kun tuohon Berlingon tilaukseen oikein kirjallisesti laitoin koukun 13pin rasialla ja vieläpä myös as.vaunun tarvitsemat jatkuvan +12V sekä latauksen karvatkin kytkettyinä. Myyjä vieläpä oikein lupasi että näin se tulee, mutta katsotaan nyt kun ensin saadaan auto maahan ja luovutuspäiväkin selville :?

Kirjoittaja:  Xari [ 05.03.2020 11:54 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

Lainaa:
Saas nähdä mitä itse saan, kun tuohon Berlingon tilaukseen oikein kirjallisesti laitoin koukun 13pin rasialla ja vieläpä myös as.vaunun tarvitsemat jatkuvan +12V sekä latauksen karvatkin kytkettyinä.


Ranskalainen 13-napainen, siihen käy 7-napainen suoraan mut 13-napainen vain adapterin kanssa, joka on kallis :mrgreen:

Lainaa:
onko siellä myös vaikkapa joustinjalan lautanen jotain saman lujuusluokan metallia


Just hommailin vääränmerkkiseen moiset, laatikossa lukee Lemförder China, mukana on kääntölaakeri jossa SKF France, ja nämä on kulutustavaraa kun näkyvät löytyvän joka ikisestä Motonetista suoraan hyllystä, Mondeo/V60/V70/S80.

Kirjoittaja:  HiTec [ 05.03.2020 11:57 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 Aircross huolto: €1186,36 ja jakohihnan vaihto

Xari kirjoitti:
Ranskalainen 13-napainen, siihen käy 7-napainen suoraan mut 13-napainen vain adapterin kanssa, joka on kallis :mrgreen:

Myyjän puheista ymmärsin että koukku ja pari muutakin lisävarusteista ruksimaani ovat ns. satama-varusteita = asennetaan vasta Suomessa :?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/