Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Automuseo ahdingossa http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=30153 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | jean-michel [ 27.02.2020 23:36 ] |
Viestin otsikko: | Automuseo ahdingossa |
Espoon automuseo ahdingossa: https://www.lansivayla.fi/artikkeli/844 ... ahiaikoina |
Kirjoittaja: | Macinaggio [ 28.02.2020 09:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Automuseo ahdingossa |
Tämä on vanhojen espoolaisten ongelma yleensäkin nykyisin: Ei ole enää tilaa asua ja harrastaa kuten ennen. Toisaalta koko Suomea ajatellen on hyvä että Espoo on ymmärtänyt että maan sosiaaliturvan säilyttäminen edellyttää että Suomeen on houkuteltava ei suinkaan nuoria osittain tai kokonaan sosiaaliturvan varassa eläviä pienipalkkaisia henkilöitä, vaan nuoria miljönäärejä joiden tuloista on helppo keräillä tarvittavat verotulot. Siksi mm. merenrantoja tyhjennetään veneilijöistä ym. harrastelijoista ja etsitään nimenomaan kalliita asuinpaikkoja kaavoitettaviksi näille veronmaksajille. Jopa keinosaaria suunnitellaan rakennettavaksi. Suojelluksi julistettu kivinavetta voi hyvinkin töimia kiintopisteenä jollekin kalliille omakotialueelle, vaikka se onkin aika syrjäisessä paikassa. |
Kirjoittaja: | Akaile [ 28.02.2020 12:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Automuseo ahdingossa |
Koko pääkaupunkiseudun tonttipula on täysin keinotekoinen ilmiö. Jos esim. Espoo haluaa kaavoittaa jonkun alueen niin ELY-keskus tarttuu siihen heti, ellei se palvele heidän intressejään. Lisämauste on lisääntyvä viherpiiperrys, jossa esim. tiehankkeita plokataan milloin milläkin syyllä. Esimerkiksi Kehä 2 jatkosuunnitelmat torpattiin argumentilla "Jos rakennamme lisää teitä niin niille tulee lisää autoja ja päästöt lisääntyvät". Kenelläkään ei tullut mieleen kysäistä, että jos nykyinen tiekanta ruuhkautetaan niin pahasti, että kaikki seisovat paikoillaan tuntitolkulla niin mihin ne tyhjäkäyntipäästöt häviävät? Talvipakkasella ei Start&Stopillakaan voi pelastaa maailmaa. Vähän off-topic, mutta liittyy löyhästi tuohon automuseon hävittämiseen. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 28.02.2020 17:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Automuseo ahdingossa |
Mä järjestän hallin Pärnun läheltä, rakennetaanko sinne museo? |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 28.02.2020 17:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Automuseo ahdingossa |
Macinaggio kirjoitti: Siksi mm. merenrantoja tyhjennetään veneilijöistä ym. harrastelijoista ja etsitään nimenomaan kalliita asuinpaikkoja kaavoitettaviksi näille veronmaksajille. Jopa keinosaaria suunnitellaan rakennettavaksi. Suojelluksi julistettu kivinavetta voi hyvinkin töimia kiintopisteenä jollekin kalliille omakotialueelle, vaikka se onkin aika syrjäisessä paikassa. Tämä olis terve suuntaus täälläkin, vaan ei. Sataa metriä lähemmäs rantaa ei saa rakentaa mitään ja niinpä mereltä katsottuna koko viro on yhtä puskaa. Lottovoiton kaltainen onnenpotku on löytää vanha rakennus tai sen rauniot rantaviivalta, siihen saa luvat rakentaa uuttakin. Mutta näitä tapauksia on vähän ja "ne meni jo", tässä yksi komea esimerkki jossa entinen ministeri rakensi rajavartioaseman raunioiden päälle oman mökkinsä: https://majandus24.postimees.ee/6899075 ... oogarannas Nyt se on sitten putoamassa mereen kun myrskysuojia on purettu ja aallot vievät rannan mennessään. Tästä ollaan vahingoniloisia! Minun mielestäni kaikki oikeat keksijät (massatuotantoon päässeet) ja rahamiehet tulisi asuttaa 5 metrin etäisyydelle kauneimmista hiekka- ja kivirannikoista. |
Kirjoittaja: | jean-michel [ 28.02.2020 18:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Automuseo ahdingossa |
Periaatteessa kaikelle ollaan avomielisiä. Nykyisin tilaa on noin 2800m2 ja minimi lienee noin puolivälin paikkeilla tai ehkä noin 1000m2 saisi kaiken säilyttämisen arvoisen, museon hallussa olevan kaluston. Sijainnin pitäisi olla paikassa jossa käy myös ihmisiä tai sitten toiminta pitää muuttaa sellaiseksi että ihmiset poikkeavat reitiltä museokäyntiä varten. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 28.02.2020 18:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Automuseo ahdingossa |
jean-michel kirjoitti: Periaatteessa kaikelle ollaan avomielisiä. Nykyisin tilaa on noin 2800m2 ja minimi lienee noin puolivälin paikkeilla tai ehkä noin 1000m2 saisi kaiken säilyttämisen arvoisen, museon hallussa olevan kaluston. Sijainnin pitäisi olla paikassa jossa käy myös ihmisiä tai sitten toiminta pitää muuttaa sellaiseksi että ihmiset poikkeavat reitiltä museokäyntiä varten. Kalustolista? |
Kirjoittaja: | jean-michel [ 28.02.2020 18:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Automuseo ahdingossa |
Tässä vielä tarina pidemmästi: Espoon Automuseo ry:n lehdistötiedote 27.2.2020 Espoon Automuseon tilanne Espoon Automuseon toiminnan jatkuvuus on vaakalaudalla tilakysymyksen johdosta. 1979 aloittanut Espoon Automuseo on vanhin yhtäjaksoisesti toiminut Automuseo Suomessa. Museo on säännöllisesti avoinna pääsiäisestä lokakuun loppuun viikonloppuisin, sekä kesäkuukausina tiistaista sunnuntaihin. Museossa Vierailee vuosittain n.7000 maksanutta kävijää. Espoon Automuseo toimii Pakankylän kartanon kivinavetassa, Bodomjärven Pohjoispuolella. Navetan on toiminnan ajan omistaneet vuokranantajat, joista Espoon kaupunki on neljäs. Navetta tuli kaupungin haltuun noin 15 vuotta sitten. Espoon Automuseo ry on vastannut omalla kustannuksellaan rakennusten Lämmittämisestä ja ylläpidosta sekä mm. piha-alueen talvikunnossapidosta museotoiminnan ohessa ja maksanut vuokraa Espoon kaupungille. Pakankylän kartanon alueen kaavoitushanke johti useaan lyhytkestoiseen vuokrasopimukseen. Lisäksi kaavoitushankkeen aikana kaupungin edustajat painottivat, että automuseon toiminta turvataan. Tämä mainittiin myös alueen lopullisessa kaavaselostuksessa, yhtenä kaavoituksen perusteena. Kaavoituksen valmistuttua, yhdistys haki pitkää kymmenen vuoden vuokrasopimusta. Kuitenkin kaupunki halusi varmistua rakennusten kunnosta ennen uutta vuokrasopimusta. Kuntoarvion määrittämä korjausvelka on lähes puoli miljoonaa euroa. Korjausvelan selvittyä kaupunki ei halunnut uusia vuokrasopimusta ennen korjaustöiden aloitusta ja loppuunsaattamista. Neuvottelujen yhteydessä kaupunki tarjosi museoyhdistykselle mahdollisuutta maavuokrasopimukseen, johon sisältyy rakennuksen korjausvelvoite. Lisäksi sopimus edellytti, että rakennus siirretään museoyhdistykselle vuokrasopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä erikseen sovittavaan kauppahintaan. Museoyhdistys oli valmis sitoutumaan mittavaan korjaustyöhön ja hyväksymään maanvuokrasopimuksen aiempaa vuokrasopimusta vastaavalla vuokratasolla. Sopimuksen esteeksi muodostui lopulta yhteisen näkemyksen puute täysremonttia kaipaavan navetan rahallisesta arvosta, palautuuhan museoyhdistyksen kustannuksella korjattu rakennus sopimuskauden päätteeksi korvauksetta kaupungille. Sopimukseen ei maaliskuun taitteessa ole päästy ja on epävarmaa miten museon käy huhtikuussa päättyvän vuokrasopimuksen jälkeen. Ilman tiloja museon toiminta Joudutaan käytännössä ajamaan alas ja monipuolinen kokoelma hajoaa. Samalla Poistuisi Suomen vanhin auto- ja tieliikennemuseo lopullisesti. Voidaankin aiheellisesti kysyä onko kaupungin roolina maksimoida tuotto vai voivatko kaupunkilaiset odottaa myös muita arvoja, kuin lyhytaikaista pääoman tuottoa Museokäynti lisää tutkitusti viihtyvyyttä ja tuottavuutta. Lisäksi museokävijä jättää yritykselle ja paikkakunnalle keskimäärin 70 euroa ruokailuun, majoitukseen ja palveluihin. Museon kävijämäärällä kyseessä on 10 vuoden aikana yli 3 miljoonan liikevaihto alueen yrittäjille. Pääkaupunkiseudun kehitys on kiistämättömästi ollut autoilun varassa. Autolla on kuljettu ja kuljetettu monipuolisesti paikasta toiseen. Missä 2000 luvun lapset voivat esitellä omille lapsilleen autoa sellaisena kuin se oli silloin kun bensaa vielä myytiin Ja ihminen sai autoa itse ohjata? Vallitsevan kulttuurin merkitys ymmärretään usein vasta kun se on menetetty lopullisesti. Toivomme päättäjille voimia, jotta automuseon sopimuksessa löydetään ratkaisu ja museo saa edelleen tuottaa elämyksiä museovieraille myös seuraavat 40 vuotta. Automuseo on tuonut merkittävää kulttuuritarjontaa alueelleen, ja koko Suomelle. Museossa käy vuoisttain satoja kansainvälisiä vieraita, osa heistä saapuu nimenomaan Espoon Automuseon huokuttamana maahamme. Viime vuosina maksaneita kävijöitä on ollut noin 7000, lisäksi on palveltu mm. harrastekerhoja, tapahtumien tukikohtana, annettu asiantuntijalausuntoja ja lainattu esineistöä erilaisiin kultturitapahtumiin kuten elokuviin ja näytelmiin. faktaa: Perustamisvuosi 1979 Maksaneita kävijöitä vuodessa: n.7000 Esineistö: Yli 300 autoa, moottoripyörää, mopoa ja polkupyörää, lisäksi kirjallisuutta, pienoismalleja ym Espoon Automuse |
Kirjoittaja: | jean-michel [ 28.02.2020 18:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Automuseo ahdingossa |
ds-jekkeri kirjoitti: Kalustolista? Tätä pitää katsella erikseen, meillä on kyllä ajantasainen kokoelmalista. Näyttely koostuu yli 200 kulkupelistä, joista puolet kaksipyöräisiä. Muita esineitä on satoja, mm autokoulun havaintovälineitä ja pienoismalleja. Noin puolet on yksityisten omistajien ja toinen puoli museoyhdistyksen. Yhdistyksen säännöt ja/tai museolaki saattaa estää tai hidastaa kokoelman sijoittamista Suomen ulkopuolelle. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |