Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Citroen Sevice
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=30222
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  powerage [ 17.03.2020 03:46 ]
Viestin otsikko:  Citroen Sevice

Jaahas on näköjään Servicen varaosakuvat menneet maksulliseksi :shock: :x

Kirjoittaja:  Plagu [ 17.03.2020 06:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

No voihan perse, ja näköjään tuo tilaus pitäisi vielä tehdä joka merkille erikseen.

Kirjoittaja:  Teuski [ 17.03.2020 07:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

Äääh... No, 150€/vuosi ja sen voi jakaa vaikka useamman kesken ;)

Kirjoittaja:  powerage [ 17.03.2020 08:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

Teuski kirjoitti:
Äääh... No, 150€/vuosi ja sen voi jakaa vaikka useamman kesken ;)


Tuossa on ideaa :lol:
Yksi suurin syy pysyä PSA vehkeissä on ollut Service...

Kirjoittaja:  betaromeo [ 17.03.2020 08:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

Kyllä taas on kitinää ja vielä niiltä, jotka itse myös tiedosta rahastaa.

Maailma on muuttunut niin, että tieto ja varsinkin fakta tieto maksaa, jopa Citroenien kohdalla.
Uskoisi oikeilla harrastajilla olevan vehkeet, millä tietoa saa, osista, sähkökaavioista, ym., kun sellaisia on jopa "romuhessuilla"! :)

Kirjoittaja:  powerage [ 17.03.2020 08:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

Tuskin se romuhessunkaan Citroen Service backup+sedre toimii yhtä liukkaasti kuin oikea Service... ja ainakaan omassa backupissa ei toimi VIN koodilla osien haku...

Kirjoittaja:  powerage [ 17.03.2020 09:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

https://www.catcar.info/en/

Kirjoittaja:  betaromeo [ 17.03.2020 09:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

powerage kirjoitti:
Tuskin se romuhessunkaan Citroen Service backup+sedre toimii yhtä liukkaasti kuin oikea Service... ja ainakaan omassa backupissa ei toimi VIN koodilla osien haku...


Kovin hienosti ja nopeasti tuntuu toimivan Kiina versioon tottuneena ja vian hakuun tullut uusia ulottuvuuksia välikaapeleiden kautta.
Kuten hyvin tiedät, niin sinulla, kuin minulla on kuitenkin hyllymetreittäin korjaamokirjoja joista voidaan myös hakea tietoa. ;)

Kirjoittaja:  powerage [ 17.03.2020 12:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

betaromeo kirjoitti:
powerage kirjoitti:
Tuskin se romuhessunkaan Citroen Service backup+sedre toimii yhtä liukkaasti kuin oikea Service... ja ainakaan omassa backupissa ei toimi VIN koodilla osien haku...


Kovin hienosti ja nopeasti tuntuu toimivan Kiina versioon tottuneena ja vian hakuun tullut uusia ulottuvuuksia välikaapeleiden kautta.
Kuten hyvin tiedät, niin sinulla, kuin minulla on kuitenkin hyllymetreittäin korjaamokirjoja joista voidaan myös hakea tietoa. ;)


Edelleenkään ei toimi kiinan versiossa vin koodilla autokohtainen varaosien haku, saati korjaamokäsikirjat oli kirjoja vaikka kilometri tolkulla :D
Juuri äsken käytin Servicen maksullista toimintaa oli apua Peugeot Expertin syylärin tilauksessa, muuten olisin tilannut väärän osan.

Kirjoittaja:  betaromeo [ 17.03.2020 13:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

powerage kirjoitti:
betaromeo kirjoitti:
powerage kirjoitti:
Tuskin se romuhessunkaan Citroen Service backup+sedre toimii yhtä liukkaasti kuin oikea Service... ja ainakaan omassa backupissa ei toimi VIN koodilla osien haku...


Kovin hienosti ja nopeasti tuntuu toimivan Kiina versioon tottuneena ja vian hakuun tullut uusia ulottuvuuksia välikaapeleiden kautta.
Kuten hyvin tiedät, niin sinulla, kuin minulla on kuitenkin hyllymetreittäin korjaamokirjoja joista voidaan myös hakea tietoa. ;)


Edelleenkään ei toimi kiinan versiossa vin koodilla autokohtainen varaosien haku, saati korjaamokäsikirjat oli kirjoja vaikka kilometri tolkulla :D
Juuri äsken käytin Servicen maksullista toimintaa oli apua Peugeot Expertin syylärin tilauksessa, muuten olisin tilannut väärän osan.


Niin, puhunkin koko ajan tehdas Lexia3/Proxiasta, joka luonnollisesti kytketty servisen kautta tehdasyhteyteen.
Vielä opettelua tuon kanssa, mutta yksi 407 ABS/ESP ongelma ja C5 V6 ECU ongelma selvitetty sillä alkuperäisillä välijohdoilla, jolloin ajan säästö oli hurja.

Henkilökohtaisesti ole mielelläni maksanut ne kolikot, joita velottaneet oikeuksista. Kuten jo aikaisemmin totesin, niin tiedosta joutuu maksamaan.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 17.03.2020 15:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

betaromeo kirjoitti:
Kyllä taas on kitinää ja vielä niiltä, jotka itse myös tiedosta rahastaa.

Maailma on muuttunut niin, että tieto ja varsinkin fakta tieto maksaa, jopa Citroenien kohdalla.
Uskoisi oikeilla harrastajilla olevan vehkeet, millä tietoa saa, osista, sähkökaavioista, ym., kun sellaisia on jopa "romuhessuilla"! :)


Ollut kyllä helvetin mukava tilata itse suoraan varaosia autoon kun voi aina valmistenumerolla hakea oikeat osat ja ilmaiseksi. Ikävää että tämä tieto meni maksulliseksi, ei tämä ainakaan käytettyjen vanhempien Sitikoiden omistajia mitenkään palvele. No onpahan taas yksi syy lisää vaihtaa merkkiä.

Kirjoittaja:  Teuski [ 17.03.2020 16:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

Xantippa kirjoitti:
Ikävää että tämä tieto meni maksulliseksi, ei tämä ainakaan käytettyjen vanhempien Sitikoiden omistajia mitenkään palvele. No onpahan taas yksi syy lisää vaihtaa merkkiä.

Siinä on vaan se ikävä juttu, että tuo tieto ei liikuta PSA:ta pätkän vertaa :cry:
Eikä se tiedon saatavilla oleminen ainakaan näytä mitenkään positiivisesti vaikuttavan PSA:n autojen jälleenmyyntiarvoon :lol:

Kirjoittaja:  betaromeo [ 17.03.2020 16:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

Xantippa kirjoitti:
betaromeo kirjoitti:
Kyllä taas on kitinää ja vielä niiltä, jotka itse myös tiedosta rahastaa.

Maailma on muuttunut niin, että tieto ja varsinkin fakta tieto maksaa, jopa Citroenien kohdalla.
Uskoisi oikeilla harrastajilla olevan vehkeet, millä tietoa saa, osista, sähkökaavioista, ym., kun sellaisia on jopa "romuhessuilla"! :)


Ollut kyllä helvetin mukava tilata itse suoraan varaosia autoon kun voi aina valmistenumerolla hakea oikeat osat ja ilmaiseksi. Ikävää että tämä tieto meni maksulliseksi, ei tämä ainakaan käytettyjen vanhempien Sitikoiden omistajia mitenkään palvele. No onpahan taas yksi syy lisää vaihtaa merkkiä.


Tuohan on tietysti ollut kaunis ajatus katsoa valmiiksi varaosanumero, kun olet suunnistanut merkin edustajan tiskille hakemaan osaasi, vai oletko kuitenkin käyttänyt ilmaista palvelua hyväksesi tilataksesi muualta yli puolet halvemmalla? Jos olet käyttänyt sitä jälkimmäiseen vaihtoehtoon, niin miltä sinusta tuntuisi vastaava toiminta tarjoamastasi palvelusta?

Itselleni tuli myös mieleen, mitä PSA on ajatellut palvelunsa kovasta kuormittamisesta tästäkin palvelusta. Pelkään pahoin useiden siellä asioidessa jättävän sivuston avoimeksi turhaan kuluttamaan kapasiteettiä?

Maksetaan suosiolla, niin kauan kun hinnat pysyvät noinkin kohtuullisina ja voihan se pitkässä juoksussa parantaa konsernin taloudellista tilaa ja tuottaa kuluttajille edes hiukan parempia tuotteita?

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 17.03.2020 18:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

betaromeo kirjoitti:
Pelkään pahoin useiden siellä asioidessa jättävän sivuston avoimeksi turhaan kuluttamaan kapasiteettiä?


Romuhessu meuhaa jostain puljaamansa vanhentuneen rasvamonttu-diagboxin kanssa. Eikös siitä kannattaisi maksaa se uusikin vuosilisenssi, niin saisi käyttöön viimeisetkin mallit ja softauudistukset?

Mutta tuohon kommenttiin. Sivusto ei avoimena ollessaan kuluta kapasiteettia edes sen vertaa että se kannattaisi mainita. En viitsi ruveta teknisiä syitä selittämään, menisi yli ymmärryksen ainakin jossain päässä... Ainoastaan kun sivustolla jotain aktiivista tekee, se kuormittaa serveripuolta.

Ei siinä mitään, tällaisena aikana tulee ottaa ilo pienistä asioista. Minä olen aivan hyvin pärjännyt - silloin kun jaksoin näiden kanssa näperrellä sähköpuoltakin enemmän - sen kertalisenssin kanssa jonka sai DB:hen ostettua, tokenhan se oli nimeltään. Sillä sai kaikki ECUjenkin downloadaukset toimimaan.

Tuo PSA:n päätös ei tarkoita heille kulumielessä käytännössä yhtään mitään, sen sijaan pahaa verta se kyllä harrastajille aiheuttaa. Uuden auton ostajaa ei hetkauta mihinkään - niinpä se on ajateltukin.

Kirjoittaja:  Plagu [ 17.03.2020 19:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

betaromeo kirjoitti:
Niin, puhunkin koko ajan tehdas Lexia3/Proxiasta, joka luonnollisesti kytketty servisen kautta tehdasyhteyteen.
Vielä opettelua tuon kanssa, mutta yksi 407 ABS/ESP ongelma ja C5 V6 ECU ongelma selvitetty sillä alkuperäisillä välijohdoilla, jolloin ajan säästö oli hurja.

Henkilökohtaisesti ole mielelläni maksanut ne kolikot, joita velottaneet oikeuksista. Kuten jo aikaisemmin totesin, niin tiedosta joutuu maksamaan.


varmaan ihan ok tuollainen lexia proxia läjä offline documentation backuppeineen kun noitten museoromujen kanssa puljaa, ei niillä nykyautojen kanssa kuitenkaan tee mitään.

Kirjoittaja:  betaromeo [ 17.03.2020 20:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

Plagu kirjoitti:
betaromeo kirjoitti:
Niin, puhunkin koko ajan tehdas Lexia3/Proxiasta, joka luonnollisesti kytketty servisen kautta tehdasyhteyteen.
Vielä opettelua tuon kanssa, mutta yksi 407 ABS/ESP ongelma ja C5 V6 ECU ongelma selvitetty sillä alkuperäisillä välijohdoilla, jolloin ajan säästö oli hurja.

Henkilökohtaisesti ole mielelläni maksanut ne kolikot, joita velottaneet oikeuksista. Kuten jo aikaisemmin totesin, niin tiedosta joutuu maksamaan.


varmaan ihan ok tuollainen lexia proxia läjä offline documentation backuppeineen kun noitten museoromujen kanssa puljaa, ei niillä nykyautojen kanssa kuitenkaan tee mitään.


Riittää todella täälläkin olevalle harrastaja piirille vielä mainiosti, kun ainoastaan muutama "rahamies" vasta päässyt uuteen Berlingoon kiinni! Sitähän ei koskaan tiedä, kun näiden romujen kanssa pelaa, vaikka investoisi harrastukseen sen 3000€ lisää tuon vanhan läjän innoittamana?

Mitä tulee tuohon hankkimaani läjään, niin en todella tiedä millainen rasvamonttu on ollut Oulun Veholla, mistä nostettu, jos tämä romu on sieltä nostettu, mutta samalla sieltä oli myös nostettu joku miehen näköinen "mulkku", joka oli jätteenä lähetetty Viroon!

Kirjoittaja:  Xantippa [ 17.03.2020 21:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

betaromeo kirjoitti:
Xantippa kirjoitti:
betaromeo kirjoitti:
Kyllä taas on kitinää ja vielä niiltä, jotka itse myös tiedosta rahastaa.

Maailma on muuttunut niin, että tieto ja varsinkin fakta tieto maksaa, jopa Citroenien kohdalla.
Uskoisi oikeilla harrastajilla olevan vehkeet, millä tietoa saa, osista, sähkökaavioista, ym., kun sellaisia on jopa "romuhessuilla"! :)


Ollut kyllä helvetin mukava tilata itse suoraan varaosia autoon kun voi aina valmistenumerolla hakea oikeat osat ja ilmaiseksi. Ikävää että tämä tieto meni maksulliseksi, ei tämä ainakaan käytettyjen vanhempien Sitikoiden omistajia mitenkään palvele. No onpahan taas yksi syy lisää vaihtaa merkkiä.


Tuohan on tietysti ollut kaunis ajatus katsoa valmiiksi varaosanumero, kun olet suunnistanut merkin edustajan tiskille hakemaan osaasi, vai oletko kuitenkin käyttänyt ilmaista palvelua hyväksesi tilataksesi muualta yli puolet halvemmalla? Jos olet käyttänyt sitä jälkimmäiseen vaihtoehtoon, niin miltä sinusta tuntuisi vastaava toiminta tarjoamastasi palvelusta?

Itselleni tuli myös mieleen, mitä PSA on ajatellut palvelunsa kovasta kuormittamisesta tästäkin palvelusta. Pelkään pahoin useiden siellä asioidessa jättävän sivuston avoimeksi turhaan kuluttamaan kapasiteettiä?

Maksetaan suosiolla, niin kauan kun hinnat pysyvät noinkin kohtuullisina ja voihan se pitkässä juoksussa parantaa konsernin taloudellista tilaa ja tuottaa kuluttajille edes hiukan parempia tuotteita?


Tossa jo jekkeri ylempänä (aiheesta ehkä HIEMAN enemmän asiantuntevana) vastasi ettei tuo muutaman hassun hc-harrastajan käyttö rasita PSAn servereitä käytännössä lainkaan. Ne kulut jotka tuosta konsernille muodostuisi maksaisivat kyllä itsensä takaisin moninkertaisesti vahvistuvana merkkiuskollisuutena joka poikisi silloin tällöin myös niitä kaheleita jotka käy ostamassa sen uuden Sitikan lasipalatsista.

Ootko betaromeo oikeasti sitä mieltä että meidän muutaman tonnin pommeilla ajavien pitäisi aina varaosatarpeen kohdatessa marssia kiltisti hattu kourassa marmoritiskille kerjäämään sitä oikeaa ja varmasti sopivaa varaosaa autoihimme, tai sitten vaihtoehtoisesti maksaa siitä ilosta että voidaan ostaa ne osat tarvikkeena halvemmalla? Ei tolla sun vastarannankiiskeydellä kyllä ole mitään rajaa. :mrgreen:

No veikkanpa että sama data löytyy jos ei muualta niin jostain ryssäsivustolta jatkossa varsin kivuttomasti, ja PSA saa haistaa pitkän paskan kun koko ajan vaan vaikeuttaa käytetyillä tuotteillaan ajamista. Ei kai ne edes tee yli 10v vanhoihin autoihin mitään varaosia, ja nytten vielä tämä tiedon panttaaminen... :evil:

Kirjoittaja:  Hessu [ 17.03.2020 22:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

Veikkaanpa että tämä maksumuuritus jouduttaa psa:n varaosatietojen siirtymistä piraattisivuille täysimääräisenä ihan kuin VW-konsernin ynnä muiden kohdalta on käynyt jo vuosia sitten.

Kirjoittaja:  Mustis [ 17.03.2020 23:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

Mun (ja uskoakseni monen muun harrastajan) elämää koskettaa pikkasen vähemmän kuin Trumpin muuri.

Kirjoittaja:  olli__o [ 17.03.2020 23:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

Minusta tuo ilmainen varaosaluettelo oli hienoa ja hyvää palvelua ja moottoripyöräpuolella oli samanlainen systeemi ainakin yhdellä japanilaisella merkillä, sieltä sai myös haettua vaikka 30 vuotta vanhoista pyörien osista ristiviittaukset, eli missä muissa malleissa oli samaa osanumeroa käytetty ja millaisia uudempia versioita osasta oli, tosin vain USA:ssa myydyt versiot löytyivät siitä ja Eurooppaan oli usein hieman erilaisia versioita - tuo poistui hetkeksi, mutta tuli onneksi uudelleen takaisin. Siitä valitettavasti yhä puuttuu tuo tieto "missä kaikissa pyörissä oli sama osa" (se oli yllättävän kätevä kun etsi jotain harvinaisemman pyörän osaa ja totesi että sama osa löytyykin ihan eri pyörästä, jota on valmistettu satakertainen määrä - ja eikun ebay ja etsimään, kun uutena osaa ei ole saanut vuosiin - nyt täytyy vain toivoa että joku tietää ja kysellä/googlettaa) 70-luku on myös pääosin poistunut uudistuksessa, mutta silti pitkä kiitos USA:n yritykselle joka nuokin tiedot saattaa julkiseksi ja ilmaisena. Jos miettii vaikka sopiiko tuon myyjän käytetty varaosa autooni, niin eipä sitä juuri viitsi vaikka kympin osasta maksaa vitosta tarkistuksesta, se kun menee vaikkei osa sopisikaan.

Autoissakin tuo saisi minusta olla helppo ja mieluusti ilmainen, voisihan se silti osin olla kaupallinenkin, mutta en ole törmännyt vastaaviin kuin moottoripyörissä on vaikka nettikauppoja, joista voi hakea kuvat ja varaosaluettelot monista pyöristä (esim japsipyöriä: cmsnl.com), ilmeisesti autojen varaosaluettelot ovat eri valmistajilla niin yhteensopimattomassa muodossa ja osia on niin paljon enemmän erilaisine variaatioineen ettei onnistu helpolla?

Yksi ratkaisu olisi vaikka pakko: EU voisi vaatia että jos on EU-alueelle tyyppihyväksyttävä auto: täytyy julkaista avoimena datana varaosakirjat, silloin todennäköisesti löytyisi niitäkin jotka tuota tietoa säilyttävät ja julkaisevat - no eipä tuo tosin vanhojen harrastajiin vaikuttaisi ennen kuin vuosien päästä.

Sama ongelma sopivuuden varmistamisessa on muuten vaikka osan ostaisi Citikan kanssa samaan PSA Groupeen kuuluvalta Mister Autolta, niiden varaosasopivuustiedot tulee Tec Docilta, eikä se ole aina virheetöntä ja joskus tarjotaan monta eri vaihtoehtoa, joista pitää valita oikea, Citroenin originaaliosanumeron tarkistaminen on auttanut valinnassa.

Kirjoittaja:  betaromeo [ 18.03.2020 07:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

Varmasti kaikki olemme sitä mieltä, että ilmainen varaosahaku palvelu on ollut hieno lisä servisessä ja nyt teistä useimmista tuntuu, että teiltä on viety oikeus siihen. Milloin te olette sen oikeuden siihen saaneet? Silloin kun olette ostaneet sen 200€ Xantian, vai milloin?

Tiedän ajattelevani hyvin eri tavalla, kuin valta-osa teistä täällä, mutta en ole tarkoituksella vastarannan kiiski, vaan ajattelen asiat hiukan eri kantilta, kuin te. Koen vaan vahvasti niin, että mikä on minun, tai vaikka kehittämäni, niin minulla on siihen oikeus ja pyytää siitä myös korvauksen, jos joku muu sitä tarvitsee. Jokainen voi sitten tykönään miettiä tarvitseeko sitä niin paljon, että on valmis maksamaan siitä pyydetyn hinnan?

Tuo olli_o:n ehdottama EU:n määräämä pakko luovuttaa tietoa tuntuu minulle hyvin vieraalle, mutta teitä sitä kannattavia varmasti löytyy myös paljon. Yhtä hyvin voidaan ajatella, että EU määräisi pakon, että yksityinen henkilö ei saa korjata autonsa turvallisuuteen vaikuttavia varusteita ilman EU:n vaatimaa todistusta ammattitaidosta? Todistuksen saisi riittävän koulutuksen omaava, josta joutuisi maksamaan koulutuksen kulut ja vasta todistusta vastaan oikeuden edes ostaa kyseisiä osia.

Vielä tuosta, että yritykset joutuisivat antamaan vastikkeetta tietonsa muiden käyttöön, voisi johtaa esim. tällä hetkellä kuuman puheenaiheen korona viruksen rokotteen kehityksen viivästykseen, jos määrättäisiin heti julkistamaan aines osat, mitä rokote sisältää. Veikkaan asian eteen tehtävän 24/7 töitä asian ratkaisemiseksi toivoen onnistumista ja sen myötä totalisaattorin räjäytystä.

Kirjoittaja:  yason [ 18.03.2020 12:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

Hommahan toimii siten, että PSA:n kuten kenen tahansa autovalmistajan pitää luoda tekninen dokumentaatio jokaista automallia varten ihan omaa huoltoverkostoaankin varten ja päivittää sitä jokusen vuoden verran, kunnes malli vanhenee tarpeeksi. Tässä vaiheessa puhutaan upotetuista kustannuksista: jos meinaa myydä autoja, dokumentaatiota ei voi jättää tekemättä.

Noh, koska EU:ssa huoltodokumentaation pitää olla kaikkien saatavilla, autonvalmistajat perivät koko paketista niin paljon rahaa kuin autokorjaamot suostuvat yhden merkin tai konsernin kamoista vuodessa maksamaan. Tällä voi yrittää kattaa osan dokumentointiosaston kustannuksista, mutta epäilen, ettei se dokumentointi ainakaan kovin voitollista pisnistä ole, vaan pikemminkin osa liiketoiminnan välttämättömiä kuluja. Tätä tukee mm. se, että järjestään jokaisella autovalmistajalla nuo dokumentaatio- ja diagnostiikkapuolen toteutukset ovat keskimäärin vähimmällä mahdollisella rahalla kokoon kursittuja, 90-luvun softia purkalla jatkettuna vuosikymmenien verran yliajalle. Dokumentaatio on kuitenkin jo tehty ja sen kustannukset poistettu tuloksesta, vaikka sitä huoltodokumentaatiota ei ostaisi yksikään paja.

Ollaan siis sellaisen tuotteen äärellä, jota ei voi jättää tekemättä, josta ei ole lypsylehmäksi, ja jonka kysyntä on huomattavan elastinen etenkin vanhemman pään autoja ajatellen. Eli dokumentaatiolla on kyllä jokin arvo, mutta niin pieni, että ostajat täytyy pakottaa tekijänoikeuslain voimalla ostamaan se (autokorjaamoilla ei ole varaa käyttää piraattidokumentaatiota). Yksityiset eivät tietenkään osta, mutta koska tuotteen potentiaalinen markkina-arvo on alhainen, valmistajan ei myöskään kannata käyttää rahaa edes niiden piraattijakeluiden jahtaamiseen, joita taas yksityiset käyttävät. Tässä tullaan siihen, miksi yleensä varaosanumeroita, räjäytyskuvia ja ehkä jopa huoltodokumentaatiotakin löytyy aika vapaasti netistä vasemmalta ja oikealta. Tässä on iso kontrasti esimerkiksi musiikkiin ja elokuviin, joiden piraattilevityksen suitsimisen tuotantofirmat ovat laskeneet olevan kannattavaa toimintaa.

PSA on sitten jossain vaiheessa todennut, että kun ei noista mitään rahaa kuitenkaan saa, niin laitetaan edes varaosanumerot ja räjäytyskuvat ilmaiseksi ja koitetaan rahastaa huolto-ohjeilla ja yksityiskohtaisemmilla kaaviokuvilla samalla, kun tutustutetaan potentiaaliset käyttäjät koko palveluun. Sillä saa ainakin goodwilliä, mutta rahaa PSA ei siinä menetä, kun ei niitä yksityiset muutenkaan osta edes sen vertaa, että se näkyisi viivan alla jossain desimaalinpyöristyksessä. Ja korjaamojen on pakko ostaa kuitenkin, joten win-win.

Nyt joku pavunlaskijaekonomi on löytänyt tuon ja laskenut, että jos kaikista varaosakuvien lukemisista saisi rahaa, siitä tulisi firmalle ainakin näin ja näin monta kymmentä tai sataa tonnia vuodessa. Ehdotus hyväksytään ja kaikki dokumentaatio laitetaan maksumuurin taakse. Tonnit, saati kymmenet, jäävät kyllä tulematta, mutta ei tätä asiaa enää kukaan ehdi seurata, kun konserni pyörittää miljardeja. Lopputuloksena PSA ei saa mitään, yksityiset menettävät, ja merkin autojen hengissäpitokynnys kasvaa, mikä vähentää merkkiuskollisia käytettyjen omistajia, jotka jossain vaiheessa tekevät hitecit ja pistävät hillonsa uuden tilaukseen.

Sellainen EU-tasoinen direktiivi, joka avaisi huoltodokumentaation vapaasti edes 10+ ikäisille autoille voisi olla hyvä. Mitä hankalammaksi vanhojen autojen korjaaminen menee, sitä kertakäyttöisemmäksi autoilu muuttuu, mikä vaan lisää päästöjä ja kuluttaa luonnonvaroja - ja lisää uusien autojen arvonalenemaa. Tositekijät hakevat numeronsa netin hämäristä kolkista, mutta kyllä minä esimerkiksi voisin ostaa kaiken tähänastisen Citroën-huoltodokumentaation tuolla 150 eurolla pysyvästi itselleni. Sillä pärjäisi 10-15 vuotta eteenpäin. Vuositilaukseksi tuo on huomattavan kallis ei-ammatinharjoittajalle, kun ei näistä omista korjailuista mitään tuloja tule: lähinnä vaan menee rahaa osiin ja tarvikkeisiin enemmän tai vähemmän, joten ei huvita maksella vielä jotain suojelumaksua siitäkin, että jos joskus tulisi tarve katsoa räjäytyskuvaa.

Kirjoittaja:  pekka karvonen [ 18.03.2020 13:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

Mites citikoihin ja pösöihin on löytyny oem-varaosien numerot catcar.info sivuilta? Valmistenumerolla haku ja löytyy tehtaalla laitetut osaset ja numerot. Toki 100% varmaksi en sano miten toimii vanhemmissa malleissa joissa oli esm. jarruissa kahta valmistajaa.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 18.03.2020 14:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

pekka karvonen kirjoitti:
Mites citikoihin ja pösöihin on löytyny oem-varaosien numerot catcar.info sivuilta? Valmistenumerolla haku ja löytyy tehtaalla laitetut osaset ja numerot. Toki 100% varmaksi en sano miten toimii vanhemmissa malleissa joissa oli esm. jarruissa kahta valmistajaa.


Jaa tämähän on hyvä vinkki, kiitokset! :)

Kirjoittaja:  Plagu [ 18.03.2020 15:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen Sevice

ilmeisesti ranskassa tuo muutos tuli jo viime vuoden lopulla ja harrastajat ovat käyttäneet vpn: avulla saksalaisella ip:llä tähän asti kunnes sekin tyrehtynyt, vieläköhän onnistuisi jollain brassi/kiina ip:llä käyttö.
meni nordvpn tilaus taannoin umpeen enkä tuon takia jaksa sitä uusia että saisi testattua..

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/