Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Pyöränpultin kartio
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=30360
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Aapeli [ 21.04.2020 23:28 ]
Viestin otsikko:  Pyöränpultin kartio

Pösön asioilla liikun, mutta sehän on melkein sama asia kuin Citroen. Niin kävi, että kesärenkaat on aluvanteilla (Pösön alkuperäiset) ja pultteja ei ole. Myyjä sanoi, että samat pultit käy, mutta eipä käy. Peltivanteiden pultti ei edes ylety aluvanteen pultin kartioon saakka.

Onko kartion kulma jotenkin standardoitu vai onko näitäkin vaikka ja minkälaisia? Meinaan että kun pulttikaupoille lähden.

Kirjoittaja:  olli__o [ 22.04.2020 09:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Joskus huomasin että rengasliikkeestä sai silloin halvimmalla, uskoisin myös että ne olivat laadukkaaita ja ainakin vaikuttivat hyviltä. Varsin yleinen on 60 asteen suoraseinäinen kartio sekä tarvikealuissa että valmistajan omissakin - saa tarkistettua vaikka tunkemalla sinitaraa tms. tai ehkä katsominenkin riittää. Ja kun on vanne mukana kauppareissulla, niin tunkemalla pultin läpi, niin toiselta puolelta voi tarkistaa paljonko tulee yli, eli kuinka syvälle menee napaan kiinni, yleensä 1,5 senttiä on jo sopiva, voi myös vertailla peltivanteeseen/napaan.

Kirjoittaja:  Teuski [ 22.04.2020 09:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Jos on orkkisalut, niin eiköhän se pultti ole tämä.

Kirjoittaja:  Sitruunaseppä [ 22.04.2020 11:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Asiasta kolmanteen, mulle opetettiin koulussa, että yksitoista (11) kierrosta on yleensä pultin riittävä "pitomatka". Mitä sanotte? Eli pituus vanteen läpi työnnettynä 11 kierteen harjaa näkyy tai pyörää kiinni veivatessa 11 kierrosta. Käytän netistä ostettuja käytettyjä aluvanteita kaiken merkkisissä autoissani. Alkuperäiset peltivannepultit ei aina täytä tuota vaatimusta.

Kuka tietää, mitä oli ne 80-luvun Relluissa olleet pallomaiset kartiot? Millä nimellä tai merkinnällä näitä eri kartioita kutsutaan, suorakylkisen kartion kulmissakin voi olla eroja eri alu-tuningvannevalmistajilla?

Kirjoittaja:  Aapeli [ 22.04.2020 13:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

olli__o kirjoitti:
Joskus huomasin että rengasliikkeestä sai silloin halvimmalla, uskoisin myös että ne olivat laadukkaaita ja ainakin vaikuttivat hyviltä. Varsin yleinen on 60 asteen suoraseinäinen kartio sekä tarvikealuissa että valmistajan omissakin - saa tarkistettua vaikka tunkemalla sinitaraa tms. tai ehkä katsominenkin riittää. Ja kun on vanne mukana kauppareissulla, niin tunkemalla pultin läpi, niin toiselta puolelta voi tarkistaa paljonko tulee yli, eli kuinka syvälle menee napaan kiinni, yleensä 1,5 senttiä on jo sopiva, voi myös vertailla peltivanteeseen/napaan.

Vanteessa kartiopinta on sen verran syvällä, ettei pääse oikein hypistelemään. Mutta jos yleinen on tuo 60 asteen kulma, niin varmasti mm. motonetistä löytyy.

Kirjoittaja:  Aapeli [ 22.04.2020 13:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Teuski kirjoitti:
Jos on orkkisalut, niin eiköhän se pultti ole tämä.

Tuli pitkä liuta 308:n osia ja sieltä kun etsin pultit, niin ei vaikuttanut sopivalta. Jos ei sitten tuo 40-2103. 307:n alta löytyi 40-2143, joka todennäköisesti sopii. Vanteessa pulttiupotus on sen verran ahdas, että pultin suurin halkaisija max. 19mm - jos oikein muistan. Eli minkäänlaista kaulusta kartio-osan ulkopuolella ei saisi olla.

Kirjoittaja:  Aapeli [ 22.04.2020 13:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Sitruunaseppä kirjoitti:
Asiasta kolmanteen, mulle opetettiin koulussa, että yksitoista (11) kierrosta on yleensä pultin riittävä "pitomatka". Mitä sanotte? Eli pituus vanteen läpi työnnettynä 11 kierteen harjaa näkyy tai pyörää kiinni veivatessa 11 kierrosta. Käytän netistä ostettuja käytettyjä aluvanteita kaiken merkkisissä autoissani. Alkuperäiset peltivannepultit ei aina täytä tuota vaatimusta.

Tuohon on tullut työn puolesta tutustuttua ja esim. ihan tavallisella rakenneteräksellä (S235, eli vanha 37) vaaditaan ruuvin nimellishalkaisijan mittainen mutteriosan kierrepituus, jotta kierre olisi tasaluja 8.8-pultin kanssa. Mitä heikompi "mutterimateriaali", sitä pidempi kierrepituus tarvitaan. Navan, johon pultti kierretään, materiaalin luulisi olevan vähintäänkin S235:n veroista. Toisaalta pultti on kai lujempaa kuin 8.8, joten vaikea sanoa mikä kierrepituus vaaditaan.

Kirjoittaja:  Teuski [ 22.04.2020 13:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Minkä pösön vanteet ne ovat?

Sitten on tuo 40-2062

Kirjoittaja:  Aapeli [ 22.04.2020 15:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Teuski kirjoitti:
Minkä pösön vanteet ne ovat?

Sitten on tuo 40-2062

Tuollaiset: https://aijaa.com/Gf4BYp

Ja kyseessä allekirjoituksen pösö.

Kirjoittaja:  Wesa [ 22.04.2020 22:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Jos kierteenpituutta arvioi sen perusteella paljonko sitä tulee vanteen läpi, pitää huomioida jarrulevyn sisäosan paksuus. Eli se kierre siellä navassa alkaa vasta syvemmällä. Samaten reijästä voi arvioida kierteenpituuden navassa, yleensä noin 10 mm. Eli pidemmästä pultista ei ole hyötyä kuin minkä pää riittää juuri navan sisäkierteestä läpi. Ylimääräinen pää siellä vaan kerää moskaa ja ruostuu.

Kirjoittaja:  Japa [ 23.04.2020 07:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Kaikille 2000-luvun PSA alkuperäisvanteille eli myös kuvan aluvanteelle oikea pultti on Motonetista 40-2104 eli tämä https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/402104/913295.
Ei siis kartiopultti vaan tasoprikalla

Hieman halvemmalla saa tilaamalla Virosta esim [url]Aeromotors.fi[/url]

Kirjoittaja:  Sitruunaseppä [ 23.04.2020 08:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Wesa, oot ihan oikeassa. On pikkupoikana tullut väännettyä peltoautojen liian pitkiä pultteja auki, kun kesakumit on ilmeisesti olleet alumiinivanteilla ja niiden pultii liian pitkät peltivanteille. Pahaa jälkeä niin navan kuin pultin kirteille. Samoin, todellakin, pyörännavan pultinreijät on monesti "ohjaavia", pultti menee ensin suoraa reikää ja syvemmältä alkaa kierteet, mikä sitten pistää laskemaan, montako kierrosta kierrettä sitten on kyseisilla pulteilla.

Tämän säikeen ei ptäisi mennä ihan pikkutarkaksi ynyttelyksi, mutta olkoon tämä keskustelu kehotus olla tietoinen asiasta. Monet kiinanaluvanteet on tehty ihan purukumista tai jostain muusta syystä pultinreijän kartio in korkealla, eikä kovin lyhyet pultit yletä riittävän syvälle navan kierteeseen.

Tossa muuten on jotain sinnepäin, mitä etsin kartioiden nimityksistä. Pallomaista kartiota kutsutaan Ball ja Spherical, joten kirjainkoodissa voisi sitten olla B tai S?:
https://forums.nicoclub.com/lug-nut-inf ... 08038.html
https://www.tacomaworld.com/threads/nee ... ts.566080/

Kirjoittaja:  vtsbx [ 23.04.2020 18:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Aiheen vierestä . Itsellä oli toissa talvena X7 vitosessa eta beta vanteet ja niissä originelli ”prikka” pultti pohjasi ennekuin oli vanne kireällä . Ja tuokin siis vai edessä vai oliko takana. (Jarrulevyn napa paksumpi) ratkaisin ongelman poraamalla sopivaan prikkaan isomman reiijän jotta sai kireälle. En tiedä kuuluuko noita eta betoja yleensäkään laittaa noilla sitikan prikka pulteilla vai kartiolla mutta kyllä ne näytti paikallaan pysyvän.

Kirjoittaja:  Japa [ 23.04.2020 21:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Monenlaista näkee ja jotkut ymmärtää puhetta. Valitettavan paljon laitetaan silti sopimattomilla pulteilla olevia vanteita kiinni, kun ei muuta ole saatavilla.

Kirjoittaja:  vtsbx [ 23.04.2020 23:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Niin oli ehken varoitukseksi tarkoitettu tuo kommentti noista eta beta vanteista..
X7 alla olleet ennen minun aikaani ja näyttää kovasti että sitikan ”prikka” pultit niihin käy ja kuuluu mutta ei siis ainakaan tuolla omalla kompolla toimineet. Tiedä sitten onko ollut halpoja aikanaan vai jossain sitikoihin jopattu mutta jokusen sarjan olen X7 alla nähnyt..
ja tarkkana kannattaa olla ettei käy ”Wesat” ..

Kirjoittaja:  Wesa [ 24.04.2020 08:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Joo ei kannata ajella tietoisesti jos pultit löysällä niin että kolisee vanne.. Ja jos ajaa niin kannattaa ajaa suoralla tiellä joko activalla tai mallisarjan yläpään autolla joissa yleensä isommat etujarrulevyt niin että jarrulevy tapaa ensin vanteeseen ja sitten maahan ennen alapalloa. Jarrutusmatka myös yllättävän pitkä.

Kirjoittaja:  Sitruunaseppä [ 24.04.2020 12:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Ja just kun Wesa pääsi sanomasta .... Tadaa! Mikäs se siinä...?

Liitteet:
Pult2.jpg
Pult2.jpg [ 30.82 KiB | Katsottu 9118 kertaa ]
Pult3.jpg
Pult3.jpg [ 49.23 KiB | Katsottu 9118 kertaa ]
Pult1.jpg
Pult1.jpg [ 28.36 KiB | Katsottu 9118 kertaa ]

Kirjoittaja:  Aapeli [ 24.04.2020 14:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Kikkelis kokkelis

Kirjoittaja:  Aapeli [ 25.04.2020 23:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Siellä olikin aika ohuesti tavaraa kartion alla. Nyt pisti miettimään, että onko aluvanteissa aina tuohon tapaan :? Oikea on siis juuri tuo mainittu prikallinen pultti 40-2104.

Kysyin vielä entiseltä omistajalta pulteista, niin ovat aina käyttäneet samoja (peltivanteiden) pultteja kesät talvet. Kaukanakin olivat väärillä pulteilla käyneet, Espanjassa saakka.

Liitteet:
D3408A27-CEED-4C13-B9AE-0347424DB2AC.jpeg
D3408A27-CEED-4C13-B9AE-0347424DB2AC.jpeg [ 50.58 KiB | Katsottu 8806 kertaa ]

Kirjoittaja:  Ishmael [ 28.04.2020 18:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Pyöränpultin kartio

Ajankohtainen ongelma itsellekin; autona Saxo 1.4 1997 ja vanteina Pösön Alu-Gutmannit jostain 1990-luvun alusta. Peltivanteen pultti on tosiaan reilusti liian lyhyt. Täytyykin mittailla ehdotettuja vaihtoehtoja 8-)

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/