Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=30578
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  eskere [ 13.06.2020 20:03 ]
Viestin otsikko:  Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Tytär Uudellamaalla on taas auton ostoaikeissa. Pitäisi olla luotettava peli kun huoltomies asuu kaukana Keski-Suomessa. Toistakymmentä vuotta Sitikan kanssa tähän asti on ajellut ajonsa, mutta nyt uudehkon (tai uuden) auton ostaminen tekee tuskaa kun ei Sitikalta taida löytyä luotettavaa kalustoa. C3 tai C4 automaattina olis kokoluokka, mutta kun lukee vikakertomuksia niissä olevista Puretech-moottoreista, niin eipä taida innostua sellaisen hankintaan.

Hän on nyt katsellut uudehkoa (2019) Mazda 2:sta, olisko siinä luotettavampi peli? Onko kokemuksia Mazdasta? Hyviä Sitikoitakin saa ehdottaa ettei minun kasvatustyöni merkin suhteen mene hukkaan ;)

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 13.06.2020 20:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Sen verran tiedän , että ei oikein millään valmistajalla ole luotettavaa bensakonetta enää tarjolla. Omien kokemusten mukaan ehkä rellulla vois pärjätä.
Ei toi puretech ihan mahdoton ole ja se on mukava kone käytökseltään (jopa mun mielestä, joka vannoo V6:sen nimeen). Meillä emännällä C3 Picasso 2016 110 Puretechillä ja eka vikavalo tuli tuossa 55tkm kohdalla lopputalvesta ja silloinhan sitten menikin jakohihna tehtaan piikkiin vaihtoon vaikka takuu oli jo vuoden ollut ummessa. Koneitakin näihin on vaihdettu aikalailla ja imusarjoja putsattu, mutta samaa imusarjan karstoittumista on muillakin merkeillä ja esimerkiksi Fordin EcoBoost koneita kuulemma menee ihan mukavasti kaupaksi kertoi tuttu Fordin varaosamyyjä.
Puretech on oikeesti tarkka siitä millä öljyllä moottorin voitelee ja jos uuteen tämmöiseen päätyy, niin neoveksi annan että teettää kaikki huollot merkkiliikeessä. On paljon helpompi sitten hoitaa takuu asiat ja goodwillit takuuajan jälkeen.

Kirjoittaja:  Xari [ 13.06.2020 21:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Eikös pienemmät vaparikoneet ole suht toimivia, Rellun koneissakin ketjuongelmia lienee ollut, karstasta puhumattakaan.

C4 Cactus dieselautomaattia mietin mut haluamillani varusteilla hinta karkaa, Renault...uudet olis nättejä mut alusta ja ajettavuus taitaa olla Nissanilta peräisin :(

Kirjoittaja:  laakeri [ 13.06.2020 22:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

eskere kirjoitti:
Tytär Uudellamaalla on taas auton ostoaikeissa. Pitäisi olla luotettava peli kun huoltomies asuu kaukana Keski-Suomessa.
Ei hätää, kyllä sieltä Uudeltamaalta huoltofirmoja löytyy :mrgreen:
eskere kirjoitti:
Hyviä Sitikoitakin saa ehdottaa ettei minun kasvatustyöni merkin suhteen mene hukkaan ;)
Sitten vaan kokoluokassa tinkimään ja C5 X7 2.0 HDi:ta hydeillä etsimään.

Kirjoittaja:  biätare [ 14.06.2020 10:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Emännällä on ajossa C4 cactus 110 puretechilla. Auto on toiminut moitteettomasti toistaiseksi (mittarissa 50 tkm.). Hihnan vaihto 5 vuoden välein/180 tkm.) Hihnan vaihto aika oli tyyris merkkiliikkeessä ( meillä oli myös öljyvuotoa ja sen seurauksena tiivisteiden vaihtoa). Pieniruokainen, näppärä käsitellä ja mukava ajaa.

Kirjoittaja:  Teuski [ 14.06.2020 12:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Ei tartte miettiä puretekkejä kun pitää kiinni linjasta, että autot ostetaan yli 300tkm ajettuna 8-)

Kirjoittaja:  Jr- [ 14.06.2020 14:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Xari kirjoitti:
Eikös pienemmät vaparikoneet ole suht toimivia, Rellun koneissakin ketjuongelmia lienee ollut, karstasta puhumattakaan.



Ainakin oma C4 Cactus 82hp vaparikoneella on toiminut kohta viisi vuotta ja 115tkm täysin murheetta. Öljyn vaihtovälin olen pitänyt noin 10tkm:ssa.

Kirjoittaja:  HiTec [ 15.06.2020 08:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Xari kirjoitti:
Renault...uudet olis nättejä mut alusta ja ajettavuus taitaa olla Nissanilta peräisin :(
No jos pitää valita luotettavuuden ja "ajettavuuden" välillä, niin... :roll: Ei sillä, ei tuo Renaultin 1.2 viaton ole sekään, alkupään malleissa kuuluisia ketjuongelmia ja esim. Pre-FL QQ:n nokalla talvisia jäätymisiä, näistä uudemmista 1.3 sitten vielä tiedä :?

Kirjoittaja:  Japa [ 15.06.2020 10:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Uutta kaktusta vaan alle. Viideksi vuodeksi rahoitus nollakorolla ja 390 eurolla jatkotakuu, jolloin huoletonta ajoa 5v/150tkm. Saahan tuohon vielä huoltosopimuksenkin, jos haluaa oikein varman päälle elää.

Mazdalla on kyllä upea tummanpunainen metalliväri 8-)

Kirjoittaja:  Xari [ 15.06.2020 10:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

HiTec kirjoitti:
Xari kirjoitti:
Renault...uudet olis nättejä mut alusta ja ajettavuus taitaa olla Nissanilta peräisin :(
No jos pitää valita luotettavuuden ja "ajettavuuden" välillä, niin... :roll: Ei sillä, ei tuo Renaultin 1.2 viaton ole sekään, alkupään malleissa kuuluisia ketjuongelmia ja esim. Pre-FL QQ:n nokalla talvisia jäätymisiä, näistä uudemmista 1.3 sitten vielä tiedä :?


2 päivää oli Note vuokralla ja juu ei, ja ainakaan edellinen Clio ei eronnut siitä mitenkään, ihan samanlainen pompotin, viimeisimpiä en ole vielä ajanut, uusi Cactus on ajoltaan aivan toisenlainen auto.

Kirjoittaja:  eskere [ 01.07.2020 22:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Tämä asia sai päätöksensä kun kävimme tyttären kanssa muutamaa autoa koeajamassa. Mazda 2 ja Kia Rio olivat listoilla, mutta moottoritiellä karkealla asfaltilla kesärenkaillakin oli sisämelu niissä sitä luokkaa että seuraavana koeajossa ollut pykälää isompi Seat Leon tuntui jo hiljaiselta autolta, ja ajoltaan muutenkin mukavalta.

Koeajan into ja voimat loppuivat tällä kohtaa ;) ja kaupat syntyivätkin 2018-mallin Seat Leonista, joka oli 55tkm ajettuna 1.0 TSI DSG-automaatilla, hinta karvan alle 15t€ ja tehdastakuuta oli vielä 2,5v jäljellä.

Kulutus norminopeudella Vantaa - JKL välillä oli 4,9l/100km, ja keskikulutus edellisen omistajan jäljiltä auton tietokoneessa oli 4500 km:n matkalta 5,1l keskinopeudella 60km/t joten melko pienillä lukemilla tällä näkyy pääsevän ainakin tien päällä.
Edellisenä käyttöautona olleeseen 2.0 Xsara bensa-automaatin kulutuslukemiin pudotusta jo reilu pari litraa joka jo vuositasolla tekee säästöä vakuutusmaksun verran.

Katsotaan nyt miten Seat kestää käyttöä ja millaisia remontteja edestään löytää, onneksi seuraavat 2,5 vuotta on takuulla turvattuna. :)

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 02.07.2020 16:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

DSG :D

Kirjoittaja:  Break [ 02.07.2020 17:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

xs2jammu kirjoitti:
DSG :D


Volkkarikorjaamon kokeneen asentajan kommentti kysymykseen että mikä olisi hyvä Volkkari: Mikä vaan kunhan auton perässä ei ole kirjaimia TSi tai DSG.

Tarina on tosi ja kertoja elää.

Kirjoittaja:  Teuski [ 02.07.2020 21:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Mä olen siinä uskossa että nyky-dsg jo toimisi...

Puretech hirvittää paljon enemmän, se kun noin periaatteessa voisi joskus olla mahdollinen hankinta :oops: siis tietenkin ellen olisi herrasmies ja ajaisi dieselillä 8-)

Kirjoittaja:  Mustis [ 02.07.2020 21:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Niinhän ne sanovat että dsg olisi jo jalostettu toimivaksi, mutta saksalaiset ja vaan parikymmentä vuotta...

Kirjoittaja:  Mustis [ 02.07.2020 21:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Sisko kysyi taannoin että saako ostaa puretech koneisen pösön, sanoin että saa mutta mun hallille sitä ei tuoda eikä tarvi soitella.
Ajaa vieläkin 2.0hdi x7aa.

Kirjoittaja:  Teuski [ 02.07.2020 21:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Mustis kirjoitti:
Niinhän ne sanovat että dsg olisi jo jalostettu toimivaksi, mutta saksalaiset ja vaan parikymmentä vuotta...

Sentään jalostavat sen paskan toimivaksi sen sijaan, että vaihtaisivat sen uuteen paskaan, lähtökohtana kuitenkin ollut hyvä ja luotettava laite :lol: TU->prince->puretech :?

On tosi mieltä ylentävää olla sitikkamies kun tutut kyselee että kannattaako sitikka ostaa, sehän on sitten tietenkin THP+BMP...

Vähemmänkin autoista perillä oleville usein riittää, kun sanoo että se on ranskan vastine TSI+DSG:lle :lol:

Kirjoittaja:  Mustis [ 02.07.2020 22:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Teuski kirjoitti:
Mustis kirjoitti:
Niinhän ne sanovat että dsg olisi jo jalostettu toimivaksi, mutta saksalaiset ja vaan parikymmentä vuotta...

Sentään jalostavat sen paskan toimivaksi sen sijaan, että vaihtaisivat sen uuteen paskaan, lähtökohtana kuitenkin ollut hyvä ja luotettava laite :lol: TU->prince->puretech :?


Siis dsg on vaihdelaatikko.
Saksan vastine Ranskan al4selle.
Joillakin se toimii mutta minä en ota ilmankaan.

Kirjoittaja:  Mustis [ 02.07.2020 22:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Teuski kirjoitti:
Mustis kirjoitti:
Niinhän ne sanovat että dsg olisi jo jalostettu toimivaksi, mutta saksalaiset ja vaan parikymmentä vuotta...

Sentään jalostavat sen paskan toimivaksi sen sijaan, että vaihtaisivat sen uuteen paskaan, lähtökohtana kuitenkin ollut hyvä ja luotettava laite :lol: TU->prince->puretech :?

On tosi mieltä ylentävää olla sitikkamies kun tutut kyselee että kannattaako sitikka ostaa, sehän on sitten tietenkin THP+BMP...

Vähemmänkin autoista perillä oleville usein riittää, kun sanoo että se on ranskan vastine TSI+DSG:lle :lol:

Ei kait BMP huono ole mutta se thp siinä edessä...

Kirjoittaja:  Teuski [ 02.07.2020 22:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

No ennemmim AL4sen ottaisin kuin BMP:n :D

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 02.07.2020 22:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

eskere: ...Kulutus norminopeudella Vantaa - JKL välillä oli 4,9l/100km, ja keskikulutus edellisen omistajan jäljiltä auton tietokoneessa oli 4500 km:n matkalta 5,1l keskinopeudella 60km/t joten melko pienillä lukemilla tällä näkyy pääsevän ainakin tien päällä...

r_a_n_u: Oletko koskaan tarkistanut sen todellista kulutusta? Eli kulutus/todelliset kuljetut kilometrit.

Kirjoittaja:  Mustis [ 02.07.2020 22:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Makunsa kullakin sano Mu... joku koira kun muniaan nuoli. :D

Edit: ranu kerkes lähettää viestin väliin. No... You got the picture... Eiku... :D

Kirjoittaja:  eskere [ 03.07.2020 00:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Tuosta DSG:stä: eihän se oikeaa automaattia korvaa, mutta onhan se hyvä korvike. Toimivakin se on, kestosta ei ole kokemusta, mutta kun niitä on kymmenisen vuotta valmistettu ja edelleen kehitelty, ja kun niitä edelleen myydään niin luulisi niistä jo lastentaudit poistuneen. Aika näyttää miten on tämän Leonin kohdalla.
Opel Astrassa, joka myös on tämän kokoluokan auto, olisi ollut tarjolla A6 automaattikin, mutta tähän hätään ei kohdalle sellaista osunut, joten tällä saa nyt pärjätä.

Start-stop-automatiikka turbolla terästetyllä pikkukoneella ja DSG:llä liikennevaloissa on kehno yhdistelmä. Kun auto on sammuksissa liikennevaloissa ja valon vaihduttua siirrät jalan pikaisesti kaasulle auto käynnistyy ja ampaisee nykäisten liikkeelle, tuntuu se jotenkin raastavalta liikkeelle lähdöltä. Onneksi Leonissa oli nappi josta tuon s-t-toiminnon voi ohittaa, jolloin liikkeelle pääsee pehmeämmin moottorin jo käydessä.
Moottori on miellyttävän vahva vääntämään jo heti alakierroksilla, joten isompaa masinaa ei normiajoon kaipaa. Seitsenvaihtein vaihdelaatikko pitää ajossa kierrokset jatkuvasti n 1500r/min tasolla, jolloin herää epäilys tukkiiko moottorin pakokaasunkierrätys aikaa myöten kannen ilmakanavia, jolloin vikavaloja saattaa alkaa vilkkumaan..? Aika senkin näyttää.

r_a_n_u kirjoitti:
Oletko koskaan tarkistanut sen todellista kulutusta? Eli kulutus/todelliset kuljetut kilometrit.


Eipä ole kokemusta laskemalla suoritetusta todellisesta kulutuslukemasta kun autolla on ajettu tankkauksen jälkeen vasta muutama sata km, mutta jonkun päivän päästä ollaan viisaampia.

Kirjoittaja:  Jr- [ 03.07.2020 08:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Mustis kirjoitti:
Sisko kysyi taannoin että saako ostaa puretech koneisen pösön, sanoin että saa mutta mun hallille sitä ei tuoda eikä tarvi soitella.
Ajaa vieläkin 2.0hdi x7aa.


Mutta entä nämä uusimmat, joita siis saa ihan autokaupasta käyttämättöminä.

Kirjoittaja:  citrophoros [ 03.07.2020 22:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Ostaakko PSA:n puretech-moottorilla auton

Minulle PureTech 110 bensa 2018 on järjetön tekele:

-jakohihnan vaihto alle 40 tkm lukemilla.

On arvoitus, kustantaako PSA nämä jakohihnavaihdot takuuajan jälkeen.
On ainakin selvää, kuinka vielä 2020-luvulla PSA:lta tulee vaihtoautohalleihin "pommeja",
pommeja, kun jakohihna paukahtaa yllättäen ja odottamatta. Yhä vaan PSA tahrii/tuhrii Citroënin maineen maailmalla. Kyllä André itkee Montparnassen hautausmaassa noita Famille Peugeot'n teknisiä ratkaisumalleja .

Bensa VTi-moottorit alkavat polttaa öljyä 60 tkm jälkeen. Kun Veho Tampereen Citroën huoltopällikkö kertoi PSA:n asenteen olevan normaalia öljynkulutusta litra / 1000 km, meni auto vaihtoon saman tien. Muutoin ei olisi ollut tarvetta vaihtaa autoa alle 2 vuoden käytöllä. Aikaa kului, ja Kokkolan Käyttöautosta soitettiin minulle juuri tuon Citroën C4:n öljynkulutuksesta. Ei edes autonmyyjät Citroën-myyntilikkkeessä tiedä, millaisia tekeleitä nuo VTi-moottorit ovat.

-.-

Aina ekasta tehdasuudesta Citroënista alkaen (Xsara VTS 1998) ihmetyttää lyhytikäiset takajarrulevyt, urautuvat nopeasti ja menevät käyttökelvottomiksi.

Tuo oman auton C3 Aircrossin eka määräaikaishuolto maksoi yli €1000, joka oli kyllä järkytys (uudet takajarrulevyt, ilmainen jakohihnavaihto). MetroAuton laskutuksessa on myös sijaisauto, joka ei pyynnöstäni ollut Citroën (tai edes Peugeot), vaan Pirkka-Tojota Kia. Häpesin. Mikä nöyryytys.

Takajarrulevyjen takuuaika on vain 10,000 km eli auton tehdastakuu ei korvaa uusia levyjä.

---

Viestini kysyjälle: Itse olen alkanut harkita Renault'ta (Captur 150 hv) seuraavaksi autoksi juuri PSA-pommi-PureTechin takia.

---

Upouusi Tojota-klooni Citroën C4 berline 2020 on kyllä hieno tekele, mutta mitä on konepellin alla? PureTech turbo kolmesyli 110 hv tai 130 hv? Ei kiitos.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/