Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kubota dieselin hehkun ajoitus
ViestiLähetetty: 24.05.2020 12:39 
Käyttäjän avatar

Pojalle rakennan pikkutraktoria ja olen uusinut sähköt kokonaan ao. laitteeseen. (Kubota b6000 jostain 1970 luvulta)

Moottorina on 2 pyttyinen kubota, ehkä noin 600 cm3. /14hp Saman näköinen kuin se d722 mitä on joka paikassa.
Hehkun ajoittimena oli aiemmin rautalangan tapainen kurkistusreijän alla. Nyt olisi tarkoitus laittaa aikarele vastaavaan hommaan Ajattelin jotakin 10-30s välimaastossa säädettävää.

Vai olisiko jotain sofistuneempia ajatuksia? Kytkimellä korvakuulolta? Virtamäärään perustuen?

"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa

Viestin otsikko: Re: Kubota dieselin hehkun ajoitus
ViestiLähetetty: 24.05.2020 19:42 

Eikös tuohon auton hehkurele+lämpötila-anturi kävisi?Tuossa varmaan ns.hidas hehku,eli 12v tulppa?Itse käyttäisin varmaan VW T4:n relettä.

"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa

ViestiLähetetty: 24.05.2020 23:19 
Käyttäjän avatar

Pitääpä tuommoinen hommata. Just olin ruuvaamassa ja kokeilin suoraan johdon + sulakkeen perässä. 20A oli liian pieni. (täytyy vaihtaa vähän 1,5 mm2 tuhdimpaa kamaa.

Ajattelin kokeilla, kun alkuperäisessä oli jonkinlainen kiertokytkin pelkästään. Ei turhia sulakkeita tai releitä.

https://www.orangetractortalks.com/foru ... 504&page=3

"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa

ViestiLähetetty: 16.06.2020 15:31 

Tuommoinen vanhan ajan hehkutulppa ei ole kovin tarkka ajan suhteen ja muutenkin käynnistäjän on itse osattava suhteuttaa hehkutusaika lämpötilan mukaan, joten korvakuulolla vaan. Minulla oli veneessä tuommoinen https://www.youtube.com/watch?v=-rGp_gd6aGs Perkins 4.108 ja aina sitä osasi laskea kahteenkymmeneen ja sitten painaa starttia ja naurut päälle. (Nythän noita videon huumoriautoja on kaupat täynnä ja asiallista autostradojen kuningasautoa on vaikea löytää isollakaan budjetilla.)

Poissa

ViestiLähetetty: 16.06.2020 20:18 

Onko tuossa 12 V syötettävä hehkutulpppa, tuo indikaattoripurkki voi toimia etuvastuksenakin? Sulakkeet kestää aika isoakin virtaa sopivasti kuormitettuna.

Poissa

ViestiLähetetty: 17.06.2020 19:15 
Käyttäjän avatar

Hmm. Pitääkin tarkistaa tuon langan vastus.
Laiskottelu ja laitoin pelkän kytkimen ja hyvin hörähtää

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ]