|
Kirjoittaja |
Viesti |
pvalila
|
Viestin otsikko: Makitan akku Ryobin työkaluihin Lähetetty: 18.08.2020 22:45 |
|
Ainahan se ruoho näyttää vihreämmältä aidan toisella puolella...
Olen ollut tosi tyytyväinen niihin Makitan työkaluihin, mitä minulla on.
Mutta ovat minulle vähän turhankin hyviä. Siis kalliita.
Esimerkiksi pistosaha löytyy Ryobilta paljon edukkaammin kuin Makitalta, ja moni muukin työkalu.
Eli sovittimen teko tässä on harkinnassa.
Kiinasta löytyy puolivalmiste alle kahdella kympillä.
Puolivalmisteella tarkoitan sitä, ettei tuollaisesta adapterista löydy alijännitesuojausta.
Ja sellainen tarvitaan, koska Ryobin työkaluissa ei sellaista ole (Ryobissa alijännitesuojaus on sijoitettu akkuihin).
Onko joku moisen sovittimen itselleen jo rakennellut? Tuo alijännitesuojaus on kaiketi helpointa toteuttaa ihan vain piippaavana versiona; normaalistihan litiumakun suojaus on cut-off -tyylinen eli virransyöttö katkeaa, kun jännite laskee alle asetetun raja-arvon.
Minulle riittäisi ihan vain piippakin: tavallaan se on usein parempikin vaihtoehto kuin työkalun sammuminen varoittamatta, ties kuinka hankalalla hetkellä.
Minä olen sen verran hajamielinen, että en haluaisi luottaa ihan vain omaan huolellisuuteen: työn touhussa akun varjelu saattaa minulta vähän turhan helposti unohtua.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Makitan akku Ryobin työkaluihin Lähetetty: 19.08.2020 00:19 |
|
Millainenkohan systeemi Makitassa on, kun yksittäisen kennon jännitettä ei voi nähdä yhteisestä liittimestä, eli akun antojännite on sama vaikka kennojen jännite on: 3 V 3 V 3 V 3 V 3 V =15 V Kaikki ihan ihan ok
tai jos jännitteet onkin: 1 V 3,5 V 3,5 V 3,5 V 3,5 V =15 V
GTämä alimmainen olisi pitänyt katkaista jo aikoja sitten, koska yksittäinen kenno ei saisi laskea noin parin voltin alle (eikös se mennyt jotenkin niin että jos kennon jännite on alle turvarajan alkavat sisäiset johtimet syöpyä, prosessi on kyllä palautuva, eli kupari muuttuu metalliseksi kun akku ladataan, mutta se kohta mihin se metallinen kupari muodostuu on täysi arvoitus, eli siitä voi tulla vaikka oikosulkupalikka ja sitten voi käydä hassusti ja usein noita ladataan vahtimatta ja vaikka yöllä...) (arvaus 5 kennoa, vaikka ryobin akun olen joskus purkanutkin - oli vettä mennyt elektroniikkaan)
Yleensä BMS järjestelmä katkaisee jännitteet kun yksikin kenno laskee alle rajan (ja latauspuolella samoja kennojen väliin meneviä johtoja käytetään tasaamaan erilaisella latausvirralla kennojen kapasiteettieroja), luulisi että Makitallakin jotain osia BMS:stä on akun sisällä, oikosulkusuojaus ja lämpötilamittauskin, mutta olisiko sitten jotain laitettu poran päähän ja mitä, millainen liitin siinä on ja mitä niissä kulkee, eli onkohan ohuempia liittimiä kennojen välisten jännitteiden mittaamiseen ja latauksen aikana tasaamiseen ja jotain lämpötilaanturille? Litium akun lämpötilamittauskin (ja katkaisu) voi olla joskus turvatekijä kulutustyökaluissakin eikä vain latauksessa.
Jos kennosta tulee nuo välijohtimet ulos saakka, niin erilaisia kiinalaisia BMS paketteja saa aika edukkaasti ebaystä, niissä on yksittäisten kennojen mittaus ja katkaisupiiri (ostin joskus olikohan 20 A, 7 (24V nimellinen) kennon piirin, mutten ikinä askarellut sitä kiinni mihinkään) Kuinkahan huonoja nuo piirit on, minulla on pari 18650 yhden kennon halpislaturia ja toinen päästää reilulle ylijännitteelle ja sekin on tulipaloriski.
Mutta tarkoituksella nuo on tehty vain yhteen merkkiin sopivaksi ja myyntiosasto taitaa pohtia paljonkin millaisina paketteina noita nyydään, ilmeisesti osa Hilti? on mennyt monessa vain vuokralaitteisiin ja vara-akkuja ei edes myydä.
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Makitan akku Ryobin työkaluihin Lähetetty: 19.08.2020 08:18 |
|
Makitan 18V akuissa on kolme isoa kontaktiliuskaa ja keskellä liitin jossa on 7 kontaktia. Laturiin kytkeytyy kaksi isoa liuskaa ja kaikki 7 kennonvalvontajohtoa, joilla kennojen varaustilat saadaan tasattua latauksessa. Työkaluun kennonvalvonnat eivät kytkeydy, mutta siihen kytketään kaikki kolme isoa liuskaa. Olen kuvitellut että akku sisältää valvonnan joka antaa kolmannen liuskan kautta työkalulle käynnistyskiellon jos joku kenno vajoaa liian alas.
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Makitan akku Ryobin työkaluihin Lähetetty: 19.08.2020 08:36 |
|
mulla on tällänen: https://www.ebay.com/itm/Portable-Makit ... 081b80f859ajaa asiansa, onko mitää suojauksia ei havaintoa. mutta mistäpä saisi makitan akku -> lidlin parkside työkaluihin, ei mulla muita laitteita ole kuin pensassaha mutta saisi aina yhden laturin hävitettyä.
|
|
|
|
 |
koe
|
Viestin otsikko: Re: Makitan akku Ryobin työkaluihin Lähetetty: 19.08.2020 10:45 |
|
LiPo akkujen kanssa kannattaa käyttää vain sellaisia virityksiä jotka palotarkastaja hyväksyy. Hieman epäillen suhtautuisin kiinan viritelmiin. Jos lataa orkkislaturilla niin suurin riski lienee vältetty. Jos kennot leimahtaa purettaessa niin voi sitten heti ryhtyä toimenpiteisiin. Jos jää kytemään ja leimahtaa jälkikäteen niin harmillista. Purettaessa leimahdus syntyy jos purkaa liian suurella virralla. Jos purkaa liian tyhjäksi (kennojen epäbalanssin tai puuttuvan katkaisun takia) niin kennoon tulee sisäisiä pieniä oikosulkuja jotka syö kapasiteettia pysyvästi.
Youtupesta voi hakusanoille "lipo fire" katsella kannustusta varovaisuuteen... Kaikki merkkiakut ja niitä käyttävät laitteet ovat erittäin halpoja verrattuna vahinkoon joka voi syntyä väärin käytetyllä tai kaltoin kohdellulla akulla.
K-a-r-i
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Makitan akku Ryobin työkaluihin Lähetetty: 19.08.2020 11:34 |
|
Mää oon yrittänyt pysyä yhdessä merkissä niin pääsee helpommalla.. sinistä Bochia yrittänyt kerätä. Toki harmittaa kun makitan kilkkeitä ja akkuja olisi tarjolla töissä ja naapurustossa. Ja tietysti noita bochejakin on jo kahta kolmea eri sarjaa mutta minkäs teet kun ne vaan kestä ja kestää.. (no akkuja noihin joutunut hankkimaan) Toki adapteri jotta makitan akut kävisi boschiin saattaisi kyllä kiinnostaa.. 18v lion..
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Makitan akku Ryobin työkaluihin Lähetetty: 19.08.2020 11:41 |
|
Tarkoitus on tietenkin jatkossakin ladata ne Makitan akut Makitan laturilla. Mutta kun tuo Makitan akkujen lataus nousi nyt keskustelun kohteeksi niin tässä on yksi tyypillinen ketju aihepiiristä: http://forum.toolsinaction.com/topic/12 ... balancing/Eli Makita antaa ymmärtää, että heidän akuissansa on balanssoitu lataus. Toisaalta jokainen akun itse purkanut (tai purkuvideon katsellut) tietää, ettei Makitan akuissa ole vetoja kennojen väliin. Ihan uusimmissa ehkä on?
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Makitan akku Ryobin työkaluihin Lähetetty: 19.08.2020 12:07 |
|
Tai siis tarkasti ottaen yhdestä kennovälistä on vedetty väliveto: paketin ekan kennon jälkeen. Juuri tämä väliveto on se, joka tulee kolmantena (vähän päänapoja pienempänä) liuskakontaktina ulos akusta.
Pienen riviliittimen pinnijärjestys löytyy googlaamalla, mutta akun ja laturin välistä protokollaa ei ole missään avattu. Tai sen verran on, että muistaakseni kommunikaatio oli sarjamuotoista ja sen nopeus 9600 baudia.
Akun sisällä oleva piirilevy on mahdollista ostaa netistä eli joku on kyllä sen toiminnan selvittänyt.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Makitan akku Ryobin työkaluihin Lähetetty: 19.08.2020 18:03 |
|
pvalila kirjoitti: Tai siis tarkasti ottaen yhdestä kennovälistä on vedetty väliveto: paketin ekan kennon jälkeen. Juuri tämä väliveto on se, joka tulee kolmantena (vähän päänapoja pienempänä) liuskakontaktina ulos akusta. ... Ilmeisesti tuo ei taida olla väliveto vaan siellä nastassa on lämpötila-anturi (kiinni kennoissa että lämpö siirtyy), joka on johdotettu tuohon liittimeen. Tuolla on kaksi BL1830 pakettia, joista toisessa on balansointi (ja lopussa se raksitaan irti, kun sisäinen latauspiirilevy joudutaan korvaamaan kiinalaisella - ilmeisesti Makitan piirilevyssä on joku muisti, joka kertoo että joku kennoista on käynyt sallittujen rajojen alle (tai yli) eikä anna ladata enää, vaan ilmoittaa virheen). Tuossa videon lopussa kytketään myös iMAX B6 laturille irtobalansointijohto (mulla on juuri tuollainen iMAX laturi, mutta se paljastui aika huonolaatuiseksi klooniksi, ei kovin luotettavan oloinen mittausten perusteella) https://www.youtube.com/watch?v=c3Z77MYYhL8
|
|
|
|
 |
koe
|
Viestin otsikko: Re: Makitan akku Ryobin työkaluihin Lähetetty: 19.08.2020 19:18 |
|
Balansoiva lataus (kennot rinnakkain) on aika tärkeä ominaisuus. Varsinkin jos purkaa isoilla virroilla niin kennojännitteet alkavat harhailla. Taipumus lisääntyy kennojen kuluessa. Mittasin kahdesta nelisen vuotta seisoneesta lennokkiakusta. Kolme kennoisessa vähän käytetyssä kennojännitteet olivat sadasosa voltin tarkkuudella samat. Kaksi kennoisessa kovasti kurmuutetussa eroa oli noin 0.2 volttia. Joka on paljon. Olen ladannut kenno kerrallaan, mun laturissa ei ole tasausta.
K-a-r-i
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Makitan akku Ryobin työkaluihin Lähetetty: 19.08.2020 20:34 |
|
Jostain muistan lukeneeni, että Makitan systeemi merkitsee akun vialliseksi kun lataus on epäonnistunut kolmasti.
Eli jos Makitan laturi kieltäytyy lataamasta akkua niin sitä ei todellakaan kannata tuolle laturille toista kertaa tarjota: ensin pitää vähän nostaa napajännitettä jollain toisella laturilla ja vasta sitten tyrkätä akku taas Makitan omaan laturiin.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Makitan akku Ryobin työkaluihin Lähetetty: 20.08.2020 23:37 |
|
Nöh niin, nyt on osat tilattu. Eli AliExpressistä tilasin adapterin ja kaksi vaihtoehtoista suojauspulikkaa: toinen piippaa alijännitteen huomatessaan ja toinen on cut-off -tyyppinen eli katkaisee virransyötön jos napajännite tippuu liian alas.
Huonolla onnella kumpikaan noista moduuleista ei mahdu adapterin sisälle. Jos valita saan niin piippaava versio miellyttää minua enemmän: ei ole kiva, kun kone hyytyy hyppysiin varoittamatta, pahimmalla mahdollisella hetkellä.
Ekaksi Ryobiksi olen ajatellut pistosahaa, se on tosi halpa vastaavaan Makitaan verrattuna.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Makitan akku Ryobin työkaluihin Lähetetty: 21.08.2020 09:20 |
|
pvalila kirjoitti: Huonolla onnella kumpikaan noista moduuleista ei mahdu adapterin sisälle. Jos valita saan niin piippaava versio miellyttää minua enemmän: ei ole kiva, kun kone hyytyy hyppysiin varoittamatta, pahimmalla mahdollisella hetkellä. Yleensähän siinä käy vakiovehkeiden kanssa niin, että hyytyy ja hyytyy, sitten ei vaan seuraavalla kokeilulla starttaa eli startissa tulee useimmiten cut-off.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
retrotuner
|
Viestin otsikko: Re: Makitan akku Ryobin työkaluihin Lähetetty: 21.08.2020 13:54 |
|
pvalila kirjoitti: Jostain muistan lukeneeni, että Makitan systeemi merkitsee akun vialliseksi kun lataus on epäonnistunut kolmasti.
Eli jos Makitan laturi kieltäytyy lataamasta akkua niin sitä ei todellakaan kannata tuolle laturille toista kertaa tarjota: ensin pitää vähän nostaa napajännitettä jollain toisella laturilla ja vasta sitten tyrkätä akku taas Makitan omaan laturiin. Just eilen laitoin Huskvarnan 36v akun laturiin, ei lähtenyt lataamaan vaan vilkutti punaista kolmiota. Käytin 24v tavallisessa starttiapulaturissa kiinni minuutin ajan. Sen jälkeen lähti lataamaan omalla laturilla. Myrkkyä näille litium-akuille on jättää ne tyhjäksi pitemmäksi aikaa.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Makitan akku Ryobin työkaluihin Lähetetty: 22.08.2020 00:24 |
|
retrotuner kirjoitti: pvalila kirjoitti: Jostain muistan lukeneeni, että Makitan systeemi merkitsee akun vialliseksi kun lataus on epäonnistunut kolmasti.
Eli jos Makitan laturi kieltäytyy lataamasta akkua niin sitä ei todellakaan kannata tuolle laturille toista kertaa tarjota: ensin pitää vähän nostaa napajännitettä jollain toisella laturilla ja vasta sitten tyrkätä akku taas Makitan omaan laturiin. Just eilen laitoin Huskvarnan 36v akun laturiin, ei lähtenyt lataamaan vaan vilkutti punaista kolmiota. Käytin 24v tavallisessa starttiapulaturissa kiinni minuutin ajan. Sen jälkeen lähti lataamaan omalla laturilla. Myrkkyä näille litium-akuille on jättää ne tyhjäksi pitemmäksi aikaa. Makitan kanssa pitää olla varovainen, koska systeemi varoittaa vain kahdesti ja kolmannella yrityksellä alijännitteinen akku merkitään pysyvästi vialliseksi. Sitten auttaa enää akun piirilevyn vaihto; työllensä jos jonkin arvon laskee niin siinä ei enää ole mitään järkeä.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Makitan akku Ryobin työkaluihin Lähetetty: 23.08.2020 09:39 |
|
pvalila kirjoitti: Sitten auttaa enää akun piirilevyn vaihto; työllensä jos jonkin arvon laskee niin siinä ei enää ole mitään järkeä. Tai sitten pitää ainakin olla nopea käsistään. Täällä tarvitsi pulittaa uudesta 18 V 5 Ah Makitan akusta vielä 50 €. 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|