Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 35 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 05.12.2020 00:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
https://www.is.fi/autot/art-2000007656651.html

Päästöhuijarit kiikkiin ja auto valtiolle.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 05.12.2020 23:27 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Tällaista olen toivonut jo kauan.
Hiukkassuodattimen tyhjentäminen kun ei näy savutusmittauksessa millään tavoin.
Vielä kun saataisiin nämä "optimointifirmat" pois,niin oltaisiin oikealla tiellä.Siitähän voidaan tietysti keskustella ovatko tällaiset joissakin tapauksissa liian kireät päästörajat järkeviä,ne kun monesti aiheuttavat muuten hyvän auton ennenaikaisen romutuksen.Mutta se että näitä laitteita poistetaan itse ei ole oikea tapa toimia.Dieselautothan tunnetusti ovat suurimpia saastuttajia,eritoten paikallisesti,johtuen pienhiukkasmääristä.
Bensa-autoillehan riittäisi mainiosti toimiva kolmitiekatalysaattori,jolloin mitään suorasuihkumoottoreita ei edes tarvittaisi.
Olenkin ollut jo pitkään sitä mieltä että jos maailmassa globaalisti saataisiin kaikkiin normaalikäytössä oleviin autoihin katalysaattorit,ja niiden kuntoa valvottaisiin (Katsastus),niin ilmanlaatu paranisi huomattavasti.



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 08:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Joo, osittain samaa mieltä. Mutta: Nanohiukkaset, jollaiseksi Dieselin katti noen polttaa, ovat toistaiseksi tuntemattomia vaikuttajia. Etenkin työkoneissa tämä korostuu, kun kuljettaja jää nauttimaan koneen savuista paikanpäälle.

Tuommoinen tutkimushanke on pari vuotta sitten käynnistynyt.
https://www.aka.fi/tietysti/terveys/nyt ... /#d55843e7

Tuoreemman tutkimuksen perusteella ERG:n tulppaaminen voi viedä muistin:
https://skr.fi/ajankohtaista/saasteet-v ... da-muistin



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 09:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2162
Nykyään jo vaaditaan työkoneiden täyttävän Euronormit myös. Usein tarjouksia kysyttäessä on vaatimuksena, että koneet täyttävät tietyt päästönormit, ennen kuin tarjous otetaan edes käsiteltäväksi. Sama koskee myös melua ja satetaan vaatia esim. Webaston äänenvaimennus kaupunki alueella.



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 10:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Northstar kirjoitti:
Dieselautothan tunnetusti ovat suurimpia saastuttajia,eritoten paikallisesti,johtuen pienhiukkasmääristä.
Bensa-autoillehan riittäisi mainiosti toimiva kolmitiekatalysaattori,jolloin mitään suorasuihkumoottoreita ei edes tarvittaisi.

Ja p...n marjat! Tasan samat EU rajat sitä on hiukkasille niin dieselillä kuin (suoraruikku) bensallakin, joten se niistä "likaisemmista" dieseleistä. Olisiko jo aika päivittää myös sitä omaa tietoa ja lopettaa jo vihdoinkin tuo p...n jauhaminen, misinformaation jakaminen :roll:

Ja kun asiaa tarkastellaan hiukkaakan laajemmin, diesel on ainut jolle saa tänä päivänä huoltoaseman pumpulta 100% uusiutuvaa polttonestettä, jopa RE85 on 15% vielä perinteistä fossiilista bensaa joukossa. Joten myös CO2-mielessä diesel hakkaa tuon sun ylistämäsi bensan ihan mennen tullen 6-0 ja vielä ei edes puhuttu dieselin ylipäätään pienemmästä kulutuksesta kuormituksen alla lainkaan 8-)

Mitä tulee suikan purkamaan autoon, niin dream on! Yksikään suikkalakki ei sulle lähde siellä konttorilla purkamaan mitään autoja palasiksi, sillä se vaatii paitsi työkaluja, myös ammattitaitoa miten tuo kuuluu tehdä. Ja sen takaisinkasauksen jälkeen on vielä läjä erilaisia vastuu-kysymyksiä, tulihan jokainen osa takaisin paikalleen kuten kuuluukin, jokainen pultti kiristeltyä valmistajan määrittämään momenttiin jne. Toki mitä se suikka voi tehdä, niin mitata ja varmistaa omia epäilyksiään. Mikäli tuossa sitten paljastuu että jotain filunkia saattaisi olla, niin kiesi ajokieltoon ja merkkikorjaamon allekirjoittamalla tarkastuslapulla takaisin uusintamittaukseen. No lopputulos tietty aikalailla sama, se huijattu auto on saatu pois liikenteestä ja palautettu jälleen takaisin lain vaatimiin määräyksiin. Mutta tässä on se jatkuva kissa-hiiri leikin paikka, miten noita muutellaan, miten fiksuja ne suikan tarkastusvälneet ovat jne. Joku optimointikin voidaan tehdä niin että siellä on kaksi karttaa, toinen on se ihan tehtaalta ulos tullut vakio ja toinen on tämä optimoitu. Tuo yhdistettynä esim. startin aikana ovet lukossa valitsee tuon optimoidun kartan, niin aika nokkela pitää suikan olla tuota enää mitenkään paljastaakseen. Auton käyttäjälle taasen tuo ei ole mikään ongelma laittaa niitä ovia napista lukkoon ennen sitä starttia ja näin saa cruisailla sillä optimoidullaan ihan huoleti 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 11:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
jean-michel kirjoitti:
Joo, osittain samaa mieltä. Mutta: Nanohiukkaset, jollaiseksi Dieselin katti noen polttaa, ovat toistaiseksi tuntemattomia vaikuttajia. Etenkin työkoneissa tämä korostuu, kun kuljettaja jää nauttimaan koneen savuista paikanpäälle.

Tulipa tuosta mieleen kun töissä kaivosta vastaavissa oloissa ihmeteltiin, kun verkkokytkimiä poksahteli lähes itsestään. Virrat päällä pienikin tärähdys käräytti laitteen. Selviteltiin, niin olivat täynnä nokea. Kotelo flekteillä läpihengittävä ja noki tarttuu komponentteihin. Johtaa myös sähköä.

Syy selvisi, kun ohi painoi vanha dumpperi. Putken päästä tuli sen verran mustaa tavaraa, ettei syyllistä tarvinnut kaukaa hakea. Seuraavalla urakoitsijalla oli kuorma-autot kunnon suodattimilla ja ongelma poistui...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 14:36 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
"P....n marjat! Tasan samat EU rajat sitä on hiukkasille niin dieselillä kuin (suoraruikku) bensallakin, joten se niistä "likaisemmista" dieseleistä. Olisiko jo aika päivittää myös sitä omaa tietoa ja lopettaa jo vihdoinkin tuo p...n jauhaminen, misinformaation jakaminen :roll:"

Tämä on hyvä!On hienoa että voi päästää ulos pahaa henkistä oloaan!
Mutta suurimman "purkauksen" jälkeen kannattaa ehkä kiinnittää enemmän huomiota tekstin sisältöön.
Suurin osa diesel autoilijoista lienee huomannut hiukkassuodattimien toimimattomuuden,varsinkin Suomen oloissa.
Ja minkähän takia näitä on yleensä autoihin asennettu?No juuri näiden hiukkasten takia.
Ja edelleen sitä mieltä ettei suorasuihkumoottoreita(Bensa) tarvittaisi jos aikaisemmin esittämäni asiat (Katalysaattorit kaikkiin bensa-autoihin maailmanlaajuisesti) saataisiin kuntoon.
Ja tuo lehtijutussa mainittu "Auton purkaminen" on kyseisen sanomatalon toimittelijan osoitus liki täydellisestä tietämättömyydestä autojen katsastuksesta.Hienon otsikon siitä tietysti sai.Juttuhan on niin että katsastusmies ei saisi irroittaa mitään osia katsastuksen yhteydessä,enkä usko että vastaisuudessakaan tullaan purkamaan autoja konttorilla,mutta esimerksi nykyautoissa tiettyjen komponenttien kunnon havainnointi on vaikeaa johtuen koteloiduista,suojatuista alustoista ja konehuoneista.



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 15:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Northstar kirjoitti:
Suurin osa diesel autoilijoista lienee huomannut hiukkassuodattimien toimimattomuuden,varsinkin Suomen oloissa.

Öö... Mitäköhän tarkoitat?
Mulla on tullut kaksi kertaa vikailmoitus hiukkassuodattimesta; kerran oli eolys loppu ja toisella kerralla jäi vian vuoksi poltto välistä. Muuten ne tietääkseni ovat toimineet, vai huomaako sen jotenkin putken päästä itse? ;)

Vai mitä tarkoitat sillä, ettei Suomen oloissa toimisi?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 16:52 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006121914.html

Eniten huvittaa kyllä tuo helenin saavutus jolla lämmitellään ekologisten soijalattea lipittävien kalliossa asuvien paremman väen torppia.


Viimeksi muokannut Plagu päivämäärä 06.12.2020 16:54, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 16:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Hiukkasongelmien mittakaavat olisi myös hyvä tiedostaa. Heitän taas hataria muistitietoja, jotka voivat olla karkeasti vääriäkin. Korjatkaa oikeilla tiedoilla.

Väite 1. Henkilöautoliikenteen hiukkas- ja CO2-päästöt ovat 1-3% koko suomen päästöistä. Kuinka paljon ilmanlaatua on parannettavissa henkilöautojen käyttöä verottamalla?

Väite 2, Hybridiautot kuluttavat yhtä paljon polttoainetta, kuin vastaavat polttomoottoriautot ilman hybriditekniikkaa.

Väite 3. Sähköautot ovat käytännössä kivihiiliautoja. Miten niin muka? Jos ostaisin sähköauton (mihin minulla ei ole varaa), niin tuulisiko Suomessa enemmän? Ei. Sataisiko enemmän? Ei. Ajettaisiinko ydinvoimalat kuumemmaksi? Ei. Siis tarvittava lisäsähkö tuotetaan kivihiilellä.

Kysymys 4. Jos on 3 tapaa viettää osa illasta:
- Teen tunnin kävelylenkin jalkakäytävillä ajoteiden varressa. 50-100 autoa kulkee ohi. Kevyt iltatuuli kuljettaa pakokaasuja vuoroin minua kohti, tai poispäin.
- Juttelen naapurin kanssa niitä näitä, ja poltan yhden savukkeen
- Istun sohvalle katsomaan TV:tä ja poltan pöydällä kynttilää leppoisaa tunnelmaa luomaan.
Mikä näistä vaihtoehdoista tuottaa keuhkoihini eniten haitallisia pienhiukkasia?

Edit: Luinpa tuon taloussanomien jutun vasta postaukseni jälkeen...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 18:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ERITTÄI HYVIÄ ANALYYSEJÄ
tämä ilmastovouhotus on mennyt täysin manian puolelle
realismin kassa sillä ei ole mitään tekemistä .¨
tämän maan osuus ko . ongelmasta on kuin pieru saharassa
totta on että suuret teolliset valtiot joilla on paljon tuotantoa , tuottavat myös epähaluttuja oheistuotteita
kuitenkin jokainen maa pyrkii pienentämään omaa saastettaan.
tuo autoilun syyllistäminen on ituhippien sun muitten vihertäjien lanseeraama mania jota monet muut poliittiset organisaatiot säestävät , mutta motiivi tuskin on ilmasto , muuten kuin puheissa . eiköhän verotus liene suurin motivoiva syy jota ei tulla myöntämään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 18:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Kautta aikojenhan kehittyneet maat ovat näyttäneet esimerkkiä muille. Paha on vaatia jos ei itse toimi.

Onhan esim Kiinassa näitä, että koko suurkaupungin bussit siirtyvät sähköön. Ei tällaiset muutokset tapahdu hetkessä, ei Suomessa eikä muualla.

Kaikki kantakoot kortensa kekoon ja toimikoot omien mahdollisuuksiensa puitteissa. Eikö kuulosta aika hyvältä yhteispeliltä?

Valittamisen sijaan sen katseen voisi suunnata eteenpäin...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 19:44 

Viestit: 93
Mitäköhän EGR-venttiilillä on tekemistä ilmastonmuutoksen kanssa?

EGR-ventttiilin tarkoituksena on vähentää typpioksidien määrää. Typpioksidien elinikä ilmakehässä on korkeintaan pari päivää, joten ilmastonmuutokseen niillä ei ole mitään merkittävää vaikutusta. Sen sijaan niillä on paikallinen hengitysilmaa pilaavaksi katsottu vaikutus. Ja joidenkin mielestä ihmisten terveyden edistämiseen tarkoitetut toimenpiteet ovat ilmeisesti vouhotusta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 20:22 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Teuski kirjoitti:
Northstar kirjoitti:
Suurin osa diesel autoilijoista lienee huomannut hiukkassuodattimien toimimattomuuden,varsinkin Suomen oloissa.

Öö... Mitäköhän tarkoitat?
Mulla on tullut kaksi kertaa vikailmoitus hiukkassuodattimesta; kerran oli eolys loppu ja toisella kerralla jäi vian vuoksi poltto välistä. Muuten ne tietääkseni ovat toimineet, vai huomaako sen jotenkin putken päästä itse? ;)

Vai mitä tarkoitat sillä, ettei Suomen oloissa toimisi?

Lotto vetämään Teuski..Olet onnekas.
Jos ensiksi käsitellään tämä "Suomen olot"..
Kylmiä kelejä,yhdistettynä lyhyisiin ajomatkoihin aiheuttaa sen ettei regenerointi (Poltto) toimi kuten on suunniteltu.
Ja minkähän takia näitä suodattimia on poistettu (Hakattu tyhjäksi)?No juuri sen takia kun eivät toimi..



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 20:35 

Viestit: 297
Voisi ajatella, että juuri Suomessa on pitkät välimatkat ja dieseleillä ajetaan vielä keskimääräistä pidempiä matkoja. Mulla on ollut kuudessa autossa hiukkassuodatin ja yhdestä se on pitänyt pestä hieman vajaan 400 tkm ajomäärän kohdalla. Aika pitkäikäisiä nuo näyttää olevan, kunhan auto on muuten kunnossa, jotta regenerointi käynnistyy.

Itse asiassa nykyään alkaa olla sellainen suuntaus, että pois otettuja loukkuja, sekä katteja on alettu asentamaan takaisin, koska käryävällä ja savuavalla auto on niin noloa ajaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 21:00 

Viestit: 298
Epäilen vain että ainut mihin tämä vaikuttaa todellisesti on se että katsastuksen hinta nousee ja vaikeutuu.

yksityisliikenteen muutaman % kokonaispäästöt ovat vihreiden lyömäase jolla suomen haja-asutusalueiden asutus tuhotaan.

Ainoita todellisia voittajia ovat sijoittajayhteisöt jotka omistavat katsastuskonttorit.

Jeesustelua voi tietysti jatkaa mut näin on



ID 1,9 -62, HY 1,9B -69, CX-2000 -78, AK 400 -75, 2xBX 16v -88 ja 16TRS -88, XM V6 24V -99, B11 -54, C5 2.0 -05, Ami 8 Break -74, 2cv -55 (työn alla), Dyane -73 , 2cv6 -76, Gs Break -77, ID 1,9 -65, Ami6 -62, Cx 2.0 - 86, Visa Gti -85, XM TD Break -92.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 21:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2162
Onko joskus väitetty, että nämä hiukkasloukut ovat ikuisia kestävyydeltään? Käsittääkseni se on tarkoitettu osaksi pienentämään haitallisia päästöjä ja niillekin on määritelty jokin aika, mitä ne kestävät käytössä ja asianmukaisesti hoidetussa autossa, ne kestävät lähes ajoneuvon arvioidun elinkaaren?

Viallisiin suodattimiin olen itse törmännyt ainoastaan hyvin paljon ajetuissa autoissa ja käsitykseni mukaan se on kaikkiaan myös laskettu kuluvaksi osaksi? Nyky maailmassa, missä halutaan pienentää haitallisia päästöjä, siihen joutuu osallistumaan jokainen, uuden auton hankkiessa maksamaan lisähintaa perin arvokkaasta tekniikasta ja vanhemman kaluston omistajat, niiden mahdollisesta uusimisesta. Olemme kaikki hyötyjiä, tai kärsijiä, miltä kantilta asiaa haluaa katsoa.



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 21:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Northstar kirjoitti:
Lotto vetämään Teuski..Olet onnekas.
Jos ensiksi käsitellään tämä "Suomen olot"..
Kylmiä kelejä,yhdistettynä lyhyisiin ajomatkoihin aiheuttaa sen ettei regenerointi (Poltto) toimi kuten on suunniteltu.
Ja minkähän takia näitä suodattimia on poistettu (Hakattu tyhjäksi)?No juuri sen takia kun eivät toimi..

Öö? Polttohan tapahtuu lämpimällä koneella ja kyllä mulla on autot ihan normaalilämpöihin lämmenneet kylmälläkin kelillä. Ja mistä asti "Suomen oloihin" on erityisesti kuuluneet lyhyet ajomatkat? :lol:

Minä olen ainakin fappini hakannut ihan teholisäyksen takia 8-)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 22:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Northstar kirjoitti:
Suurin osa diesel autoilijoista lienee huomannut hiukkassuodattimien toimimattomuuden,varsinkin Suomen oloissa.

Mistäköhän ihmeestä tuo "toimimattomuus" oikein tulee, vai olisikohan kyseessä joko omistajan halu saada enempi tehoa autostaan, sillä kaikenlaisia optimointejahan harrastetaan jo muutenkin, josta tuo koko artikkelikin oli ylipäätään liipastu. Tai sitten ko. osa vain tulee tiensä päähän, on jo täyttynyt tuhkalla ja tarvitsee puhdistuksen/vaihdon, mutta maksaa liikaa eikä omistaja jaksa/viitsi/huvita/välitä... ja niin se joko poistetaan tai suolistetaan pois pakokaasuja ahistamasta :roll:

Mutta näillä kummallakaan em. "perusteella" ei voi mitenkään vetää analogioita jotta nuo eivät muka toimisi Suomen olosuhteissa 8-)

Eikä myöskään tälläisen laittomuuksiin ryhtyneen omistajan perusteella voi alkaa dieseliä vielälkään syyttämään jotenkin mukamas "likaiseksi." Ihan tasan yhtä puhdas se diesel on tuotantolinjan päästä tullessaan kuin bensakin, paitsi että elinaikanaan diesel tuottaa vähempi CO2 per km mitä bensa tekee, joten diesel itseasiassa on jopa puhtaampi 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 22:19 

Viestit: 297
Suorasuihku bensassa on isommat hiukkaspäästöt, kuin hiukkasloukulla varustetussa dieselissä. Uusissa bensoissa mahtaa olla jo hiukkasloukut, koska bensoilla on nykyään sama hiukkaspäästön yläraja, kuin dieseleissä on ollut jo pidemmän aikaa. Kuinkahan nuo sitten mahtaa toimia Suomen oloissa lyhyillä ajomatkoilla?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 06.12.2020 22:28 

Viestit: 93
Niin tosiaankin. Dieseliin tuli pienhiukkaspäästön rajaksi 0,005 g/km jo syyskuussa 2009 euro5:n myötä, mutta bensakoneisiin vasta syyskuussa 2009 euro5:n myötä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 07.12.2020 20:36 

Viestit: 297
Niin tosiaankin. Dieseliin ja suorasuihkubensiiniin tuli pienhiukkaspäästön massan rajaksi 5 mg/km syyskuussa 2009 euro 5:n myötä. Ja toden totta dieseliin tuli pienhiukkaspäästön partikkelimäärän rajaksi 6.0x10 ^11/km syyskuussa 2009 euro 5:n myötä, sekä suorasuihkubensiiniin 6.0x10 ^11/km syyskuussa 2014 euro 6:n myötä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 11.12.2020 17:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Voi hitsi :roll: :? Olin taaaaas väärässä...
XM-Hannu kirjoitti:
Jos ostaisin sähköauton (mihin minulla ei ole varaa), niin tuulisiko Suomessa enemmän? Ei. Sataisiko enemmän? Ei. Ajettaisiinko ydinvoimalat kuumemmaksi? Ei. .

Eurajoella näytettiin heti, että kyllä voi ajaa kuumemmaksi. Ettei vaan ollut joku patonkilainen puikoissa...

Lainaus ylen uutisista:" Laitoksen omistaja Teollisuuden Voima (TVO) kertoi varhain perjantaiaamuna (siirryt toiseen palveluun), että häiriö tapahtui kun reaktoriveden puhdistusjärjestelmään joutui häiriön seurauksena tavallista lämpimämpää vettä."


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 11.12.2020 18:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Teuski kirjoitti:
Öö? Polttohan tapahtuu lämpimällä koneella ja kyllä mulla on autot ihan normaalilämpöihin lämmenneet kylmälläkin kelillä.


Iltiksessä on ainakin selitys sille minkä mäkin olen kuullut:
https://www.is.fi/autot/art-2000007666993.html

Ei kyllä taloudessa ole kusiruuttaa joten ei ole ongelmaakaan.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erg tulpatut autot puretaan katsastuksessa
ViestiLähetetty: 11.12.2020 18:43 

Viestit: 297
Urearuiskutusta käytetään ainoastaan typen oksidien poistamiseen SCR-katalysaattorin kanssa. Hiukkasloukun toimintaan, tai polttoon sillä ei ole mitään merkitystä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 35 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: