Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BX:ään valoa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=3132
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Lemon [ 24.11.2009 00:29 ]
Viestin otsikko:  BX:ään valoa

Millaiset Hneloset BX:ään kannattaisi ostaa, että saisi mahdollisimman paljon valoa, mutta olisi kuitenkin kestävät polttimot? En ole kovin (oikeastaan en yhtään) tyytyväinen nykyisiin.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 24.11.2009 00:41 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Valoreleet kannattaa laittaa ensimmäiseksi. Hae viestiarkistosta Tekniikka/Otsikoista/Valoreleet Siellä vähän asiasta alkuun.

Kirjoittaja:  zX-files [ 24.11.2009 00:44 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Jos haluat sekä kestävät että mahdollisimman paljon valoa niin joudut ostamaan kahdet.
Nuo plus-jotain eivät kestä yhtä kauaa kuin jotkut longlaiffit, mutta kyllä näkeekin. Jopa äksämmän tuikkuihin sain tehoa GE'n +90% polttimoilla 8-)
Mitä taas releisiin tulee niin kannattaa ensin mitata jännite 1) polttimon kannalla ja 2) akun navoilla auton käydessä. Jos ero ei ole suuri niin releistys ei paljoa auta.

Kirjoittaja:  black_van [ 24.11.2009 00:46 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

bx,ssä on tosiaan ihan onnettomat valot,varmaan jotain pientä apua on saatavana paremmilla lampuilla muttei varmaan toivottua tulosta.
Tai sitten etsii pienemmällä referenssillä olevat umpiot ja laittaa niiden rinnalle pienet lisäpitkät.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 24.11.2009 00:54 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Umpioiden pesu/vaihto, bilteman "valonvahvistinsarja" ja Wurthin H4. Näkee ja kestää..... Lisäksi voi ostaa kaupasta jotain Bo..- tai Ci..- alkuisia lisälyhtyjä keulalle, Hellahan sulla jo on, keittiössä..

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 24.11.2009 00:55 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

zX-files kirjoitti:
Mitä taas releisiin tulee niin kannattaa ensin mitata jännite 1) polttimon kannalla ja 2) akun navoilla auton käydessä. Jos ero ei ole suuri niin releistys ei paljoa auta.

Voihan niitä tietenkin mittailla, mutta jos autossa alkuperäinen johdotus, niin turha homma. Ei se jännitehäviö mittaamalla pienene.

Kirjoittaja:  avbx [ 24.11.2009 01:08 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Polttimoiden kestoikään on jännitteellä melkoinen vaikutus. citroen foorumilla tuosta oli juttua joskus, löytynee haulla. Eli releillä voi saada valotehoa lisää, mutta kestoikä lyhenee vastaavasti. Kun toiselle kumartaa niin toiselle pyllistää. Minun mielestä beksin valot ovat kyllä ihan hyvät ihan vakiona.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 24.11.2009 01:19 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

avbx kirjoitti:
Minun mielestä beksin valot ovat kyllä ihan hyvät ihan vakiona.
Asiahan on silloin niiltä osin ihan ok. Kuva

Kirjoittaja:  Cikatti [ 24.11.2009 01:38 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Kaapelimies kirjoitti:
Umpioiden pesu/vaihto, bilteman "valonvahvistinsarja" ja Wurthin H4. Näkee ja kestää..... Lisäksi voi ostaa kaupasta jotain Bo..- tai Ci..- alkuisia lisälyhtyjä keulalle, Hellahan sulla jo on, keittiössä..


Tämä on asiaa, mutta pesu.... Miten? Sen voi vain munia tai möhliä. Paras on käytännössä höyrytys tislatulla vedellä jottei hopeointi kärsi, yhtään rätin sipaisua ne eivät kestä.

Sitten hyvä laiton konsti on 90/100 W polttimot koska BX:kin umpiot ovat suuret niin jäähy toimii hyvin ja niillä polttimoilla voi ihan katsastaakin auton. Ja turha höpöttää mitään häikimisestä sillä sellaista EI tapahdu jos valot ovat oikein suunnattu. Vuosia näin ajelin CX:llä ja GS:llä ja yhtä ainutta pitkien räpäytystä ei vastaan tulevilta tullut jos ajoin lyhyet päällä. 90/100 tuikut vaatii ehdottomasti tuon "valovahvari-releistyksen" koska muuten valokytkimestä voi tulla hieman notkea.

Kirjoittaja:  black_van [ 24.11.2009 01:39 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

r_a_n_u kirjoitti:
avbx kirjoitti:
Minun mielestä beksin valot ovat kyllä ihan hyvät ihan vakiona.
Asiahan on silloin niiltä osin ihan ok. Kuva


Mielipiteitä on monia,toinen on tyytyväinen ja toinen taas ei :D

Kirjoittaja:  Cikatti [ 24.11.2009 01:49 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Täytyy kyllä sanoa (vaikka tuossa just älämölösin) että BX:n umpiot ovat ihan loistavat jos ovat puhtaat ja polttimot lailliset.
Mutta, meissä on "lepakoita" on joka lähtöön. Ja tässä tarkoitan ihan oikeasti sitä näkökykyä.

Kirjoittaja:  zX-files [ 24.11.2009 08:29 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Kaapelimies kirjoitti:
Umpioiden pesu/vaihto, bilteman "valonvahvistinsarja" ja Wurthin H4.

Umpioiden pesu on taitolaji, ja usein enemmän hyötyä olisi lasin kiillotuksesta. Ennen pesua voi kokeilla kevyttä paineilmapuhallusta, sekin saa pölyt pois.
Ja tuo mainittu sarja ei sitten ole muuta kuin valmiiksi kytketty releistys, ei vahvista mitään mutta poistaa häviöitä.
Minkäs merkkisiä lamppuja Würth nykyisin kauppaa, siis kenen tavaraa omissa paketeissaan? Sinänsä outo firma kun sieltä ei voi tavallinen ihminen ostaa mitään vaikka liike on joka kylässä. Mutta halpahallista saa, "ammattilaislaatua"...

black_van kirjoitti:
Tai sitten etsii pienemmällä referenssillä olevat umpiot ja laittaa niiden rinnalle pienet lisäpitkät.

Ja nähdään lyhyillä vieläkin huonommin? Eli silmä tottuu valon määrään, ja hyvien pitkien jälkeen huonoilla lyhyillä on vieläkin pimeämpää.

r_a_n_u kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
Mitä taas releisiin tulee niin kannattaa ensin mitata jännite

Voihan niitä tietenkin mittailla, mutta jos autossa alkuperäinen johdotus, niin turha homma. Ei se jännitehäviö mittaamalla pienene.

Ei pienene mutta vie huimat viitisen sekuntia aikaa varmistaa jos konepelti on jo auki. Voi sitten käyttää säästyneen ajan ja rahan vaikka punkkuun jos kuitenkin oli se poikkeus

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 24.11.2009 10:18 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

zX-files kirjoitti:
Mitä taas releisiin tulee niin kannattaa ensin mitata jännite 1) polttimon kannalla ja 2) akun navoilla auton käydessä. Jos ero ei ole suuri niin releistys ei paljoa auta.

Voihan niitä tietenkin mittailla, mutta jos autossa alkuperäinen johdotus, niin turha homma. Ei se jännitehäviö mittaamalla pienene.

zX-files kirjoitti:
Ei pienene mutta vie huimat viitisen sekuntia aikaa varmistaa jos konepelti on jo auki. Voi sitten käyttää säästyneen ajan ja rahan vaikka punkkuun jos kuitenkin oli se poikkeus

Jännite-ero akku/lampunkanta on lisäreleistyksellä/alkuperäisellä johdotuksella n. 1,3 V. Jos nuo pari lukemaa mittaa punkkupäissään viidessä sekunnissa, niin saattaa päätyä suuruusluokaltaan eri tulokseen.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 24.11.2009 11:23 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Molemmat nimitykset, lisäreleistys ja valonvahvistin, ovat hieman harhaan johtavia. Se jujuhan on vetää mahdollisimman lyhyet, vahvat syöttöjohdot esim. 2,5 tai 4 mm² kaapelit akulta ajovalopolttimon kantaan. Sopivaan kohtaan tuota kaapelia asennetaan releet, joita alkuperäisen ajovalokytkennän avulla ohjataan. Alkuperäiseen kytkentään ei tarvitse mitenkään koskea, joten auto on helposti palautettavissa niiltä osin alkuperäiseksi, jos siihen sitten joskus tarvetta on.

Umpioiden pesun, josta ”Kaapelimies” mainitsi, voi tehdä ihan vedellä ja Fairyllä.

Ja ”Cikatti” ehdotti 100/90W:n polttimoita. Se konstihan on laiton, mutta valoa tulee kyllä hurjasti lisää. Jos niihin päätyy, silloin on myös ehdottomasti laitettava ne releet. Siitähän Cikatti myös muistuttaa. Ja toinen asia. Lampun kannoiksi sellaiset n. 1 cm vahvuiset, joissa johdon liittiminä ovat painonapilla vapautettavat jousikuormat. Ainoastaan ne kestävät pitkään.

Haittaa niistä ”satasista” ei tosiaan vastaantulijoille ole, mutta katsastaja kyllä ne huomaa. Eri asia sitten puuttuuko hän niihin. Katsastaja myös tietää sen, ettei niistä ole kenellekään haittaa, pelkästään etua liikenneturvallisuuden kannalta. Siksi ehkä hiljaisesti hyväksyvät ne, vaikka eivät ole ihan määräysten mukaisia. Nykyäänhän on uusien lamppujen myötä tullut huomattavastikin kirkkaampia valoja autoihin. Ja jotkut niistä myös häikäisevät.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 24.11.2009 11:51 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Aikanaan Kadetissa käytin noita 100W H4:sia. Ilman lisäreleitä. Ja käteenhän se katkaisija sitten suli! Oli jännää kun lähdin talvipimeällä ohittamaan rekkaa, laitoin vilkun päälle ja valot katosi! :shock:
Räpläämällä sai taas päälle mutta eihän siitä maantien päälle ollut ennen katkaisijan (ja lamppujen) vaihtoa. Nuo H4:set on muutens vieläkin hyllyllä, 16 vuotta myöhemmin :mrgreen:

Kirjoittaja:  Kami [ 24.11.2009 12:15 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Jos valoteho on heikko niin ihan aikuisten oikeesti voin lämpimästi ja kirkkaasti suositella että ostat sen Bilteman valoreleistyssarjan ja tuollaiset extrakirkkautta antavat polttimot. :P
Ameriikan ihmeeseen laitoin tuon rele-johto-hässäkkä ja oli muuten ihan helppo homma. Ei tarvitse juottaa mitään. Sarjassa on tarvittavat liittimet ja ohjeet.
Lisäksi asensin jotkut Philipsin extra teho polttimot jotka minulla nyt on tuikkineet keulilla jo vuoden päivät, joten ei ne nyt minun mielestäni kovin usein hajoa... (n. 40 tkm).

Kirjoittaja:  Esa66 [ 24.11.2009 12:17 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Kaapelimies kirjoitti:
Umpioiden pesu/vaihto, bilteman "valonvahvistinsarja" ja Wurthin H4. Näkee ja kestää..... Lisäksi voi ostaa kaupasta jotain Bo..- tai Ci..- alkuisia lisälyhtyjä keulalle, Hellahan sulla jo on, keittiössä..

Josta tulikin mieleen,että mullahan olis ylimääräsenä Bo... keltaiset ämpärisumarit ;)

Kirjoittaja:  ealab [ 24.11.2009 13:03 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Kyllä jännitteiden mittailu on asiallista. Siinä voi paljastua huonot liitokset, kontaktit., maadoitukset, jotka eivät tee hyvää valoillekaan. Huonokuntoisille liitoksille esim. 100W tekee niistä helposti lämpölähteitä. Perusteella: P= U x I, jossa I= liitoksessa kulkeva virta ja U= liitoksen yli jäävä jännite, jännitehäviö. P = teho. Esim: 1kpl 100W:n polttimoa 13V:n keskimääräisellä jännitteellä ottaa virtaa 7,6A. Jos liitoksen jännitehäviö olisi 0,5V= 3,8W hukkatehoa, joka on pois lampulta, ja muuttuu pelkäksi lämmöksi. Siksi myös riittävä johdinpoikkipinta on tarpeellista. Nämä ovat myös periaatteellista tietoa, jota voi hyvin soveltaa mihin kohteeseen vain.
Valaisimen sisäpuolinen huuhtelu tislatulla vedellä, jotta ei jäisi mahdollisia laikkuja ym. esim. kalkkipitoisesta vedestä. Jos hyvin pesee ja vain huljuttelemalla. Tolu on myös kelvollista pesuainetta?. Loppukuivattelu vain haihduttamalla aukkopuoli ylöspäin. Kosteus nousee ylöspäin.

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 24.11.2009 14:12 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

black_van kirjoitti:
r_a_n_u kirjoitti:
avbx kirjoitti:
Minun mielestä beksin valot ovat kyllä ihan hyvät ihan vakiona.
Asiahan on silloin niiltä osin ihan ok. Kuva


Mielipiteitä on monia,toinen on tyytyväinen ja toinen taas ei :D


Kun keltuaiset polttimot laitoin (näyttää korostavan ilmiötä), niin havaitsin, jotta pätkät ovat ihan kelvolliset, mutta pitkät aika huonot. Umpiot tuossa omassani ovat kuitenkin melkolailla uudet.

Apupitkiä tuo kaipaa. Kun jostain vain saisi oikeasti keltaiset H3:set, niin voisi nokalle asennellakin.

Minulla on jo pitkään ollut tapana vaihdella syksyllä uudet "pluspolttimot" oli vanhat kärvähtäneet tahi eivät. Noilla pääsee yleensä hyvin pimeän ajan yli, vaikka sitten peruspolttimoita lyhyempikestoiset olisivatkin. Jos sitten kärvähtää, niin kesäksi minulla on nurkat väärällään noita pois vaihdettuja vielä syttyviä polttimoita.

Syy tähän syksyiseen vaihteluun on ihan puhdas valoteho. Polttimot tummenevat jo puolessa vuodessa huomattavasti, kun niitä poltellaan niin taajaan.

Ps. Bexin keltavalot ovat tyylikysymys. Siihen en ihan parasta valotehoa nyt haekaan...

Kirjoittaja:  Cikatti [ 24.11.2009 15:50 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Laitoin CX:ään valorelesarjan mallia Piltema pari vuotta sitten. Mittasin töpselistä ensin jännitteen auto käydessä ja se oli jotain 12.1 V ja kun kytkin releet ja mittasin niin tulos oli noin 13.2 V joten kyllä tuollakin valoteho paranee kummasti. CX:ssä tosin on tuo orkkis valokatkaisin aivan hurjan onneton, se sulaa joskus ihan omia aikojaan jo pelkästään normaaleilla polttimoilla.

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 24.11.2009 15:57 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Cikatti kirjoitti:
Mittasin töpselistä ensin jännitteen auto käydessä ja se oli jotain 12.1 V ja kun kytkin releet ja mittasin niin tulos oli noin 13.2 V joten kyllä tuollakin valoteho paranee kummasti.


Tuon valotehon nousun kyllä huomaa. Mutta niinkuin tuossa edellä avbx totesi, niin käyttöikää tuo lyhentää. Itse silti kannatan hieman lyhyempää (puolivuotta riittää) käyttöikää, kuin matalampaa valotehoa. Aika halpoja nuo polttimot kuitenkin ovat. Ja bexiin niitä vaihtelee ihan huvikseen, kun on tilaa :D

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 24.11.2009 18:58 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Polttimoista, kun laitoin noi Bilteman releet niin uusin samalla polttimot, jotkut osramin nomraalimallit marketista. Kestivät 3kk... Philipsin jotkut extrakirkkaat kestivät myös 3kk. Wurthin H4 kesti 3 vuotta, sitten vaihtui BX ja polttimot. Mun näkökyky ei riitä kyllä huomaamaan halogeenivalon heikkenemistä käytön aikana, sehän ei tummu, toisinkuin esim. sätkän normi hehkulamppu.

Kirjoittaja:  zX-files [ 24.11.2009 20:10 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Mittailin XMn voltit, auto käydessä ja lampunkannalta kiinni polttimossa eli kuorma oikea. Akulla 13.85V ja lampulla 12.49V eli saisi tuohon parannustakin.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 24.11.2009 21:00 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

zX-files kirjoitti:
Mittailin XMn voltit, auto käydessä ja lampunkannalta kiinni polttimossa eli kuorma oikea. Akulla 13.85V ja lampulla 12.49V eli saisi tuohon parannustakin.

Eli jännite putoaa n. 10 %.
BX:ssä pudotus on n. 12 % Suorajohdotus ja releet, jännite putoaa n. 3 %.

Kirjoittaja:  avbx [ 24.11.2009 22:21 ]
Viestin otsikko:  Re: BX:ään valoa

Toiselta foorumilta lainattua. Totuusarvosta ei ole tietoa

"
Lainaa:
Lamppu saa jatkuvaa ylijännitettä (yli 13,2 Volttia lampun kannalta mitattuna) - viiden prosentin lisäys (13,86V) puolittaa lampun eliniän ja kymmenen prosentin (14,52V) pudottaa eliniän neljännekseen.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/