jkaija kirjoitti:
Mites toi nykyään toimii, jos esim. saksasta ostaa auton vm.2019 jossa on ollut alunperin 3 vuoden takuu ja 7 vuoden akku takuu, niin onko se myös suomessa voimassa?
nimimerkki: ehkä tuleva teslamies

Olin töissä Veholla joskus 80-luvulla jolloin se toi maahan myös BMWtä. Huoltoon tullut asiakas oli ostanut Saksasta 524 td:n, joka ei tuolloin kuulunut tuonitohjelmaan koska se olisi kilpaillut Mersun kanssa. Auto jäi seisomaan huoltoon odottelemaan jotain aika triviaalia huolto-osaa, olisiko ollut peräti öljynsuodatin tms. ja asiakas menetti malttinsa asian johdosta. Lopulta ei auttanut muu kuin kehottaa häntä tekemään valituksen auton maahantuojalle.
Nykyisin autoja ostellaan yleisesti kuka mistäkin, joten uskoisin että valmistajat velvoittavat viralliset maahantuojat hoitamaan ainakin takuuasiat vaikka auto olisi ostettu heidän ohitseen jostain muualtakin. Toki voi odottaa että jos kohdalle sattuu hankala riitatilanne valmistajan kanssa, maahantuojan motivaatio voi olla koetuksella toimiessaan ilmaisena välikätenä. Mutta takuu on siis voimassa normaalisti ja sen lisäksi on tietysti EU:n kuluttajaoikeusdirektiivin mukaiset oikeudet mikäli auto on ostettu EU maasta.