Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Suksiboksi ja C5 X7 sedan
ViestiLähetetty: 10.07.2021 14:17 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Onko patongin väellä kokemusta otsikon kombosta? Telineet on aika lähellä toisiaan; minkälaisella boksilla olette saaneet toimivan ratkaisun?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Suksiboksi ja C5 X7 sedan
ViestiLähetetty: 13.07.2021 17:53 

Viestit: 301
Paikkakunta: Konnevesi
Eiköhän ne suksiboksien kiinnityskohdat jotain standardia noudattane. Meillä ainakin X7 sedanin katolla istuu ihan nätisti ja tukevasti joku tuhannen vanha (varmaan jostain 80-luvulta) täysimittainen boksi.



Peugeot Boxer 2.2 HDi -12, XM V6 24V -99, Subaru Forester 2.0 -14
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Suksiboksi ja C5 X7 sedan
ViestiLähetetty: 13.07.2021 18:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 18
Paikkakunta: Kirkkonummi
Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan suksipoksi aiheuttaa kulutukseen pienemmän piikin silloin, kun sen laittaa takaperin, tylppä pää edellä!



Edellinen autoni oli Peugeot 405 GLS. Seuraava edellinen autoni on Citroen C5 SX.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Suksiboksi ja C5 X7 sedan
ViestiLähetetty: 13.07.2021 22:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7592
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
HJpenni kirjoitti:
Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan suksipoksi aiheuttaa kulutukseen pienemmän piikin silloin, kun sen laittaa takaperin, tylppä pää edellä!

Ruotsalaisethan toteutti samaa periaatetta autoissa jo 50-luvulla :lol:

Mutta asiaan, itselläni on aina ollut boksi keskellä, mutta huomaako sen ajossa jos se on sivussa?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|C5 2.0HDi 163 A Tourer '11|Dyane 4 '74|
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Suksiboksi ja C5 X7 sedan
ViestiLähetetty: 13.07.2021 23:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1257
Paikkakunta: Järvenpää
Meillä jotkin Thulen telineet ja keskileveä boxi, joiden kanssa pari kertaa oltu reissussa. Toisella kerralla keskellä ja toisella sivussa. Laidassa oli huomattavasti äänekkäämpi kohinoiden suhteen ja ehkä kulutus kovempi. Mutkaisella hiekkatiellä painavasti lastattu boxi laidasssa vaikutti selvästi kaarrekäytökseen kuulalaakerisoralla ja toiseen suuntaan meno oli huterampaa.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Suksiboksi ja C5 X7 sedan
ViestiLähetetty: 15.07.2021 23:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 18
Paikkakunta: Kirkkonummi
Yritin kovasti muokata ekoja viestejäni, en onnistunut, ylläpito voi poistaa ne, koska tässä on muokattu lopullinen viesti:
Teuski kirjoitti:
HJpenni kirjoitti:
Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan suksipoksi aiheuttaa kulutukseen pienemmän piikin silloin, kun sen laittaa takaperin, tylppä pää edellä!

Ruotsalaisethan toteutti samaa periaatetta autoissa jo 50-luvulla :lol:

Mutta asiaan, itselläni on aina ollut boksi keskellä, mutta huomaako sen ajossa jos se on sivussa?

Sitten kun olet naurusi nauranut: Mietipä vesipisaraa, kumpi pää edellä se tulee alas; tylppä eli puöreä pää ja häntä on perässä. Tämä on aerodynaamisesti optimaalisin muoto, pienin ilmanvastus, koska peräpyörre tms. on myös ilmanvastusta.

Ehkä se ruotsalainen tutkija/t on vähän edellä tässä kuin sinä nauruusi tukehtuja. Ei kannata dissata kaikkea mikä on itselle vierasta. Saab 96 oli aerodynaamisimpia autoja silloin ja nyt. Samaa muotokieltä edusti myös eräs kehuttu Citroen -malli ID ! Tylppä pää edellä.

Mutta asiaan: Laita kaksi suksiboksia molemmille puolille, sen ainakin tuntee bensa/diesel -laskussa.



Edellinen autoni oli Peugeot 405 GLS. Seuraava edellinen autoni on Citroen C5 SX.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Suksiboksi ja C5 X7 sedan
ViestiLähetetty: 15.07.2021 23:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1257
Paikkakunta: Järvenpää
Jos boxin luonnollinen perä on kovin pyöreä, se luultavasti on aerodynaamisempi perä/paksumpi pää edellä. Uudemmat boxit joissa kaikenlaisia terävähköjä spoilereita tuskin ovat parempia pyrstö edellä. 928 on myös aerodynaamisempi perä edellä, ainakin takaspoileriton versio.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Suksiboksi ja C5 X7 sedan
ViestiLähetetty: 16.07.2021 22:14 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
X7:ssa kattotelineet on melko lähekkäin eikä kaikkien boksien upotukset pohjassa osu noin kapeille mitoille. Joku päivä pitää testata, miten viisi metrinen kanootti istuu katolle. Kiinnitysremmeillä sen saa aika napakasti kiinni, mutta katotaan pitääkö laittaa vielä keulasta ja perästä varoilta kiinni. Pidemmässä telinevälissä on mennyt ilman keula- ja peräkiinnityksiä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Suksiboksi ja C5 X7 sedan
ViestiLähetetty: 18.07.2021 12:41 

Viestit: 301
Paikkakunta: Konnevesi
Olen kuskannut myös viisimetristä inkkarikanoottia. Tukevasti kulkee ilman lisäkiinnitystä keulasta ja perästä.



Peugeot Boxer 2.2 HDi -12, XM V6 24V -99, Subaru Forester 2.0 -14
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: