XM-Hannu kirjoitti:
Liekö tuo nastoilla ajaminen kesällä niin merkittävä synti. Suomessa nastoilla ajetaan kuitenkin laillisesti paljailla asfalteilla yli 10 miljardia km/vuosi. ( ihan ite päässä laskin, ampukaa väite alas, jos on aihetta)
Oma mielipide on että on ihan hyvä että on kiellettyä ja hyvä että sakotetaankin jossain vaiheessa, koska sen seurauksena niiden määrä jotka ajavat kuluneet nastarenkaat loppuun keväällä ja kesällä on ihan olematon, mutta mielipide pohjautuu enimmäkseen mutuun.
Kun joskus yritin tutkiskella mikä on nastarenkaiden osuus teiden kulumisesta ja urautumisesta, on siinä muitakin tekijöitä ja raskas liikennekin on ihan merkittävässä roolissa (isojen kaupunkien tiukkojen ajourien ja raskaan liikenteen puuttumiskohdissa osuus kulumisesta (urautuminen) on toki suuri). Maailma muuttuu vielä koko ajan nastojen, renkaiden ja autojenkin osalta, niin tutkia saa vielä koko ajan lisääkin, yllättävästi autojen massan kasvu on syönyt paljon nastasääntöjen tuomia säästöjä, massat varmaan jatkaa kasvuaan ainakin sähköautoissa. Se on kuitenkin ainakin aika yhdenmukainen tulos että ajonopeuden kasvattaminen lisää kulumista reilusti, eli sekin puolustaa kesän nastarengaskieltoa. Katupölytutkimuksetkin vaatisi sen miettimistä onko hiekoitustarve ihan sama, jos ihan kaikki ajavat kitkoilla? (Mutta ihan hyviä perusteellisia tutkimuksia aiheesta löytyy paljonkin)