Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Lightyear Onen tuotanto Uuteenkaupunkiin
ViestiLähetetty: 21.07.2021 09:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7849
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ukissa aletaan rakentaa uutta sähköautoa, saas nähdä meneekö paremmin kuin edelliset yritykset. Kovaa panostusta aiheeseen siellä on viime aikoina ollut.

Muotokielessä ainakin on jotain sitikkamiehen sydäntä väräyttävää...

https://www.is.fi/autot/art-2000007682211.html


Liitteet:
7e57e22c-4753-5888-8a02-a2b08981f6d5.jpeg
7e57e22c-4753-5888-8a02-a2b08981f6d5.jpeg [ 24.06 KiB | Katsottu 1936 kertaa ]

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lightyear Onen tuotanto Uuteenkaupunkiin
ViestiLähetetty: 21.07.2021 12:29 

Viestit: 1496
Olen muutaman vuoden seurannut Lightyearin kehitystyötä. Auton tekniikka kiehtoo mieltä. Hauskana teknisenä detaljina tuon takarenkaan "fender skirtin" vaikutus toimintamatkaan on +15km. Näin suomalaisena tietysti saa olla iloinen, että tämän maailmalla huomiota herättävän laitteen valmistusta aloitetaan Suomessa. Auton ennakkohinta on muistaakseni pitkälti yli 100 000€, joten tuotannon kappalemäärät tuskin ovat kovin korkeita. Toivon menestystä tälle tuotteelle.

Tässä linkki parivuotta vanhaan prototyypin "koeajoon".
https://youtu.be/bSbWwn_YCr8


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lightyear Onen tuotanto Uuteenkaupunkiin
ViestiLähetetty: 23.07.2021 11:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1336
Paikkakunta: Järvenpää
Tuo on hieno uutinen. Auto edustaa mielestäni suuntaa johon kehityksen on välttämätöntä kulkea. Lähtökohtaisesti kevyen, ei ultrakevyen, auton valmistaminen pitäisi olla edullista. Mopoautojen järjettömät hinnat ovat tästä huono esimerkki. Hyvä esimerkki on on 1000 dollarin Tata Nano. En näe mitään syytä miksi ei kevyttä ja aerodynaamisesti muotoiltua sähköautoakin voisi tehdä samalla kustannustasolla poislukien akut? Laite ei tienkään olisi luxusta, vaan yksinkertainen perustarpeet täyttävä kulkine. Kun paino saadaan 5-600 kg tasolle ja muotoilu liukkaaksi aletaan päästä jo noin 3-4 kWh/100 km tasolle peräkkäin istuttavana 2-paikkaisena. . Tällöin pienempi ja edullisempikin akkupaketti riittää ja heikompi/edullisempi moottori takaa riittävän suorityskyvyn. Samaa ideolgiaa on kokeiltu Volkarin Das ein liter autossa, Loremossa ja Apterassa. Näistä viimeksi mainittu on nyt nousemassa uudelleen jaloilleen sähkökäyttöisenä.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: