Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Keskireiän merkitys?
ViestiLähetetty: 28.08.2021 14:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2193
Paikkakunta: Laukaa
Jarrullisessa peräkärryssäni on pulttijaolla 5x112 olevat vanteet. Alun perin ne olivat kokoa 14", mutta siinä koossa ei enää löydy halpoja riittävän kantavuuden omaavia renkaita.
Siksi olen katsellut isompia vannekokoja, koska niihin saa sopivia renkaita helposti.
Mutta...mutta, ongelma onkin sopivan halvan vanteen löytäminen, nyt on jo kolmannet Mersun vanteet kokeilussa. :lol:
Ensimmäiset aluvanteet olivat muuten sopivat mutta navan pultinkarat olivat kovin lyhyet, vain kuusi kierrosta jäi mutterille pitoa paksun alumiinikeskiön vuoksi, joten hylkäsin ne.

Seuraavat vanteet olivat MB Viton, pulttijako täsmäsi, mutta et ET 56 oli liikaa, rengas hankasi kärryn runkoon.

Nyt ostin toiset Viton vanteet joissa ET on 35, mutta keskireikä onkin niissä hiukan yli 65mm, kun kärryn navassa on 63mm kartio. Vanteet sopivat muuten hyvin, rengaskokokin on 195/65-15 95H, joten renkaita saa suht helposti, mutta nyt arveluttaa tuon keskireiän "väljyys".
Onko keskireiällä muuta kuin vannetta ohjaava tarkoitus, itse kuorman kantavuuden ollessa riittävän pyörän pulttien varassa, vai osallistuuko keskireikä aina myös kuorman kantamiseen? :?:

Ps, nyt minulla on Mersun vanteita myytävänä kaksi sarjaa :D



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Keskireiän merkitys?
ViestiLähetetty: 28.08.2021 14:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1721
Paikkakunta: Parainen
Hae rengasliikkestä adapterisarja, jolla väljyys täytetään.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Keskireiän merkitys?
ViestiLähetetty: 28.08.2021 14:51 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Ei sillä keskireijällä ole kummoista merkitystä jossain peräkärryssä.Muuten,mersun pyöränpultteja on sitten montaa pituutta.
Muistan hyvin kun 80 luvulla autoliikkeessä työskennellessäni meille tuli 280 CE jolla firman pomo sitten ajeli.
No,eräänä viikonloppuna sitten takarengas puhkesi,ja vaihtoi varapyörän alle,joka peltivanteella..Sillä seurauksella että ylipitkät pultit "korkkasivat"
käsijarrumekanismit...Joissakin sitikoissahan(m.m XM) on varapyörän vanne erilainen kuin tavallinen peltivanne,siinä on pultinreikien kohdalla holkit,jotka mahdollistavat alupyörien pulttien käytön.



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: