Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Keskireiän merkitys?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=32122
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  eskere [ 28.08.2021 14:26 ]
Viestin otsikko:  Keskireiän merkitys?

Jarrullisessa peräkärryssäni on pulttijaolla 5x112 olevat vanteet. Alun perin ne olivat kokoa 14", mutta siinä koossa ei enää löydy halpoja riittävän kantavuuden omaavia renkaita.
Siksi olen katsellut isompia vannekokoja, koska niihin saa sopivia renkaita helposti.
Mutta...mutta, ongelma onkin sopivan halvan vanteen löytäminen, nyt on jo kolmannet Mersun vanteet kokeilussa. :lol:
Ensimmäiset aluvanteet olivat muuten sopivat mutta navan pultinkarat olivat kovin lyhyet, vain kuusi kierrosta jäi mutterille pitoa paksun alumiinikeskiön vuoksi, joten hylkäsin ne.

Seuraavat vanteet olivat MB Viton, pulttijako täsmäsi, mutta et ET 56 oli liikaa, rengas hankasi kärryn runkoon.

Nyt ostin toiset Viton vanteet joissa ET on 35, mutta keskireikä onkin niissä hiukan yli 65mm, kun kärryn navassa on 63mm kartio. Vanteet sopivat muuten hyvin, rengaskokokin on 195/65-15 95H, joten renkaita saa suht helposti, mutta nyt arveluttaa tuon keskireiän "väljyys".
Onko keskireiällä muuta kuin vannetta ohjaava tarkoitus, itse kuorman kantavuuden ollessa riittävän pyörän pulttien varassa, vai osallistuuko keskireikä aina myös kuorman kantamiseen? :?:

Ps, nyt minulla on Mersun vanteita myytävänä kaksi sarjaa :D

Kirjoittaja:  jptcool [ 28.08.2021 14:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Keskireiän merkitys?

Hae rengasliikkestä adapterisarja, jolla väljyys täytetään.

Kirjoittaja:  Northstar [ 28.08.2021 14:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Keskireiän merkitys?

Ei sillä keskireijällä ole kummoista merkitystä jossain peräkärryssä.Muuten,mersun pyöränpultteja on sitten montaa pituutta.
Muistan hyvin kun 80 luvulla autoliikkeessä työskennellessäni meille tuli 280 CE jolla firman pomo sitten ajeli.
No,eräänä viikonloppuna sitten takarengas puhkesi,ja vaihtoi varapyörän alle,joka peltivanteella..Sillä seurauksella että ylipitkät pultit "korkkasivat"
käsijarrumekanismit...Joissakin sitikoissahan(m.m XM) on varapyörän vanne erilainen kuin tavallinen peltivanne,siinä on pultinreikien kohdalla holkit,jotka mahdollistavat alupyörien pulttien käytön.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/