|
Kirjoittaja |
Viesti |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 06.10.2021 14:19 |
|
Mikä ihme on kun pyytää sähkäriä hoitamaan yhden pikku homman. Sovitaan työ, häntä pyydetään hommaamaan osat. Ok tähän asti. Kun pyytää soittamaan osien tultua, eipä kuulukaan soittoa. Itse soitan ja kysyn, että milloin tulet asentamaan. Tähän sähkäri vastaa, että soitan kohta. Ja taaskaan soittoa ei kuulu. Ja sitten jossain vaiheessa selviää, että osat pitää tilata maahantuojalta. Ja taas odotan soittoa, olisiko osat jo tilattu, tai mahdollisesti tulleet..odotan edelleen soittoa..
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
jkaija
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 06.10.2021 15:23 |
|
Tekee ite, niin saa ajallaan. 
Tesla Model 3, vm.-20 Ex. C4 1.2 Puretech 130, vm.-16 Ex. C6 2.7HDI vm.-08 Ex. C5 II 2.0HDI Break Exclusive vm.-06 Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 06.10.2021 16:06 |
|
Tai jos on luvanvaraisia hommia eikä itse uskalla/halua/... siihen ryhtyä niin jo se että hommaa osat itse saattaa säästää sievoisen summan. Esim. meillä kun napsahti tässä hiljan varaajasta kiertovesipumppu, niin hommasin uuden varaosan itse kun satuin saamaan sen reilulla alennuksella ja näin putkarin ei tarttenut sitä hommata, riitti vain että raahasi itsensä paikalle ja vaihtoi tuon pumpun, that's it. Kokonaislasku osineen, töineen, kilometreineen... jäi näin vielä selvästi alle jopa sen mitä tuosta pelkästä pumpusta yleisesti hintaa huudellaan  No tänään pitäisi sitten varmaan noita ulkovaloja pikkasen johdotella uusiksi samalla kun uusitaan itse fikkaritkin ja asennetaan ne hämäräkytkimen taakse. Kuistin valaisimien uusinnan teinkin jo aikaisemmin liiketunnistimen kera, homma kun on pala kakkua, itse suunnittelee, hommaa osat ja toteuttaa 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 06.10.2021 16:18 |
|
C4_robotti kirjoitti: Mikä ihme on kun pyytää sähkäriä hoitamaan yhden pikku homman. Sovitaan työ, häntä pyydetään hommaamaan osat. Ok tähän asti. Kun pyytää soittamaan osien tultua, eipä kuulukaan soittoa. Itse soitan ja kysyn, että milloin tulet asentamaan. Tähän sähkäri vastaa, että soitan kohta. Ja taaskaan soittoa ei kuulu. Ja sitten jossain vaiheessa selviää, että osat pitää tilata maahantuojalta. Ja taas odotan soittoa, olisiko osat jo tilattu, tai mahdollisesti tulleet..odotan edelleen soittoa.. Kysynnän ja tarjonnan laki TAI ihmiset tyytyvät huonoon palveluun.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
torneol
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 06.10.2021 18:48 |
|
Juuri näin. Vaihtamalla paranee.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 07.10.2021 08:33 |
|
HiTec kirjoitti: No tänään pitäisi sitten varmaan noita ulkovaloja pikkasen johdotella uusiksi samalla kun uusitaan itse fikkaritkin ja asennetaan ne hämäräkytkimen taakse. Kuistin valaisimien uusinnan teinkin jo aikaisemmin liiketunnistimen kera, homma kun on pala kakkua, itse suunnittelee, hommaa osat ja toteuttaa  Done! 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 07.10.2021 08:38 |
|
Upea pinta-asennus. Itsekin yritin vetää piuhaa tonne verholaudoituksen taakse, ei ainakaan normaalilla vetojousella onnistunut, mutta periaatteessa ton lomalaudoituksen ulomman laudan ja koolauksen väliin pitäisi kyllä piuha mahtua. Seuraavan kerran kokeilen jäykkää rautalankaa... Tai sitten raakasti lauta irti, piuha taakse, ja lauta takaisin. 
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 07.10.2021 08:50 |
|
Xantippa kirjoitti: Upea pinta-asennus. Näissä jälkiasennuksissa usein joutuu menemään noin. Ajattelin ensin pelkkää pystyvetoa suoraan alas ja sokkelin yläreunaa pitkin vetäisi sitten poikittain, tai vastaavasti tuon yläkerran laudotuksen rajassa vaakaan, mutta tällöin piuha olisi tukkinut ne lautaverhouksen tärkeät hengitykset, joten päädyin sitten tähän ratkaisuun. Ensi kesänä kun tuo uusi puuliiteri saa samaisen vihreän värin pintaansa, niin samalla sitten nuokin pintakaapelit saa sen värin päällensä, jolloin uppoaa edes hiukaa enempi talon pintaväriin. Toki olisihan nuo voinut vetää myös suoraan poraten talon sisään, mutta viitsi noiden sisäpuolella olevien märkätilojen pintoja sen vuoksi alkaa puhkomaan ja alasvedettäessäkin, sokkelista sisään olisi siihen kuitenkin joutunut tekemään sen "tyylikkään" valuvan sadeveden poistolenkin ulkopuolelle, niin... 
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 07.10.2021 09:16 |
|
HiTec kirjoitti: HiTec kirjoitti: No tänään pitäisi sitten varmaan noita ulkovaloja pikkasen johdotella uusiksi samalla kun uusitaan itse fikkaritkin ja asennetaan ne hämäräkytkimen taakse. Kuistin valaisimien uusinnan teinkin jo aikaisemmin liiketunnistimen kera, homma kun on pala kakkua, itse suunnittelee, hommaa osat ja toteuttaa  Done!  Eikö nuo yläkerran ikkunat pitäs pimentää vaikka foliolla. 
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 07.10.2021 09:29 |
|
Mustis kirjoitti: Eikö nuo yläkerran ikkunat pitäs pimentää vaikka foliolla.  Siinä on vasta pieni osa emännän juoru-kokoelmasta, 3 hyllyllä ikkunoiden edessä. Ja vaikka on etelä-ikkuna, niin silti näin syksyisin ei enää luonnonvalo vain yksinkertaisesti riitä pitämään niitä hengissä => pakko antaa lisävalaistusta noilla LED-nauhoilla Kyllä, meillä on sisällä aina välillä kuin pieni viidakko, emäntä kun Tmi muodossa harrastaa noiden viherkasvien maahantuontia ja etämyyntiä = aina kun tulee taas se seuraava toimitus Hollannista, niin hetken aikaa on taas joka nurkka täynnään jos jonkinlaista kasvia. Hällä on tuolla alakerrassa pari isoa myymälä-lasivitriiniäkin, mutta eihän ne niihin mitenkään mahdu  Ja toki myös aina osa noista sitten jää omaankin kokoelmaan, milloin on minkäkin sortin kasvien villitys menossaan. Joskus oli Tradescantiat kova sana, joista siis tuossa kuvan ikkunallakin on osa, sittemmin Aglaonemat jne. ja tällä hetkellä kuulemma Hypoestit on In 
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 07.10.2021 10:44 |
|
C4_robotti kirjoitti: Kun pyytää soittamaan osien tultua, eipä kuulukaan soittoa. Itse soitan ja kysyn, että milloin tulet asentamaan. Tähän sähkäri vastaa, että soitan kohta. Ja taaskaan soittoa ei kuulu. Olet sentään päässyt juttusille jonkun sähkärin kanssa, mikä on huomattavasti paremmin kuin mihin itse pystyin, kun soittelin paikallisia sähkäreitä läpi. Olen joskus miettinyt, josko kouluttautuisi sähkäriksi. Kotitalouksissa olisi loppumattomasti työtä ihan sillä, että vaivautuu paikalle. Isompia firmoja ei kiinnosta kuin pidemmät urakat, joista saa helppoa laskutusta. Mutta kun sähkäreille töitä on loppumattomasti muuallakin...
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 07.10.2021 11:01 |
|
HiTec kirjoitti: Xantippa kirjoitti: Upea pinta-asennus. Näissä jälkiasennuksissa usein joutuu menemään noin. Ajattelin ensin pelkkää pystyvetoa suoraan alas ja sokkelin yläreunaa pitkin vetäisi sitten poikittain, tai vastaavasti tuon yläkerran laudotuksen rajassa vaakaan, mutta tällöin piuha olisi tukkinut ne lautaverhouksen tärkeät hengitykset, joten päädyin sitten tähän ratkaisuun. Ensi kesänä kun tuo uusi puuliiteri saa samaisen vihreän värin pintaansa, niin samalla sitten nuokin pintakaapelit saa sen värin päällensä, jolloin uppoaa edes hiukaa enempi talon pintaväriin. Toki olisihan nuo voinut vetää myös suoraan poraten talon sisään, mutta viitsi noiden sisäpuolella olevien märkätilojen pintoja sen vuoksi alkaa puhkomaan ja alasvedettäessäkin, sokkelista sisään olisi siihen kuitenkin joutunut tekemään sen "tyylikkään" valuvan sadeveden poistolenkin ulkopuolelle, niin...  Sinne seinän "alapäähän" on helppo piuhaa naputella piiloon, nimim. juuri näin tehnyt n. 10m matkalle kun pihavaloa asensin. Eikä vielä tuki tuuletusreikiä.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 07.10.2021 16:27 |
|
yason kirjoitti: C4_robotti kirjoitti: Olen joskus miettinyt, josko kouluttautuisi sähkäriksi. Kotitalouksissa olisi loppumattomasti työtä ihan sillä, että vaivautuu paikalle. Sitten kun oot kouluttaunu huomaat että ei hermo riitä sitä yksityisasiakkaiden kanssa tappelua ja ulinaa kun rahat saa hellpommalla muualtakin.
|
|
|
|
 |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 07.10.2021 19:28 |
|
Täytyy varmaan tehdä tuo sähköjuttu itse. Sähkäriä ei näy eikä kuulu. Jos sillä on kiireitä tai ei löydä tarvittavia osia, niin senkin voisi ilmoittaa asiakkaalle. Tyhjän kun saa pyytämättäkin.
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 07.10.2021 20:05 |
|
Plagu kirjoitti: yason kirjoitti: C4_robotti kirjoitti: Olen joskus miettinyt, josko kouluttautuisi sähkäriksi. Kotitalouksissa olisi loppumattomasti työtä ihan sillä, että vaivautuu paikalle. Sitten kun oot kouluttaunu huomaat että ei hermo riitä sitä yksityisasiakkaiden kanssa tappelua ja ulinaa kun rahat saa hellpommalla muualtakin. Mistä? Vinkkejä otetaan vastaan? Ja joo kiirettä noilla pitää kun ei ole vuoteen näkynyt tässä meilläkään ainakaan sähkötöissä. Eli jostain pitäisi hyvä ja halpa Sähkäri tännekin löytää kun ei itseä huvita 
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 07.10.2021 20:18 |
|
Plagu kirjoitti: yason kirjoitti: C4_robotti kirjoitti: Olen joskus miettinyt, josko kouluttautuisi sähkäriksi. Kotitalouksissa olisi loppumattomasti työtä ihan sillä, että vaivautuu paikalle. Sitten kun oot kouluttaunu huomaat että ei hermo riitä sitä yksityisasiakkaiden kanssa tappelua ja ulinaa kun rahat saa hellpommalla muualtakin. Money talks. Ikävämpi asiakas -> kovempi taksa.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 07.10.2021 22:52 |
|
Tiukassa tuntuvat olevan rakennusalan ammattimiehet, kovasti kiireisiä. Jos vaan on yhtään tuttua alalla töissä niin sitä kautta kannattaa kysellä, pikkuhommiin voivat ehtiä, mutta isompiin tosi huonosti. Monella kalenterit täynnä pitkälle kevääseen.
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 08.10.2021 08:30 |
|
sitikkaporo kirjoitti: Monella kalenterit täynnä pitkälle kevääseen. No se on tämä vuosi ollut sellaista rakentamisen kulta-aikaa, tuntuu kuin porukalla olisi vuosikausia ollut jotain patoumia kasattuina, jotka kaikki sit just tänä kesänä on halunnut ne purkaa kerralla, jokainen samaan aikaan => rak.materiaalien hinnat on pilvissä, tomitusajat pitkiä kun tavaraa ei saada tehtyä sitä tahtia mitä sitä menisi ja näin myös ammattihenkilöistäkin on jo melkoinen pula => ala on voinut aika hyvin nyt sanella ne omat hintansa, jotka eivät todellakaan ole siis aikaisempia vuosia halvempia, päin vastoin, hintojen korotukset voivat olla helposti joissain kohdin jopa kymmeniä prosentteja 
|
|
|
|
 |
see5
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 08.10.2021 09:22 |
|
HiTec kirjoitti: Tai jos on luvanvaraisia hommia eikä itse uskalla/halua/... siihen ryhtyä niin jo se että hommaa osat itse saattaa säästää sievoisen summan. Esim. meillä kun napsahti tässä hiljan varaajasta kiertovesipumppu, niin hommasin uuden varaosan itse kun satuin saamaan sen reilulla alennuksella ja näin putkarin ei tarttenut sitä hommata, riitti vain että raahasi itsensä paikalle ja vaihtoi tuon pumpun, that's it. Kokonaislasku osineen, töineen, kilometreineen... jäi näin vielä selvästi alle jopa sen mitä tuosta pelkästä pumpusta yleisesti hintaa huudellaan  No tänään pitäisi sitten varmaan noita ulkovaloja pikkasen johdotella uusiksi samalla kun uusitaan itse fikkaritkin ja asennetaan ne hämäräkytkimen taakse. Kuistin valaisimien uusinnan teinkin jo aikaisemmin liiketunnistimen kera, homma kun on pala kakkua, itse suunnittelee, hommaa osat ja toteuttaa  Hieman OT, mutta "hämäräkytkimet" minulla Philips Huen kautta. Saa konffattua (sijaintisi perusteella) auringonlaskun ja -nousun mukaan. Liiketunnistimia muutama, nekin Huen kautta, langattomasti. Bonuksena liiketunnistimissa on lämpötilan mittaus
C5X shine bizniz-23, e-c4-23. ex-sitikat: C5 aircross 130 HDI Shine A-19, C4 Cactus II 110-19, C5 204 HDI-13, C5 163 HDI-11, C5 136 HDI-08, C5 110 HDI-05, Xsara 90 HDI-03
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 08.10.2021 11:40 |
|
see5 kirjoitti: Hieman OT, mutta "hämäräkytkimet" minulla Philips Huen kautta. Saa konffattua (sijaintisi perusteella) auringonlaskun ja -nousun mukaan. Liiketunnistimia muutama, nekin Huen kautta, langattomasti. Bonuksena liiketunnistimissa on lämpötilan mittaus Muistatko minkälaisella kantamalla liiketunnistimet on? Mitä olen katsellut, on noin 12 m pisin kantama.. Huen järjestelmään käy varmaan muunkin merkkiset, samaa protokollaa käyttävät vermeet?
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
see5
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 08.10.2021 11:55 |
|
sitikkaporo kirjoitti: see5 kirjoitti: Hieman OT, mutta "hämäräkytkimet" minulla Philips Huen kautta. Saa konffattua (sijaintisi perusteella) auringonlaskun ja -nousun mukaan. Liiketunnistimia muutama, nekin Huen kautta, langattomasti. Bonuksena liiketunnistimissa on lämpötilan mittaus Muistatko minkälaisella kantamalla liiketunnistimet on? Mitä olen katsellut, on noin 12 m pisin kantama.. Huen järjestelmään käy varmaan muunkin merkkiset, samaa protokollaa käyttävät vermeet? Ulkoliiketunnistin on paikassa, jossa max etäisyys kohteeseen on noin 10m. Siltä etäisyydeltä ainakin toimii. Polttimoiksi käy esim Lidlin älyledit. Muiden valmistajien tunnistimista tai pistorasioista en osaa sanoa. Zigbee on protokolla. Wifi- kontrollereina käytän Gledopton vekottimia, Kiinassa noin 20€. Sen perään saa sitten minkä tahansa lednauhan
C5X shine bizniz-23, e-c4-23. ex-sitikat: C5 aircross 130 HDI Shine A-19, C4 Cactus II 110-19, C5 204 HDI-13, C5 163 HDI-11, C5 136 HDI-08, C5 110 HDI-05, Xsara 90 HDI-03
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 08.10.2021 13:11 |
|
HiTec kirjoitti: Mustis kirjoitti: Eikö nuo yläkerran ikkunat pitäs pimentää vaikka foliolla.  Siinä on vasta pieni osa emännän juoru-kokoelmasta, 3 hyllyllä ikkunoiden edessä. Ja vaikka on etelä-ikkuna, niin silti näin syksyisin ei enää luonnonvalo vain yksinkertaisesti riitä pitämään niitä hengissä => pakko antaa lisävalaistusta noilla LED-nauhoilla : Kasvit kai kaipaavat uv-valoa? Sitä eivät kai tavalliset näkyvän valon LED-nauhat paljoakaan anna, myydäänkö tuohon tarkoitukseen erityisesti kehitettyjä nauhoja?
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 08.10.2021 13:20 |
|
sitikkaporo kirjoitti: see5 kirjoitti: Huen järjestelmään käy varmaan muunkin merkkiset, samaa protokollaa käyttävät vermeet?
Ei kannata luottaa jotta zigbee laitteet toimivat ristiin rastiin, vaikka yhteneväinen standardi onkin, niin eri merkkien hubit eivät yleisesti ymmärrä toisen merkkisiä laitteita, jotain yhteensopivuuta ovat keskenään yrittäneet sumpleerata vaihtelevin menestyksin. Helpoin tapa saada kaikki puhumaan keskenään on esim homeassistant. Itsellä mm tuya:n zigbee katkaisin ohjaa sonoffin wifi releitä. jne...
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 08.10.2021 13:25 |
|
pvalila kirjoitti: myydäänkö tuohon tarkoitukseen erityisesti kehitettyjä nauhoja? Kyllä, vaan niitäkin pitäisi olla melko tuhottomasti jotta saisi nuo kasvit tosiaan kukoistamaan = euro jos toinenkin palaisi, sähkölaskusta yms. nyt sitten vielä puhumattakaan => ollaan tyydytty vain ns. pitämään hengissä ja keväällä pääsevät luonnon valolla sitten taas kukoistamaan 
|
|
|
|
 |
see5
|
Viestin otsikko: Re: Sähkömiehillä kiireitä.. Lähetetty: 08.10.2021 15:10 |
|
Plagu kirjoitti: sitikkaporo kirjoitti: see5 kirjoitti: Huen järjestelmään käy varmaan muunkin merkkiset, samaa protokollaa käyttävät vermeet?
Ei kannata luottaa jotta zigbee laitteet toimivat ristiin rastiin, vaikka yhteneväinen standardi onkin, niin eri merkkien hubit eivät yleisesti ymmärrä toisen merkkisiä laitteita, jotain yhteensopivuuta ovat keskenään yrittäneet sumpleerata vaihtelevin menestyksin. Helpoin tapa saada kaikki puhumaan keskenään on esim homeassistant. Itsellä mm tuya:n zigbee katkaisin ohjaa sonoffin wifi releitä. jne... Jep. Hue toimii Lidlin älyledien kanssa, MOT. Hintaero on valtaisa Philipsin omiin polttimoihin verrattuna
|
|
|
|
 |
|
|