Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Bottaksen eläkevirka
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=32163
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  pvalila [ 06.09.2021 17:10 ]
Viestin otsikko:  Bottaksen eläkevirka

Mitä mieltä olette Bottaksen eläkevirasta?

https://www.is.fi/formula1/art-2000008243836.html

Kirjoittaja:  Xari [ 06.09.2021 23:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

Kyllä sielläkin Alfallakin sen verran tienaa ettei isäpapan siivousfirmaan tarvi lähteä, tai arkkukuskiksi.

Kirjoittaja:  pvalila [ 07.09.2021 00:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

Jonkin tietolähteen mukaan Kimin, Valtterin ja Lance Strollin tulot ovat noin 8 miljoonaa euroa vuodessa.

https://motorsporttickets.com/blog/f1-d ... n-in-2021/

Jos Valtteri saisi Kimin tulot niin sitten tienestit pysyisivät suunnilleen ennallaan.

Valtterista ei mestaria ikinä tule, se mahdollisuus sulkeutuu viimeistään nyt lopullisesti. Ammattiurheilijan menestystä pitää arvioida myös euroissa ja rahallisesti Valtteri on menestynyt huippuhyvin: suunnilleen kai yhtä hyvä taloudellinen tulos, mihin Mika Häkkinen tarvitsi kaksi maailmanmestaruutta.

Kirjoittaja:  Northstar [ 07.09.2021 19:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

Formuloita tullut seurattua vuosikymmeniä,mutta Bottaksen mestaruuteen en ole ikinä uskonut.
Asema mersun tallissa ollut kakkoskuski alusta lähtien,ja nöyrä "Kaffir boutie" tuo ollutkin..Ei jatkoon!

Kirjoittaja:  pvalila [ 07.09.2021 22:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

Northstar kirjoitti:
Formuloita tullut seurattua vuosikymmeniä,mutta Bottaksen mestaruuteen en ole ikinä uskonut.
Asema mersun tallissa ollut kakkoskuski alusta lähtien,ja nöyrä "Kaffir boutie" tuo ollutkin..Ei jatkoon!


Ei jatkoon? Kyllä minä Bottaksen uraa arvostan. Hän oli täydellinen valinta kakkoskuskiksi, kun Nico häipyi kuvioista. Talli ei tuolloin todellakaan halunnut enää vastaavaa taistelua tallin sisälle ja Bottasta nopeampaa miestä kakkoseksi olisi ollut mahdotonta saada.

Kuten itsekin totesit, ihan aitoa mahdollisuutta maailmanmestaruuteen hänellä ei tainnut olla milloinkaan. Mutta osakilpailuvoittoja Bottas olisi kyllä saattanut hyvinkin napsia yhdeksää enemmän. Maailmanmestaruustilanne on niin kireä, ettei Mersulla ole enää varaa antaa Valtterin voittaa; jos loppukauden kisat sujuvat normaalisti tulee Valtteri maaliin joka kisassa Hamiltonin jälkeen.

Kirjoittaja:  Northstar [ 08.09.2021 20:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

pvalila kirjoitti:
Northstar kirjoitti:
Formuloita tullut seurattua vuosikymmeniä,mutta Bottaksen mestaruuteen en ole ikinä uskonut.
Asema mersun tallissa ollut kakkoskuski alusta lähtien,ja nöyrä "Kaffir boutie" tuo ollutkin..Ei jatkoon!


Ei jatkoon? Kyllä minä Bottaksen uraa arvostan. Hän oli täydellinen valinta kakkoskuskiksi, kun Nico häipyi kuvioista. Talli ei tuolloin todellakaan halunnut enää vastaavaa taistelua tallin sisälle ja Bottasta nopeampaa miestä kakkoseksi olisi ollut mahdotonta saada.

Kuten itsekin totesit, ihan aitoa mahdollisuutta maailmanmestaruuteen hänellä ei tainnut olla milloinkaan. Mutta osakilpailuvoittoja Bottas olisi kyllä saattanut hyvinkin napsia yhdeksää enemmän. Maailmanmestaruustilanne on niin kireä, ettei Mersulla ole enää varaa antaa Valtterin voittaa; jos loppukauden kisat sujuvat normaalisti tulee Valtteri maaliin joka kisassa Hamiltonin jälkeen.

Siinäpä se,formulat(kin) ovat muuttuneet siihen suuntaan että talleihin palkataan näitä "apumiehiä",kun mielestäni kilpailuun pitäisi lähtökohtaisesti lähteä voittamaan.Sama nurinkurinen asia on tuo kun kilpa-autoja aletaan rajoittaa liikaa,tehoja,rengassääntöjä,DRS:än käyttöä..Autourheilu oli aikoinaan suunnannäyttäjä autotekniikan kehityksessä,nykyään tuntuu siltä että suunta on pikemminkin taantumiseen.

Kirjoittaja:  pvalila [ 08.09.2021 23:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

Northstar kirjoitti:
Siinäpä se,formulat(kin) ovat muuttuneet siihen suuntaan että talleihin palkataan näitä "apumiehiä",kun mielestäni kilpailuun pitäisi lähtökohtaisesti lähteä voittamaan.Sama nurinkurinen asia on tuo kun kilpa-autoja aletaan rajoittaa liikaa,tehoja,rengassääntöjä,DRS:än käyttöä..Autourheilu oli aikoinaan suunnannäyttäjä autotekniikan kehityksessä,nykyään tuntuu siltä että suunta on pikemminkin taantumiseen.


Noinhan se on, jos ajattelee formuloita puhtaasti yksilölajina. Tallit ovat kuitenkin myös tiimejä ja sikäli eri kuskien roolittaminen on vähän samanlaista kuin jalkapallossa: eihän sielläkään joka ukko yritä maaleja tehdä.

Aktiivijousituksen kieltäminen oli minusta surullinen juttu! Levyjarrujen jälkeen siitä olisi voinut tulla seuraava iso asia, joka siirtyy kilpa-autoilun kautta siviiliautoihin. Lukkiutumattomat jarrut keksittiin muuten alkujaan lentokoneita varten, etteivät pyörät puhkea laskuissa.

Nykyisin supermatalat teinibemarit vetävät minuun ensin kauhean etumatkan ja sitten hidastustöyssyn kohdalla saan ne taas kiinni, kun reppanat yrittävät alle kävelyvauhtia päästä viisisenttisen esteen yli. Aktiivijousitus jos olisi sporttisen auton peruspiirre niin eipä näin nolosti kävisi kerta toisensa jälkeen.

*********************
Fillarien puolella säännöt kieltävät kaiken tuotekehittelyn, joka oikeasti muuttaisi pyörän perusrakennetta. Nojapyörillä ja vastaavilla ei ole asiaa kilpailuihin: oletettavasti lajin rahoittajat eivät halua, että aivan uudenlaiset pyörät johtaisivat pyörämarkkinoiden uusjakoon.

No. sähköpyöristä on muodostunut iso muutostekijä, vaikka niillä ei tietenkään mitään asiaa kilpailuihin olekaan.

Kirjoittaja:  DSMarko [ 11.09.2021 13:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

Formuloissa on ollut iät ajat ykkös- ja kakkoskuskeja. Esimerkiksi Mario Andrettilla oli 1978 mestaruuskaudellaan selkeä sopimus ykköskuskin asemasta Lotuksella, johon Ronnie Peterson joutui sopeutumaan, vaikka oli usein nopeampi. Eli mitään uutta se ei formuloissa ole. Bottaksen ongelma on ollut Hamiltonin selvä ykköskuskin status. Nico Rosberg taas oli Mercedeksen vanha jonkinlainen ykköskuski kun Hamilton tuli talliin ja se antoi hänelle tilaisuuden haastaa Hamilton. Bottaksella sitä asemaa ei ole koskaan ollut. Yhtä kaikki, Bottas on viimeinen suomalainen F1-kuski ja osakilpailuvoittaja todennäköisesti jopa vuosikymmenen ajaksi, joten pitkään aikaan viimeisen suomalaisen F1-kuskin jäljelläolevista vuosista kannattaa ottaa kaikki irti.

Kirjoittaja:  pvalila [ 11.09.2021 14:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

DSMarko kirjoitti:
Yhtä kaikki, Bottas on viimeinen suomalainen F1-kuski ja osakilpailuvoittaja todennäköisesti jopa vuosikymmenen ajaksi, joten pitkään aikaan viimeisen suomalaisen F1-kuskin jäljelläolevista vuosista kannattaa ottaa kaikki irti.


Jospa Kalle vaihtaisi lajia? 8-) 8-) 8-)

Kirjoittaja:  DSMarko [ 11.09.2021 16:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

:D Ei riitä Kallella osaaminen eikä vauhti tuonne

Kirjoittaja:  Akaile [ 12.09.2021 12:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

Sen verran korjaan Pvalilaa, että lukkiutumattomat jarrut tulivat ensin juniin, ettei metallipyöristä tule kantikkaita joka asemalla...Eli huomattavasti ennen lentokoneteollisuutta.

Kirjoittaja:  pvalila [ 12.09.2021 12:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

Akaile kirjoitti:
Sen verran korjaan Pvalilaa, että lukkiutumattomat jarrut tulivat ensin juniin, ettei metallipyöristä tule kantikkaita joka asemalla...Eli huomattavasti ennen lentokoneteollisuutta.


Kiitoksia, tuota en tiennyt!

Lukkiutumattomia jarruja toteutettiin tosiaan aluksi ilman hienoa elektroniikkaa. Ja mielestäni jopa aika myöhäänkin, muistaakseni joissakin jenkkiautoissa oli vielä 1970-luvulla mekaanisesti toteutettuja lukkiutumattomia jarruja käytössä ainakin taka-akselilla. Tämä ei ole tieto, ihan vain hämärä muistikuva.

Bottas muuten ajoi oikein hyvin vaihteeksi! Ura huipulla on kuitenkin nyt ohi, mikään suoritus ei enää riitä avaamaan hänelle tietä takaisin voittaja-auton rattiin. Kimillä oli vastaava tilanne muutama vuosi sitten ja hän onnistui tuolloin puristamaan osakilpailuvoiton Ferrarilla monen, monen kuivan vuoden jälkeen. Bottaskin saattaa hyvin pyöristää osakilpailuvoittojensa määrän tasalukuun 10.

Alfa Romeon kannalta Bottas saattaa olla oikein hyvä valinta. Ajan tasalla olevia pikkuniksejä huipputallista miehen mukana varmaankin saadaan ja toisaalta Bottas on parhaimmillaan varsin nopea kuljettaja: häntäpään tallille satunnaisesti hyvin nopea kuljettaja on parempi valinta kuin tasaisesti keskinkertainen. En tarkoita tällä sitä, että Bottas olisi ollut Mersulla erityisen epäluotettava kuski, sitä siellä ei olisi siedetty.

Kirjoittaja:  pvalila [ 13.09.2021 08:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

Huh, huh, kyllä F1 menee nyt kovaksi.

Ennen mentiin ohi vasemmalta tai oikealta, nyt Verstappen ajaa jo suoraan yli... :shock: :shock: :shock:

Kirjoittaja:  ace [ 16.09.2021 08:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

Nyt F1 alkaa olla taas viihdyttävää katseltavaa! Kunhan nyt eivät vaan menis tuomaroinnin kautta ratkomaan mestaruuksia, vaan hommat setvittäis asfaltilla - vaikka sitten yläkautta ohittamalla.

Kirjoittaja:  pvalila [ 16.09.2021 18:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

ace kirjoitti:
Nyt F1 alkaa olla taas viihdyttävää katseltavaa! Kunhan nyt eivät vaan menis tuomaroinnin kautta ratkomaan mestaruuksia, vaan hommat setvittäis asfaltilla - vaikka sitten yläkautta ohittamalla.


Ihmeen vähäistä on ainakin Suomessa sähköformuloiden saama huomio. Kun autot ovat jokseenkin samoja kaikilla niin kuskin rooli korostuu. Toisaalta noilla ajetaan paljon katuradoilla, joilla näyttävä kiihtyvyys on keskeisempi tekijä kuin huippunopeus. Hiljaisuuskin suosii kaupunkikisoja, Keimolan ratakin kaatui juuri meluun.

Skaba sähköautojen markkinoista kiihtyy ja autotehtailta saattaisi irrota mukavat rahat sähköiseen autourheiluun. Autojen pitäisi ehkä ulkoisesti muistuttaa katuautoja, jos halutaan lypsää autonvalmistajilta maksimaalinen panostus lajiin. Ja kääntäen, kuka haluaa tukea bensalla toimivaa autourheilua maailmassa, jossa kaikki jo vauhdilla siirtyvät sähköautoihin?

Kirjoittaja:  INikki [ 16.09.2021 18:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

Ihmetyttää tuo uutinen että F1 on ottamassa takapakkia sähköistymiseen. Vielä enemmän ihmetyttää syy että sillä yritetään houkutella VW mukaan.

Kirjoittaja:  Northstar [ 16.09.2021 20:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

pvalila kirjoitti:
ace kirjoitti:
Nyt F1 alkaa olla taas viihdyttävää katseltavaa! Kunhan nyt eivät vaan menis tuomaroinnin kautta ratkomaan mestaruuksia, vaan hommat setvittäis asfaltilla - vaikka sitten yläkautta ohittamalla.


Ihmeen vähäistä on ainakin Suomessa sähköformuloiden saama huomio. Kun autot ovat jokseenkin samoja kaikilla niin kuskin rooli korostuu. Toisaalta noilla ajetaan paljon katuradoilla, joilla näyttävä kiihtyvyys on keskeisempi tekijä kuin huippunopeus. Hiljaisuuskin suosii kaupunkikisoja, Keimolan ratakin kaatui juuri meluun.

Skaba sähköautojen markkinoista kiihtyy ja autotehtailta saattaisi irrota mukavat rahat sähköiseen autourheiluun. Autojen pitäisi ehkä ulkoisesti muistuttaa katuautoja, jos halutaan lypsää autonvalmistajilta maksimaalinen panostus lajiin. Ja kääntäen, kuka haluaa tukea bensalla toimivaa autourheilua maailmassa, jossa kaikki jo vauhdilla siirtyvät sähköautoihin?

Ehkä syy vähäiseen kiinnostukseen sähköformuloissa on suhteessa ihmisten kiinnostukseen tavallisia sähköautoja kohtaan?
Viittaan tietysti todelliseen kiinnostukseen ilman verohelpotuksia tai polttomoottoriautoihin kohdistuvaa painostusta..
Formuloissahan tällaisia keinotekoisia vaikuttimia ei ole.

Kirjoittaja:  Xari [ 16.09.2021 23:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

Powerparkissa joskus ajanut mikroautoa sähköllä ja bensalla ja oikeasti ihmetyttää kuka vielä jälkimmäisiä haluaa, sähkö lähtee kuin kuppa töölöstä :mrgreen:

F1-kisa nyt lienee täyssähkölle vielä liikaa.

Kirjoittaja:  ace [ 17.09.2021 00:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

F1:stä saatais kerrasta mielenkiintoista, kun otettais pois turhat rajoitukset voimalinjan suhteen. "Bensat", dieselit, hybridit ja sähköt - kaikki sallittuja. Mikä olisi ylivertainen?

Kirjoittaja:  pvalila [ 17.09.2021 01:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

Kyllä sähköautot ihmisiä kovasti kiinnostavat, ketä mistäkin syystä. Teslan ostaja saattaa kyllä puhua ympäristöarvoista, mutta miksi hän yleensä päätyy sen "hitaan" perusmallin (5,6 sekkaa sataseen) sijasta vauhdikkaampaan nelivetoiseen?

Mulla on konepellin alla jyskyttävä HDI. Niin mainio kone kuin se monella tavalla onkin, niin ei se minussa mitään intohimoja herätä. Jos se vaihdettaisiin äänettömään, rajusti vääntävään sähkömoottoriin niin en minä muutosta negatiiviseksi kokisi.

Mä luulen, että autot tulevat olemaan tulevaisuudessa yhtä paljon tai vähän kiehtovia kuin ovat olleet tähänkin asti. Ajamisen automatisoituminen on mun uskoakseni suurempi muutos kuin energialähteen vaihtuminen; nuo kaksi muutosta tuntuvat tosin kulkevan jossain määrin käsi kädessä.

Kirjoittaja:  Northstar [ 17.09.2021 17:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

pvalila kirjoitti:
Kyllä sähköautot ihmisiä kovasti kiinnostavat, ketä mistäkin syystä. Teslan ostaja saattaa kyllä puhua ympäristöarvoista, mutta miksi hän yleensä päätyy sen "hitaan" perusmallin (5,6 sekkaa sataseen) sijasta vauhdikkaampaan nelivetoiseen?

Mulla on konepellin alla jyskyttävä HDI. Niin mainio kone kuin se monella tavalla onkin, niin ei se minussa mitään intohimoja herätä. Jos se vaihdettaisiin äänettömään, rajusti vääntävään sähkömoottoriin niin en minä muutosta negatiiviseksi kokisi.

Mä luulen, että autot tulevat olemaan tulevaisuudessa yhtä paljon tai vähän kiehtovia kuin ovat olleet tähänkin asti. Ajamisen automatisoituminen on mun uskoakseni suurempi muutos kuin energialähteen vaihtuminen; nuo kaksi muutosta tuntuvat tosin kulkevan jossain määrin käsi kädessä.

Jaa,mitenköhän on?Jos jätetään kaikki tuet ja median "vouhotus" pois,mukaanlukien pelottelu enemmän tai vähemmän epävarmasta ilmastonmuutoksesta..Niin veikkaan että aika hiljaista olisi patteriautoliikkeissä.
Oletko muuten miettinyt miten hienoa olisikaan jos siellä konepellin alla olisi hiljainen vääntävä V6 tai V8 bensiinimoottori?Ja polttoaine maksaisi vaikka 1€/l...

Kirjoittaja:  pvalila [ 17.09.2021 23:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

Northstar kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Kyllä sähköautot ihmisiä kovasti kiinnostavat, ketä mistäkin syystä. Teslan ostaja saattaa kyllä puhua ympäristöarvoista, mutta miksi hän yleensä päätyy sen "hitaan" perusmallin (5,6 sekkaa sataseen) sijasta vauhdikkaampaan nelivetoiseen?

Mulla on konepellin alla jyskyttävä HDI. Niin mainio kone kuin se monella tavalla onkin, niin ei se minussa mitään intohimoja herätä. Jos se vaihdettaisiin äänettömään, rajusti vääntävään sähkömoottoriin niin en minä muutosta negatiiviseksi kokisi.

Mä luulen, että autot tulevat olemaan tulevaisuudessa yhtä paljon tai vähän kiehtovia kuin ovat olleet tähänkin asti. Ajamisen automatisoituminen on mun uskoakseni suurempi muutos kuin energialähteen vaihtuminen; nuo kaksi muutosta tuntuvat tosin kulkevan jossain määrin käsi kädessä.

Jaa,mitenköhän on?Jos jätetään kaikki tuet ja median "vouhotus" pois,mukaanlukien pelottelu enemmän tai vähemmän epävarmasta ilmastonmuutoksesta..Niin veikkaan että aika hiljaista olisi patteriautoliikkeissä.
Oletko muuten miettinyt miten hienoa olisikaan jos siellä konepellin alla olisi hiljainen vääntävä V6 tai V8 bensiinimoottori?Ja polttoaine maksaisi vaikka 1€/l...


Oikeasti mulle riittää jopa tuo nykyinen nokivasara, ihan hyvin se työnsä tekee.

Ilmastonmuutoksesta kaikki ovat olevinaan varmoja: toiset ovat varmoja, kuinka se tulee etenemään ja toiset ovat varmoja, ettei sitä ole olemassa (tai ettei se liity ihmisen tekemisiin).

Mulla on aavistus, että jokainen ennuste on pielessä ja tilanne on ehkä jopa pahempi kuin ennustettu: epäilen nimittäin, ettei kerran alkanut muutos pysähdy vaikka jollain ihmeellä päästöt saataisiin laskuun. Ehkä muutos lähti liikkeelle jostain ihmisen tekemästä mutta ei se tarkoita, että muutos pysähtyy siihen, kun päästöt nollataan.

Eikä edes niitä päätöjä tod. näk. tulla nollaamaan, ei vaikka jostain kummasta saataisiin satavarmaa näyttöä päästöjen haitoista: edes takuuvarma maailmanloppu ei saa maailman köyhiä luopumaan rikastumisen tavoitteesta. Hemmetti, eiväthän edes he, jotka jo nyt ovat rikkaita, ole valmiita luopumaan lisärikastumisesta!

Vähintä, mitä sähköautoilulla saavutetaan, on päästöjen siirtäminen pois kaupunkien keskustoista jonnekin muualle. Ei se mun mielestäni ihan huono saavutus ole, jos edes tuohon päästään. Jos bensakoneet jäävät historiaan niin sitten jäävät, vrt. lankapuhelimet ja perinteinen telkkari. Muutos sinällänsä on mulle ihan ok, kunhan vain siirtymä tapahtuu suht koht nätisti.

Oikeastaan on hyvä, jos fossiilisista päästään eroon ennen kuin niistä ihan oikeasti tulee pula: monihan ennusti, että viimeisistä öljytipoista tullaan käymään kovia sotia. No, jos ei tapella öljystä niin kohta kai sitten skabataan jostain akkuihin tarvittavasta ihmemetallista, ei tuokaan ihan valtava ero ole...

Kirjoittaja:  pvalila [ 26.09.2021 23:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Bottaksen eläkevirka

Olipas melkoisen sateinen kisa.

Kisan jälkeen voi todeta, että Bottas johtaa edelleen kakkoskuskien sarjaa.

Näin siitäkin huolimatta, että lähtöpaikkaa harkiten heikennettiin.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/