Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: CX Trubo ja SM virolaisittain
ViestiLähetetty: 16.09.2021 18:20 

Tuossa hieman juttua otsikon mukaisista autoista:

https://www.wroomer.ee/tehnilise-keeruk ... mameister/

Jos murre ei taivu niin tuon voi Google Translatella kääntää joko suomeksi tai englanniksi (jälkimmäinen on suositeltavampaa, jos engelska on hallussa: käännös suomen kieleen on Kuukkelilla aina paljon huonompi).

Ja tässä autojen omistaja kertoo vaatimattomasti omasta ammatillisesta historiastaan:

https://majandus.postimees.ee/4187497/m ... foni-looja

Tätäkin voi sitten Kuukkelilla käännellä haluamalleen kielelle.

Poissa

Viestin otsikko: Re: CX Trubo ja SM virolaisittain
ViestiLähetetty: 16.09.2021 19:28 
Käyttäjän avatar

Eikös nuo Jekkerin kootut kertomukset ole julkaistu täällä patongissa ihan herran itsensä kertomana? Vai oliko se vain linkki johonkin suomalaislehden haastatteluun?

Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa

ViestiLähetetty: 16.09.2021 22:09 

jptcool kirjoitti:
Eikös nuo Jekkerin kootut kertomukset ole julkaistu täällä patongissa ihan herran itsensä kertomana? Vai oliko se vain linkki johonkin suomalaislehden haastatteluun?

Mulle noiden autojen tarina oli kokonaan uusi. Jekkerin keksijänurasta olen jotain aiemminkin lukenut, mutta en läheskään noin paljoa.

Vähän epäselväksi mulle kyllä jäi, miksi Jekkeri kokee olevansa modernin älypuhelimen ensimmäinen keksijä.

Tosi moni taho noita vastaavia asioita noina vuosina prosessoi mielessään. Kosketusnäytöt olivat tuolloin jo vanha juttu, minäkin johdin litteään (EL) kosketusnäyttöön perustuvaa tuotekehitysprojektia jo 1980-luvun lopulla ja esimerkiksi Applen Newton ja Palm olivat radiota vailla olevia kosketusnäyttötietokoneita. Mulla oli kurja Ericssonin kosketusnäyttöpuhelin nettiyhteydellä jo tosi varhain, eikä se eronnut myöhemmästä iPhonesta kuin yhdessä suhteessa: iPhonen käytettävyys oli riittävän hyvä, sitä edeltävien mallien ei.

- Mun mielestäni iFöönin suurimmat menestystekijät olivat seuraavat:

1. Puhelimen ei, toisin kuin Nokia uskoi, tarvitse olla äärettömän halpa laite. Saa maksaa, jos myös maistuu.
2. Resistiiviset kosketusnäytöt ovat paholaisen keksintö. Apple ymmärsi pysyä niistä kaukana.
3. Samantehoisia prossuja oli kaikkien saatavilla. Apple ymmärsi, että pikkuprossulle pitää antaa töitä niin vähän kuin mahdollista. Ominaisuuksia oli aika vähän, mutta mitä oli toteutettu, se oli tehty oikeasti toimivalla tavalla. Mentiin käyttäjäkokemus edellä, siis.

En ole asiantuntija eli saatan olla aivan väärässäkin. Jotain tuollaista kuitenkin muistelisin.

Poissa

ViestiLähetetty: 16.09.2021 22:52 

pvalila kirjoitti:
jptcool kirjoitti:

Mulle noiden autojen tarina oli kokonaan uusi. Jekkerin keksijänurasta olen jotain aiemminkin lukenut, mutta en läheskään noin paljoa.

Vähän epäselväksi mulle kyllä jäi, miksi Jekkeri kokee olevansa modernin älypuhelimen ensimmäinen keksijä.

Tosi moni taho noita vastaavia asioita noina vuosina prosessoi mielessään. Kosketusnäytöt olivat tuolloin jo vanha juttu, minäkin johdin litteään (EL) kosketusnäyttöön perustuvaa tuotekehitysprojektia jo 1980-luvun lopulla ja esimerkiksi Applen Newton ja Palm olivat radiota vailla olevia kosketusnäyttötietokoneita. Mulla oli kurja Ericssonin kosketusnäyttöpuhelin nettiyhteydellä jo tosi varhain, eikä se eronnut myöhemmästä iPhonesta kuin yhdessä suhteessa: iPhonen käytettävyys oli riittävän hyvä, sitä edeltävien mallien ei.

- Mun mielestäni iFöönin suurimmat menestystekijät olivat seuraavat:

1. Puhelimen ei, toisin kuin Nokia uskoi, tarvitse olla äärettömän halpa laite. Saa maksaa, jos myös maistuu.
2. Resistiiviset kosketusnäytöt ovat paholaisen keksintö. Apple ymmärsi pysyä niistä kaukana.
3. Samantehoisia prossuja oli kaikkien saatavilla. Apple ymmärsi, että pikkuprossulle pitää antaa töitä niin vähän kuin mahdollista. Ominaisuuksia oli aika vähän, mutta mitä oli toteutettu, se oli tehty oikeasti toimivalla tavalla. Mentiin käyttäjäkokemus edellä, siis.

En ole asiantuntija eli saatan olla aivan väärässäkin. Jotain tuollaista kuitenkin muistelisin.

Kai olet lukenut hänen kirjan The Smart Device?

-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa

ViestiLähetetty: 17.09.2021 01:45 

Akseli kirjoitti:

Kai olet lukenut hänen kirjan The Smart Device?

En vielä. Olen kyllä tiedostanut sen olemassaolon; jahka vapaata aikaa löytyy niin yritän lukaista sen.

Kyllä minä sen uskon, että Jekkeri on ollut ihan eturintamassa. Keksintöjen historia vain yleensä on sellainen, että monikin henkilö voi täysin yhtä oikeutetusti pitää itseään ensimmäisenä ja oikeana keksijänä.

Jotenkin minusta on alkanut tuntua siltä, että aikaansa edelleolevat henkilöt ja firmat eivät ole niitä voittajia; voittajia ovat ne, jotka ovat liikenteessä vasta sitten, kun aika on oikea.

Kuinkahan kävi niille suomalaisille kauppiaille, jotka ensimmäisenä Viron markkinoille ehtivät? Aleks Siilin kauppias (melkein Jekkerin naapurissa) oli kaiketi suomalainen, ja niin oli käsittääkseni ns. Kuningaskaupankin ("Meillä asiakas on kuningas" - En muista kaupan nimeä, vain sen sloganin). Jekkeri saattaisi jopa tietää, mutta hän ei tänne enää kirjoittele.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ]