jptcool kirjoitti:
Eikös nuo Jekkerin kootut kertomukset ole julkaistu täällä patongissa ihan herran itsensä kertomana? Vai oliko se vain linkki johonkin suomalaislehden haastatteluun?
Mulle noiden autojen tarina oli kokonaan uusi. Jekkerin keksijänurasta olen jotain aiemminkin lukenut, mutta en läheskään noin paljoa.
Vähän epäselväksi mulle kyllä jäi, miksi Jekkeri kokee olevansa modernin älypuhelimen ensimmäinen keksijä.
Tosi moni taho noita vastaavia asioita noina vuosina prosessoi mielessään. Kosketusnäytöt olivat tuolloin jo vanha juttu, minäkin johdin litteään (EL) kosketusnäyttöön perustuvaa tuotekehitysprojektia jo 1980-luvun lopulla ja esimerkiksi Applen Newton ja Palm olivat radiota vailla olevia kosketusnäyttötietokoneita. Mulla oli kurja Ericssonin kosketusnäyttöpuhelin nettiyhteydellä jo tosi varhain, eikä se eronnut myöhemmästä iPhonesta kuin yhdessä suhteessa: iPhonen käytettävyys oli riittävän hyvä, sitä edeltävien mallien ei.
- Mun mielestäni iFöönin suurimmat menestystekijät olivat seuraavat:
1. Puhelimen ei, toisin kuin Nokia uskoi, tarvitse olla äärettömän halpa laite. Saa maksaa, jos myös maistuu.
2. Resistiiviset kosketusnäytöt ovat paholaisen keksintö. Apple ymmärsi pysyä niistä kaukana.
3. Samantehoisia prossuja oli kaikkien saatavilla. Apple ymmärsi, että pikkuprossulle pitää antaa töitä niin vähän kuin mahdollista. Ominaisuuksia oli aika vähän, mutta mitä oli toteutettu, se oli tehty oikeasti toimivalla tavalla. Mentiin käyttäjäkokemus edellä, siis.
En ole asiantuntija eli saatan olla aivan väärässäkin. Jotain tuollaista kuitenkin muistelisin.