|
Kirjoittaja |
Viesti |
pvalila
|
Viestin otsikko: Millainen olisi nykypäivän 2CV electric? Lähetetty: 12.10.2021 00:09 |
Viestit: 3806
|
Millainen olisi minimalistinen mutta kuitenkin mukava ja monikäyttöinen sähköauto? Voisiko se väljästi ottaen perustua rättäriin? Kuplasta ja ministä tehtiin uustuotantoversiot jo bensa-aikana, olisiko sätkän vuoro sähkön aikakaudella?
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Millainen olisi nykypäivän 2CV electric? Lähetetty: 12.10.2021 00:28 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Aivan mahtava ajatus Väkisinkin ajatus vaeltaa Dacia Springiin. Jotain sen suuntaistahan sen olisi oltava. Herää kysymys, ehtikö Dacia ensin 
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Millainen olisi nykypäivän 2CV electric? Lähetetty: 12.10.2021 00:34 |
Viestit: 3806
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Millainen olisi nykypäivän 2CV electric? Lähetetty: 12.10.2021 07:49 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Millainen olisi nykypäivän 2CV electric? Lähetetty: 12.10.2021 11:01 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Harvalle kelpaa 2CV arkiajoon, joten miksi uusi sellainen kelpaisi yhtään sen paremmin? Kokemukseni mukaan 2CV on aito ihmisfiltteri ja tätä ihmistyyppiä on vähenevissämäärin. Eli ts.: "Uutta" rättäriä on ihan turha keksiä, koska a) nykyihmisen vaatimuksilla se ei olisi minimalistinen auto ja b) mikäli se ei olisi minimalistinen niin koko rättärin idea olisi samantien mennyttä, eikä olisi mitään järkeä elvyttää sellaista. Toki brändihyöty siitä olisi tietyille ostajille, mutta ideologisesti ajatus on, pardon my Finnish, turha.
Ja koska noita 2cEV firmoja on useampia niin miksi ei hyödyntäisi sellaista, jos modernin sähköisen rättärin haluaa? Tässä samalla antaisi jatkoaikaa monelle paalikuntoiselle yksilölle.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Millainen olisi nykypäivän 2CV electric? Lähetetty: 12.10.2021 11:11 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Pieni, omalla tavallaan tyylikäs, minimalistinen, yksinkertainen mutta omalaatuinen. Sopivasti retro ja perustuu ulkonäöltään löyhästi vanhaan klassikkomalliin. Ei vaan ole sitikka. On Honda E.   Pari viikkoa Dyanen omistaneena en näe 2CV:tä retroilun kohteena. Sen omalaatuisuus on jotain sellaista, jota ei voi retroilulla saavuttaa. C3 Pluriel charleston-värityksellä menee oikeastaan ihan samaan kastiin New Beetlen ja Minin kanssa tossa 2000-luvun alun retroilussa. Sen pidemmälle 2CV:tä tuskin voi viedäkään sillä saralla. Okei, ehkä keulaa ja etulokasuojia voisi viedä sätkän suuntaan... Mini oli ihan onnistunut retroilu, VW onnistui kuplan kanssa vasta "ei-New" Beetlellä  
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Millainen olisi nykypäivän 2CV electric? Lähetetty: 13.10.2021 00:09 |
Viestit: 3806
|
Akaile kirjoitti: Harvalle kelpaa 2CV arkiajoon, joten miksi uusi sellainen kelpaisi yhtään sen paremmin? Kokemukseni mukaan 2CV on aito ihmisfiltteri ja tätä ihmistyyppiä on vähenevissämäärin. Eli ts.: "Uutta" rättäriä on ihan turha keksiä, koska a) nykyihmisen vaatimuksilla se ei olisi minimalistinen auto ja b) mikäli se ei olisi minimalistinen niin koko rättärin idea olisi samantien mennyttä, eikä olisi mitään järkeä elvyttää sellaista. Toki brändihyöty siitä olisi tietyille ostajille, mutta ideologisesti ajatus on, pardon my Finnish, turha.
Ja koska noita 2cEV firmoja on useampia niin miksi ei hyödyntäisi sellaista, jos modernin sähköisen rättärin haluaa? Tässä samalla antaisi jatkoaikaa monelle paalikuntoiselle yksilölle. Mä mietin Citroenin uutta sähköistä Amia. Se käy käsittääkseni kaupaksi kuin häkä, vaikkei pysty tarjoamaan puoliakaan siitä, mihin rättäri pystyy: vain kaksi matkustajaa, tavaratilaa ei lainkaan, jousitusmukavuus aivan eri planeetalta, oikeasti liian hidas liikenteeseen. Meillähän on nykyisin mönkijöitä, jotka kulkevat 60 km/h tai jopa 80 km/h. Noihin voisi ehkä rakentaa jotain sellaista, jota mm. törmäystestien takia ei autona enää voi myydä?
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Millainen olisi nykypäivän 2CV electric? Lähetetty: 13.10.2021 00:39 |
Viestit: 3806
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Millainen olisi nykypäivän 2CV electric? Lähetetty: 13.10.2021 20:58 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
pvalila kirjoitti: Tämä on kilpailijan luomus mutta silti tässä on enemmän rättäriä kuin sähköistetyssä Amissa: https://www.nettiauto.com/renault/twizy/12415062Sähköistetty tipparellu. Hmm… tippa…
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Sokeri_Sakari
|
Viestin otsikko: Re: Millainen olisi nykypäivän 2CV electric? Lähetetty: 13.10.2021 22:00 |
Viestit: 91 Paikkakunta: Loppi
|
SähköMehari EDEN on L7e luokkaan tehty. Periaatteessa onnistuisi 2CV:n korillakin? Paino pitäisi laihduttaa alle 450kg(ilman akkuja). Luokka rajaa tehon 15kW, eipähän esikuvassakaan paljoa enempää ollut. . . Ja sähkömottorin väännöllä jättänee esikuvansa kaupunkiajossa. https://www.mehariclub.com/en/electric-eden/
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Millainen olisi nykypäivän 2CV electric? Lähetetty: 13.10.2021 23:06 |
Viestit: 3806
|
Sokeri_Sakari kirjoitti: SähköMehari EDEN on L7e luokkaan tehty. Periaatteessa onnistuisi 2CV:n korillakin? Paino pitäisi laihduttaa alle 450kg(ilman akkuja). Luokka rajaa tehon 15kW, eipähän esikuvassakaan paljoa enempää ollut. . . Ja sähkömottorin väännöllä jättänee esikuvansa kaupunkiajossa. https://www.mehariclub.com/en/electric-eden/Kuukkeli vei sivulle, jossa mainittiin L7 jotain luokan sallituksi huippunopeudeksi max 90 km/h. Se riittäisi aivan varmasti sähkösätkälle. Kiihtyvyyden kannalta 15 kW varmaankin riittäisi, onhan se heppoina yli kaksikymmentä. Ja sähkömoottorista tosiaan irtoaa täysi vääntö nollasta alkaen. Paljonko normaali 2CV muuten painaa?
|
|
|
|
 |
2CV6
|
Viestin otsikko: Re: Millainen olisi nykypäivän 2CV electric? Lähetetty: 15.10.2021 11:04 |
Viestit: 25
|
2CV4 rekisteriotteen mukaan seuraavasti. Omamassa 570kg Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa 890kg
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Millainen olisi nykypäivän 2CV electric? Lähetetty: 15.10.2021 13:15 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Sokeri_Sakari kirjoitti: SähköMehari EDEN on L7e luokkaan tehty. Periaatteessa onnistuisi 2CV:n korillakin? Paino pitäisi laihduttaa alle 450kg(ilman akkuja). Luokka rajaa tehon 15kW, eipähän esikuvassakaan paljoa enempää ollut. . . Ja sähkömottorin väännöllä jättänee esikuvansa kaupunkiajossa. https://www.mehariclub.com/en/electric-eden/Hmm, 24t€ alken hinta, sisältää Ranskan ALV:n. L7e autoveroa tulee 9,8% mutta mites toi ALV? Ranskassa 20%, riittääkö se vai tuleeko siitä maksaa suomen 24%? Hankintatuethan ei noihin ulotu...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Millainen olisi nykypäivän 2CV electric? Lähetetty: 15.10.2021 22:18 |
Viestit: 3806
|
Teuski kirjoitti: Sokeri_Sakari kirjoitti: SähköMehari EDEN on L7e luokkaan tehty. Periaatteessa onnistuisi 2CV:n korillakin? Paino pitäisi laihduttaa alle 450kg(ilman akkuja). Luokka rajaa tehon 15kW, eipähän esikuvassakaan paljoa enempää ollut. . . Ja sähkömottorin väännöllä jättänee esikuvansa kaupunkiajossa. https://www.mehariclub.com/en/electric-eden/Hmm, 24t€ alken hinta, sisältää Ranskan ALV:n. L7e autoveroa tulee 9,8% mutta mites toi ALV? Ranskassa 20%, riittääkö se vai tuleeko siitä maksaa suomen 24%? Hankintatuethan ei noihin ulotu... Kahden maan alvia ei tarvitse maksaa, se on verottajankin tahto. Ranskan alv saataneen pois ja tilalle tulee Suomen (aika huono vaihtokauppa...). Yksityishenkilö saa kai yleensä kiikuttaa tavaraa vapaasti EU:n sisällä (jolloin alv maksetaan vain ostomaahan) mutta ajoneuvot ovat ehkä poikkeus. Akkujen hinnasta tämäntyyppisten laitteiden hinta lähinnä liikkuu. Uskoisin, että aika iso kysyntä on nykyistä huonommille (kapasiteetti, paino, latauskertojen määrä) akuille ja sellaisia kyllä jossain vaiheessa markkinoille myös tulee. Litiumakut ovat tavallaan premium-tuote, mutta tällä hetkellä niitä volkkariversioita ei akkumarkkinoilla oikein vielä ole.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Millainen olisi nykypäivän 2CV electric? Lähetetty: 23.10.2021 12:09 |
Viestit: 3806
|
Tuolla seikkailee aivan oleellisesti normaalia parempi Twizy: https://www.youtube.com/c/andykirby/videosHuippunopeuden nosto tasolta 50 mph (80 km/h) tasolle 60 mph (96 km/h) on iso parannus! Suomessa tuon luokan ajoneuvon suurin sallittu nopeus on kai 90 km/h mutta kai siinäkin jokin marginaali sallitaan? Tuo viriboksi parantaa myös kiihtyvyyttä, isommissa nopeuksissa sille on tarvetta; alle viidenkympin vauhdeissa Twitzy taitaa vakionakin olla pirteä. Mainio laite ihmiselle, jolla ei ole prätkäkorttia ja joka haluaa ehdottomasti ajaa ajoneuvoa, joka tarjoaa moottoripyörän veroisen kolariturvallisuuden...  Sätkän monikäyttöisyyden kanssa Twitzyllä ei ole mitään jakoa, Twitzyllä ei kuljeta mitään. No, ehkä juuri sen kuuluisan korillisen munia takapenkillä, mutta ei ehjänä... 
|
|
|
|
 |
|
|