|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Kami
|
Viestin otsikko: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 25.05.2022 20:37 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Poika värkkäilee 4 tahti kiinan mankia sitä tahtia, että itseä heikottaa... Halusi välttämättä vaihtaa siinä olleen ruiskukaasarin (sähkönen ohjaus) perinteiseen kaasariin. Kuulemma antaa paremmat tehot. Mankissa on 50 cc sylinteri, mutta isomman palotilavuuden antava 70 cc kansi. Nyt hän sitten ruuvasi paikalleen 19 mm kaasarin, mutta eihän se nyt sitten toimikaan. Vaikka miten kaasarin säätöjä ruuvaa, niin tyhjäkäynniltä ei voi kierroksia nostaa kuin nimeksi, muutoin kone sammuu. Venttiilit on säädetty hänen FB palstalta saaneiden ohjeiden mukaan. Vinkkejä mitä seuraavaksi kannattaisi tutkia? 
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 25.05.2022 21:44 |
Viestit: 7831 Paikkakunta: Eurajoki
|
|
Mitä ryypyn käyttö vaikuttaa?
Olisko liian pieni pääsuutin...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 25.05.2022 21:59 |
Viestit: 1242
|
|
Täältä ääni sille suuttimelle, mistä Teuski mainistsi. Nouseeko kierrokset, jos antaa käydesä lisäbensaa ruiskupullosta suoraan kurkkuun? Saako se kone väärää sytytysajankohdan tietoa, meinaan, olisiko ruiskun ajoitus jotenkin mukana kipinän säädössä ja nyt se magneetto on ihan ymmällään, kun ei ole ruiskua? Tuon näkisi ajoituslampulla, missä teillä on sytkä nyt. Vanhempien kiinanmankien CDI:t on aika helppoja laitella kun on sytytyskäämi ja pick-up kela kunnossa.
50 cc on se iskutilavuus, eli mäntä pumppaa senverran tilavuutta ylös-alas. 50cc koneessa on 36mm mäntä, 70cc mäntä olisi kai 47mm halkaisijaltaan. Jos kansi kuitenkin menee kuin meneekin pultinreikiin, pitäisi olla kai suuripuristeinen mäntä, eli sellainen kupoli laessa, joka menee palotilaan lähelle venttiileitä. Muuten kai puristussuhde jää todella matalaksi?
Jos arvioi puristussuhdetta, iskunpituus on 5000/(3,14x18x18)= 49 mm. Lifaneissa puristussuhde on n. 1:8,5. Silloin palotilan tilavuus 50cc koneessa olisi 50cc/8,5 =5,8cc. Jos kansi on 70cc ja puristussuhteella 8,5 palotilan tilavuus olisi 8,2 cc. Siitä pähkäilemällä 50cc/8,2, tulisi puristussuhteeksi 1:6 , mikä on kai aika alhainen, kun virikoneissa mennään jonnekin 1:9,3. Eikä tässä vielä kaikki. Joskus kannessa on se "vastapainerengas", suora alue, jota vasten mäntä miltei osuu. Joskus on ihmetellyt, kun männät nousee lohkon tason yli "kannentiivisteen ohi" . Palotilan muoto laittaa männän litistämään sylinteriputken reuna-alueelta palokaasulle helvetinmoisen kyydin kohti palotilan keskustaa, mikä nopeuttaa palamista, kun kipinän sytyttämän palopallon pintaan iskeytyy tämä liiskattu suihku. Nyt se muoto on varmaan männän mielestä ihan "hu-huu...huu...uu? Onko täällä ketään?"
Taas se mun teesini kunnossa olevasta sytytyksestä; Kun sytkä on kunnossa, kuivaan, täysin auki olevaan kaasariin ruiskutetaan vähän bensaa suoraan kurkusta sisään. Koneen pitäisi käynnistyä ja rynnätä koville kierroksille sekunniksi-kahdeksi ja sammua. Jos näin ei tapahdu, on vika sytytyksessä, sylinterin puolella palotapahtumassa, tulpassa, ajoituksessa, koneen liikkuvissa osissa jumia. Kun todetaan, että sehän ryntää iloisesti koville kierroksille ja käynnistyy helposti, voi yrittää jatkaa käynnissä pysysmistä (kuiva kaasari täysin auki) ruikkimalla pikkasen lisää bensaa, kun kone vielä käy. Joka ruikkauksen pitäis nostaa kierrokset. Tällä tavoin kaasutin tai sen säädöt eivät vaikuta mitenkään käyntiin.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 25.05.2022 22:21 |
Viestit: 5134
|
Kami kirjoitti: ...mutta isomman palotilavuuden antava 70 cc kansi... Tuossa on ainakin jotain pielessä, se kun menee noin: isompi palotilavuus -> pienempi puristussuhde -> pienempi teho (kuten edellisessäkin viestissä todettu) ja päinvastoinkin osin pätee kunnes alkaa nakuttaa tms. Harvoin myöskään on mitään syytä alentaa puristussuhdetta mopoissa? Mutta voi tietysti olla että FB selitys tai teoria on eri kuin mitä todellisuudessa tapahtuu kun nuo ruuvaa yhteen...? Kannattaa ehkä myös tarkistaa onko sivusto sellainen että siihen voi luottaa. Onko kaasari toimivaksi tiedetty ja löytyykö siihen jotain muita säätö suutinkoko ohjeita muualta, joita voi vertailla?
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 25.05.2022 23:29 |
Viestit: 5879 Paikkakunta: Lahti
|
|
Vaihtaa aitoon uuteen Mankiin, pienempi rikos sillä ajaminen on ja toimii.
Pyynnit on reilua kolmea, varmaan kolmella lähtee kun lyö pinon seteleitä pöytään.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 25.05.2022 23:43 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
|
Muualta tulikin jo vinkki että pitää laittaa 71 suutin (nyt joku 61 tms) ja neulan säätö puoleen väliin (nyt toiseksi ylimpänä). Tuli tuossa isomman kannen mukana muistaaksin myös pidempi mäntä tms. En osallistunut tuohon vaiheeseen "tuunauksesta". Juu, kyllä ne aidot Monkeyt olis parempia muutenkin, mutta ei ole moisia tonttuja laittaa pojan mopoon. Lapsia on kolme, iso vanha talo, mökki ja lemmikkejä. Tämän päälle haluaisin vähän itsekin harrastaa Citikoitakin... toinen harrastus (lentäminen) on laitettu jo jäihin.
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 26.05.2022 18:26 |
Viestit: 5134
|
|
Hmmm, kai voi keksiä jonkun hyvän selityksen vaihtaa sekä mäntä (ilman että poraus suurenee) että sylinterikansi, mutta ainakin uutena se on paljon kalliimpaa kuin vaihtaa mäntä+sylinteri vaikka 72 cc settiin ja luulisin saatavan €/kW hyötysuhteenkin olevan kovin kehno?
Itse en kyllä keksi, ellei ole kyse "ku halvalla sain", tai onkohan tuossa kyse että on jotenkin laillisempaa virittää noin vähän ja kehnosti?
|
|
|
|
 |
|
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 26.05.2022 18:38 |
Viestit: 2205 Paikkakunta: Laukaa
|
|
Olisko isomman kannen vaihdossa ideana kenties isommat venttiilit ja siten parempi kaasujen vaihto..?
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 26.05.2022 19:41 |
Viestit: 5134
|
eskere kirjoitti: Olisko isomman kannen vaihdossa ideana kenties isommat venttiilit ja siten parempi kaasujen vaihto..? Mietin tuota kanssa, kurkkasin myös mitä joku erilaisia osia myyvistä kaupoista (Wandamotor) sanoi Monkeyn kansista, onhan niissä isommat venttiilit, mutta niissä sanottiin (70cc kansi isommilla venttiileillä) "Cylinder head fit to 4-stroke engine with 70cc horizontal cylinder. ", ei ehkä sinne kauhean isoja venttiileitä mahdu, jos poraus pysyy samana? Voi olla että on erikseen joku tietty 70cc kansi joka on suunniteltu sopimaan myös 50cc pytyn poraukseen, tai sitten voi sopiakin, venttiilit taitaa olla aika reilusti vinossa?
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 26.05.2022 19:43 |
Viestit: 5879 Paikkakunta: Lahti
|
olli__o kirjoitti: tai onkohan tuossa kyse että on jotenkin laillisempaa virittää noin vähän ja kehnosti? Tämä mua näissä ihmetyttää kun ajaminen kevarilla, tai vaikka henkilöautolla ilman korttia on pienempi rikos, korttikaan ei takaa mitään, just meinasin ajaa kolarin punaisia päin tulleen mopoauton kanssa, tai mistä mä tiedän sen kortista.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 29.05.2022 20:32 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
No vähän meni itsellä kiireessä homman kuvaus sekaisin Eli tuohon on vaihdettu tietty sylinterin alakerta isompaan, mutta kansi on vakio. Alakerran lisäksi tietenkin mäntä on isompi ja männän yläpää on muotoiltu siten ettei ota kiinni venttiileihin. Tuon vaihtamisessa oli tarkoitus saada se kulkemaan loivassakin ylämäessä vähintään sen 45, kun ei jaksanut tuota koulumatkan loivaa mäkeä peltosuoralla kuin 35.... Voin ymmärtää frustaation, kun vanha Valmettikin hiostaa peesissä. EFI ruisku tuo oli alunperin, mutta poika kyllästyi kun ruisku meni vähän liian usein vikatilaan. (melkein joka koulumatkalla) Vikatila vaati uudelleen käynnistyksen. Nyt sitten kaasari versioksi muunnoksen jälkeen ei millään suostu ottamaan kierroksia. Tiivisteet on uusittu imupuolella ja EFIn ohjauksen tilalle hankittu CDI boksi johtosarjoineen, mikä oli käytetty, mutta luotettu myyjä kertoi sen olleen ihan toimiva (hänen Skyteam meni lihoiksi). Mut siis... tilanne on edelleen, se ettei millään neulan säädöllä eikä kaasarin säädöllä suostu antamaan tyhjäkäyntiä enemmän kierroksia.
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 29.05.2022 21:42 |
Viestit: 4008
|
Meillä on sikäli hassu oikeuskäytäntö, että lain mukaan mopon pitäisi kulkea 45 kilsaa tunnissa. Mutta rangaistuksia alkaa tippua vasta, kun mopo kulkee satakiloisen virkamiehen ohjastamana 62 km/h. Siinä vaiheessa rangaistus on jo kohtalainen. Mopo tulkitaan vakuuttamattomaksi moottoripyöräksi, jota kuski ajelee yleensä vielä ilman asianmukaista ajokorttia. Lisäksi mopon saa takaisin liikenteeseen vasta, kun sille on tehty asianmukainen katsastus, jossa sen on todettu jälleen olevan mopo. Yleensä uskon, että ihmiselle kuuluu täysi vapaus tapattaa itsensä haluamallaan tavalla. Nuorten kanssa juttu ei ihan noin ole, vanhempien pitäisi pystyä pitämään jälkikasvu elossa siihen ikään asti, jossa ihmiselle kasvavat aivot. Monessa suvussa tarkoittanee jotain viidenkympin ikää suunnilleen... Olisin tosi iloinen, jos mopolle asetetut desibelirajat ylittävä mopo laskettaisiin sekin moottoripyöräksi. Mulle ei ole ongelma, kun hyvin viritetty mopo menee kehräten kuuttakymppiä; ihan perkeleellistä on, kun väärin viritetty mopo rääkyy ohi puolta hitaammin mutta tärykalvot rikkoen. - Nuoret pöhköt eivät tajua, että juuri järjetön huuto saa virkavallan kiinnittämään huomion heidän ajopeliinsä. Jos pakopuoli on kunnossa, niin nopeakaan mopo ei vedä huomiota puoleensa.
|
|
|
|
 |
|
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 30.05.2022 10:25 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
|
Samaa mieltä Pvalilan kanssa. Siksipä minun rajani kulkee tuon laitossa nykyisessä varustelussa. Putken tulee pysyä vakiona, sillä en halua kuunnella sitä mekkalaa kotipihassani enkä olla sen poja isä, joka kylillä metelöi. Lisäksi viritystason tulee pysyä siinä, ettei mitään 60 km/h nopeutta ylittäviä nopeuksia synny. Itse kyllä pidän tuota 45 km/h rajoitusta liikenneturvallisuutta huonontavana rajana. Ainakin täällä maalla tuo aiheuttaa turhaan ohitustarpeita. On melkosta slalomia tuo pitäjämme kylien välinen tieosuus välillä... Jos rajoitus olisi 60 km/h, niin ei ihan joka välissä tarvitsisi ohitella. Kaikki mönkkäritkään ei täällä kulje tuota 60 km/h, mitä ne useimmiten kulkee.
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 30.05.2022 10:35 |
Viestit: 5134
|
Kami kirjoitti: No vähän meni itsellä kiireessä homman kuvaus sekaisin Eli tuohon on vaihdettu tietty sylinterin alakerta isompaan, mutta kansi on vakio. Alakerran lisäksi tietenkin mäntä on isompi ja männän yläpää on muotoiltu siten ettei ota kiinni venttiileihin. Tuon vaihtamisessa oli tarkoitus saada se kulkemaan loivassakin ylämäessä vähintään sen 45, kun ei jaksanut tuota koulumatkan loivaa mäkeä peltosuoralla kuin 35.... Voin ymmärtää frustaation, kun vanha Valmettikin hiostaa peesissä. EFI ruisku tuo oli alunperin, mutta poika kyllästyi kun ruisku meni vähän liian usein vikatilaan. (melkein joka koulumatkalla) Vikatila vaati uudelleen käynnistyksen. Nyt sitten kaasari versioksi muunnoksen jälkeen ei millään suostu ottamaan kierroksia. Tiivisteet on uusittu imupuolella ja EFIn ohjauksen tilalle hankittu CDI boksi johtosarjoineen, mikä oli käytetty, mutta luotettu myyjä kertoi sen olleen ihan toimiva (hänen Skyteam meni lihoiksi). Mut siis... tilanne on edelleen, se ettei millään neulan säädöllä eikä kaasarin säädöllä suostu antamaan tyhjäkäyntiä enemmän kierroksia. Tuo kuulostaa uskottavammalta tavalta. Ajettiinko tuolla yhdistelmällä isompi pytty + "EFI" ja menikö silloin joskus vikatilaan, mutta muulloin toimi? (Eli voiko eliminoida erilaiset kasaus-/ajoitusviat?) Kaasarin vaikutuksen saa ainakin osin tarkasteltua/eliminoitua noilla "ruikkii bensaa suoraan kurkkuun" keinoilla, esimerkiksi jos on pullo ohuella ruiskumaisella päällä voi itse kokeilla HFI (HumanFuelInjection), tietty (itse/toisen) pitää samaan aikaan avata kaasua että kaasuläppä aukeaa. Pienellä harjoittelulla tuo onnistuu pidempiäkin aikoja pitää käynnissä/säätää kierroksia, itse olen käyttänyt pienkoneita (Brriggs&Stratton tms.) käyntivikoja haarukoidessa vanhaa lukkosulapulloa, sopivan ohut "suutin", mutta vähän pieni pullo. Joskus kiinalaiset halvat osat osoittautuvat hintansa väärteiksi, eli uusikin osa voi olla viallinen (jos vaikka Uiguuriorja on unohtanut porata reiän yhteen suuttimeen). ja voi samanlaisessakin mopossa olla monenlaisia osia/erilaisia sytkäbokseja, mutta onkohan noissa ollut alkujaan samanlaiset käämit ja mahdolliset anturit sytytyspuolella? Kaasari olisi myös kohtuu helppo kokeilla jostain toisesta moposta/skootterista, normikokoisestakin peräisin olevan pitäisi toimia kohtuudella ilman suuttimien säätöäkin vaikkei optimaaliset seokset olisikaan.
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 30.05.2022 10:41 |
Viestit: 7831 Paikkakunta: Eurajoki
|
olli__o kirjoitti: Joskus kiinalaiset halvat osat osoittautuvat hintansa väärteiksi, eli uusikin osa voi olla viallinen (jos vaikka Uiguuriorja on unohtanut porata reiän yhteen suuttimeen). Ai niinku näin? https://www.youtube.com/shorts/tZ8yGXzY3J8
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 30.05.2022 11:08 |
Viestit: 5879 Paikkakunta: Lahti
|
Kami kirjoitti: Itse kyllä pidän tuota 45 km/h rajoitusta liikenneturvallisuutta huonontavana rajana. Ainakin täällä maalla tuo aiheuttaa turhaan ohitustarpeita. On melkosta slalomia tuo pitäjämme kylien välinen tieosuus välillä... Jos rajoitus olisi 60 km/h, niin ei ihan joka välissä tarvitsisi ohitella. Kaikki mönkkäritkään ei täällä kulje tuota 60 km/h, mitä ne useimmiten kulkee. Just näin, on ihan perseestä ajaa jotain 45 kun taajama-alueella kaikki menee ohitse fillareita myöden ja se vasta vaarallista on eikä ne väkisin kuristetut koneet toimi kunnolla.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Mopo asiaa jälleen -ei anna kierroksia Lähetetty: 30.05.2022 12:15 |
Viestit: 4008
|
Xari kirjoitti: Kami kirjoitti: Itse kyllä pidän tuota 45 km/h rajoitusta liikenneturvallisuutta huonontavana rajana. Ainakin täällä maalla tuo aiheuttaa turhaan ohitustarpeita. On melkosta slalomia tuo pitäjämme kylien välinen tieosuus välillä... Jos rajoitus olisi 60 km/h, niin ei ihan joka välissä tarvitsisi ohitella. Kaikki mönkkäritkään ei täällä kulje tuota 60 km/h, mitä ne useimmiten kulkee. Just näin, on ihan perseestä ajaa jotain 45 kun taajama-alueella kaikki menee ohitse fillareita myöden ja se vasta vaarallista on eikä ne väkisin kuristetut koneet toimi kunnolla. Sekin pitää muistaa, että muilla markkina-aluilla näiden samojen mopojen sallitaan kulkea sen noin 60 km/h. Siihen ne on mitoitettu. Erityisen järjetön systeemi on variaattorin välitysten rajoittaminen siten, että mopo jo siinä 45 km/h kyydissä huutaa ylikierroksilla enemmän, kuin se luonnostaan huutaisi kuudenkympin vauhdissa. Ainakin kaupunkikäyttöön sopisivat hiljaiset sähkövehkeet usein bensamopoja paremmin, maalla tilanne on tietenkin eri.
|
|
|
|
 |
|
|