|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Lisäkilometrejä sähköautoon Lähetetty: 20.03.2022 15:16 |
Viestit: 4002
|
|
Miksi ihmeessä sähköautoihin ei voi tarpeen mukaan heittää kiinni lisäakkua? Tuollainen lisäakku voisi olla vielä kertaasti vakiomallinen eli sama eri merkkisissä ajoneuvoissa.
Lisäakun vuokraaminen silloin harvoin kuin sellaista tarvitsee on paljon järkevämpää kuin ostaa auto aivan järjettömän isolla akulla vain siksi, että kolmasti vuodessa tekee sen vähän pidemmän reissun.
Mun mielestäni jopa vuokrattava BMW i3:n tyyppinen Range Extender -aggregaatti olisi sekin ihan hyväksyttävä vaihtoehto: kai se ilmasto sentään muutaman bensatoimisen matkan vuodessa kestää?
Ei se ilmasto siitäkään kiitä, että autoihin ostetaan "varmuuden vuoksi" ylisuuret akut. Omat ongelmansa niihin isoihin akkuihinkin liittyvät.
|
|
|
|
 |
|
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Lisäkilometrejä sähköautoon Lähetetty: 20.03.2022 15:29 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
|
Eikös jollakin merkillä ole jo akkukärry, vai oliko se vasta konsepti?
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Lisäkilometrejä sähköautoon Lähetetty: 20.03.2022 15:39 |
Viestit: 4002
|
Mustis kirjoitti: Eikös jollakin merkillä ole jo akkukärry, vai oliko se vasta konsepti? Ei ole osunut mulla silmiin. Mutta Neo on Kiinan Tesla ja sen kaikissa autoissa on sama akusto, ja sen akuston voi vaihtoasemalla vaihtaa uuteen noin kolmessa minuutissa. - Hienointa tuossa konseptissa on se, ettei kahdeksanvuotiaan auton omistajan tarvitse stressata sitä, että akku alkaa olla lopussa ja akkutakuu on mennyt umpeen. Ovat muutenkin hienoja autoja, nuo Neot.
|
|
|
|
 |
|
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Lisäkilometrejä sähköautoon Lähetetty: 20.03.2022 15:57 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
|
|
|
 |
|
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Lisäkilometrejä sähköautoon Lähetetty: 20.03.2022 16:25 |
Viestit: 1334 Paikkakunta: Järvenpää
|
pvalila kirjoitti: Miksi ihmeessä sähköautoihin ei voi tarpeen mukaan heittää kiinni lisäakkua? Tuollainen lisäakku voisi olla vielä kertaasti vakiomallinen eli sama eri merkkisissä ajoneuvoissa.
Lisäakun vuokraaminen silloin harvoin kuin sellaista tarvitsee on paljon järkevämpää kuin ostaa auto aivan järjettömän isolla akulla vain siksi, että kolmasti vuodessa tekee sen vähän pidemmän reissun.
Mun mielestäni jopa vuokrattava BMW i3:n tyyppinen Range Extender -aggregaatti olisi sekin ihan hyväksyttävä vaihtoehto: kai se ilmasto sentään muutaman bensatoimisen matkan vuodessa kestää?
Ei se ilmasto siitäkään kiitä, että autoihin ostetaan "varmuuden vuoksi" ylisuuret akut. Omat ongelmansa niihin isoihin akkuihinkin liittyvät. Lähtökohtaisesti tuo on järkevä lähestymistapa ja samaa olen alustavasti suunnitellut seuraavaan ikuisuusprojektiini, joka on l5e luokan omarakenne ja kasvaa GS:n etukelkan ympärille, mutta toinen takapyörä jää pois  . Sain juuri runkonumeron trafilta ja suunnittelu menossa. Vähän jarruttaa kun tekopaikalla pötköttää yksi prestige odottamassa että jostain ilmestyisi sopiva öljypohja... Mutta akkuna olen ajatellut vanhoja Leafin akkuja joista tekisi kolme pakettia. Yksi noin 50kg netto olisi käytössä päivittäisessä työmatka ym käytössä jossa kilsat jää noin 80:een. Tarpeen mukaan sitten pari lisälaatikkoa kyytiin joilla tavoite olisi yli 400 km  . Eli jotain Apteran tyyppistä on mielessä. Hieman samaa ajatusta mitä pvalila esittää on siinä mitä olen tääläkin usein esittänyt. Eli sähköautot kun ovat järkevimmillään lyhyillä päivittäismatkoilla jotka edustaa monilla jopa 90% ajoista, niin mitä järkeä on kalliissa yli 500 km kulkineissa joissa painavan akun mukana rahtaaminen lisää myös sähkönkulutusta? Itseäni ei ilmastonuhkana häiritsisi tippaakaan se että ajan ne pari vuotuista pidempää siivua joko omalla diselillä tai vuokra-autolla. Järjestelmän pitäisi tukea useamman auton joustavaa omistamista/käyttöä niin ettei siitä aiheudu lisävaivaa tai kulua. Kukaan tuskin haluaa alkaa seisontaan-liikenteeseen-seisontaan rumbaan sen taikia, että vie heittää vaikka kaatiskuoman pihan nurkassa nököttvällä vanhalla nokivasaralla jossa sattuu olemaan vetokoukku. Eli peruskuluja kuten vakuustus ja autoverot pitäisi maksaa vain käytön ajalta. Vaikka se vaatisi autoon jotain seurantalaitetta, niin olen siihen pikkuhiljaa valmis.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Lisäkilometrejä sähköautoon Lähetetty: 20.03.2022 19:36 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Wesa kirjoitti: Järjestelmän pitäisi tukea useamman auton joustavaa omistamista/käyttöä niin ettei siitä aiheudu lisävaivaa tai kulua. Kukaan tuskin haluaa alkaa seisontaan-liikenteeseen-seisontaan rumbaan sen taikia, että vie heittää vaikka kaatiskuoman pihan nurkassa nököttvällä vanhalla nokivasaralla jossa sattuu olemaan vetokoukku. Eli peruskuluja kuten vakuustus ja autoverot pitäisi maksaa vain käytön ajalta. Vaikka se vaatisi autoon jotain seurantalaitetta, niin olen siihen pikkuhiljaa valmis. Onhan tuo nykyinenkin jo aika toimiva, netissä voi laittaa liikenteeseen vaikka sunnuntaiyönä missä tahansa puhelimen selaimella. Vitosen liikenteestäpoistomaksu ja kympin minimivero tietty tarkoittavat, että ajelee sitten samalla muutaman päivän kerrallaan, kun auton kerran ottaa liikenteeseen. Mutta eihän tuolla 15 eurolla saa edes vartiksi vuokrattua mitään autoa mistään, ja samalla saa auton ajoon 4-5 päiväksi ja sen kaatiskuormankin vietyä. Lisäakuista kyllä samaa mieltä. Arkiajossa riittäisi 50-100 km akku ja sitten, kun pitää lähteä kaverin mökille, niin käy vuokraamassa 600 km rangeen venyvän lisäpaketin, jolle olisi esim. frunkissa standardimuotoinen kotelointi, jonne sen akun voisi laskea ja kytkeä kiinni.
|
|
|
|
 |
|
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Lisäkilometrejä sähköautoon Lähetetty: 20.03.2022 22:10 |
Viestit: 1496
|
pvalila kirjoitti: Ei se ilmasto siitäkään kiitä, että autoihin ostetaan "varmuuden vuoksi" ylisuuret akut. Omat ongelmansa niihin isoihin akkuihinkin liittyvät. Sähköautoihin liittyy eräs asia, mikä on jäänyt vähälle huomiolle tai ainakaan en ole (suomenkielisissä) keskusteluissa huomannut. "Normaali" sähköauto on nykytekniikalla huomattavasti painavampi kuin samoilla ominaisuuksilla oleva polttomoottoriversio. Jos autokanta sähköistyy, liikkuu teillämme yhä enemmän painavampia autoja. Painavat autot luultavasti kiihdyttävät päällysteen kulumista verrattuna kevyempiin. Tähän kirsikkana kakun päälle eriasteiset autonomisen ohjaamisen ajoavustimet, jotka pitävät autot samalla kohtaa ajokaistaa. Tästä seuraa urautumista. Näin ollen vilkkaiden teiden päällystystarve tihenee entisestään ja ympäristö kuormittuu tuota kautta.
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Lisäkilometrejä sähköautoon Lähetetty: 20.03.2022 22:30 |
Viestit: 4002
|
|
Virossa oli ainakin aikaisemmin järjestelmä, jossa kahden auton omistajan tarvitsi maksaa joitakin maksuja (vakuutukset oletettavasti) vain yhdestä autosta, jos noita autoja ei käytetä koskaan yhtä aikaa.
Kuulostaa hyvältä, mutta nyt tulee se huono juttu: jotta kaksi autoa eivät olisi koskaan samaan aikaan liikenteessä, nimettiin yksi ainoa henkilö, joka on oikeutettu noita kahta autoa käyttämään. Eräällä perheellä oli kaksi autoa, mutta em. määräyksen takia vain perheen isä sai autoja käyttää ja tyttären autokoulu meni oikeastaan hukkaan, koska hän unohti ajotaidon muutamassa vuodessa.
|
|
|
|
 |
|
public
|
Viestin otsikko: Re: Lisäkilometrejä sähköautoon Lähetetty: 21.03.2022 14:22 |
Viestit: 87
|
|
Näissä ratkaisuissa on vähän se että niillä vältetään lataustarvetta. Lataaminen ei itsessään kuitenkaan ole mikään ongelma. Ideaalinen sähköauto kuljettaa mukanaan järkevän kokoista akkua, jonka lataaminen tapahtuu hyvän lämmönhallinnan ansiosta nopeasti, ja akun koon takia auto pysyy kohtuullisen kevyenä mikä mahdollistaa matalan kulutuksen joka puolestaan pidentää toimintamatkaa. On järkevämpää että latausinfra paranee, tai sitten yksittäistapauksissa voidaan toteuttaa joku hankalan paikan latausratkaisu (lue aggregaatti tms).
1992 Mi16 XU9J4Z
|
|
|
|
 |
|
C5NSeppo
|
Viestin otsikko: Re: Lisäkilometrejä sähköautoon Lähetetty: 21.03.2022 14:54 |
Viestit: 48 Paikkakunta: Helsinki
|
Lauri kirjoitti: pvalila kirjoitti: Ei se ilmasto siitäkään kiitä, että autoihin ostetaan "varmuuden vuoksi" ylisuuret akut. Omat ongelmansa niihin isoihin akkuihinkin liittyvät. Sähköautoihin liittyy eräs asia, mikä on jäänyt vähälle huomiolle tai ainakaan en ole (suomenkielisissä) keskusteluissa huomannut. "Normaali" sähköauto on nykytekniikalla huomattavasti painavampi kuin samoilla ominaisuuksilla oleva polttomoottoriversio. Jos autokanta sähköistyy, liikkuu teillämme yhä enemmän painavampia autoja. Painavat autot luultavasti kiihdyttävät päällysteen kulumista verrattuna kevyempiin. Tähän kirsikkana kakun päälle eriasteiset autonomisen ohjaamisen ajoavustimet, jotka pitävät autot samalla kohtaa ajokaistaa. Tästä seuraa urautumista. Näin ollen vilkkaiden teiden päällystystarve tihenee entisestään ja ympäristö kuormittuu tuota kautta. Eikös tuota 'huomattavasti'-sanaa saisi millään pois, kun vaikka neljään pyörään tulevat pienet sähkömoottorit ovat melko keveitä, ja toisaalta pois jäävät kaikki polttomoottorikäytöön liittyvät runsaat romppeet kuten painavat moottori ja vaihdelaatikko, täysi bensatankki yms...
Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87
|
|
|
|
 |
|
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Lisäkilometrejä sähköautoon Lähetetty: 21.03.2022 18:14 |
Viestit: 1496
|
C5NSeppo kirjoitti: Eikös tuota 'huomattavasti'-sanaa saisi millään pois, kun vaikka neljään pyörään tulevat pienet sähkömoottorit ovat melko keveitä, ja toisaalta pois jäävät kaikki polttomoottorikäytöön liittyvät runsaat romppeet kuten painavat moottori ja vaihdelaatikko, täysi bensatankki yms... Tulevaisuus voi tuoda tullessaan kevyempiä autoja, mutta tällä hetkellä on esim. näin: Ford Kuga omapaino 1600-1700kg vs Mach-e n. 2100kg Vw Golf 1200-1500kg vs Id.3 1700-1900kg. Ps. Autovalmistajien nettisivut ovat olleet vuosia kökköjä: teknisiä tietoja saa kaivaa, mutta maisemakuvia kyllä syötetään silmille, joten nuo em. tiedot eivät ole valmistajien sivuilta, vaan Googlen kysymyksillä haettuja (tiedot voivat olla virheellisiä).
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Lisäkilometrejä sähköautoon Lähetetty: 21.03.2022 20:56 |
Viestit: 4002
|
Lauri kirjoitti: C5NSeppo kirjoitti: Eikös tuota 'huomattavasti'-sanaa saisi millään pois, kun vaikka neljään pyörään tulevat pienet sähkömoottorit ovat melko keveitä, ja toisaalta pois jäävät kaikki polttomoottorikäytöön liittyvät runsaat romppeet kuten painavat moottori ja vaihdelaatikko, täysi bensatankki yms... Tulevaisuus voi tuoda tullessaan kevyempiä autoja, mutta tällä hetkellä on esim. näin: Ford Kuga omapaino 1600-1700kg vs Mach-e n. 2100kg Vw Golf 1200-1500kg vs Id.3 1700-1900kg. Ps. Autovalmistajien nettisivut ovat olleet vuosia kökköjä: teknisiä tietoja saa kaivaa, mutta maisemakuvia kyllä syötetään silmille, joten nuo em. tiedot eivät ole valmistajien sivuilta, vaan Googlen kysymyksillä haettuja (tiedot voivat olla virheellisiä). Mielikuvamainontaa pahimmillaan. Jotenkin epätoivoista, kun yritetään mainonnan keinoin tehdä keskiluokan perusrimpulan ostamisesta jokin itsetuntoa nostattava elämys. Myydään lauantaimakkaraa ja puhutaan siitä kuin sisäfileestä konsanaan.
|
|
|
|
 |
|
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: Lisäkilometrejä sähköautoon Lähetetty: 23.03.2022 14:09 |
Viestit: 473
|
|
Olin joskus mukana kehittämässä busseja joissa olisi ollut irtoakku joka olisi aina päätepysäkin latausasemalla vaihdettu täyteen. Vaihdon teki robotti, samaan tapaan kuin isojen teollisuuslaitosten automaattitrukeille. En tiedä tuliko siitä koskaan mitään, nykyään taitavat vain pikaladata tarpeeksi sähköä pieneen akkuun sen verran että sillä ajaa seuraavan kierroksen. Voisi kuvitella että kun autoteollisuus keskittyy aina vain harvempiin käsiin, olisi mahdollisuus kehittää yhteinen standardiakku. Tai voisiko irtoakku olla kuin tavaratilaan laitettava varakanisteri, jossa olisi pistooli joka tökättäisiin auton latauspistokkeeseen? Tosin raskaitahan ne akut olisivat kantaa, ja millä ne sitoisi kiinni etteivät kolarissa murskaisi matkustajia. Tai voisihan akulle tehdä tilan takakontin alle niin kuin joissakin autoissa on vararenkaan paikka, työntäisi sen vain telineeseen jonka kiristäisi ruuvilla yläasentoon.
|
|
|
|
 |
|
INikki
|
Viestin otsikko: Re: Lisäkilometrejä sähköautoon Lähetetty: 23.03.2022 17:05 |
Viestit: 373
|
|
Nykyään saa peräkärryn kanssa ajella 100 km/h. Vuokraat akkukärry vuokraamosta kärryn. Ajelet 200-300km ja palautat kärryn toiseen vuokraamoon ja jatkat täydellä akulla matkaa. Tuo vaatisi vain että autonvalmistajat sopisivat standardit peräkärrylataukseen.
|
|
|
|
 |
|
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Lisäkilometrejä sähköautoon Lähetetty: 23.03.2022 19:38 |
Viestit: 1496
|
|
Tarve pitkän toimintamatkan sähköautoille on harvoissa maissa. Nämä samat maat ovat usein niitä, joissa autokauppa on maailman mittakaavassa marginaalista, kuten Suomi. Sähköauton valmistajalla ei (toistaiseksi) ole tarvetta tuoda myyntiin "kansanautoa", jolla pääsee yhdellä latauksella yli 300km. Nykytekniikallakin sähköautoja menisi enemmän kaupaksi kuin pystytään valmistamaan. Siksi kehitys "näyttää pysähtyneen" 50 000€:n ja 300km autoihin. Minun mielestä erilaiset valtioiden sähköautojen hankintatuet vain pahentavat tilannetta ja ovat rahan haaskausta: sellaiselle, joka vakavissaan miettii viidenkymmenentonnin auton ostoa, on aivan sama maksaako auto 48 000 vai 50 000€. Autonvalmistajien taas on toistaiseksi turha myydä 25 000€ autoa, koska se sama tuote käy kaupaksi tuplahintaan.
|
|
|
|
 |
|
|