Xantippa kirjoitti:
VAGin pikkukolmikko unohtui, mutta eGolf mukana? Ton ekan vaihtoehdon raakkaisin heti pois. Se on lähinnä kesäkäyttöön sopiva sähköinen mopoauto. Zoejen hinnatkin lähteneet laskuun, taitaa jo reilulla kympillä saada Suomestakin 22kwh akkuisen. 1,5v kokemuksella uskallan suositella jos tuo n. 100km range riittää (kesällä yli, talvella ali). On se toki hieman noita VAGilaisia suurempi ja tilavampi.
Niinpäs unohtuikin!
Eli siis VW Up, Skoda Citygo ja SEAT Mii.
Lisäksi multa unohtui BMW i3, mutta sitä taitaa olla vaikea löytää tuohon vähän yli kympin hintaan edes Norjasta.
Tuo Golf oli mun muistissani tuoreempana kuin nuo pienemmät VAGit, koska eGolf on aika houkutteleva paketti: Golf on tunnetusti erinomainen auto, jonka usein pilaavat lyhenteet TSI tai DSG eikä tuossa sähkäriversiossa ole kumpaakaan.
Myös tuo listaamani Mersu tarjoaa tosi paljon autoa hieman yli kympillä, mutta valitettavasti siihen ei saa pikalautausta kirveelläkään (jenkkiversioon saa piraattituotteena Jdemon, mutta euroversion latausta ei tietääkseni pysty nopeuttamaan millään). Voisin kaiketi harkita Mersua pikalatauksen puuttumisesta huolimatta, mutta viisaampaa varmaankin on "tyytyä" Golfiin, josta löytyy ihan normaali CSS lataus.
Tuo kymppi tai karvan yli, sillä saa Norjasta Zoen jopa nelikymppisellä akulla. Tuo on kaiketi sähköautojen Best Buy, jos tarvitsee paremman rangen kuin mihin 22-24 kwh autot kykenevät? Muilla merkeillä yli 200 kilsan todellinen range maksaa väistämättä selvästi enemmän.
- Leafiin verrattuna Zoen akun jäähdytys on kertaluokkaa tehokkaammin hoidettu: netti on täynnä kauhukertomuksia siitä, kuinka pitkän matkan tekeminen Leafillä on mahdotonta, kun ennen päivän toista pikalatausta pitää tuntitolkulla odottaa, että akku jäähtyy turvalliselle tasolle. Leafin ilmastointilaite ei kykene jäähdyttämään akustossa kiertävää ilmaa vaan akkuja yritetään jäähdyttää kesäisen kuumalla ulkoilmalla eikä autoa kuumana päivänä pysty pikalataamaan kuin korkeintaan kahdesti (ja jo toisella kerralla Leafin akusto hehkuu kennojen hyvinvoinnin kannalta liian kuumana).
Mainittakoon, että jopa monessa suhteessa hyvin vaatimaton iMiev osaa 50 kW pikalatauksen (Chademo) ja ymmärtääkseni sen ilmastointilaite jäähdyttää akun kennoja tarvittaessa.