Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 26.04.2022 21:27 

Kaikki kunnia pyöräilylle ja pyöräilijöille, mutta aika pientä se fillarointi autoiluun verrattuna oikeasti on.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/c ... parit:609a

Olisi kiva nähdä, millainen olisi autoilijaton päivä Helsingissä: sellainen, ettei yksikään autoilija mene töihin. Ei autolla, eikä muuten.

Poissa

Viestin otsikko: Re: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 27.04.2022 08:08 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:
Olisi kiva nähdä, millainen olisi autoilijaton päivä Helsingissä: sellainen, ettei yksikään autoilija mene töihin. Ei autolla, eikä muuten.

Onhan noita autottomia päiviä Hki:ssäkin, oliko niitä nyt kerta vaiko kaksi vuodessa muistaakseni. Tosin homma on ihan vapaaehtoinen teemapäivä, ei mikään määräys tms. pakottava. Tosin ihan samalla tavalla niitä on myös mm. prätkällä töihin -päiviäkin, vaan kun katsoo noina päivinä Hki toteutunutta liikennettä, niin aika harvalla kyseisen päivän teema on kuitenkaan realisoitunut käytännön toiminnaksi :?

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa

ViestiLähetetty: 27.04.2022 17:15 

HiTec kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Onhan noita autottomia päiviä Hki:ssäkin, oliko niitä nyt kerta vaiko kaksi vuodessa muistaakseni. Tosin homma on ihan vapaaehtoinen teemapäivä, ei mikään määräys tms. pakottava. Tosin ihan samalla tavalla niitä on myös mm. prätkällä töihin -päiviäkin, vaan kun katsoo noina päivinä Hki toteutunutta liikennettä, niin aika harvalla kyseisen päivän teema on kuitenkaan realisoitunut käytännön toiminnaksi :?

En tarkoita autotonta päivää vaan autoilijatonta päivää. Autoilija ei mene töihin lainkaan. Makaa sohvalla ja kiroilee yhteiskuntaa, joka tekee kiusaa joka käänteessä. Fillari ajaa puoli kilsaa, autoilija kiertää viisi.

Hyvin, hyvin harvoin käyn missään sellaisessa liikkeessä, jossa pysäköinnistä pitää maksaa.

Osa kaupoista haluaa autoilijoita ja tarjoaa maksuttoman parkkipaikan. Osa ei halua eikä tarjoa. Mulle ihan ok, mulle riittävät nuo, joihin haluavat autoilijoita.

Miksi mun pitäisi väkisin tunkea rahojani sinne, minne eivät niitä halua?

Poissa

ViestiLähetetty: 27.04.2022 20:47 

Profiili WWW
Taas aivan turhaa vastakkain asettelua.

Poissa

ViestiLähetetty: 27.04.2022 21:03 
Käyttäjän avatar

xs2jammu kirjoitti:

Juu aika monen autoilijan olen jo nähnyt yhdistäneen molemmat muodot, fillari katolle ja lenkille :lol:

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 28.04.2022 08:46 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:
Osa kaupoista haluaa autoilijoita ja tarjoaa maksuttoman parkkipaikan. Osa ei halua eikä tarjoa. Mulle ihan ok, mulle riittävät nuo, joihin haluavat autoilijoita.

Itse olen ottanut kenties vielä askeleen pidemmälle ja melko usein laskeskelen paljonko maksaa aikaa ja polttoainetta käydä jossain liikkeessä vs. että tilaa ne samat tavarat netin kautta lähipostiin kävelymatkan päähän tai kenties jopa ihan kotiovelle saakka kannettuna. Nykyisillä polttoaineiden hinnoilla, vaikka kuinka diesel-auto talossa onkin, tulee jo harkittua pariin kertaan starttaako vaiko eikö, joka sitten käytännössä näkyy hyvinkin pitkiksi kasvaneina tankkausväleinä, hyvä jos kerran kuukauteen enää nykyisin tarttee tankilla käydä 8-)

Poissa

ViestiLähetetty: 28.04.2022 10:38 

HiTec kirjoitti:
Nykyisillä polttoaineiden hinnoilla, vaikka kuinka diesel-auto talossa onkin, tulee jo harkittua pariin kertaan starttaako vaiko eikö, joka sitten käytännössä näkyy hyvinkin pitkiksi kasvaneina tankkausväleinä, hyvä jos kerran kuukauteen enää nykyisin tarttee tankilla käydä 8-)

Mulla on vissiin sen verran yksinkertaiset huvit, että on vaan kiva lähteä autolla hakemaan jotain yksittäistäkin juttua jostain, vaikka sen voisi postiinkin tilata. Usein lähdetään vaimonkin kanssa yhdessä, samalla ehkä käydään kahvilla ja sitten saattaa muistua mieleen muitakin asioita, joita voisi hoitaa samalla reissulla, ja meneekin useampi tunti autoillessa, kun kumpikin tykkää autolla kulkemisesta.

Tätä tietysti tukee se, että ei kuljeta autolla töihin eli autolla lähdetään aina omasta halusta, ei pakosta.

Poissa

ViestiLähetetty: 28.04.2022 12:45 
Käyttäjän avatar

yason kirjoitti:
Mulla on vissiin sen verran yksinkertaiset huvit, että on vaan kiva lähteä autolla hakemaan jotain yksittäistäkin juttua jostain, vaikka sen voisi postiinkin tilata.

Sitä hupia ajelen itse tuolla 1250cc 2-pyöräisellä :P

Poissa

ViestiLähetetty: 28.04.2022 17:45 

Kaapelimies kirjoitti:
xs2jammu kirjoitti:

Juu aika monen autoilijan olen jo nähnyt yhdistäneen molemmat muodot, fillari katolle ja lenkille :lol:

Tuossa ei ole mitään pahaa. On ihan järkevää, että ihmiset tekevät osan matkoista autoilla ja osan pyörällä.

Ei se ole ongelma.

Ongelma on se, että eri kulkumuotojen synergian rakentamisen sijaan keskitytään kuvioon, jossa autoilua vaikeutetaan ja hidastetaan.

Tapiolaan rakennettiin upea bussi- ja metroterminaali. Ja pidettiin huoli, ettei kirotuilla yksityisautoilla pysty ketään sinne näppärästi jättämään.

Ääriesimerkki Oulunkylästä: päätepysäkistä rakennettiin sellainen, etteivät autot päässeet pysäkille pysähtyneen bussin ohi. Kuski kävi kusella, ja autot joutuivat odottamaan. Tuo toki korjattiin, mutta jo vieressä Maunulassa jokseenkin jokainen pysäkki on sellainen, että autojen on pakko pysähtyä perään joka kerta kun bussi pysähtyy pysäkille, ohi ei pääse. Fillari on takuuvarmasti autoa nopeampi.

Kilpikonnasta saadaan nopeampi kuin jänis, pitää vain ampua jänikseltä jalat rikki.

Sori, mulla on känkkäränkkä. Olen ihan liian vanha, raihnainen ja ylipainoinen, ei minusta ole fillaroimaan kuin joskus nättinä kesäpäivänä. Entisenä insinöörinä olisin kuvitellut, että autoista joskus siirrytään johonkin autoa kehittyneempään liikkumisen muotoon: en olisi ikinä voinut uskoa, että ihmiset haluttaisiin auton jälkeen puoliväkisin painostaa munamankelin käyttäjiksi. Siis tämä on edelleen Suomi, muistatte, se kylmä, loskainen, jäinen, pitkien etäisyyksien pimeä maa? Hemmetti, hevosetkin edustavat mun silmissäni polkupyörää edistyneempää kulkutapaa: heppa sentään kulkee omalla voimallaan ja osaa jopa autonomisesti navigoida ainakin kotitallin suuntaan.

I-ha-haa, iha-naa, kohti kivikautta ratsastaa...

Anteeksi väärät ajatukseni.

Poissa

ViestiLähetetty: 28.04.2022 20:37 

Jos perinteinen perseenhieroja ja epämiellyttävä kyyti ei kiinnosta (mikä ei ole yllätys citikka väelle), niin mukaviakin polkupyöriä on olemassa.

http://Www.nojapyorafoorumi.fi

Poissa

ViestiLähetetty: 28.04.2022 22:29 

torneol kirjoitti:
Jos perinteinen perseenhieroja ja epämiellyttävä kyyti ei kiinnosta (mikä ei ole yllätys citikka väelle), niin mukaviakin polkupyöriä on olemassa.

Joskus jollekulle pyöräharrastajalle ihmettelin, miksi nuo fillarin edistyneemmät versiot eivät ole saaneet ihmeemmin tuulta siipiensä alle.

Harrastaja arveli, että perinteiset valmistajat haluavat vaieta nuo kuoliaiksi: jos uudempiin versioihin siirryttäisiin laajemminkin, niin silloin markkinaosuudet menisivät uusiksi.

Pyöräkilpailut halutaan hoitaa perinteisellä kalustolla, samasta syystä. Jos nojapyörät ja perinteiset olisivat samalla viivalla, ei etapin voittajasta olisi epäselvyyttä.

Kaupunkiliikenteessä nuo lienevät vähän vaarallisia, koska kanssaliikkujat eivät ole noihin tottuneet. Tullaan matalalla ja kovaa, ja valitettavasti vielä ääneti. Velomobiileille ei oikein paikkaa löydy, autojen välissä on vaarallista ja pyöräteille ne ovat liian nopeita.

Poissa

ViestiLähetetty: 28.04.2022 22:44 

torneol kirjoitti:

No nythän tässä päästiin jo asiaan. Eli nyt kaikki vinkkaamaan millainen arkipyörä olisi ajomukavuudeltaan paras. Kerran nuorena hitsailin kevyesti rullaavaan ohutrenkaiseen arkipyörään täysjousituksen. Ihan pätevä idea mutta toteutus oli sen verran prototasoa ettei siitä ollut jatkuvaan käyttöön. Kuulemma jossain päin Eurooppaa on valmistettu kun sellaisella idealla toteutettuja pyöriä mutta Suomessa näkyy vain niitä jotka on suunniteltu maastoajoon. Vanhan ajan jousisatula oli aika hyvä mutta olisi kaivannut vaimennusta, ja ne vieterit tuntuivat verhoilu kankaan läpi. Pitäisi ehkä kokeilla pehmustettua ja jousitettua cruiserin satulaa. Nykyään optimoin rengaspaineet niin pieniksi kuin voi olla ennen kuin montut lyövät läpi. Toki se lisää vierintävastusta mutta muutaman kilometrin matkoilla ei juuri haittaa. Luultavasti joku paksurenkainen, jousitettu sähköpyörä olisi mukavin. Mutta minusta se vesittää polkupyörän idean halpana kapineena jonka huolloista selviää kuka tahansa ilman erikoistyökaluja. Siirtyminen nykyisiin isoputkisiin alumiinirunkoihin huononsi minusta mukavuutta.

Poissa

ViestiLähetetty: 29.04.2022 00:58 

Säxä77 kirjoitti:
torneol kirjoitti:

No nythän tässä päästiin jo asiaan. Eli nyt kaikki vinkkaamaan millainen arkipyörä olisi ajomukavuudeltaan paras.

Gold Wing?

Poissa

ViestiLähetetty: 29.04.2022 08:11 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:
Säxä77 kirjoitti:
torneol kirjoitti:

No nythän tässä päästiin jo asiaan. Eli nyt kaikki vinkkaamaan millainen arkipyörä olisi ajomukavuudeltaan paras.

Gold Wing?

Ööö... Kevyt, helposti rullaava, halpa... Ei "ihan" taida toteutua :roll:

Poissa

ViestiLähetetty: 29.04.2022 19:09 

Jammun XVZ1200? Ystäväni osti sellaisen. Ihan kuin Citroen, kompura jousitukslle jne.

Poissa

ViestiLähetetty: 30.04.2022 23:31 
Käyttäjän avatar

Mun mielestä Goldwing on ajomukavuudeltaan erinomainen. Kevyt se ei ole, mutta tuntuu siltä — mikä lienee oleellisinta. Massan ansiosta rullaakin ihan hyvin. Hintaan en ota kantaa. :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ]