Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 26.04.2022 21:27 

Viestit: 4008
Kaikki kunnia pyöräilylle ja pyöräilijöille, mutta aika pientä se fillarointi autoiluun verrattuna oikeasti on.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/c ... parit:609a

Olisi kiva nähdä, millainen olisi autoilijaton päivä Helsingissä: sellainen, ettei yksikään autoilija mene töihin. Ei autolla, eikä muuten.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 27.04.2022 08:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1942
Paikkakunta: Helsinki
pvalila kirjoitti:
Olisi kiva nähdä, millainen olisi autoilijaton päivä Helsingissä: sellainen, ettei yksikään autoilija mene töihin. Ei autolla, eikä muuten.

Onhan noita autottomia päiviä Hki:ssäkin, oliko niitä nyt kerta vaiko kaksi vuodessa muistaakseni. Tosin homma on ihan vapaaehtoinen teemapäivä, ei mikään määräys tms. pakottava. Tosin ihan samalla tavalla niitä on myös mm. prätkällä töihin -päiviäkin, vaan kun katsoo noina päivinä Hki toteutunutta liikennettä, niin aika harvalla kyseisen päivän teema on kuitenkaan realisoitunut käytännön toiminnaksi :?



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 27.04.2022 17:15 

Viestit: 4008
HiTec kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Olisi kiva nähdä, millainen olisi autoilijaton päivä Helsingissä: sellainen, ettei yksikään autoilija mene töihin. Ei autolla, eikä muuten.

Onhan noita autottomia päiviä Hki:ssäkin, oliko niitä nyt kerta vaiko kaksi vuodessa muistaakseni. Tosin homma on ihan vapaaehtoinen teemapäivä, ei mikään määräys tms. pakottava. Tosin ihan samalla tavalla niitä on myös mm. prätkällä töihin -päiviäkin, vaan kun katsoo noina päivinä Hki toteutunutta liikennettä, niin aika harvalla kyseisen päivän teema on kuitenkaan realisoitunut käytännön toiminnaksi :?


En tarkoita autotonta päivää vaan autoilijatonta päivää. Autoilija ei mene töihin lainkaan. Makaa sohvalla ja kiroilee yhteiskuntaa, joka tekee kiusaa joka käänteessä. Fillari ajaa puoli kilsaa, autoilija kiertää viisi.

Hyvin, hyvin harvoin käyn missään sellaisessa liikkeessä, jossa pysäköinnistä pitää maksaa.

Osa kaupoista haluaa autoilijoita ja tarjoaa maksuttoman parkkipaikan. Osa ei halua eikä tarjoa. Mulle ihan ok, mulle riittävät nuo, joihin haluavat autoilijoita.

Miksi mun pitäisi väkisin tunkea rahojani sinne, minne eivät niitä halua?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 27.04.2022 20:47 

Viestit: 983
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
Taas aivan turhaa vastakkain asettelua.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 27.04.2022 21:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2650
Paikkakunta: Päijät-Häme
xs2jammu kirjoitti:
Taas aivan turhaa vastakkain asettelua.

Juu aika monen autoilijan olen jo nähnyt yhdistäneen molemmat muodot, fillari katolle ja lenkille :lol:



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 28.04.2022 08:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1942
Paikkakunta: Helsinki
pvalila kirjoitti:
Osa kaupoista haluaa autoilijoita ja tarjoaa maksuttoman parkkipaikan. Osa ei halua eikä tarjoa. Mulle ihan ok, mulle riittävät nuo, joihin haluavat autoilijoita.

Itse olen ottanut kenties vielä askeleen pidemmälle ja melko usein laskeskelen paljonko maksaa aikaa ja polttoainetta käydä jossain liikkeessä vs. että tilaa ne samat tavarat netin kautta lähipostiin kävelymatkan päähän tai kenties jopa ihan kotiovelle saakka kannettuna. Nykyisillä polttoaineiden hinnoilla, vaikka kuinka diesel-auto talossa onkin, tulee jo harkittua pariin kertaan starttaako vaiko eikö, joka sitten käytännössä näkyy hyvinkin pitkiksi kasvaneina tankkausväleinä, hyvä jos kerran kuukauteen enää nykyisin tarttee tankilla käydä 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 28.04.2022 10:38 

Viestit: 1221
Paikkakunta: Turku
HiTec kirjoitti:
Nykyisillä polttoaineiden hinnoilla, vaikka kuinka diesel-auto talossa onkin, tulee jo harkittua pariin kertaan starttaako vaiko eikö, joka sitten käytännössä näkyy hyvinkin pitkiksi kasvaneina tankkausväleinä, hyvä jos kerran kuukauteen enää nykyisin tarttee tankilla käydä 8-)


Mulla on vissiin sen verran yksinkertaiset huvit, että on vaan kiva lähteä autolla hakemaan jotain yksittäistäkin juttua jostain, vaikka sen voisi postiinkin tilata. Usein lähdetään vaimonkin kanssa yhdessä, samalla ehkä käydään kahvilla ja sitten saattaa muistua mieleen muitakin asioita, joita voisi hoitaa samalla reissulla, ja meneekin useampi tunti autoillessa, kun kumpikin tykkää autolla kulkemisesta.


Tätä tietysti tukee se, että ei kuljeta autolla töihin eli autolla lähdetään aina omasta halusta, ei pakosta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 28.04.2022 12:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1942
Paikkakunta: Helsinki
yason kirjoitti:
Mulla on vissiin sen verran yksinkertaiset huvit, että on vaan kiva lähteä autolla hakemaan jotain yksittäistäkin juttua jostain, vaikka sen voisi postiinkin tilata.

Sitä hupia ajelen itse tuolla 1250cc 2-pyöräisellä :P



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 28.04.2022 17:45 

Viestit: 4008
Kaapelimies kirjoitti:
xs2jammu kirjoitti:
Taas aivan turhaa vastakkain asettelua.

Juu aika monen autoilijan olen jo nähnyt yhdistäneen molemmat muodot, fillari katolle ja lenkille :lol:


Tuossa ei ole mitään pahaa. On ihan järkevää, että ihmiset tekevät osan matkoista autoilla ja osan pyörällä.

Ei se ole ongelma.

Ongelma on se, että eri kulkumuotojen synergian rakentamisen sijaan keskitytään kuvioon, jossa autoilua vaikeutetaan ja hidastetaan.

Tapiolaan rakennettiin upea bussi- ja metroterminaali. Ja pidettiin huoli, ettei kirotuilla yksityisautoilla pysty ketään sinne näppärästi jättämään.

Ääriesimerkki Oulunkylästä: päätepysäkistä rakennettiin sellainen, etteivät autot päässeet pysäkille pysähtyneen bussin ohi. Kuski kävi kusella, ja autot joutuivat odottamaan. Tuo toki korjattiin, mutta jo vieressä Maunulassa jokseenkin jokainen pysäkki on sellainen, että autojen on pakko pysähtyä perään joka kerta kun bussi pysähtyy pysäkille, ohi ei pääse. Fillari on takuuvarmasti autoa nopeampi.

Kilpikonnasta saadaan nopeampi kuin jänis, pitää vain ampua jänikseltä jalat rikki.

Sori, mulla on känkkäränkkä. Olen ihan liian vanha, raihnainen ja ylipainoinen, ei minusta ole fillaroimaan kuin joskus nättinä kesäpäivänä. Entisenä insinöörinä olisin kuvitellut, että autoista joskus siirrytään johonkin autoa kehittyneempään liikkumisen muotoon: en olisi ikinä voinut uskoa, että ihmiset haluttaisiin auton jälkeen puoliväkisin painostaa munamankelin käyttäjiksi. Siis tämä on edelleen Suomi, muistatte, se kylmä, loskainen, jäinen, pitkien etäisyyksien pimeä maa? Hemmetti, hevosetkin edustavat mun silmissäni polkupyörää edistyneempää kulkutapaa: heppa sentään kulkee omalla voimallaan ja osaa jopa autonomisesti navigoida ainakin kotitallin suuntaan.

I-ha-haa, iha-naa, kohti kivikautta ratsastaa...

Anteeksi väärät ajatukseni.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 28.04.2022 20:37 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Jos perinteinen perseenhieroja ja epämiellyttävä kyyti ei kiinnosta (mikä ei ole yllätys citikka väelle), niin mukaviakin polkupyöriä on olemassa.

http://Www.nojapyorafoorumi.fi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 28.04.2022 22:29 

Viestit: 4008
torneol kirjoitti:
Jos perinteinen perseenhieroja ja epämiellyttävä kyyti ei kiinnosta (mikä ei ole yllätys citikka väelle), niin mukaviakin polkupyöriä on olemassa.

http://Www.nojapyorafoorumi.fi


Joskus jollekulle pyöräharrastajalle ihmettelin, miksi nuo fillarin edistyneemmät versiot eivät ole saaneet ihmeemmin tuulta siipiensä alle.

Harrastaja arveli, että perinteiset valmistajat haluavat vaieta nuo kuoliaiksi: jos uudempiin versioihin siirryttäisiin laajemminkin, niin silloin markkinaosuudet menisivät uusiksi.

Pyöräkilpailut halutaan hoitaa perinteisellä kalustolla, samasta syystä. Jos nojapyörät ja perinteiset olisivat samalla viivalla, ei etapin voittajasta olisi epäselvyyttä.

Kaupunkiliikenteessä nuo lienevät vähän vaarallisia, koska kanssaliikkujat eivät ole noihin tottuneet. Tullaan matalalla ja kovaa, ja valitettavasti vielä ääneti. Velomobiileille ei oikein paikkaa löydy, autojen välissä on vaarallista ja pyöräteille ne ovat liian nopeita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 28.04.2022 22:44 

Viestit: 473
torneol kirjoitti:
Jos perinteinen perseenhieroja ja epämiellyttävä kyyti ei kiinnosta (mikä ei ole yllätys citikka väelle), niin mukaviakin polkupyöriä on olemassa.

http://Www.nojapyorafoorumi.fi


No nythän tässä päästiin jo asiaan. Eli nyt kaikki vinkkaamaan millainen arkipyörä olisi ajomukavuudeltaan paras. Kerran nuorena hitsailin kevyesti rullaavaan ohutrenkaiseen arkipyörään täysjousituksen. Ihan pätevä idea mutta toteutus oli sen verran prototasoa ettei siitä ollut jatkuvaan käyttöön. Kuulemma jossain päin Eurooppaa on valmistettu kun sellaisella idealla toteutettuja pyöriä mutta Suomessa näkyy vain niitä jotka on suunniteltu maastoajoon. Vanhan ajan jousisatula oli aika hyvä mutta olisi kaivannut vaimennusta, ja ne vieterit tuntuivat verhoilu kankaan läpi. Pitäisi ehkä kokeilla pehmustettua ja jousitettua cruiserin satulaa. Nykyään optimoin rengaspaineet niin pieniksi kuin voi olla ennen kuin montut lyövät läpi. Toki se lisää vierintävastusta mutta muutaman kilometrin matkoilla ei juuri haittaa. Luultavasti joku paksurenkainen, jousitettu sähköpyörä olisi mukavin. Mutta minusta se vesittää polkupyörän idean halpana kapineena jonka huolloista selviää kuka tahansa ilman erikoistyökaluja. Siirtyminen nykyisiin isoputkisiin alumiinirunkoihin huononsi minusta mukavuutta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 29.04.2022 00:58 

Viestit: 4008
Säxä77 kirjoitti:
torneol kirjoitti:
Jos perinteinen perseenhieroja ja epämiellyttävä kyyti ei kiinnosta (mikä ei ole yllätys citikka väelle), niin mukaviakin polkupyöriä on olemassa.

http://Www.nojapyorafoorumi.fi


No nythän tässä päästiin jo asiaan. Eli nyt kaikki vinkkaamaan millainen arkipyörä olisi ajomukavuudeltaan paras.


Gold Wing?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 29.04.2022 08:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1942
Paikkakunta: Helsinki
pvalila kirjoitti:
Säxä77 kirjoitti:
torneol kirjoitti:
Jos perinteinen perseenhieroja ja epämiellyttävä kyyti ei kiinnosta (mikä ei ole yllätys citikka väelle), niin mukaviakin polkupyöriä on olemassa.
http://Www.nojapyorafoorumi.fi

No nythän tässä päästiin jo asiaan. Eli nyt kaikki vinkkaamaan millainen arkipyörä olisi ajomukavuudeltaan paras.

Gold Wing?

Ööö... Kevyt, helposti rullaava, halpa... Ei "ihan" taida toteutua :roll:



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 29.04.2022 19:09 

Viestit: 4008
Jammun XVZ1200? Ystäväni osti sellaisen. Ihan kuin Citroen, kompura jousitukslle jne.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pyöräily vs autoilu
ViestiLähetetty: 30.04.2022 23:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Mun mielestä Goldwing on ajomukavuudeltaan erinomainen. Kevyt se ei ole, mutta tuntuu siltä — mikä lienee oleellisinta. Massan ansiosta rullaakin ihan hyvin. Hintaan en ota kantaa. :lol:



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: