| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| 1,6 HDI paikallismoottoriksi? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=32902 |
Sivu 1/1 |
| Kirjoittaja: | Hakapajamies [ 18.05.2022 10:09 ] |
| Viestin otsikko: | 1,6 HDI paikallismoottoriksi? |
Mitä elektroniikan laitteita vähintään pitää olla, jotta tuon moottorin saa rakennettua paikalliskäyttöön? Tarkoitus olisi käyttää konetta Generaattorin voimakoneena, ja ottaa talteen myös jäähdytysveden lämpö. Minulla on ehjä kone, virtalukko, ja moottorin ohjainlaite. Valitettavasti BSI lipsahti paalauskoneeseen! Pelle Hermannia tässä mukaillaan! Oli C4 vm. 2008 nokalla tuo kone. Hakapajamies |
|
| Kirjoittaja: | Hessu [ 18.05.2022 10:22 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? |
Voi olla hyvin vaikeata saada tuota käymään vakiokierrosluvulla kun generaattorikäytössä tulee nopeita kuormituksen vaihteluita. Autoissa ruiskutusmäärän säätö on yleensä vääntömomenttipohjainen, eli kaasupolkimella "tilataan" vääntömomenttia. Tarvitsisit tuohon softan jossa on "speed governor" eli vakiokierrosluvun säädin. Sitä pitäisi vielä sitten virittää että moottori ei kyykkää eikä ryntäile kun kuormitus vaihtuu. Jos/kun se sen tekee, niin monet vähänkään hienommat sähkölaitteet eivät toimi oikein kun vaihtojännitteen taajuus heittelee. Vai tasavirtagenu + invertterikö tähän olisi tulossa? Vanhoissa dieseleissä joissa on mekaaninen ruiskutuspumppu keskipakosäätimellä, on juurikin tuollainen speed governor mutta se voi olla vakiona liian löysä eli jos syöttövivun lukitsee tiettyyn asentoon niin kierrosluku muuttuu liikaa kun mennään 0% -> 100% kuormaan. Tämä genumoottoreiden ruiskutuksen säätökäyrän jyrkkyys eli "droop" on genuissa aivan erilainen kuin ajoneuvojen tai työkoneiden säätimissä. |
|
| Kirjoittaja: | pvalila [ 18.05.2022 10:43 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? |
Voisiko autosta kannibalisoida myös vakionopeussäätimen? Vai reagoiko se kierrosten muuttumiseen aivan liian hitaasti? Noissa invertteriaggregaateissa moottorin kierrosluku ei kai suoraan sanele jännitettä tai taajuutta. Samaan kai pääsisi juuri invertterin ja sopivan akuston kanssa. Traktorigeneraattoriako tässä olisi tarkoitus käyttää genuna? |
|
| Kirjoittaja: | Teuski [ 18.05.2022 11:52 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? |
Varmaan parasta tossa käytössä korvata ohjaus jollain ohjelmoitavalla eculla ja muokata se sopivaksi. |
|
| Kirjoittaja: | Hakapajamies [ 18.05.2022 16:45 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? |
Hei! Tarkoitus on korvata vanha 2,5 litran kone tuolla 1,6:lla. Rakenne on sellainen, että akusto hoitaa sähkön jakelupuolta , generaattoriviritys latailee akkuja tarpeen mukaan. Isot Trukkikäytön lyijyakut ovat halpoja ja kestävät purkaa ja ladata. Lähinnä on kysymys dieselmoottorin henkiin herättämisestä. BSI välttämätön? kaasupoljin anturi pakollinen? Miten löytyy välttämättömät johdot ja niiden kytkentä? Hakapajamies |
|
| Kirjoittaja: | Teuski [ 18.05.2022 17:20 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? |
BSI on osa ajonestoa, joten kaippa se tarvitaan jos ei softaa muokkaa... |
|
| Kirjoittaja: | Plagu [ 19.05.2022 10:48 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? |
Ajoneston nyt saa poistettua se ei ole ongelma, mutta. Miten eculle annetaan starttikäsky? Tuleeko se ihan väylä viestinä vai vain maadoittamalla joku karva (esim bemareissa / mersuissa näin). Eli ei muuta kuin sedre tulille ja kuvia katselemaan. Sitten kun se tötterö on saatu käyntiin on oma haasteensa saada se käymään ilman vikatiloja kun puuttuu kaikki nopeustiedot sun muut. Itse en näkisi vaivaa tuon moottorin kanssa kun kilpailijoiden valikoimasta löytyy moottoreita joita on muutettu standaloneksi vuosikaudet ja tietoa on tarjolla riittämiin. |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 19.05.2022 14:05 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? |
Joku hämärä muistikuva että startin sulake olisi ollut jossain mallissa konetilan sulakerasiassa, eli olisikohan erillinen relekin ollut - voisikohan olla ollut vielä ihan virtalukolta ohjaus releelle ja siitä startin solenoidille - mutta ei tietoa. Onko kuinka paljon johtosarjoja/sulakebokseja napattu talteen? Mitenköhän saman koneen versiot muissa autoissa (vaikka Ford Focus, Volvo olikos V40? ja monissa muissakin), onkohan niissä monta boksia tarpeen ECun lisäksi. Nykyautoissa anturoidaan kaikenlaista nopeudesta ja käytetystä vaihteesta (laskettu arvo) jotka voivat vaikuttaa moottorinohjaukseen - mitkä kaikki sitten ovat pakollisia? Oliko tuossa/tuonvuotisessa jo alkujaan hiukkassuodatin (FAP) vai täytyisiköhän sekin poistaa ohjelmallisesti ECUsta. |
|
| Kirjoittaja: | Plagu [ 20.05.2022 09:19 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? |
olli__o kirjoitti: Joku hämärä muistikuva että startin sulake olisi ollut jossain mallissa konetilan sulakerasiassa, eli olisikohan erillinen relekin ollut - voisikohan olla ollut vielä ihan virtalukolta ohjaus releelle ja siitä startin solenoidille - mutta ei tietoa. Onko kuinka paljon johtosarjoja/sulakebokseja napattu talteen? Mitenköhän saman koneen versiot muissa autoissa (vaikka Ford Focus, Volvo olikos V40? ja monissa muissakin), onkohan niissä monta boksia tarpeen ECun lisäksi. Nykyautoissa anturoidaan kaikenlaista nopeudesta ja käytetystä vaihteesta (laskettu arvo) jotka voivat vaikuttaa moottorinohjaukseen - mitkä kaikki sitten ovat pakollisia? Oliko tuossa/tuonvuotisessa jo alkujaan hiukkassuodatin (FAP) vai täytyisiköhän sekin poistaa ohjelmallisesti ECUsta. ei, ecu ohjaa starttausta (oletettavasti bsm:n avustuksella), tämän voi todeta niinkin helposti kuin ottamalla ecu pois niin startti ei edes pyöri. |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 20.05.2022 20:01 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? |
No niinpä tietenkin. Näemmä jotain plussapuolenjohtoja kiertää "osin turhanpäitenkin" sisätilan "sulakerasian=BSI" ja konetilan "sulakerasian=BSM" kautta, mutta sen lisäksi siellä on myös releiden ohjaus älyllä maapuolelta, tuolla kytkistä, joutuu selaamaan aika alas. (varmaan sisarautosta(pösö) ja eri vuosikin, mutta luultavasti yhtäläisyyksiä löytyy). Kuvassa on korostettuna starttipiiriin vaikuttavia johtoja(osa), osin jännitteitä, plussaa punaisella, mutta vihreä ja turkoosi ovat dataväyliä https://www.peugeotforums.com/threads/1 ... er.304809/ Osien koodeja: BSI1=sisätilan sulakerasiassa PSF1=konetilan sulakerasiassa 1320=ECU CA00=virtalukko ...) Vaatii joko hyvää yhteyttä asiantuntijaan tai tuuria että saa toimimaan, ehkä jos olisi ollut kokonainen auto käytössä, siinä olisi ehkä voinut saada kokeiltua mitä voi tiputtaa pois ja milloin vielä käynnistyy, voi olla ettei kaikkeen ole tarvettakaan, vaikka kelistä riippuen hehkutus voi olla turha tms. |
|
| Kirjoittaja: | Hakapajamies [ 22.05.2022 18:38 ] |
| Viestin otsikko: | Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? |
Hei! Onhan se ihan pirullista, kun kaikki on kohdallaan; hyvä kone, Startti toimii, Polttoainetta on saatavilla; moottorin on pakko käynnistyä! Mutta koneen säätäminen ei onnistu. Jos on kaasupoljin anturi, ja osaa sen kytkeä, toimiiko sittenkään?. Minä hyppään nyt kelkasta pois, nämä ovat yhtä vaikeita, kun aikanaan seurasin Volkkarin 1,6 dieselin asentamista purjekoneen apumoottoriksi. Siinä oli liikaa "sähköä" ruiskutuspumpun ohjauksessa. Mutta lentäminen on aina eri juttu. Jätetään nämä pohdinnat viisaammille. Kiitos kuitenkin kaikille osallistujille, oikea vastaus kysymykseen lienee: ei järkevää tai taloudellista. Kaunista kevättä! Hakapajamies |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|