|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Hakapajamies
|
Viestin otsikko: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? Lähetetty: 18.05.2022 10:09 |
Viestit: 217
|
|
Mitä elektroniikan laitteita vähintään pitää olla, jotta tuon moottorin saa rakennettua paikalliskäyttöön? Tarkoitus olisi käyttää konetta Generaattorin voimakoneena, ja ottaa talteen myös jäähdytysveden lämpö. Minulla on ehjä kone, virtalukko, ja moottorin ohjainlaite. Valitettavasti BSI lipsahti paalauskoneeseen! Pelle Hermannia tässä mukaillaan! Oli C4 vm. 2008 nokalla tuo kone.
Hakapajamies
|
|
|
|
 |
|
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? Lähetetty: 18.05.2022 10:22 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
|
Voi olla hyvin vaikeata saada tuota käymään vakiokierrosluvulla kun generaattorikäytössä tulee nopeita kuormituksen vaihteluita. Autoissa ruiskutusmäärän säätö on yleensä vääntömomenttipohjainen, eli kaasupolkimella "tilataan" vääntömomenttia. Tarvitsisit tuohon softan jossa on "speed governor" eli vakiokierrosluvun säädin. Sitä pitäisi vielä sitten virittää että moottori ei kyykkää eikä ryntäile kun kuormitus vaihtuu. Jos/kun se sen tekee, niin monet vähänkään hienommat sähkölaitteet eivät toimi oikein kun vaihtojännitteen taajuus heittelee. Vai tasavirtagenu + invertterikö tähän olisi tulossa? Vanhoissa dieseleissä joissa on mekaaninen ruiskutuspumppu keskipakosäätimellä, on juurikin tuollainen speed governor mutta se voi olla vakiona liian löysä eli jos syöttövivun lukitsee tiettyyn asentoon niin kierrosluku muuttuu liikaa kun mennään 0% -> 100% kuormaan. Tämä genumoottoreiden ruiskutuksen säätökäyrän jyrkkyys eli "droop" on genuissa aivan erilainen kuin ajoneuvojen tai työkoneiden säätimissä.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? Lähetetty: 18.05.2022 10:43 |
Viestit: 4003
|
|
Voisiko autosta kannibalisoida myös vakionopeussäätimen?
Vai reagoiko se kierrosten muuttumiseen aivan liian hitaasti?
Noissa invertteriaggregaateissa moottorin kierrosluku ei kai suoraan sanele jännitettä tai taajuutta.
Samaan kai pääsisi juuri invertterin ja sopivan akuston kanssa.
Traktorigeneraattoriako tässä olisi tarkoitus käyttää genuna?
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? Lähetetty: 18.05.2022 11:52 |
Viestit: 7828 Paikkakunta: Eurajoki
|
|
Varmaan parasta tossa käytössä korvata ohjaus jollain ohjelmoitavalla eculla ja muokata se sopivaksi.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
Hakapajamies
|
Viestin otsikko: Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? Lähetetty: 18.05.2022 16:45 |
Viestit: 217
|
|
Hei! Tarkoitus on korvata vanha 2,5 litran kone tuolla 1,6:lla. Rakenne on sellainen, että akusto hoitaa sähkön jakelupuolta , generaattoriviritys latailee akkuja tarpeen mukaan. Isot Trukkikäytön lyijyakut ovat halpoja ja kestävät purkaa ja ladata. Lähinnä on kysymys dieselmoottorin henkiin herättämisestä. BSI välttämätön? kaasupoljin anturi pakollinen? Miten löytyy välttämättömät johdot ja niiden kytkentä?
Hakapajamies
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? Lähetetty: 18.05.2022 17:20 |
Viestit: 7828 Paikkakunta: Eurajoki
|
|
BSI on osa ajonestoa, joten kaippa se tarvitaan jos ei softaa muokkaa...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? Lähetetty: 19.05.2022 10:48 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
|
Ajoneston nyt saa poistettua se ei ole ongelma, mutta. Miten eculle annetaan starttikäsky? Tuleeko se ihan väylä viestinä vai vain maadoittamalla joku karva (esim bemareissa / mersuissa näin). Eli ei muuta kuin sedre tulille ja kuvia katselemaan. Sitten kun se tötterö on saatu käyntiin on oma haasteensa saada se käymään ilman vikatiloja kun puuttuu kaikki nopeustiedot sun muut. Itse en näkisi vaivaa tuon moottorin kanssa kun kilpailijoiden valikoimasta löytyy moottoreita joita on muutettu standaloneksi vuosikaudet ja tietoa on tarjolla riittämiin.
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? Lähetetty: 19.05.2022 14:05 |
Viestit: 5129
|
|
Joku hämärä muistikuva että startin sulake olisi ollut jossain mallissa konetilan sulakerasiassa, eli olisikohan erillinen relekin ollut - voisikohan olla ollut vielä ihan virtalukolta ohjaus releelle ja siitä startin solenoidille - mutta ei tietoa.
Onko kuinka paljon johtosarjoja/sulakebokseja napattu talteen?
Mitenköhän saman koneen versiot muissa autoissa (vaikka Ford Focus, Volvo olikos V40? ja monissa muissakin), onkohan niissä monta boksia tarpeen ECun lisäksi. Nykyautoissa anturoidaan kaikenlaista nopeudesta ja käytetystä vaihteesta (laskettu arvo) jotka voivat vaikuttaa moottorinohjaukseen - mitkä kaikki sitten ovat pakollisia? Oliko tuossa/tuonvuotisessa jo alkujaan hiukkassuodatin (FAP) vai täytyisiköhän sekin poistaa ohjelmallisesti ECUsta.
|
|
|
|
 |
|
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? Lähetetty: 20.05.2022 09:19 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
olli__o kirjoitti: Joku hämärä muistikuva että startin sulake olisi ollut jossain mallissa konetilan sulakerasiassa, eli olisikohan erillinen relekin ollut - voisikohan olla ollut vielä ihan virtalukolta ohjaus releelle ja siitä startin solenoidille - mutta ei tietoa.
Onko kuinka paljon johtosarjoja/sulakebokseja napattu talteen?
Mitenköhän saman koneen versiot muissa autoissa (vaikka Ford Focus, Volvo olikos V40? ja monissa muissakin), onkohan niissä monta boksia tarpeen ECun lisäksi. Nykyautoissa anturoidaan kaikenlaista nopeudesta ja käytetystä vaihteesta (laskettu arvo) jotka voivat vaikuttaa moottorinohjaukseen - mitkä kaikki sitten ovat pakollisia? Oliko tuossa/tuonvuotisessa jo alkujaan hiukkassuodatin (FAP) vai täytyisiköhän sekin poistaa ohjelmallisesti ECUsta. ei, ecu ohjaa starttausta (oletettavasti bsm:n avustuksella), tämän voi todeta niinkin helposti kuin ottamalla ecu pois niin startti ei edes pyöri.
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? Lähetetty: 20.05.2022 20:01 |
Viestit: 5129
|
No niinpä tietenkin. Näemmä jotain plussapuolenjohtoja kiertää "osin turhanpäitenkin" sisätilan "sulakerasian=BSI" ja konetilan "sulakerasian=BSM" kautta, mutta sen lisäksi siellä on myös releiden ohjaus älyllä maapuolelta, tuolla kytkistä, joutuu selaamaan aika alas. (varmaan sisarautosta(pösö) ja eri vuosikin, mutta luultavasti yhtäläisyyksiä löytyy). Kuvassa on korostettuna starttipiiriin vaikuttavia johtoja(osa), osin jännitteitä, plussaa punaisella, mutta vihreä ja turkoosi ovat dataväyliä https://www.peugeotforums.com/threads/1 ... er.304809/Osien koodeja: BSI1=sisätilan sulakerasiassa PSF1=konetilan sulakerasiassa 1320=ECU CA00=virtalukko ...) Vaatii joko hyvää yhteyttä asiantuntijaan tai tuuria että saa toimimaan, ehkä jos olisi ollut kokonainen auto käytössä, siinä olisi ehkä voinut saada kokeiltua mitä voi tiputtaa pois ja milloin vielä käynnistyy, voi olla ettei kaikkeen ole tarvettakaan, vaikka kelistä riippuen hehkutus voi olla turha tms.
|
|
|
|
 |
|
Hakapajamies
|
Viestin otsikko: Re: 1,6 HDI paikallismoottoriksi? Lähetetty: 22.05.2022 18:38 |
Viestit: 217
|
|
Hei! Onhan se ihan pirullista, kun kaikki on kohdallaan; hyvä kone, Startti toimii, Polttoainetta on saatavilla; moottorin on pakko käynnistyä! Mutta koneen säätäminen ei onnistu. Jos on kaasupoljin anturi, ja osaa sen kytkeä, toimiiko sittenkään?. Minä hyppään nyt kelkasta pois, nämä ovat yhtä vaikeita, kun aikanaan seurasin Volkkarin 1,6 dieselin asentamista purjekoneen apumoottoriksi. Siinä oli liikaa "sähköä" ruiskutuspumpun ohjauksessa. Mutta lentäminen on aina eri juttu. Jätetään nämä pohdinnat viisaammille. Kiitos kuitenkin kaikille osallistujille, oikea vastaus kysymykseen lienee: ei järkevää tai taloudellista. Kaunista kevättä!
Hakapajamies
|
|
|
|
 |
|
|