Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Puhetta moottorisahoista
ViestiLähetetty: 12.03.2021 09:37 
Käyttäjän avatar

Terve. Moottorisahan osto on edessä, pääsee tontilta pienempää puuta harventamaan.

Isot pojat kuiski, että ei kannata ostaa alle 50cc sahaa jotta teho riittää puunkaatoon. Sen vähän, mitä olen ehtinyt moottorisahatarjontaan tutustumaan, on nykyään tarjolla jo sähköisellä älyllä ohjattua sahaa. Jotenkin tässä iässä olen antanut itseni oppia että mitä simppelimpi tekniikka, sen vähemmän vikakohteita.

Eli tarve on kotitarvekäyttöön, puun kaatoa pätkimistä ym. Ei tarvitse olla metsuriluokan saha. Ja sellainen että osia saa vielä vuodenkin päästä. Mitäpä kollegio suosittelee?

C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa

Viestin otsikko: Re: Puhetta moottorisahoista
ViestiLähetetty: 12.03.2021 10:22 

Hieman reilut 41 vuotta sitten ostin uutena Partner A55 moottorisahan. Käytössä edelleen. Tai - sen ja toisen vastaavan sekoitus. Parikymmentä vuotta sitten laitoin tankkiin puhdasta bensaa ja siitä se ei tykännyt. Samaan aikaan naapuri, jolla vastaava saha, vaihtoi sen uuteen. Vanhan sain minä. Sen ja alkuun ostamani sekoitus minulla käytössä edelleen.
Polttopuiden vuosikulutus 8-9 pino-m³. Puiden pituus 0,5 m. Yhteismäärä siis noin 350 pino-m³. Valtaosa niistä uuniin sopivia pituus 0,5 m.
Noin 30 - 35 vuotta hain puut metsästä. Osa pystystä, osa tuulenkaatuneita. Tämän loppuajan olen ostanut halkona, joten niissä sitten vain keskeltä poikki.
Kiitettävästi on hommansa hoitanut. Muutaman laipan ja teräketjun, sekä katkojan kärjet ja tulpan tietenkin olen ostanut.
Joten, ainakin merkkiä Partner voin suositella.

Viimeksi muokannut r_a_n_u päivämäärä 12.03.2021 10:33, muokattu yhteensä 1 kerran

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2021 10:31 
Käyttäjän avatar

sitikkaporo kirjoitti:
.....Eli tarve on kotitarvekäyttöön, puun kaatoa pätkimistä ym. Ei tarvitse olla metsuriluokan saha. Ja sellainen että osia saa vielä vuodenkin päästä. Mitäpä kollegio suosittelee?

Itselläni on kotitarvesahana Ryobin halpissaha. Maksoi 10v sitten 160€. Temppuili aluksi käyntiinlähdön kanssa, käytin takuuhuollossa jossa säädöt laitettiin kohdilleen.
Toinen saha on Tokmannin tarjouksesta, alle 100€. Kumpikin saha on ihan toimivia laitteita muutaman motin vuosittaisessa puusavotassa ja rankametsässä.
Varaosia ei ole noihin kannata hankkia, korjaaminen on liian kallista, vikaantuessa ostetaan uusi saha.

Vanha ja painava Partner (samanlainen kuin ranulla) ja Kyoritsu Echo ovat eläkkeellä varaston hyllyllä.

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2021 10:59 

eskere: ...Itselläni on kotitarvesahana Ryobin halpissaha...
...muutaman motin vuosittaisessa puusavotassa ja rankametsässä...
...Toinen saha on Tokmannin tarjouksesta...
...vikaantuessa ostetaan uusi saha...
...Partner (samanlainen kuin ranulla) ja Kyoritsu Echo ovat eläkkeellä...

r_a_n_u: No jopas on! 4 sahaa moiseen tarpeeseen?

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2021 12:14 

Minä olen käyttänyt 90-luvun alusta Stihlin sahoja ja ollut niihin tyytyväinen. Kaksi pienempää mallia oli n. 10 vuotta kumpikin ja toimivat hyvin vielä niistä luopuessani. Tarpeen muuttuessa hommasin pienemmälle kaveriksi Stihl Ms 231 mallin, jossa oli vajaa hv enemmän tehoa (2,7hv). Sillä on kaadettu monenkokoisia puita, mutta huomasin,että se pikkusaha kevyenpänä oli mukava karsinnassa ja rankojen katkonnassa, teho ei siitäkään loppunut niissä hommissa.
Kuutioita tuossa 231:ssä on 40,6cm³ ja mielestäni teho on riittänyt hyvin näihin polttopuuaskareisiin ja kaataa/katkoo sillä isommankin puun.
Ammattimaiseen metsuripuuhaan viittaavassa toiminnassa on sitten vielä omat laitteensa, mutta näillä sahoilla olen selvinnyt yllättävän hyvin.
Nyt se pienempi saha (Ms180) jatkaa tuttavan mökkisahana.
Yhdellä kaverillani on Husqvarnan sahoja ja tuntuvat nekin olevan hyviä koneita.
Kun panostaa hiukan siihen uuteen sahaan, niin ei tarvitse ehkä niin paljon ruuvailla vaan saa sahata, tämä on minun kokemukseni. Halvat sahatkin voivat olla kehittyneet nykypäivänä paremmiksi, en tiedä.
Polttoaineen/ suodattimien puhtaus on tärkeää jotta mikä tahansa saha toimisi luotettavasti.
Tarjontaa on paljon, mutta luottaisin varaosia ajatellen ns."laatumerkkeihin".

Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2021 13:03 

Itsellä 45cc Stihlejä joista vanhimmat taitaa olla 30v, toimii ja varaosia saa suoraan hyllystä tarvitaessa, omat huoltonsa nämä tarvii.

ns. isäntälinjan sahoissa kannattaa pysyä, tosin tuollaiseen käyttöön ostaisin sähkösahan, yksi tuttu käyttää Stihlin sähkösahoja ihan satunnaisissa metsätöissäkin, omistaa tosin Teslan jossa lataa akkuja, Stihlejä on nämäkin, sähköisen raivaussahan puutetta valitteli, riittävän hyvää ei kukaan tee joten siinä hommassa pysyttelee vielä polttomoottorivehkeissä.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2021 13:04 
Käyttäjän avatar

Olen jotenkin antanut uskotella itselleni (isojen poikien toimesta), että jos haluaa oikeasti hyvän sahan jota jaksaa katsella pidempäänkin niin valinta tulee kohdistaa Stihliin tai Husqvarnaan. Minulla on hyllyssä pari vanhaa Huskua, 254XP ja 246. Rumia ja ajetun näköisiä, mutta ne vaan toimii ja toimii.

254XP:stä en luovu varmaan koskaan, mutta 246 saattaisi joutaa eteenpäin. Lähinnä lojuu hyllyssä kateellisena kun 254XP hoitaa kaikki työt. :)

ViestiLähetetty: 12.03.2021 13:17 
Käyttäjän avatar

Itsellä isompana sahana Dolmar PS460. Hiukan saa enemmän nyhtää käyntiin kylmänä kuin joitain muita ja hiukan pidemmän laipan omaavana ei ketjuja tahdo saada joka marketista.

Karsiminen ei tuolla ole kuitenkaan herkkua, joten "metsänhoitoon" hankittiin pieni Husqvarna T435. Loistopeli, harmittaa että niinkin pitkään tuli tuon hehtaaripyssyn kanssa huhkittua.

Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2021 13:38 

Mä ostin muutama vuosi sitten Makitan sähkösahan. Ajattelin, et katkon sillä halkoja ja sahatavaraa rakennellessa. Noh, pitkän jatkojohdon avulla olen kaatanut sillä puita 2/3:lta koko tonttia. Ei oo vielä kärähtänyt tai hajonnut eikä vaadi paljon huoltoa, kun on sähkömoottori, joten jatketaan sillä... On ollut mielessä ostella joku vanha Husse sellaisia kaatoja varten, jonne johto ei riitä, mutta vielä on pärjätty.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2021 13:38 
Käyttäjän avatar

Mulla on ollut melkein aina Hussen sahoja. Tällä hetkellä ykkössahana 543XP.
Se on itseasiassa japanilainen Zenoah, jonka tehtaan Husse osti.
Käteensopiva metallirunkoinen saha ja riittävästi kierroksia.
Edellinen 440 oli varustettu elektronisella kierrorajoittajalla ja sitä ei saanut kunnolla laulamaan, 543 taas laulaa korkealta ja kovaa.
Itseasiassa ostaisin sahan jossa olisi vain kaasunappi, itse en välikierroksia tarvii, kaasu on joko kiinni tai auki, muuten sitä on turha puuhun tarjota.

Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2021 13:40 

Minulla noin 20-30 vuotta vanha Stihl pikkusaha ja viime vuonna hankittu Stihl 220 sähkösaha. Käyttö on polttopuun tekoa, rankojen karsintaa ja katkontaa, silloin tällöin puunkaatoa.

Tuo vanha polttomoottorisaha toimii huollettuna hyvin. Korjauksiakin on teetetty: kaasutin pesty ultraäänipesurissa ja öljypumppu vaihdettu.

Yleensä tulee kyllä nykyään valituksi sähkösaha kaikenlaiseen työhön. On hiljainen, hajuton ja ei tarvitse erikseen käynnistellä ja sammutella. Kovemmalla pakkasella akku jaksaa antaa virtaa vain jos se on ollut sisällä lämpimässä.

Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2021 14:36 

Osta keveymmän pään saha , laita reppuun kiviä ja reppu selkään kompensoinniksi ,kun "miesten" mielestä alle 10 kgn sahalla ei tee yhtään mitään.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2021 14:38 
Käyttäjän avatar

Itsellä on Stihl MS170 -pikkusaha ja isommaksi on tullut kyllä myös käytettyä Stihliä katseltua nyt, kun ei Husqvarnoja ole niin paljoa käytettynä tarjolla. Muuten on Stihl kyllä kelvollisesti toiminut, mutta kerran on öljysäiliö sulanut puhki... Johtui kenties käyttäjästä eli jäi siivoamatta tuuletusväli.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2021 14:49 

https://siemenjakone.fi/stihl-msa-140-c-bq-sis-ak-30-akku-ja-al-101-laturi-akkusaha/

45 min käyttöaikaa, tosin ei varmaan pakkasella, tuolla ei naapurit häiriinny jos niitä lähimailla on.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2021 15:11 
Käyttäjän avatar

Ostin viime kesänä halvemman Dolmarin, eli Makitan:
https://siemenjakone.com/fi/tuote/moottorisahat/makita-moottorisahat/EA4300F33C/makita-moottorisaha-easystart-42cc-2-2-kw-4-9-kg
Oli tosin aika paljon halvempi silloin.. Aina tokalla nykäisyllä käyntiin ja ihan tuntuu OK sahalta.
Edellinen oli halpis Partneri (X20Power, 170 euroa), joka ravisteli itsestään muttereita irti ekan kuukauden aikana ja muutenkin alumiiniin ajetut kierteet vaati korjausta vuosien varrella. Kyllähän se kuutisen vuotta kesti polttopuiden tekoa eli ei sinänsä paha, mutta ammattikäytössä olis hajonnut jo kuukaudessa. Kuolinsyy oli pakopuolella naarmut pytyssä (hukkasi tyhjäkäynnin) ja purkamisen jälkeen ilmeni että männänrengaskin on jumissa, ja kunnon skraadit myös männässä. Liekö sitten päässyt käymään laihalla, helpolla se ei kyllä ole päässyt 16" laipan kanssa. Saa nähdä miten pitkään Makita potkii samalla varustuksella.

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2021 17:44 

Jos sahaa tarvitsee pieniin hakkuisiin ja polttopuuhommiin, niin Stihl MS 201 C-M on nappivalinta. Vaikka onkin pieni, kevyt ja erityisen ketterä käsiteltävä vaakatasossa olevan pytyn vuoksi, niin voima ei lopu kesken. Nykyään voisin ostaa Stihlin sähkösahan, koska silläkin hoitaisi omat parin vuoden välein olevat saunapuuhommat.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2021 20:39 

Profiili WWW
Pari viikkoa sitten ostin Sthil 231 sahan. 251 mallia mietin, mutta myyjä kai katseli, että sen verran vanha ukko, että ei jaksa kiskoa käymään joten suositteli 231 mallia. Sillä nyt muutaman tankillisen olen sahaillut ja ihan mukavalta tuntuu. Saksassa tehty saha. Pienemmät kuulema kiinalaisia. Vanha 025 Sthil on jostain 80-90-luvulta. Uutena senkin ostin ja niin hyvin toiminut, että merkkiä ei tarvinnut vaihtaa. Ostin siihen vuosi sitten pidemmän laipan ja sen terään sopivan vetorattaan kun oli pari niin paksua puuta, ettei normaalilaipalla ylettynyt puita pätkimään. Saa vanha saha jäädä nyt paksummille puille.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2021 21:09 
Käyttäjän avatar

Mulla oli ensin partnerin reinkarnaatio (en musita nimeä) ja sen jälkeen ostin oikean mustan partnerin. Parasta mitä sille tapahtui, oli hetki kun se leikkasi kiinni. Nimittäin sen jälkeen ostin Sthlin kotitarvekäyttöön. Ei uskoisi että kaksi saman näköistä laitetta voi toimia niin eri tavoin.Sthil lähtee käyntiin aina ja tehoa on riittävästi. Paksuin puu oli noin 60 cm (tein siitä lyijykynän näköisen ja se kaatui lopulta johonkin suuntaan) ja useampia 30-40 cm puita on tullut kaadettua. Puunkaatoa ei toki satu edes joka vuodelle, mutta kyllä varmaankin toista sataa kuutiota ollaan yhdessä sahailtu reilun 10 vuoden aikana. Noin 10m3 tulee polteltua talvessa puita ja saunat päälle. Malli oli 180 jotain, olisiko 181. Siinä on ketjun pikakiristys, mistä olen tykännyt. Hintaa oli jonkun 250 eur. Nykyrahassa varmaan joku 300e

"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2021 23:06 

Jonsered,ns. "Mökkisaha" palvellut uskollisesti jo toistakymmentä vuotta,(Made in USA)Aika paljon purkulautaa ja muutakin purkutavaraa sahannut,ja hyvin toiminut.
Terälevyjä mennyt muutamia,sekä öljypumppu kerran,ketjuja tietysti paljon..Minä kun en ole ikinä oppinut niitä teroittelemaan,vaan ostan aina uuden kun tylsyy (Alle 10€,Motonetista)

"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa

ViestiLähetetty: 13.03.2021 01:06 

Northstar kirjoitti:
Minä kun en ole ikinä oppinut niitä teroittelemaan

En minäkään oppinut, ennen kuin ostin Stihlin viilanpidikkeen. Pari pyyhkäisyä ja ketju on kuin uusi.
https://www.stihl.fi/STIHL-tuotteet/Moottori-ja-oksasahat/Ter%C3%A4laitteet-ja-lis%C3%A4varusteet/Viilausty%C3%B6kalut-ter%C3%A4levyille-ja-ketjuille/22288-1630/2-in-1-viilanpidike.aspx

Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa

ViestiLähetetty: 13.03.2021 11:22 
Käyttäjän avatar

No niin, hyviä vinkkejä ja kommentteja, kiitokset näistä.

Taannoin yhteen mökkisahaan ostin laippaa ja ketjua, ihmettelin kaupassa olleelle sahaedustajalle miten nämä voi olla niin kalliita juuri siihen sahaan. Totesi että harrastajasahat pidetään edukkaina mutta tarvikkeet maksavat sitten reilummin kuin vähän tai enemmän hinnakkaissa malleissa.

Tuo Stihl MS 201 kiinnostaa kyllä, hintaa näkyy olevan pikahaulla 699-799 eur. Jospa sillä siviili pärjäisi vähän pitempään..

edittiä: Stihl 231 näkyy saavan 399 eurolla, hyvä vaihtoehto tuokin..

C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa

ViestiLähetetty: 13.03.2021 11:46 
Käyttäjän avatar

amikutoseeni kirjoitti:
Tuo on kyllä pakko-ostos jokaiselle. Itsellänikin on samanlainen käytössä, eikä ole tullut hetkeäkään kaduttua hankintaa. Saman tuotteen bongasin kyllä sittemmin myynnissä myös halvempana jollain toisella nimellä.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 13.03.2021 15:15 

Vitaralleen aina meni teräketjun teroitus, vain kävin tokmannilta alta 50 ekee maksavan sähköisen teroittimen, on hyvä suosittelen koska vastaavat maksaa jopa useita satoja.

"tumpelo" monessakin mielessä.
Poissa

ViestiLähetetty: 13.03.2021 17:58 

Aikoinaan mulla oli Stihl 230, jolla polttopuu savotta ja satunnainen puiden kaato meni suht hyvin. Sittemmin ostin Husqun 345:n ja möin Tilhin pois. Tyytyväinen olen Husquun ollut, omassa käytössä jotenkin paremman oloinen kuin se Tilhi.

Vastaava viilanohjain kuin linkattu Stihl on myös käytössä. Todettu erittäin hyväksi.

Poissa

ViestiLähetetty: 14.03.2021 15:41 

sitikkaporo kirjoitti:
Tuo Stihl MS 201 kiinnostaa kyllä, hintaa näkyy olevan pikahaulla 699-799 eur. Jospa sillä siviili pärjäisi vähän pitempään..

edittiä: Stihl 231 näkyy saavan 399 eurolla, hyvä vaihtoehto tuokin..

Halvempi varmaan riittää, tuossa vielä halvempi https://siemenjakone.fi/husqvarna-moottorisaha-435-ii-13-325/ tuota halvempiin en enään menisi.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava