Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Vanhempien autojen hinnat ja houkuttelevuus
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=32985
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Teuski [ 21.06.2022 12:51 ]
Viestin otsikko:  Vanhempien autojen hinnat ja houkuttelevuus

Tämän myyntiketjun innoittamana innostuin kirjoittelemaan aiheesta, pistetäänpä uusi ketju ettei katoa pois aikanaan:

Olen jo vuosikausia ollut sitä mieltä, että vanhat, projektikuntoiset autot ei mene kaupaksi koska maalaus on kallista :D

Eikä ne peltihommatkaan monia houkuttele. Osien puolesta ja perusremontoinnillahan niitä vanhuksia saisi monikin laitettua ja intoa olisi, mutta sitten kun se pitäisi vielä saada nätin näköiseksi niin into latistuu siihen, kun kuulee mitä maalaus maksaa kaiken sen muun työn jälkeen mitä siihen vaiheeseen päästäkseen on tehtävä.

Lisäksi tuossa ja paljon pahemmassakin kunnossa olevien autojen hinnat on karanneet ihan käsistä. En tiedä, mitä tästä kyseisestä CX:stä on pyydetty, mutta tollasesta voisi ihan hyvin kuvitella nettiautossa keikkuvan yli kahden tonnin hintapyynti.

Vanhoille autoille on kysyntää varmasti aikaisempaa vähemmän, mutta hinnat taas ovat moninkertaistuneet. Onhan sitä samaa hienoissakin. Siinä kun joku peruspertti miettii sille vaarin mädälle, vuodesta '97 asti heinikossa seisseelle sukuklalleudelle hintaa ja näkee vertailukohtana sen nettiauton ylihintaisen 12000€ helmen niin homma lähtee helposti käsistä. Seuraavaksi seuraava pertti näkee sen helmen lisäksi edellisen pertin 3000€ raadon ja taas mennään...

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 21.06.2022 13:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Vanhempien autojen hinnat ja houkuttelevuus

Minä taas luulen tietäväni, siis tiedän luulevani :oops: .... Että nykyiset ja tulevat polttoaineen hinnat todella romahduttavat vanhojen autojen markkinat. putleri(pienellä peellä) toimillaan nosti polttoaineiden hintaa hetkessä 60%, ja omat päättäjämme hilaavat vähän maltillisemmin, mutta päättäväisesti hintoja samaan suuntaan. Niinpä enemmän kuluttavat autot ovat väkisinkin enenevästi hyljeksittäviä. Kuka niistä enää kunnon hintaa maksaa? Siksi yhä uudempia ja parempia saa markkinoilta kohtuuhintaan..

Ja kuten totesit, maalauttaminen liikkeessä vaatii jo todellista rakastumista siihen rakkineeseen, kaikesta muusta remontista puhumattakaan. Miksi siis maksaa aihiosta 1000€, remontoida 2-3000€ ja maalauttaa 3000€, kun paljon paremman ja uudemman saa 3 tonnilla. Museoautoja on jo museot täynnä.

Kirjoittaja:  Teuski [ 21.06.2022 14:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Vanhempien autojen hinnat ja houkuttelevuus

Toki polttoaineen hinta vaikuttaa, mutta loppujenlopuksi harrastepeleillä ajetaan vähän. Kysy vaikka jenkkiautomiehiltä :)

Jälkimmäinen pointtisi osuu just kohdalleen. Lisäksi vanhemmasta päästä alkaa kiinnostuneet ostajat vähenemään, sitähän sanotaan että ihmiset haluavat sellaisen auton joka on ollut omassa nuoruudessa pop :)

Kirjoittaja:  Xari [ 21.06.2022 16:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Vanhempien autojen hinnat ja houkuttelevuus

Autoista jotka omassa nuoruudessani oli pop haluan pysyä hiton kaukana, samoin autoista jota faijalla oli myöskin, se että faija aikoinaan hävitti johonkin suoraan ajosta seisomaan jääneen vanhemman IC:n vähän harmittaa, senkin haikailun ainoa peruste on tunnearvo, moiseen en muuten sekaannu vaikka niitä joskus myynnissä pyörii, ajostahan tämä on jäänyt jo ennen minua.

Peltitöille ei ole osaamista, paikkaa eikä vehkeitä, teettäminen maksaa hitosti, motivaatiotakaan ei ole, pari Beksiä pitäisi laittaa kuntoon.

Projektien pyynnit on päättömiä, valmiita saa täällä ihan kohtuuhintaan.

Kirjoittaja:  pvalila [ 22.06.2022 00:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Vanhempien autojen hinnat ja houkuttelevuus

Museoautojen markkina on kahtiajakautunut.

E-typet ja ilmajäähdytteiset Porssukat kallistuvat silmissä, ovat tehneet sitä ties kuinka kauan mutta eivät nykyistä vauhtia.

Haluttavuus on pienestä kiinni. Tavallinen 60-luvun Cortina ei kiinnosta, mutta jos sattuu olemaan aito Lotus, niin johan kiinnostaa. Oikeastaan jopa Cortina E kallistuu kiitettävästi (se malli, jossa oli puinen kojelauta).

Vaurastuneet ihmiset ovat valmiita maksamaan kovia hintoja niistä autoista, joihin heillä ei silloin aikoinaan ollut varaa.

Noita nuoruuden unelmia toteutetaan yleensä 45 - 55 vuoden iässä, joskus eläkkeelle jäämisen yhteydessä. Jos alle nelikymppinen vaurastuu niin hän ostaa Teslan.

************
Mutta joo, tavisautojen hintoihin nähden ylimaalaus on kallis. Varsinkin, jos huomioi autojen saatavuuden ulkomailta; museoautoistahan ei juuri autoveroa enää mene. Ulkomailta kun hakee, niin usein ovat kotimaisia paremmin varusteltuja. Sanomattakin selvä, että siltä ulkomailta tuodaan yleensä ns. hyviä yksilöitä. Kovan autoverotuksen Suomessa vanhatkin autot ovat yleensä nk. käyttöautoja, ulkomailla ei 20 vee autoilla enää kovin isoja kilometrimääriä vuosittain kerätä.

Kirjoittaja:  Xari [ 22.06.2022 15:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Vanhempien autojen hinnat ja houkuttelevuus

Erikoiset autot on kalliita mut entisöinnitkin on saattaneet maksaa vähän toisella tavalla, FB:n mobilistiryhmässä yks pisteli kuvaa avomersun maalauksesta, irtokaton kanssa 250 työtuntia.

Tuossa on 311 kuvaa Kankkusen Celicasta :roll: http://www.mat.fi/projects/62

Kirjoittaja:  pvalila [ 23.06.2022 00:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Vanhempien autojen hinnat ja houkuttelevuus

Xari kirjoitti:
Erikoiset autot on kalliita mut entisöinnitkin on saattaneet maksaa vähän toisella tavalla, FB:n mobilistiryhmässä yks pisteli kuvaa avomersun maalauksesta, irtokaton kanssa 250 työtuntia.

Tuossa on 311 kuvaa Kankkusen Celicasta :roll: http://www.mat.fi/projects/62


Katsoin kaikki läpi. Ferrari 308 näkyi muutaman kuvan taustalla. Magnum PI...Muistaako kukaan enää?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/