Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Ami vai Mehari? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=33153 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Teuski [ 30.08.2022 18:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ami vai Mehari? |
Sähköistetty vanha Mehari olis kiva, sellaisia oli Ranskassa vuokrattavana... Bongaapa sieltä kreikkalainen köyhän miehen Mehari, Namco-Citroën Pony ![]() |
Kirjoittaja: | pvalila [ 31.08.2022 00:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ami vai Mehari? |
Noista kahdesta on helppo valita: toinen on oikea auto ja toinen XL-kokoinen leluauto. Namcon tarina oli mulle vieras. Ihmeen vähän muuttui kulkuvälineen olemus, kun siirtyivät Sitikan tekniikasta Hopan tekniikkaan. |
Kirjoittaja: | C4_robotti [ 31.08.2022 07:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ami vai Mehari? |
Tulihan siellä nähtyä myös VW:n vastine Meharille: VW type 181. Hyviä laitteita liikkumiseen lämpimässä ilmastossa. |
Kirjoittaja: | Xari [ 31.08.2022 10:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ami vai Mehari? |
Kyllä se Mehari olisi. Tosin tuollapäin oli takavuosina paljon nelikko-suzukeja, jos moisen saisi tervepeltisenä... |
Kirjoittaja: | Aakku [ 31.08.2022 14:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ami vai Mehari? |
Mulle tuli AMI:sta ihan toisenlainen auto mieleen. |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 31.08.2022 14:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ami vai Mehari? |
Mehari. Niille, jotka eivät ole sellaista livenä hiplanneet (minäkin vain kerran, kun olin viikonlopun ajan sen vartiomiehenä, sain ajella sillä) hluaisin kertoa - auto on siis 2CV:n alustan päällä oleva muovilaatikko. Muovipaneelit, lokasuoja, koko taisteluvalmiin näköinen kori on n. 2-3mm paksua ABS-muovikalvoa, joka lähtee ajan mittaan varsin helposti halkeilemaan jokaisesta kiinnityskohdastaan. Materiaali on helposti liimattavaa ja "juotettavaa" sulattavilla muovinkorjausmenetelmillä. Muistaakseni konepelti oli tavallisen 200-litraisen jäteastian kanteen verrattuna varsin hempula, ainoa "kahden käden konepelti", jota olen avannut. Isäntä varoittelikin sulkemaan huolellisesti lukkona toimivat kumilenkit. Ulkonäkö pettää. Saksalaisten Volkkari on kai aaltopeltiä, Mehari kevyt ja taloudellinen tulevaisuuden puu-tekstiilikierrätyskuiduille ihanteellinen käyttökohde. Meharista voi sammuttaa koneen kovassa myötätuulessa ...? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 31.08.2022 21:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ami vai Mehari? |
Amissa on hauskaa tuo ajattelu ainakin korin osalta: Keula + perä + oikea ovi + vasen ovi = 2 erilaista osaa, keulapala on sama kuin perä ja ovet myös samat molemmin puolin, toisella puolella normi avautumissuunta ja toisella kaapparioveksi saranoituna. Samaa voisi harrastaa monessa muussakin auton osassa, tuli Mieleen vaikka joku alatukivarsi edessä, johon ruuvataan irto-osana pallonivel - usein lähes samanlainen molemmin puolin, mutta sitten jotain tehty kuitenkin pientä eroa vasemmassa ja oikeassa tai muut etupään osat, Jousitolpat ovat usein aika minimaalisin eroin, vaikka joku jarruletkun kiinnike eri puolella. Mutta toisaalta autoissa sarjat ovat niin isoja ettei tarvitse optimoida osien määrän suhteen ja ehkä se maksaisi suunnitteluvaihessa lisää? Ja osa muutoksista voi olla talouden vaikutusta: uudet erilaiset jarrut eri valmistajalta, koska saatiin halvemmalla tai eri moottorinohjaus samassa kun toinen tekee halvemmalla (tai paremman tms.). Joskus käyttäjät huomaavat itse vasemmasta saa oikean, kun muuttaa vähän (Mielestä putkahti vaikka jarrusatula josta vaihtaa letkun ja ilmausnipan paikat keskenään) tai takaovesta käy etuoveen kun vähän... |
Kirjoittaja: | Säxä77 [ 02.09.2022 14:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ami vai Mehari? |
Helpottaisi se kyllä varaosahuoltoa jos osien määrä minimoitaisiin. Mutta jälkimarkkinoinnillahan se raha nykyään tehdään. Varaosat hinnoitellaan niin reilusti että ei ole äärimmäistä tarvetta minimoida osien määrää eikä niitä toisaalta joka piirimyyjällä paljon säilytelläkään vaan tilataan tehtaalta. |
Kirjoittaja: | pvalila [ 03.09.2022 11:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ami vai Mehari? |
Säxä77 kirjoitti: Helpottaisi se kyllä varaosahuoltoa jos osien määrä minimoitaisiin. Mutta jälkimarkkinoinnillahan se raha nykyään tehdään. Varaosat hinnoitellaan niin reilusti että ei ole äärimmäistä tarvetta minimoida osien määrää eikä niitä toisaalta joka piirimyyjällä paljon säilytelläkään vaan tilataan tehtaalta. Kun Saab teki konkurssin, korostettiin, että varaosista vastaa aivan eri yritys. Onkohan näin muidenkin merkkien kohdalla? Jos tuota varaosapuolta pyörittävä yritys on vain osittain autonvalmistajan omistuksessa niin silloin osa varaosarahasta virtaa ohi autonvalmistajan kassan. Kun autot on myyty, niin sen jälkeen varaosien menekki on satavarmaa. Mainio bisnes, vaikka harakirit toki leikkaavat oman siivunsa yleisimpien kulutusosien myynnistä. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 03.09.2022 15:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ami vai Mehari? |
pvalila kirjoitti: Säxä77 kirjoitti: Helpottaisi se kyllä varaosahuoltoa jos osien määrä minimoitaisiin. Mutta jälkimarkkinoinnillahan se raha nykyään tehdään. Varaosat hinnoitellaan niin reilusti että ei ole äärimmäistä tarvetta minimoida osien määrää eikä niitä toisaalta joka piirimyyjällä paljon säilytelläkään vaan tilataan tehtaalta. Kun Saab teki konkurssin, korostettiin, että varaosista vastaa aivan eri yritys. ... Tuo olikin minulle uusi uutinen, jotenkin ajattelin että kaikki autopuolen konsernin osat olisivat menneet konkurssiin, mutta yksi jäi jäljelle Nämä haettiin konkurssiin: Saab automobile aktiebolaget Saab automobile tools aktiebolaget Saab automobile powertrain aktiebolaget mutta Saab automobile parts aktiebolaget jatkaa toimintaansa, ilmeisesti vieläkin, sivutoiminimena Orio AB https://saabparts.com/international/about-us/ Muistan sen ajan uutisista, että tuotanto tökki, kun eivät saanee enää osia valmistukseen kuin maksua vastaan eikä tainnut palkkojen maksukaan onnistua. [Edit] tuossa tarinaa konkurssista: https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Auto ... bankruptcy En tiedä miten tuo on yritysteknisesti tehty ja onko muilla samanlaista (lähinnä siten että voi joku osa selvitä ilman konkurssia), mutta kyllä ennenkin kulutusosia sai sitten muilta valmistajilta vaikka autofirma meni konkurssiin, aikoinaan oli varsin yleistäkin että talouskriisien tullessa rahat loppuivat, osa pikkumerkeistä hävisi ja osa lopetti itsenäisenä. |
Kirjoittaja: | pvalila [ 04.09.2022 14:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ami vai Mehari? |
Kyllähän konkursseissa yleensä yritetään pelastaa liiketoiminnan terveet osat: se ei vain ole aina helppoa. Kuoleva konserni yleensä imee kuiviin terveetkin tytäryhtiöt (tai sitten ne myydään pois hieman ennen loppusuoraa pois, mikä on työntekijöiden ja toimittajien kannalta hyvä vaihtoehto). Jenkeissähän vanha GM meni konkurssiin ja sen tilalle kasattiin New GM, joka juridisesti on täysin eri firma. |
Kirjoittaja: | citrophoros [ 10.09.2022 23:05 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Ami vai Mehari? | ||
Ami 10.09.2022 Tartto, Viro. En ole kuvassa. DS:llä ei ollut osastoa, mutta Citroën-logomerkkinen Polestar oli näytteillä.
|
Kirjoittaja: | olli__o [ 11.09.2022 22:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ami vai Mehari? |
Taipuisikohan lainsäädäntö autoon jossa on molempiin suuntiin hallintalaitteet ja kääntyvä kapteenintuoli tms, valotkin pitäisi olla yhdistelmävehkeet, jotka toimivat ajovaloina tai jarru/seisontavaloina riippuen kulkusuunnasta, mutta LEDitekniikassa olisi helppoa, ei kai muuta lisäksi tarvita kuin sammuttaa keulapuolelta rekisterikilven valot (ja lukita toisen pään ohjaus keskelle, se voi olla käytännössä ikävin, jos täytyy osata ennakoida ja suunnitella seuraava ajokerta, ja jos ei ole ennakoitu, niin miten euto kertoo kuskille kummalle puolelle pitää istua). Toisaalta onhan tuollaiselle ennenkin saatu lupa, oikein ministeritasolta asti: https://www.youtube.com/watch?v=DCAXm4MpClM No aika vähän tuosta olisi muuta iloa kuin joustavampi pysäköinti ja liittyminen parkkipaikalta liikennevirtaan ja varmaan myös liian arvokasta saatavaan etuun verrattuna, vaikkei sähköisessä voimalinjassa juuri suuntia tarvitsisi miettiä. Joskus yön pimeinä tunteina on tullut mietittyä myös miten laki suhtautuisi vetotapaan, jossa on ristiveto, kaksi pyörää vetää, toinen etupyörä ja toinen takapyörä (ei siitä varmasti iloa olisi ja voisi olla melko outo liukkaalla, riippuen kumpaan suuntaan kaartaa....) |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |