Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sähköautoista rengaspäästöjä
ViestiLähetetty: 09.09.2022 14:24 

Uusimpana saasteena on nyt otettu esille tehokkaat ja vääntävät sähköautot ja niiden renkaat. Kumi kuluu lisäksi nopeammin auton painon vuoksi. Totta tämä tietysti onkin. Mutta eiköhän kumi ole ennenkin kulunut, jos autossa on näitä em. ominaisuuksia, ja ihan polttomoottorilla.

Hyvähän se on, että päästöjä vähennetään. Mutta kannattaa katsoa kokonaisuutta. Tässä vaiheessa sähköautojen osuus on joka tapauksessa vielä pieni. Ja ajetaanko niillä enemmän lyhyitä matkoja vai pitkiä? Kannattaisi miettiä.

"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa

Viestin otsikko: Re: Sähköautoista rengaspäästöjä
ViestiLähetetty: 09.09.2022 14:37 
Käyttäjän avatar

C4_robotti kirjoitti:
Mutta eiköhän kumi ole ennenkin kulunut, jos autossa on näitä em. ominaisuuksia, ja ihan polttomoottorilla.

"Ennenkin" ollaan pysytty hengissä mm. ilman turvavöitä ja hiukkassuodattimia :roll:

Muutenkin melko loogistahan se on kun saadaan ensin ne ns. suuremmat likavirrat hanskaan, niin se rima tulee jatkuvasti alaspäin ja yhä vain pienempiin saastelähteisiin aletaan kiinnittämään huomiota. Tämä tekee tulevaisuudessa mm. liukkadentorjunnasta varsin haastavaa ja sitä kautta varmasti myös kallista, suola kun pilaa pohjavedet ja sepelistä tulee hiukkaspäästöjä. Tai kotitalouksissa enää ei laitetaaan sitä klapia noin vain kiukaan pesään palamaan, ellei hormissa ole jotain nokikaapparia tms. Tiedä vaikka nuo klapit pitäisi vielä käsitelläkin jollain mömmöllä moisen kaapparin toiminnan takaamiseksi (vrt. Eolys ja AdBlue) :?

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa

ViestiLähetetty: 13.09.2022 11:43 

C4_robotti kirjoitti:
Uusimpana saasteena on nyt otettu esille tehokkaat ja vääntävät sähköautot ja niiden renkaat. Kumi kuluu lisäksi nopeammin auton painon vuoksi. Totta tämä tietysti onkin. Mutta eiköhän kumi ole ennenkin kulunut, jos autossa on näitä em. ominaisuuksia, ja ihan polttomoottorilla.

Hyvähän se on, että päästöjä vähennetään. Mutta kannattaa katsoa kokonaisuutta. Tässä vaiheessa sähköautojen osuus on joka tapauksessa vielä pieni. Ja ajetaanko niillä enemmän lyhyitä matkoja vai pitkiä? Kannattaisi miettiä.

Nopea ratkaisu on ottaa sähköautoista (ehkä muistakin) pyörät pois. Ongelma ratkaistu. Ei liikennettä, ei saasteita. :D

Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
Poissa

ViestiLähetetty: 13.09.2022 22:00 
Käyttäjän avatar

Pitää myöntää että hiukan mietin mitä viereiselle kaistalle seisahtuneen ajoneuvon kuljettaja oikein miettii, ajokkina oli Tesla ja kumeina Linglongit. En välttämättä laittas tehokkaan pirssin alle kumeja jotka on halvimpia mitä rahalla saa? Vai menikö kaikki rahat autoon... Linglongit ei näyttäneet kovin hyvinvoivilta, mutta ehkä niillä oli jo ajettu 50Mm.. Radalla. :roll: . No, onneksi Citikat on halpoja, ja Linglongeja voi hyvillä mielin käyttää omissa ajokeissa :lol:

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 13.09.2022 23:59 

Samoin suht uus Lexus 400 ja alla kiinalaiset kitkat, heinäkuussa :shock:

Se on kyllä välillä mukava katsella miten paskoja renkaita voi olla aika kalliissakin autoissa.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 14.09.2022 23:50 

No, Lönkalle on kai tulossa nastarengaskielto niin sähkäreille kuin muillekin.

Tukholmassa ja Köpiksessä on kuulemma eri keinoin saatu nastarenkaiden osuus tippumaan reilusti eikä onnettomuuksissa ole tapahtunut nousua.

Höh, kaupungeissa ajetaan hiljaa. Mutta kun kaupunkien rajoitusten takia ihminen siirtyy kitkoihin, pitää hänen selvitä niillä kitkoilla sitten kaikkialla muuallakin: eiköhän ne kitkojen aiheuttamat onnettomuudet tapahdu ihan muualla kuin kaupunkien sulilla kaduilla.

Mä itse siis ajan kitkoilla, hiljaisuuden ja mukavuuden takia. Ajotietokoneen mukaan mun keskinopeus on luokkaa 32 kilsaa tunnissa: jos ajaisin pitkää matkaa niin turvallisuuden takia palaisin heti nastoihin.

Saksalaiset ovat fanaattisia nastojen suhteen: edes ambulanssit eivät saa niitä käyttää. Saksassa on alueita, joilla nastat tarjoaisivat esimerkiksi juuri hälytysajossa merkittäviä etuja.

Poissa

ViestiLähetetty: 16.09.2022 10:11 
Käyttäjän avatar

Nyt päästiin taas lempiaiheeseeni, eli kitkoihin. Itse olen ajanut viimeiset n.20 vuotta kitkarenkailla talvet, joskus kesätkin. Citroenilla ei ole ollut mitään ongelmia pidon suhteen. Paitsi :oops: yhtenä talvena, kun suolaamattomina päivinä suuremmilla nopeuksilla takapään pito heikkeni oleellisesti. Syynä oli toisen takakynkän laakerit, takapyörät ohjasivat eri suuntiin. Laakerien uusiminen palautti takapidon ennalleen.

Nyt viimeiset 4 vuotta on ollut toisena käyttiksenä saksalainen takavetoinen kitkarenkain. Ei mitään ongelmia. Lähtee liikkeelle, kulkee ja pysähtyy, niinkuin talvikelillä pitääkin.

Mutta viime talvena kolmas käyttöauto, Jaguar S-Type, huippuluokan kitkarenkain, oli yllätys TODELLA huonon liikkeele pääsemisen suhteen. Jääpinnalla jo 1 - 2%:n nousu saattoi estää liikkeelepääsyn. Tasamaallakin liikennevaloista lähtiessä saattoi jopa jäädä paikalleen sutimaan, ja takaa tulevat ohittivat viereisen kaistan kautta. Liekö sitten luistoneston toimimattomuutta, vai onko 235 liian leveä kitkarenkaaksi. Tai tätä kirjoittaessa tuli mieleen, että voisiko etjarrut laahata? :roll: Täytyypä tarkistaa, en ole kyllä missään vaiheessa huomannut ylimääräistä lämpenemistä.

Poissa

ViestiLähetetty: 16.09.2022 19:21 

XM-Hannu kirjoitti:
Nyt päästiin taas lempiaiheeseeni, eli kitkoihin. Itse olen ajanut viimeiset n.20 vuotta kitkarenkailla talvet, joskus kesätkin.

Mulle nuo elämäni ensimmäiset itse ostetut (vaihtoautojen mukana tulleet on eri juttu, niitähän en ole itse valinnut) kitkat olivat tavallaan vahinko.

Auto tuli mulle vanhoilla kitkoilla varustettuna ja ajattelin, että jos kerran tulin vanhoilla kitkoilla toimeen niin toki tulisin toimeen myös uusilla. Vakaakulkuinen auto, lukkiutumat jarrut, luistonesto, lähes kaikki kilsat näillä etelän parhaiten hoidetuilla teillä...Tosi paljon seikkoja, jotka puhuivat kitkojen puolesta.

Sitä mä en vain tajunnut, että mun molemmat tyttäreni olivat jo tuolloin lähes autokouluiässä. Jos autoa käyttävät myös kokemattomat kuskit, niin kyllähän ne nastat olisivat olleet hyvä juttu. Mutta tuota en tuolloin tajunnut ja tavallaan olen siitä kiitollinen: kohtahan nämä renkaat on jo loppuun ajettut ja mukavia kilometrejä niiden kanssa on ollut. Sukkasillaan menee, sanoisin!

Yhden kesän minäkin joskus ajoin kitkoilla. Hiljaiset ja mukavat olivat, mutta renkaat kuluivat aivan käsittämätöntä vauhtia.

Poissa

ViestiLähetetty: 16.09.2022 20:14 

pvalila kirjoitti:
XM-Hannu kirjoitti:
Nyt päästiin taas lempiaiheeseeni, eli kitkoihin. Itse olen ajanut viimeiset n.20 vuotta kitkarenkailla talvet, joskus kesätkin.

....

Yhden kesän minäkin joskus ajoin kitkoilla. Hiljaiset ja mukavat olivat, mutta renkaat kuluivat aivan käsittämätöntä vauhtia.

Arvaatko miksi? Koska ne eivät ole kesärenkaat, vaikka niillä VOI ajaa kesällä.

Poissa

ViestiLähetetty: 16.09.2022 23:34 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:

En epäile tuota, mutta en ole omissa autoissani varsinaisesti huomannut mitään erityisen nopeaa kulumista. Nytkin tuossa saksalaisessa autossani on samar renkaat jo kolmatta vuotta vaihtamatta, varmaankin yli 50 000 ajetut kiinalaiskitkat. Vaan alkavat tietenkin vuotuiset kilometrit eläköitymisen vuoksi vähentyä. Ja vielä jakautuvat 3:lle eri autolle. ;)

Poissa

ViestiLähetetty: 17.09.2022 01:57 

XM-Hannu kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

En epäile tuota, mutta en ole omissa autoissani varsinaisesti huomannut mitään erityisen nopeaa kulumista. Nytkin tuossa saksalaisessa autossani on samar renkaat jo kolmatta vuotta vaihtamatta, varmaankin yli 50 000 ajetut kiinalaiskitkat. Vaan alkavat tietenkin vuotuiset kilometrit eläköitymisen vuoksi vähentyä. Ja vielä jakautuvat 3:lle eri autolle. ;)

Ne nopeasti kuluneet kitkat olivat Kumhon renkaat, ostin ne ykköskoppaiseen ceevitoseen ja alkujaan ne olivat olleet 406:n alla. Vanteet olivat pahasti ruosteessa, mutta menivät heittämällä alle ja rengaspaketti oli tosi, tosi halpa. Noilla kumeilla selvisin yhden kesän ja kaiken lisäksi renkaat olivat hiljaiset ja mukavat: olin ja olen edelleen oikein tyytyväinen tuohon kauppaan.

Keski-Euroopassa ajetaan paljon ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetuilla kitkoilla. Eivät ole parhaat mahdolliset talvella mutta toisaalta ne kestävät oikein hyvin myös kesäautoilua.

Poissa

ViestiLähetetty: 17.09.2022 11:46 

Kitkoja on joskus ajeltu keväällä loppuun ja ne on kyllä paskimpia kesärenkaita ikinä, kuivalla kuluu ja sateella ei pidä, jarrutuspito märällä on surkea.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 17.09.2022 22:59 

Xari kirjoitti:
Kitkoja on joskus ajeltu keväällä loppuun ja ne on kyllä paskimpia kesärenkaita ikinä, kuivalla kuluu ja sateella ei pidä, jarrutuspito märällä on surkea.

Kun mä ostin tuon ekan hydeautoni (mk1 ceeviitonen), se oli 9 vuotta vanha ja sillä oli ajettu vain 66 tkm.

Se oli ollut papan aarre ja sitä oli pidetty kuin kukkaa kämmenellä.

Ikävä kyllä, siihen oli laitettu alle lähes upouudet kiinankumit. Aivan järkyttävän huonot sellaiset.

Niiden vaihto noihin vanhoihin Kumhon kitkoihin oli yhden syksyn väliaikaisratkaisu, en edes kuvitellut selviäväni seuraavaa kesää ilman rengashankintoja. Neljän pyörän tilapäissetti maksoi kymppejä ja ne tekivät Sitikasta taas Sitikan: auto kulkii hiljaa ja pehmeästi, kuin sukkasillaan. Pintaakin oli ihan kivasti, aluksi...

Jarrutuspidon suhteen saatat olla ihan oikeassa, paistoleimakin kun oli vanha. Halpakumien takia jos olisin onnettomuuteen joutunut, niin en ehkä ihan näin tyytyväinen noihin olisi. :roll:

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ]