Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Pakusta asuntoautoksi? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=33283 |
Sivu 1/3 |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 23.10.2022 23:52 ] |
Viestin otsikko: | Pakusta asuntoautoksi? |
Kuinka korkea pitää asuntoauton olla? Riittääkö korotetun Citroen Jumperin sisäkorkeus asuntoautoksi? Jospa tuonne kultamaille ![]() Esim. tämmösen: https://huutokaupat.com/3766552/citroen-jumper-2008 |
Kirjoittaja: | Aakku [ 24.10.2022 08:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Sisäkorkeus minimissään 185 cm. https://caravan-lehti.fi/pinnalla/matka ... harvempia/ https://www.youtube.com/watch?v=4hjfGlAUq5g |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 24.10.2022 10:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Ja henkilöauton käyttömaksut, vakuutukset tosin on halpoja ![]() |
Kirjoittaja: | Aakku [ 24.10.2022 11:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Esa66 kirjoitti: Ja henkilöauton käyttömaksut, vakuutukset tosin on halpoja Eihän sitä henkilöautoksi muuteta. Tulee kalliiksi. Verovapaa matkailuautohan tässä on tavoitteena. Käyttömaksut samat, kuin pakussa.
![]() |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 24.10.2022 13:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Enpä juuri tunnekaan säädöksiä. Pari päivää sitten vanha tuttu ajeli korotetulla Sprintterillä. Oli joskus aiemmin rekisteröity asunto- tai matkailuautoksi, tai sinnepäin. Oli kuulemma halvat käyttömaksut, siitä ajatus lähti. |
Kirjoittaja: | sitikkaporo [ 24.10.2022 14:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Tällaisia on korotettu joskus vaikka suksiboksin kannella. Eli kantta hieman pienempi aukko kattoon, kansi tiiviisti asentaen kattoon kiinni ja näin on saavutettu 185 cm minimikorkeus. Ainakin pari mersun ambulanssia on korotettu näin, ja hyväksyntä on tullut suikkapäältä.. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 24.10.2022 15:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Paljonko on tuon korotetun Jumperin sisäkorkeus? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 24.10.2022 16:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Ei niin mitään tietoa, mutta google kertoo tuollaisia, 2011 Jumper, mutta pääosin lienee sama: https://citroen.alkali.fi/modeldata/14/ ... kniset.pdf Lienee tuo keskikorkea malli ...H2, jolle ainakin tuolla sanotaan 1932 mm, eli mahtuisi ohuet eristeetkin lattiaan ja kattoon? Mutta kyllä sinne silti voisi BX Vanin pulkan viritellä, ihan vain kaunistukseksi? |
Kirjoittaja: | Aakku [ 24.10.2022 17:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
sitikkaporo kirjoitti: Tällaisia on korotettu joskus vaikka suksiboksin kannella. Eli kantta hieman pienempi aukko kattoon, kansi tiiviisti asentaen kattoon kiinni ja näin on saavutettu 185 cm minimikorkeus. Ainakin pari mersun ambulanssia on korotettu näin, ja hyväksyntä on tullut suikkapäältä.. Nämä oli aikoinaan pakuiksi tehtyjä. Se korkeus ei ollut määräävä tekijä, vaan tavaratilan tilavuus. BX farkku Suomessa korotetulla katolla oli hyvä esimerkki suomalaisuudesta verosekoilusta. Samaan sarjaan meni pikkupakujen väliseinä, jota ei saanut milliäkään siirtää taaksepäin. Yksi kiusa oli kovat penkit takana ja nopeusrajoitus ilman perusteita. Pitää sitten huomioida, että paku pitää varustaa matkailuautojen vaatimusten mukaisesti. Ei se korkeus yksistään verovapautta mahdollista. Itsellä on tehdastekoinen Transporter Westfalia korkea retkiauto, eli matkailuautoksi rekisteröity. Toinen Peugeot Expert on matkailuautovarustuksella oleva paku. Siinä kaikki kalusteet on kiinnitetty sidontaliinoilla. Kiinteä asennus toisi henkilöauton lisäveron. |
Kirjoittaja: | Xari [ 24.10.2022 18:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Keitin, jääkaappi, vähintään 2 makuupaikkaa joita on sitten toteutettu parila levyllä määräykset täyttäväksi tai oikeasti nukuttavaksi. Takapäähän auton levyinen taso vuoteeksi, korkeus sen mukaan mitä tarvii tavaratilaa jäädä, sivuoven taakse väliseinä ja jos kultamaille niin eikös sit siihen välitilaan kunnon keittiö ja oleskelutilaa, kaasuhella vaati ulostuuletetun pullotilan, aurinkopaneelit jääkaapille, näin mä sen tekisin tuohon käyttöön, yleensähän nämä on tehty vaan pykälien kiertoon. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 24.10.2022 18:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Olen nähnyt pykälienkierto-caravellen. Siis bussi. Kaipa siihen jotenkin vuode piti saada, penkin alla oli irtonainen keittolevy ja sille defan töpseli takapuskurissa. Oli jännä koulubussimalli, leveät penkit ja joka penkissä tuplavyöt. |
Kirjoittaja: | Aakku [ 24.10.2022 19:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Teuski kirjoitti: Olen nähnyt pykälienkierto-caravellen. Siis bussi. Kaipa siihen jotenkin vuode piti saada, penkin alla oli irtonainen keittolevy ja sille defan töpseli takapuskurissa. Oli jännä koulubussimalli, leveät penkit ja joka penkissä tuplavyöt. Sellainen on ns. verollinen matkailuauto. Siitä on henkilöauton mukaan verot jo maksettu edellisessä elämässä. Matkailuauton muutoksen tarkoitus on vain saada pakun pienempi dieselvero.
|
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 24.10.2022 19:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Sattumalta oli toinen samanlainen hallin pihalla. Siitä pääsin itse mittaamaan. Korkeus yli 190, leveys yli 180 ja pituus yli 3,5m. Kuten ollin linkittämästä taulukosta voi vahvistaa. Kyllä tuohon jo kohtuulliset tilat voisi rakennella... mutta jätin kuitenkin huutamatta. Tuleehan näitä jatkossakin, jos tarve yllättää. Nyt vielä on muuta ajokalustoa ihan liian kanssa. |
Kirjoittaja: | pvalila [ 24.10.2022 23:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Se korkeusvaatimus on ihmeen pienelle alueelle. En muista tarkkoja sääntöjä, mutta leveyttä korkealla tilalla piti olla vain joitakin kymmeniä senttejä ja pituutta vain tietty prosentti asunto-osan pituudesta (jonka ei tarvitse olla koko pakun pituinen). Vähän olen ihmetellyt katoille hitsattuja, rumia lootia. Voipi olla, että kaunis muovinen suksiboksinkansi katsotaan liian helposti poistettavaksi, pitää olla kiinteämpi loota? - Mikään ei tietenkään estä ruman metallilootan päälle asentamasta sitä kaunista boksinkantta. |
Kirjoittaja: | HiTec [ 25.10.2022 08:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Teuski kirjoitti: Matkailuauton muutoksen tarkoitus on vain saada pakun pienempi dieselvero. No juuri sehän näiden verokierto "matkailuautojen" pointti nimenomaan on, saada enempi istuinpaikkoja, mutta silti säilyttää pakun pieni käyttövoimavero. Ja sitten on nämä peltikuoriset, pakun kokoiset (tehdasvalmisteiset) oikeat matkailuautot ihan erikseen, joissa se reissaaminen on homman varsinainen pointti kunnon sänkyineen ja kaasutoimisine lämmittimineen, keittiöineen, jääkaappeineen... Katsurit ovat jo onneksi myös alkaneet puuttua tuohon "matkailuauto" toimintaan ja laittaneet niitä kaikkein härskimpiä verokierron yrityksiä pokkana täydelle henkilöauton autoverolle. Siinähän sitten "matkailuautoilija" mutkuttaa kuinka hyvin sillä mukasängyllä oikeasti nukutaankaan tai kuinka se styrox-kylmälaukku ajaakaan jääkaapin asemaa ![]() |
Kirjoittaja: | Aakku [ 25.10.2022 09:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
HiTec kirjoitti: Teuski kirjoitti: Matkailuauton muutoksen tarkoitus on vain saada pakun pienempi dieselvero. No juuri sehän näiden verokierto "matkailuautojen" pointti nimenomaan on, saada enempi istuinpaikkoja, mutta silti säilyttää pakun pieni käyttövoimavero. Ja sitten on nämä peltikuoriset, pakun kokoiset (tehdasvalmisteiset) oikeat matkailuautot ihan erikseen, joissa se reissaaminen on homman varsinainen pointti kunnon sänkyineen ja kaasutoimisine lämmittimineen, keittiöineen, jääkaappeineen... Katsurit ovat jo onneksi myös alkaneet puuttua tuohon "matkailuauto" toimintaan ja laittaneet niitä kaikkein härskimpiä verokierron yrityksiä pokkana täydelle henkilöauton autoverolle. Siinähän sitten "matkailuautoilija" mutkuttaa kuinka hyvin sillä mukasängyllä oikeasti nukutaankaan tai kuinka se styrox-kylmälaukku ajaakaan jääkaapin asemaa ![]() Pykälät on tehty juuri sen verran kevyiksi, jotta nämä työmaa-autot saataisiin verovapaiksi. Pienet tonniluokan passelit pakut pudotettiin pois, kun omamassa vaatimus on nyt 2500 Kg. Elikä riittävän painava ja sitä kautta saastuttavampi ja ehkä epäkäytännöllisempi, niin saa verovapauden. Fix-Ten ja Lectica ovat tyyppiesimerkkejä tehdastekoisista veronkierto matkailuautoista. |
Kirjoittaja: | Xari [ 25.10.2022 15:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Aakku kirjoitti: Pykälät on tehty juuri sen verran kevyiksi, jotta nämä työmaa-autot saataisiin verovapaiksi. Se kansainvälisen kilpailun paine, eli etelänaapurin työporukat saa muuten liian suuren veroedun liikkumisessa ![]() Lainaa: Ja sitten on nämä peltikuoriset, pakun kokoiset (tehdasvalmisteiset) oikeat matkailuautot ihan erikseen, joissa se reissaaminen on homman varsinainen pointti kunnon sänkyineen ja kaasutoimisine lämmittimineen, keittiöineen, jääkaappeineen... saattavat silti olla noihin kullankaivuuhommiin turhan heppoisia.
|
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 25.10.2022 16:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Minulla budjetti on 2-3 tonnia auto ja max 1tuhat€ rakenteluun. Ja jos tuota pitäisi kahden henkilöauton lisäksi, niin se varmaankin joutaisi seisomaan 10-11kk vuodesta, niin silloin verotkaan eivät olisi ratkaisevassa roolissa. |
Kirjoittaja: | Aakku [ 25.10.2022 18:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
XM-Hannu kirjoitti: Minulla budjetti on 2-3 tonnia auto ja max 1tuhat€ rakenteluun. Ja jos tuota pitäisi kahden henkilöauton lisäksi, niin se varmaankin joutaisi seisomaan 10-11kk vuodesta, niin silloin verotkaan eivät olisi ratkaisevassa roolissa. Sitten voisit hankkia mahdollisimman hyvän pakun, mitä sillä hinnalla saa. Tilapäisvarusteet, niin voi käyttää tavaran kuskaamiseenkin. Mulla auto tyhjenee vartissa, kun ottaa liinat irti. Keskellä kesää ei tarvitse edes lämmitintä.
|
Kirjoittaja: | Teuski [ 25.10.2022 18:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Xari kirjoitti: Lainaa: Ja sitten on nämä peltikuoriset, pakun kokoiset (tehdasvalmisteiset) oikeat matkailuautot ihan erikseen, joissa se reissaaminen on homman varsinainen pointti kunnon sänkyineen ja kaasutoimisine lämmittimineen, keittiöineen, jääkaappeineen... saattavat silti olla noihin kullankaivuuhommiin turhan heppoisia.Taitaa tarkoittaa peltikuorisella retkeilyautoja, eli pakun kuoriin tehtyjä matkailuautoja tyyliin Pössl. Mitenkäs se sitä peruspakua heppoisempi on? |
Kirjoittaja: | Aakku [ 25.10.2022 19:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Mikäli valmiin haluaa, niin Nettikaravaanissa on tällä hetkellä myytävänä 31 matkailuautoa 4000 € budjettiin. |
Kirjoittaja: | Xari [ 25.10.2022 19:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Teuski kirjoitti: Xari kirjoitti: Lainaa: Ja sitten on nämä peltikuoriset, pakun kokoiset (tehdasvalmisteiset) oikeat matkailuautot ihan erikseen, joissa se reissaaminen on homman varsinainen pointti kunnon sänkyineen ja kaasutoimisine lämmittimineen, keittiöineen, jääkaappeineen... saattavat silti olla noihin kullankaivuuhommiin turhan heppoisia.Taitaa tarkoittaa peltikuorisella retkeilyautoja, eli pakun kuoriin tehtyjä matkailuautoja tyyliin Pössl. Mitenkäs se sitä peruspakua heppoisempi on? Jos ajatus on viedä johonkin korpeen ja asua koko kesä, varmaankin aika moisen tavaramäärän kanssa niin miten noi halvimmat kestää, kestäviä kyllä löytyy mut hinnat on kovia, yks tuttu asui pari vuotta asuntovaunussa ja aika lailla vaan räjähtää joka paikasta tuollainen valmiiksi vanha vehje. Kaikessa ylimääräisessä tavarassa alkaa tosin kohta alennusmyynnit. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 25.10.2022 19:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Aakku kirjoitti: Mikäli valmiin haluaa, niin Nettikaravaanissa on tällä hetkellä myytävänä 31 matkailuautoa 4000 € budjettiin. Olen kerran ostanut vanhan asuntovaunun. "Kaikki toimii, eikä haise home". Tällaisilla sanoilla se myytiin. Lämmitys toimi yhden yön, jääkaappi ei kaasulla lainkaan. Ensimmäisellä matkalla rengas alkoi vuotaa Suomussalmella. Seuraavan talven jälkeen jo 10 min vaunussa alkoi ahdistaa hengitystä. Siispä jätän nuo kaikkein halvimmat puukoriset asuntoautot ja -vaunut väliin. Tuota peltikuorista pakua jos alkaisi itse eristämään ja verhoilemaan, niin ainakin muutaman vuoden tietäisi, mitä se on syönyt. |
Kirjoittaja: | Aakku [ 25.10.2022 20:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
XM-Hannu kirjoitti: Tuota peltikuorista pakua jos alkaisi itse eristämään ja verhoilemaan, niin ainakin muutaman vuoden tietäisi, mitä se on syönyt. Meinaatko yöpyä talvella, kun kirjoitat eristämisestä? Kuulostaa VanLife touhulta.Itselläni on pelkät levytykset ilman eristeitä ja menee -5 asteeseen lämmittimellä. Juuri oli -4 pakkasta ja autossa +21. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 25.10.2022 20:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pakusta asuntoautoksi? |
Matkailuni kyllä painottuu kesään, mutta aika myöhään syksylläkin on lämpiminä tyyninä päivinä mitä mainioin melontasää. Jos olisi auto, jolla on helppo liikkua lähes milloin vaan, niin ehkäpä talvimatkailuakin voisi kokeilla. |
Sivu 1/3 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |