|
Kirjoittaja |
Viesti |
sepkar
|
Viestin otsikko: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 17.12.2022 12:48 |
Viestit: 108
|
Törmäsin asiaan väärän merkkisellä Volvo 90 d4. Citikoista kokemusta vuodesta 1987 ja viimeisenä c5 2.0 A -14.. olen autoillut yli 55 vuotta ja monenmoista tullut puuhasteltua autojen parissa ja yhtenä erikoisuutena auton lukkojen avaaminen ( mekaanisten). Otin periatteeksi etten lukinnut autojani kuin todella poikkeus tilanteessa ja ainut haitallinen tapahtuma oli, että laitapuolen kulkija oli mennyt lepäämään autoon. Lukkojen merkitykselle en antanut arvoa kun koin miten helppoa avaaminen oli.Tämän päivän tekniikka;Akku tyhjeni 2 vrk ja buusterilla käymään. Autoa ei saisi lukita autotallissa tai lukittavassa katoksessa.Akun tyhjeneminen johtuu minun vanhasta opistani. Auto pitää lukita, joka pysäyttää virran kulutuksen myös autotallissa tai pitää olla ylläpitolaturi.Nykyisissä autoissa on pysäköinti ilmastointi (esi-ilmastointi)joka touhuaa autossa omia aikojaan ja hakee miellyttäviä lämpötiloja seuraavaaan lähtöön ja akun virta kuluu. Webasto lisää vielä tuuletuksellan ilmiötä. Vanhanakin joutuu oppimaan uutta ja lukitsemaan auton.. Nämä uudet ominaisuudet ovat yleisiä pinemmisäkin autoissa tulevaisuudessa Ei vika tarvitse olla suuri jos se on omassa päässä:oops:
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 17.12.2022 20:23 |
Viestit: 3326
|
Keskuslukituksen kaukosäädön ansiosta lukkojen jäätymisongelma on siirtynyt historiaan.
Jopa se mekaaninenkin lukkopesä on alkanut toimia talvisinkin, koska kaken ansiosta perinteisen lukkopesän käyttö on romahtanut hyvin matalalle tasolle.
Tiivisteiden jäätymiseen kake ei kyllä auta, ainakaan omasta kauko-ohjaimestani ei löydy nappia, joka osaisi sulattaa auton ovien tiivisteet...
|
|
|
|
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 17.12.2022 21:02 |
Viestit: 1878
|
Tiivisteiden jäätymiseen tuntuu vaikuttavan auton valmistustapa enemmän kuin lukituksen rakenne.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 17.12.2022 21:30 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
pvalila kirjoitti: Keskuslukituksen kaukosäädön ansiosta lukkojen jäätymisongelma on siirtynyt historiaan. Vaikka lukkopesä itsessään toimisikin, saattaa se lukituksen mekanismi oven sisällä olla jäässä. Tyyppiongelma mm. Volvo V90 takaovissa vaikka kuinka on kaket ja ovikahvojen hipaisukytkimet = edes sitä kaken nappia ei tartte enää painaa
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 17.12.2022 21:53 |
Viestit: 1878
|
HiTec kirjoitti: ovikahvojen hipaisukytkimet = edes sitä kaken nappia ei tartte enää painaa Varsinaisista hipaisukytkimistä en tiedä, mutta nuo käden tunnistavat ovenkahvat on kyllä aika kätevät. Mutta. Olen huomannut palanneeni askeleen taaksepäin siten, että kun olen lähdössä liikkeelle niin usein tungen käden taskuun ja napautan auki lukituksen (tai takaluukun jos on tavaraa mukana) avaimesta autoa lähestyessä. Näin ovien lukitus on avattu tai luukku on avoinna ja voi kiskaista oven auki tai laskea laukun tavaratilaan ilman sitä puolen sekunnin viivettä mikä kahvalta menee käden (taskussa olevan avaimen) tunnistamiseen tai kahden sekunnin odottelua kun heilauttaa jalalla auki takaluukun. Autolta poistuttaessa taas sen sijaan nuo "hipaisukahvat" on ihan peevelin kätevät. Lykkäät oven kiinni ja sipaiset sormella.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 17.12.2022 22:19 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
Itsellä Berlingossa nuo kyllä toimivat varsin nätisti, todella nopsasti pitää ovea alkaa auki repimään jos meinaat nykäistä ennen kuin on jo lukot auki. Mitään "kontin potkimistahan" tuossa ei ole lainkaan, mutta kontin tai avattavan takalasin katkaisijasta kun painat, niin aukeavat ihan nätisti, oli ovet alunperin lukossa tahi ei
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 17.12.2022 23:11 |
Viestit: 7489 Paikkakunta: Taipalsaari
|
HiTec kirjoitti: Tyyppiongelma mm. Volvo V90 takaovissa vaikka kuinka on kaket ja ovikahvojen hipaisukytkimet = edes sitä kaken nappia ei tartte enää painaa Ja esimerkiksi VW Passatin etuovissa lukkomekanismille menevät vaijerit jäätyvät, koska koukkaavat sellaisella mutkalla, joka kerää vettä. Merkkituhoam... anteeksi, merkkihuollon ratkaisu on vaihtaa vaijereita, mahdollisesti myös lukkomekanismeja. Vaijerin kuivaamista ja huolellista voitelua ei ilmeisesti sentään harkita, saati että olisi eri mittainen ja eri tavoin reititetty vaijeri... No, onneksi on sentään harvoin ilmenevä ongelma.
VW Passat B7
|
|
|
|
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 18.12.2022 00:04 |
Viestit: 1878
|
HiTec kirjoitti: Itsellä Berlingossa nuo kyllä toimivat varsin nätisti, todella nopsasti pitää ovea alkaa auki repimään jos meinaat nykäistä ennen kuin on jo lukot auki Aloin oikein pohtimaan tätä ja olen samaa mieltä. Liian nopeasti repimällä kestää sen puoli sekuntia. Tästä pääsin eteenpäin — kykenee näköjään vielä oppimaan tällä iällä — ja kävin testaamassa pimmerillä kun sen "avain" oli tuossa hollilla. Kun ottaa kahvasta kiinni koko kämmenen otteella niin kyllä, lukot on auki ennen kuin ehtii aloittaa kahvasta vetämisen, tai repimisen. Kun taas lähestyin autoa ilman lukkojen avaamista avainta napauttamalla niin huomasin tarttuvani kahvaan Saabista oppimallani (ei hipaisukahvoja, kuvaus perustuu Saabin kahvojen toimintaan lukituksen ollessa auki) kevyellä kolmen sormen otteella ja vetävani heti kun kontakti syntyi. Eipä aukea BMW:n ovi ainakaan tuolla tekniikalla välittömästi vaan siinä menee se puoli sekuntia kun tunnistaa avaimen ja kahvavedon. Volvoa en pääse nyt testaamaan kun ei ole pihassa mutta väittäisin mutulla sen toimivan samalla tavalla. Nyt mentiin vähän ohi alkuperäisestä aiheesta, mutta ainakin tämä jäärä oppi jotain. Ainakin pisti ajattelemaan, että nää on varmaan niitä ensimmäisen maailman ongelmia. Tyyliin; pitäiskö laitaa toiset villasukat jalkaan kun tuntuu et varpaiden lämpötila on laskenut 34° asteesta 33,5° asteeseen.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 18.12.2022 02:46 |
Viestit: 4882
|
Tuollainen mitättömältä tuntuva viive voi olla vaikea totuteltava, töissä ovien lukot vaihtuivat jokunen vuosi sitten Abloy Pulse älyvaimiin ja siinä on pieni viive ennen kuin saa kääntää avainta tai muuten saa aloittaa alusta, se kyllä vilkauttaa valoa ja piippaakin kun avain on hyväksytty - mutta aika usein tulee vieläkin hätäiltyä, en tiedä vaihteleeko viive joskus vai onko itse vain joskus kärsimättömämpi... Jotenkin iLoqqiin tottui nopeammin, vaikka on vielä ekaa mallia, jossa täytyy olla tarkempi millä nopeudella avaimen tunkee sisään, avaimen suunta vaati iLoqissa ensin totuttelua, mutta nyt aika automaattinen.
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 18.12.2022 09:27 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
laakeri kirjoitti: Ja esimerkiksi VW Passatin etuovissa lukkomekanismille menevät vaijerit jäätyvät, koska koukkaavat sellaisella mutkalla, joka kerää vettä. Eikös tuota ovien vaijeriongelmaa ole ihan konsernin omissakin tuotteissa, muistaakseni yksi C5 X7 tyyppivioista. Itselläkin tuollainen kiesi oli aikanaan, mutta sain nuo vaijerit vaihdatettua myyjäliikkeen piikkiin. Olihan tuossa kulkineessa toki melko paljon niitä muitakin vikakohteita, joita esiintyi aika monessakin yksilössä, mutta jos niitä kutsuu tyyppivioiksi, niin siitähän se some-älämölö vasta nouseekin, varsinkin tälläisellä merkin omalla forumilla
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 18.12.2022 21:20 |
Viestit: 7489 Paikkakunta: Taipalsaari
|
HiTec kirjoitti: Olihan tuossa kulkineessa toki melko paljon niitä muitakin vikakohteita, joita esiintyi aika monessakin yksilössä, mutta jos niitä kutsuu tyyppivioiksi, niin siitähän se some-älämölö vasta nouseekin, varsinkin tälläisellä merkin omalla forumilla Volkkarin puolellakaan ei tyyppivikoja ole. Merkkihuollosta jos kysyy mistä vaan viasta, niin eivät ole ikinä kuulleetkaan, että sellaista olisi, mutta netti on pullollaan juttuja aiheista, kun vähintään yhdeksässä kymmenestä on sama vika ollut. Eivätpä kyllä tienneet merkkihuollossa esimerkiksi sitäkään, tarvitseeko tehdä mitään erityistä tehdä akun irtiolon jälkeen. Eivät olleet pari vuotta sitten aiheesta kysyessäni siis vielä joutuneet kertaakaan irrottamaan akkua 2010 myyntiin tulleesta mallista... Totesin kyllä merkkihuollon niin hyväksi noiden kokemusten myötä, että pysyttelen mieluiten etäällä sieltä.
VW Passat B7
|
|
|
|
|
sepkar
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 20.12.2022 13:29 |
Viestit: 108
|
Vähän lisäilen pysäköinti ilmastoinnin logiikkaa. Emäntä kun on juomakaupassa, niin tietokone antureineen hakee mukavan sopivaa ilmaa kuljettajalle ja nukahtaa vasta kun kuljettaja on lukinnut ovet kaukusäätimellä. Pari vuotta sitten kirjoittelin jyrsijöitten karkottamista rantamökiltä. Onnistuin radio novan juontajien äänellä ja sopivalla voluumilla jota ei elävä ihminen voi kuunella kuin mökin ulkopuolella. Syksyllä viikoloppuisin katselin tv:tä ja sain ajatuksen ,,jos sai Pimiän,Veitolan ja Kokanderin äänen nauhalle, mutta tulin toisiin ajatuksiin kun ei sitä nauhaa voisi käyttää kuin osa vuoden -"kyllä lähtee"jyrsijät, mutta järvi pitää olla jäässä muuten kalatkin muuttaa toiselle puolen järveä. Hyvää ja hiljaista joulun odotusta citikka väelle
|
|
|
|
|
Macinaggio
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 03.01.2023 09:35 |
Viestit: 85 Paikkakunta: Espoo
|
Tuohon alkuperäisen viestin oppiin palatakseni, minulla ei ole sellaista kokemusta että keskuslukituksella varustettu auto pitäisi lukita jotta auton elektronikka menisi ns. lepotilaan ja virrankulutus (lähes) loppuisi. Omakohtaista kokemusta neljästä sellaisesta autosta, jotka ovat seisseet tallissa lukitsemattomina viikkoja, ennätyksenä jopa 3 kk. Käsittääkseni myös autoliikkeissä autot seisovat sisätiloissa lukitsemattomina. Epäilen että autossasi, joka tuon opin antoi, on yksilövika.
|
|
|
|
|
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 03.01.2023 10:24 |
Viestit: 1108
|
Macinaggio kirjoitti: Tuohon alkuperäisen viestin oppiin palatakseni, minulla ei ole sellaista kokemusta että keskuslukituksella varustettu auto pitäisi lukita jotta auton elektronikka menisi ns. lepotilaan ja virrankulutus (lähes) loppuisi. Omakohtaista kokemusta neljästä sellaisesta autosta, jotka ovat seisseet tallissa lukitsemattomina viikkoja, ennätyksenä jopa 3 kk. Käsittääkseni myös autoliikkeissä autot seisovat sisätiloissa lukitsemattomina. Epäilen että autossasi, joka tuon opin antoi, on yksilövika. Minäkään en oikein usko tuohon keskuslukituksen vaikutukseen. Tälläkin hetkellä kolme autoa tallissa lukitsematta. Akun tyhjenemiseen vaikuttaa eniten akun kunto. Uusimmassa autossa akku pysyy täydessä jännitteessä viikkotolkulla, kun sai uuden akun. Vanhimmassa jännite putoaa jo samana päivänä, kun lataus on lopetettu, vaikka asensin päävirtakatkaisimenkin.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
|
sepkar
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 03.01.2023 10:42 |
Viestit: 108
|
Auto on nyt kuitenkin kunnossa näillä opeilla. 5 vrk seisoi viimeksi ja lähti käymään, kuin palmun alta. En osaa sanoa onko yksilö vika. Tuttava muutti talveksi etelään ja jätti Audinsa talliin ilma ovien lukitusta. Pojan piti lainata autoa 3 vrk kuluttua, ei lähtenyt ja kaupasta hankkimaan yllläpitolaturia. Nyt toimii Audikin. Ylläpitolatureita asennetaan näin alkutalvesta jonoksi asti. Kyllä minäkin ihmettelin odottaessani emäntää, kun alkoi hurina kuulua ja ilmastointi teki odottamisen mukavan lämpöiseksi... ottaa moottorista jälkilämpöä ja kesällä viilentää, niin kauan kuin akussa riittää virtaa. Akku ei mene täysin tyhjäksi mittari näyttää 12.3 mutta tietokone lukee tyhjäksi. Auto on entinen Espoon taxi ,joten tarpeellinen ominaisuus joka päiväsessä käytössä.Aina pitää oppia uutta ja löytää ratkaisu uusiin ominaisuuksiin. Auto on muuten hyvä ja mukavuuksia riittää( melkein kuin c5 d2.0 A) ja helppo lukita napisa Tässkin Volvossa tehdasasenteisena m 2017 kun tilasin mitä ruksattu tilauksessa sepkar ,
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 03.01.2023 16:19 |
Viestit: 3326
|
Teuski kirjoitti: Tulee mieleen entinen työkaveri, kunnon vanha jäärä. Jätti aina talvella autonsa työpaikan isolla parkkiksella kauas tyhjään takariviin lämmitykseen. Syytä kun kysyttiin, niin "Edessä on kaikki saatanan citymasturit ja niiden radiot, subbarit , webastot sun muut himmelit polttaa koko tolpparivin sulakkeet eikä mun auto sitten lämpiäkään" Kaveri oli selvästi palkattu hyvän teknisen osaamisen ja hyvien ihmissuhdetaitojen vuoksi... Eikös W123 jopa ahdettuna dieselinä vielä toiminut ilman sähköjä? Nykyiset nokivasarat ovat yhtä riippuvaisia sähköistä kuin bensakoneet.
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 03.01.2023 16:24 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
pvalila kirjoitti: Nykyiset nokivasarat ovat yhtä riippuvaisia sähköistä kuin bensakoneet. No onhan tuo mukavampaa kun ei tartte kuristimen (ja hehkutusnapin) kanssa pulata, hyppäät vain autoon ja tökkäät start-nappia ihan kuin bensapelissäkin. Auto itse arpoo mahd. tarvittavan hehkutuksen pituuden ja pyöräyttää starttia. Ainakin itse olen kowasti tykästynyt tähän keyless-systeemiin, nykyinen on 2. dieselini jossa tuo varuste on mukana. No tässä se on kun sen sinne itse lisävarusteista mukaan ruksin, mutta jo ed. käytetyssäkin tuo oli helppoa kun avainta ei tarttenut enää taskusta kaivella. Prätkässä joutuu vielä toistaiseksi, mutta kyllä sielläkin jo uusissa tuo keyless alkaa olemaan ihan arkipäivää.
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 03.01.2023 16:43 |
Viestit: 3326
|
HiTec kirjoitti: pvalila kirjoitti: Nykyiset nokivasarat ovat yhtä riippuvaisia sähköistä kuin bensakoneet. No onhan tuo mukavampaa kun ei tartte kuristimen (ja hehkutusnapin) kanssa pulata, hyppäät vain autoon ja tökkäät start-nappia ihan kuin bensapelissäkin. Auto itse arpoo mahd. tarvittavan hehkutuksen pituuden ja pyöräyttää starttia. Ainakin itse olen kowasti tykästynyt tähän keyless-systeemiin, nykyinen on 2. dieselini jossa tuo varuste on mukana. No tässä se on kun sen sinne itse lisävarusteista mukaan ruksin, mutta jo ed. käytetyssäkin tuo oli helppoa kun avainta ei tarttenut enää taskusta kaivella. Prätkässä joutuu vielä toistaiseksi, mutta kyllä sielläkin jo uusissa tuo keyless alkaa olemaan ihan arkipäivää. Noissa keyless-systeemeissä kai jonkin sortin älykkyys päättää, milloin solenoidi lyö rattilukon päälle? Kai rattilukko on noissakin pakollinen varuste? Ajatus sekoilevasta rattilukosta ei ole mieltä ylentävä: varsinkin kaksipyöräisessä sen logiikan on parempi sitten myös toimia.
|
|
|
|
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 03.01.2023 18:25 |
Viestit: 5481 Paikkakunta: Lahti
|
pvalila kirjoitti: Eikös W123 jopa ahdettuna dieselinä vielä toiminut ilman sähköjä? Nykyiset nokivasarat ovat yhtä riippuvaisia sähköistä kuin bensakoneet. Ainakin osa venekoneista toimii ilman sähköä, ei sammu vaikka kääntää virrat pois. Onhan noi avaimettomat systeemit kivoja mut on se vaan äijää vetää nupista ja katsella milloin sen kojetaulussa oleva hehkutulppa alkaa kirkastumaan
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 03.01.2023 19:48 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
pvalila kirjoitti: Noissa keyless-systeemeissä kai jonkin sortin älykkyys päättää, milloin solenoidi lyö rattilukon päälle? Kai rattilukko on noissakin pakollinen varuste? Sähkösolkku siellä ohjaa virtalukkoa. Eka tälläinen start-napillinen autoni oli Renault Megane II -05 ja siitä lähtien ei perinteisiä virtalukkoja tässä talossa ole ollutkaan. Tosin aikaisemmin on pitänyt laittaa kortti hahloon tms. mutta nyt pari vimosinta ei enää sitäkään
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 03.01.2023 22:05 |
Viestit: 3326
|
HiTec kirjoitti: pvalila kirjoitti: Noissa keyless-systeemeissä kai jonkin sortin älykkyys päättää, milloin solenoidi lyö rattilukon päälle? Kai rattilukko on noissakin pakollinen varuste? Sähkösolkku siellä ohjaa virtalukkoa. Eli siellä on kuitenkin myös rattilukko olemassa ja äkykoneen seotessa auto voi laittaa rattilukon päälle kesken ajon? Saabin vaihdelukko oli paljon fiksumpi vaihtoehto. Kyllä noita rattilukkovahinkoja sattui ihan perinteisilläkin virtalukoilla, kun esim. humalainen appari keksi kesken ajon napata virta-avaimet itselleen. Joissakin autoissa (Opel?) oli tyyppivikana, että virta-avain saattoi tipahtaa lukosta auton lattialle kesken ajon. Mutta rattilukkoa tuo ei kai välttämättä päälle silti lyönyt ja taisi olla vielä niin, että katastusmiehetkin saattoivat tuota vähän läpi sormiensa katsoa.
|
|
|
|
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 03.01.2023 22:50 |
Viestit: 5481 Paikkakunta: Lahti
|
pvalila kirjoitti: Joissakin autoissa (Opel?) oli tyyppivikana, että virta-avain saattoi tipahtaa lukosta auton lattialle kesken ajon. Mutta rattilukkoa tuo ei kai välttämättä päälle silti lyönyt ja taisi olla vielä niin, että katastusmiehetkin saattoivat tuota vähän läpi sormiensa katsoa. Vanhoissa japseissa kanssa ihan normihomma, muistan nuorempana kun kimpassa hölmöiltiin ja ainoa kaljapullon avain, siis joskus aikojen alussa ennen tölkkien tuloa, oli auton avaimien kanssa samassa ja joku ne siitä virtalukosta aina välillä vei ja sit kun piti sammuttaa piti aina etsiä niitä hiton avaimia ympäri autoa että kellä ne nyt taas on
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 04.01.2023 10:02 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
Teuski kirjoitti: Se Rellyn korttisysteemi oli kyllä ihan älytön. Korvataan avain kortilla, jota käytetään kuten avainta, mutta se on isompi No ehkä sitä ei kuitenkaan "ihan" niin käytetty kuin avainta. Kortille oli hahlo kojelaudassa, johon se tungettiin ja painettiin start-nappia. Sittemmin tuosta tuli myös keyless, jossa avainta ei tuonne hahloon tarttenut enää tunkea, vaikka se hahlo siellä yhä oli backup-mielessä, joskos vaikka avaimen paristo olisi loppunut, jolloin keyless on pimeänä ja avain pitää laittaa tuonnen hahloon etäluettavaksi jotta autolla pääsee liikkeelle. Nykyisissä useinkaan kun ei tuota hahloa tms. avaimen paikkaa enää ole, niin vastaava backup on siinä start-napin yhteydessä. Eli avain kädessä painaa sitä start-nappia, niin se etälukee sen avaimen ja auto käynnistyy. Samaten sammuttaminenhan on näissä myös varmistettu s.e. jos keyless-avaimeen ei ole yhteyttä, niin autosta riippuen joko pitkällä tai 2x start-napin painalluksella auton saa sammutettua. pvalila kirjoitti: Eli siellä on kuitenkin myös rattilukko olemassa ja äkykoneen seotessa auto voi laittaa rattilukon päälle kesken ajon? Rattilukko on pakollinen, joten kyllä sellainen siellä on. Ja periaatteessa tuo kesken ajon lukitseminenkin olisi toki mahdollista, mutta jo luokkaa 20v kokemuksella varsin vähän noita ongelmia on porukalla vastaan tullut, joten eiköhän tuo melko luotettava systeemi kuitenkin ole. Tai no ongelmista alkupään Megane II:ssa saattoi tuo solkkku viottua s.e. se ei enää lähtenytkään auki startissa lainkaan, mutta tuokin vika korjattiin myöhemmin kun solkusta tuli uusi versio. Vaan entäs sähköinen käsijarru? Itse olen jo sen verran kaveri tuon kanssa etten enää mekaanista käkkää autooni halua lainkaan, sen verran monessa autossani tuo sähköinen on jo ollut. Tulee meinaan esim. liik.valoihinkin pysähtyessäni laitettua tuo käkkä aina päälle ja kun valot vaihtuu, auto vapauttaa käkän autom. ja matka jatkuu. Tästä on sekin hyöty ettei valoissa seistessä sokaista turhaan jarruvaloilla tillittämällä sitä takanani olijaa. Samaten sammutettaessa auto laittaa aina käkän itsekseen päälle, joka sekin on varsin mainio feature. No tänhän kaikki varmaan jo tiesikin, vaan tiesikö sitä että tuossa sähkökäkässä on myös ns. panic-jarru. Eli auton ollessa riittävän suurella nopeudella liikkeessä, sähkökäkän nyppäsy laukasee hätäjarrutuksen, jossa auto jarruttaa ABS-yksiköin joka nurkallaan täysillä maksimaalisen hidastuvuuden aikaansaadakseen.
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
|
|