|
Kirjoittaja |
Viesti |
Sitruuna5C
|
Viestin otsikko: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 19.12.2022 21:47 |
Viestit: 129 Paikkakunta: Siilinjärvi
|
Onkos täällä ko auton jo hankkineita,kun itsellä heräsi mielenkiinto siihen,tosin hinta on iso este tällä hetkellä.Koeajamas pitää käydä kuitenkin..
C5 2.0 Hdi180 -16
|
|
|
|
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 19.12.2022 22:22 |
Viestit: 1878
|
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 19.12.2022 23:35 |
Viestit: 7489 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Hankinta ei sentään ole ollut mielessä - varsinkaan, kun on katsonut kuvat ja tiedot. Hankinnan vahvasti estävät tekijät: - Ei saa dieselmoottorilla varustettuna. - Onneton perävaunumassa. - Kulutusta eivät näköjään hybridille edes ilmoita, ilmeisesti on todella suuri? - Ainakin osassa mainoskuvia näyttää kuin joku olisi unohtanut jonkun television rumasti keskelle kojelautaa häiristemään. Pitääkö se irrottaa itse puukkosahalla? Näyttä nimittäin siltä, että on muistettu vasta kun on jo tuotantolinjalle ollut menossa, että tuommoinenkin pitää johonkin laittaa ja se on vaan lyöty jo valmiiksi suunnitellun kojelaudan päälle. - Takapaksi näyttää ahtaalta, mikä ei yllätä, kun ei ole farmari vaan epämääräinen sekasotkukompromissi. - Kusettavat maiosteksteissä: "• 0 KOMPROMISSIA: C5 X Plug-In Hybridissä ei ole tehty kompromisseja tilojen, muunneltavuuden tai mukavuuden suhteen." Tuohan on kuitenkin kokonaisuudessaan muotoilun ja tilojen osalta pelkkää huonoa kompromissia koko kulkine.
On siitä jotain hyvääkin: on saatavilla autonvärisenä, eikä pelkästään Kouvola-sävyissä tai albiinona.
Ei silti, jos nuo ongelmat eivät haittaa ja juuri tuommoista oikein kovasti tarvitsisi, niin kai tuosta uutena ehkä jonkun 20 k€ voisi maksaa? Toisaalta käytetystä C5 X7:sta ei tarvitsisi sitäkään maksaa ja on kaikin puolin houkuttelevampi.
Summa summarum: huti.
VW Passat B7
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 20.12.2022 09:24 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
laakeri kirjoitti: - Onneton perävaunumassa. Meilläkin kun 1500kg on about se minimi jonka alle ei vetomassat vain voi mennä (juu, nykyisessä Berlingossa on 1450kg), niin varsin nirkoseksi käy nämä Citroënin tarjoamat vaihtoehdot tässä perheessä, nykymallistosta vain tämä kyseinen C5X ja sekin vain 180 heppasena, that's it Tietty as.auto olisi yksi vaihtoehto, niin silloin ei tarttisi veturia ja sen käyttökulkineen vaihtoehdot olisi huomattavasti laajemmat, mutta as.autoapa ei sitten käytetäkään kuin kesämökkiä, jätetä koko kesäksi leirintäalueelle kausipaikalle = ei tämäkään siis oikeasti ole meille mikään vaihtoehto, as.auton kuluista nyt vielä puhumattakaan
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
Sitruuna5C
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 20.12.2022 10:38 |
Viestit: 129 Paikkakunta: Siilinjärvi
|
laakeri kirjoitti: Hankinta ei sentään ole ollut mielessä - varsinkaan, kun on katsonut kuvat ja tiedot. Hankinnan vahvasti estävät tekijät: - Ei saa dieselmoottorilla varustettuna. - Onneton perävaunumassa. - Kulutusta eivät näköjään hybridille edes ilmoita, ilmeisesti on todella suuri? - Ainakin osassa mainoskuvia näyttää kuin joku olisi unohtanut jonkun television rumasti keskelle kojelautaa häiristemään. Pitääkö se irrottaa itse puukkosahalla? Näyttä nimittäin siltä, että on muistettu vasta kun on jo tuotantolinjalle ollut menossa, että tuommoinenkin pitää johonkin laittaa ja se on vaan lyöty jo valmiiksi suunnitellun kojelaudan päälle. - Takapaksi näyttää ahtaalta, mikä ei yllätä, kun ei ole farmari vaan epämääräinen sekasotkukompromissi. - Kusettavat maiosteksteissä: "• 0 KOMPROMISSIA: C5 X Plug-In Hybridissä ei ole tehty kompromisseja tilojen, muunneltavuuden tai mukavuuden suhteen." Tuohan on kuitenkin kokonaisuudessaan muotoilun ja tilojen osalta pelkkää huonoa kompromissia koko kulkine.
On siitä jotain hyvääkin: on saatavilla autonvärisenä, eikä pelkästään Kouvola-sävyissä tai albiinona.
Ei silti, jos nuo ongelmat eivät haittaa ja juuri tuommoista oikein kovasti tarvitsisi, niin kai tuosta uutena ehkä jonkun 20 k€ voisi maksaa? Toisaalta käytetystä C5 X7:sta ei tarvitsisi sitäkään maksaa ja on kaikin puolin houkuttelevampi. On ne ilmoittanut yhdistetyn kulutuksen,kun Hybrid akussa on virtaa,muuten eivät,veikkaan,että pelkällä bensalla ajaessa kulutus liikkuu siinä5-6 litran tienoilla,jos vertaa pelkkään bensakoneeseen..riippu toki ajo-olosuhteista,ja kaasujalan asennosta..monikin valmistaja alkaa luopua dieselistä vähitellen,koska EU:n päästönormit tiukkenee kokoajan,niin eivät enää kehitä dieseleitä,sähkö/vety?,tulevaisuudessa..itse ainakin luovun nykyisestä dieselistä,kunhan on vain mahdollista,ei mee rahaa saastelaitteiden korjaamiseen..toki sitten akkuongelmat?
Summa summarum: huti.
C5 2.0 Hdi180 -16
|
|
|
|
|
Tkarkka
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 20.12.2022 11:50 |
Viestit: 95
|
Joillekin valmistusmaa (Kiina) voi olla hankinnan vahvasti estävä tekijä.
Peugeot 309 1.6 GR -89, Peugeot 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 GL 16V -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf 1.4 92 kW 5-ov. -13, VW Golf Alltrack Variant 132 kW -17.
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 20.12.2022 12:04 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
Sitruuna5C kirjoitti: itse ainakin luovun nykyisestä dieselistä,kunhan on vain mahdollista,ei mee rahaa saastelaitteiden korjaamiseen..toki sitten akkuongelmat? No pakkohan sitä on tässä itsekin ajan mukana mennä, vaikka sitten vastahakoisestikin. Dieseleiden kanssa pulannut 06/99 lähtien ja niin on jokainen päästölaitteisto lisää ollut aina sarjassamme nou-nou, kunnes on auto vaihtunut sitten "liian" uuteen ja niin sitä on vaan pitänyt allekirjoittaneenkin nöyrtyä, nyt vimosimpana NOx-loukkuinen vaihtui AdBlue-laitteistolliseen Toki näin insinörttinä nuo sähkökikottimet kiinnostaisi melkoisesti ja paria jo koeajaneenakin fiilis oli kuin karkkikaupassa, vaan sitten iskee vastaan ne realiteetit. Tuo oma pinkka ei vain kestä pitää useampaa autoa, kun kuitenkin vain allekirjoittanut on ainut ajokortillinen talossa ja noista sähköautoistakaan kun ei (vielä) ole meille ainokaiseksi autoksi. No onneksi on sen verran tuore hankinta tämä nykyinen Berlingo, elämäni 2. ikinä uutena ostamani auto, jotta kerkiää nuo sähköhimmelitkin vielä kehittyä melkoisesti ennen kuin tuo seuraava auton vaihtoajankohta koittaa
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 20.12.2022 16:54 |
Viestit: 3326
|
Vanhaan aikaan 308 oli luokkaa alempi auto kuin C5 (joka siis vertautui 407:ään).
Nyt näyttäisi 308 plugarina maksavan pari tonnia vajaat viisikymppiä, eli hintaero tähän nykyajan ceevitoseen on tosi pieni.
Ylihintaisilta tuntuvat vähän kaikki autot nykyisin, mutta ehkä tämä C5X on kuitenkin vähemmän väärässä hintaluokassa kuin tuo mainitsemani Pösö.
|
|
|
|
|
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 20.12.2022 21:33 |
Viestit: 672
|
Sitä kalleinta plugaria kävin koeajamassa suurimmaksi osaksi apukuskin penkiltä niin oli se alustaltaan suht mukava. Aktiivinen iskunvaimennuskin selvästi teki jotain, vähän samaa tuntoa kuin C6:ssa tai 607:ssa miten perä käyttäytyi. Ohjaus mukavan kevyt ja nopea, eli suht vaivaton ajaa ja kulki ilman suurempia vaelteluita. Omaan mieltymyksiin sopi aika hyvin ajettavuudelta. Se 220 heppaa vai mitä tuossa oli tuntui aika mopolta, mutta kyllä silläkin pärjää.
Pieruappeista ja muista gizmoista en osaa sanoa mitään, mutta käsittääkseni psa:n käyttöjärjestelmä ei taida olla ihan sitä tasoa kuin mitä pitäisi olla.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 21.12.2022 02:44 |
Viestit: 3326
|
HiTec kirjoitti: Meilläkin kun 1500kg on about se minimi jonka alle ei vetomassat vain voi mennä (juu, nykyisessä Berlingossa on 1450kg), niin varsin nirkoseksi käy nämä Citroënin tarjoamat vaihtoehdot tässä perheessä, nykymallistosta vain tämä kyseinen C5X ja sekin vain 180 heppasena, that's it Tietty as.auto olisi yksi vaihtoehto, niin silloin ei tarttisi veturia ja sen käyttökulkineen vaihtoehdot olisi huomattavasti laajemmat, mutta as.autoapa ei sitten käytetäkään kuin kesämökkiä, jätetä koko kesäksi leirintäalueelle kausipaikalle = ei tämäkään siis oikeasti ole meille mikään vaihtoehto, as.auton kuluista nyt vielä puhumattakaan Maksa vähän lisää ja saat pitää vaunusi siellä vakipaikassa myös talvella. Jää hinaukset pois, voit siirtyä johonkin pikkuruiseen ekoautoon. Mutta eikös sulla ole omakotitalo? Myyt itse itsellesi kausipaikan omasta pihasta, niin ei kulu vaunu eikä vetokoukku.
|
|
|
|
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 21.12.2022 09:24 |
Viestit: 1859 Paikkakunta: Helsinki
|
pvalila kirjoitti: Mutta eikös sulla ole omakotitalo? Myyt itse itsellesi kausipaikan omasta pihasta, niin ei kulu vaunu eikä vetokoukku. Yep ja siksi esim. latauspaikankin järjestäminen tuollaiselle sähkökikottimelle on pala kakkua. Ja siksi tuolle koukulle on käyttöä as.vaunun lisäksi myös tuon nyyttikärrynkin nyppimisessä, milloin on mitäkin tavaran, roskien tai vaikka mullan/polttopuiden kuskaamista. Vaan oma piha ... No näille Hki tulitikkuaskin kokoisille ok-tonteille mikään as.vaunu mahdu, nytkin tuo koppi talvehtii tuossa kotikadulla kadunvarressa
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT -08
|
|
|
|
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 21.12.2022 14:41 |
Viestit: 1194 Paikkakunta: Turku
|
Eikös tuota pitänyt saada PureTech 180:nä myös? Ei vaan löydy Suomen eikä Ranskan konfiguraattorista kuin P130 ja hybrid.
|
|
|
|
|
biätare
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 21.12.2022 15:43 |
Viestit: 304
|
Tkarkka: Joillekin valmistusmaa (Kiina) voi olla hankinnan vahvasti estävä tekijä. Onko kaikki versiot tehty Kiinassa?
|
|
|
|
|
Tkarkka
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 21.12.2022 18:27 |
Viestit: 95
|
Peugeot 309 1.6 GR -89, Peugeot 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 GL 16V -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf 1.4 92 kW 5-ov. -13, VW Golf Alltrack Variant 132 kW -17.
|
|
|
|
|
Sitruuna5C
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 07.02.2024 08:57 |
Viestit: 129 Paikkakunta: Siilinjärvi
|
Noniin,kävin koeajamassa esitteluauton,oli C5X PureTech 180,Shine Pack Launch Edition Plug-in Hybrid 225,olihan se ihan kiva,mutta ei se nyt mitään suurta ostohalua herättänyt,uusi on uusi..
C5 2.0 Hdi180 -16
|
|
|
|
|
Xmveku
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 07.02.2024 09:52 |
Viestit: 93 Paikkakunta: Lempäälä
|
Tuohon hybridin kulutukseen voisin kertoa omasta kokemuksesta jotain. Samalla tekniikalla olevalla C5 aircrossilla tullu ajeltua reilut 2,5v. Viime kesänä tein yli 1000km reissun siten, että akku oli täysi lähdettäessä ja matkalla ei latailtu. Menomatkalla kulutus oli 5,7L/100km, takas tullessa 5,8L/100km.Nopeudet vähän yli rajoitusten ja ohitukset reippaasti, ei mitään säästönyhveröintiä ja junnaamista mutta muuten tasaista matkantekoa. Myöhemmin testasin pienen pätkän motarilla, akku tyhjänä n. 70km, kulutus asettui 6.3L/100km, vakkarissa asetus 125km/h, todellinen nopeus n.122km/h. Tuosta tehosta sanoisin, että on riittävä, mutta huomioitavaa on se, että lappulattiassa kiihdytys ei ole tehokkain tapa edetä, vaan vääntöä hyöydyntäen, tuntee kyllä polkimeen mikä on hyvä kohta. Sama ilmiöhän on HDI-koneissakin. Siinä matkan jälkeen tuli ajatus, että mihin sitä dieseliä tarvitaan, kun kulutuserot on aika pieniä ja verot tässä 106€/v ja dieselissä yli 700€+ nuo päästölaitteiden ongelmat päälle. Tässä nurkilla kun pyöritään, niin bensaa menee n. 1-1,2L/100km, ja sähköä se 20-23Kw. Näin vanhempana tai ainakin vähän jäykempänä c5x on ahtaampi ja tietty matalampikin kuin Ac, mutta monethan ostaa näitä ulkonäön eikä käytettävyyden takia. Hiljaisuus, hyvät istuimet ja asiallinen ajettavuus ilmeisesti hoitivat sen,että yli 500km matkan jälkeen ei tuntunut rasituksia missään. Hyvä keksintö, en tiijä toimiiko, mutta suapihan sitä kokkeilla, meillä on toiminut hyvin tähän asti....
|
|
|
|
|
AlpoKieppi
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 09.02.2024 21:28 |
Viestit: 98
|
Koeajoin viime kesänä C5 X:n sekä Puretech 130:senä että plugarina. Minulle olisi tehon puolesta riittänyt tuo Puretech 130 vallan mainiosti, jonossa ajeluahan tämä nykyään on. Se olisi kuin nykyajan BX 14: mukava mutta myös hiukan laiska.
Tykkäsin - ajettavuuden helppoudesta - takapenkin tiloista (lasten turvaistuimet vaativat polvitilaa ja sitä oli kerrankin riittävästi) - Citroenin maineen mukaiset oikeasti pehmeät penkit ja jouset, nämä olivat todella rohkea veto! - hyvällä tavalla erikoinen ulkonäkö (kuin Bx, Xantia ja C5I aikoinaan tullessaan myyntiin!)
En tykännyt - rengasmelua oli ihmeen paljon liikaa hinta- ja kokoluokka sekä automerkki huomioiden - auto on tehty Kiinassa - kaikissa nykyautoissa olevasta lonkeronharmaasta mittariston värisävystä (missä oranssi tai vihreä sävy, kuka uskaltaisi?)
Että kyllä se minusta enemmän hitiksi taipuu kuin hutiksi. Jos vaan C5 X:n saisi vielä kokonaan sähköautonakin!
ë-C4 Shine -22 3008 Puretech 130 Active mt6 -18
|
|
|
|
|
BX19GT
|
Viestin otsikko: Re: Uusi C5X "Hitti"vai "Huti" Lähetetty: 24.02.2024 20:29 |
Viestit: 22 Paikkakunta: Helsinki
|
Vuoden verran on ollut käyttiksenä C5X 1,2 Puretech, kilometrejä on kertynyt noin 12000. Vähän aikaa kesti totutella mutta nyt en enää mihinkään vaihtaisi, paitsi toisen väriseen samanlaiseen kun tämä musta ei vain miellytä silmää. Plussaa on hulppeat sisätilat, pieni kulutus, äänettömyys niin kesä- kuin nastarenkailla ja jousituksen pehmeys, vaikkei tässä olekkaan hybridin "aktiivista" jousitusta. Miinusta tulee kovista istuimista (en ymmärrä miten näitä kehutaan joksikin mukavuuspenkeiksi), jarruista (olisivat ottaneet mallia XM:stä), äänentoiston heikosta laadusta ja automaativaihteiston töksähtelevästä käytöksestä liikkeellelähdöissä. Käyttöjärjestelmä on huima harppaus nykyaikaan verrattuna P308 T9 vastaavaan, 360 perutuuskamera on mahtava. Kesänopeuksissa kaipaa 1,6 litraisen version lisätehoa eritysesti ohitustilanteissa, toisaalta päästöt ja kulutus nousevat myös sen verran että se ei järjellisesti kannata. Ja isompaa moottoriahan ei enää saa uutena, sitä kai tuotiin vain pieni aloituserä. Maantieajoon pehmeä rautajousitus on vallan mainio, mutta ei se kokonaisuutena pärjää kaasunestejousitukselle. Hieno kuitenkin että Citroen on rohjennut/saanut tuoda tällaisen auton markkinoille.
|
|
|
|
|
|
|