|
Kirjoittaja |
Viesti |
Citroen123
|
Viestin otsikko: Vähäkulutteinen Sitikka matka-ajoon Lähetetty: 01.01.2023 14:07 |
Viestit: 35
|
Tässä mm. työmatkojen lisääntyessä on alkanut pohtimaan C4:n vaihtoa vähäkulutteisempaan menopeliin. Tällä hetkellä kulkineena 1,6l bensamanuaali, jonka pitkäaikainen kulutus on asettunut reilun 7l/100km tuntumaan. Dieselkin on käynyt mielessä, vaikka litrahinta onkin tällä hetkellä suurehko.
Olisiko patonkilaisilla vinkata vähäkulutteista sitikkaa, jolla ajaisi kuitenkin mielellään pitkää matkaa? Onko esim. C5 2-litraisella HDI:llä kovinkin syöppö? Berlingokin on käynyt mielessä, mutta ilmanvastuskerroin taitaa lisätä kulutusta huomattavasti maantieajossa. C4:ää löytyy tarjontaa reilusti 1,6HDI:lla, mutta 2,0HDI:t tuppaavat olemaan harvemmassa ja myös kalliimpia.
Onko 1,6HDI sen pihimpi kuin 2,0HDI? Käsittääkseni 1,6HDI:ssa on omat ongelmansa (öljynkierto-ongelmat jne.). Onko tuo 2,0HDI kokonaisuudessaan varmempi ja huoltovapaampi nakuttaja?
BX 19 GTI 16V -87, C4 1.6 -05 C5 2.0 HDI -08
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vähäkulutteinen Sitikka matka-ajoon Lähetetty: 01.01.2023 14:37 |
Viestit: 1929 Paikkakunta: Helsinki
|
Citroen123 kirjoitti: Berlingokin on käynyt mielessä, mutta ilmanvastuskerroin taitaa lisätä kulutusta huomattavasti maantieajossa. Ei se kulutus nyt niin paljoa nouse, että sillä olisi varsinaisesti mitään merkitystä. Itsellä ollut I-koppanen Partner 1.9d 99-12 ja nyt III-kopan Berlingo 1.5HDi 20- ja molemmat ns. bräniköinä hankittuina, ainokaiset ikinä uutena ostamani autot muuten. Ja kyllä, myös III-kopan C5 2.0HDi on ollut muutaman vuoden. Vaan vinkkinä tuon Berlingon kun hankkii/muutoskatsastaa pakuksi, niin se edullisen työmatkakulkineen konsepti alkaakin olemaan jo melko hyvin kasassa. Tuollainen vajaan 100€ disuvero vuodessa ei juuri taloutta hetkauta ja tarvittaessa sitä tavaraakin kulkee esim. työmaalle mukana vähintäänkin riittävästi. Kuitenkin jos kaupungissakin joutuu pyörittelemään, niin tuo pätkä-koon Berlingo niin suuri vielä ole vs. Expert tms. oikea paku. Meillä tuolla XL-Berlingollakin kun pyörittelee Hki:ssä ihan ongelmitta ja tavaratilan suhteen tuonne menee takapenkit kaatamalla 120cm runkopatjakin lattialle niin että heilahtaa, kokemuksesta 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Vähäkulutteinen Sitikka matka-ajoon Lähetetty: 01.01.2023 16:30 |
Viestit: 1209 Paikkakunta: Turku
|
Citroen123 kirjoitti: Olisiko patonkilaisilla vinkata vähäkulutteista sitikkaa, jolla ajaisi kuitenkin mielellään pitkää matkaa? Onko esim. C5 2-litraisella HDI:llä kovinkin syöppö? Berlingokin on käynyt mielessä, mutta ilmanvastuskerroin taitaa lisätä kulutusta huomattavasti maantieajossa. C4:ää löytyy tarjontaa reilusti 1,6HDI:lla, mutta 2,0HDI:t tuppaavat olemaan harvemmassa ja myös kalliimpia.
Onko 1,6HDI sen pihimpi kuin 2,0HDI? Käsittääkseni 1,6HDI:ssa on omat ongelmansa (öljynkierto-ongelmat jne.). Onko tuo 2,0HDI kokonaisuudessaan varmempi ja huoltovapaampi nakuttaja? Kyllä noilla 1,6 hodareillakin on kilsoja ajettu. Öljyongelmien juurisyy lienee öljypohja, joka ei tyhjene kokonaan, eli kannattaa katsoa sellainen, jossa öljynvaihtovälejä on noudatettu säntillisesti tai jopa tihennetty, mutta ei ainakaan päästetty venähtämään. Omassani hoidin öljypohjaongelman kuntoon pienellä vasarankäytöllä... Lisäksi turbon öljyputkessa voi olla jokin suodatin, joka tukkeutuu ja joka kannattaa poistaa. Mainettaan parempi kone. Isompi hodari vie (automallista riippuen) litran tai puolitoista enemmän. Meillä pikkuhodarin voimin kulkevaa C4 Picassoa on vaikea saada kuluttamaan enempää kuin 5,5 matka-ajossa, vaikka ajaisi miten. 80-teillä pääsee helposti 4,5:een. Ja Picassossa tuota otsapinta-alaakin kuitenkin on ilmanvastusta lisäämässä... Vältä Blue-malleja, jos et liian uutta autoa tarvitse. Säästyy taas muutamalta lisäongelmalta.
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: Vähäkulutteinen Sitikka matka-ajoon Lähetetty: 01.01.2023 17:09 |
Viestit: 712
|
1.6hdi 307 pakuksi rekattuna olisi varmaan köyhäilyn maksimointiin oma valinta. Toki ilman hiukkassuodatinta vielä.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Vähäkulutteinen Sitikka matka-ajoon Lähetetty: 01.01.2023 17:59 |
Viestit: 1319 Paikkakunta: Järvenpää
|
Meillä on toisena 1,6 hdi 90 C4 jossa viimeisiä natiivisti fapittomia koneita. Sillä toki Matka-ajo menee vähän neljän päälle mittarin valehdellessa reilusti alle neljan lukemia. Mutta matka-ajoon aika äänekäs. 136 Hdi oli -07 Grand Picassossa Aisin automaatilla ja matkajossa meni noin 6,5 litraa ja sekalaisessa 7,5. Vuotta uudemmissa kuulemani mukaan lootan softa järkevämpi eikä hae 80 vauhdissa vitosta. Normikulutuksekin parempia. Sama lienee C5:ssa? Kytkinautomaateissa vastaavalla koneella oli C4GP jonkun aikaa myö ajossa ja oli kulutus tuohon -07:aan verratuna 1,5 litraa pienempi. C5 170 Hdi jonkun historiassa tapahtuneen softakäsittelyn jäljiltä taas hyötyy järkyttävän paljon (0,5 l/100) MY-dieselistä, kun taas tuossa C4 pikkuhodarissa MY ei auta kuin käyntiääneen ja savuihin katastuksessa. Tuo 2,2 HDI (manu) menee MY:llä matka-ajossa noin 4,9. Uudemmat 204:set automaatilla aika samoihin keskimäärin kuin tuo vanhempi manuaalina. Tuota uutta 2,2 hdi 204:ää tomaatilla pidän kyllä järkevimpänä koneena näistä. Tai ainakin tässä vanhemmassa pelottaa kauanko tuo tuplaturboviritys kestää? Nyt mennään 400tkm kohilla ja (kopkop)hyvin toimii ja on toiminutkin viimeiset 120tkm. No hehkut kun jaksaisi vaihtaa.. Renkaat ja paineetkin vaikuttaa aika paljon näissä noin 1,8 tonnin vitosissa. Samaten Fapit, niiden kunto ja EGRrien sotkemat röörit. Vaikea vertailla järkevästi.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Vähäkulutteinen Sitikka matka-ajoon Lähetetty: 02.01.2023 01:36 |
Viestit: 3806
|
Pitkän matkan autona ceevitonen on varmasti mukavampi kuin C4, mutta kulutuslukemilla isomman auton valintaa ei varmaankaan voi perustella.
Dieselfarmarien kysyntä on kai alkanut hieman parantua, mutta edelleen niitä saa halvalla.
Ceevitonen kohtuullisilla kilometreillä on ehkä poikkeus, niiden hinta on kuulemma jopa noussut, kun Hydractiven ystävät eivät enää ihan uutta voi ostaa.
Plugarien verokohtelu on uskomattoman hellää, mutta eivät ne maantiellä oikeasti alle kahden litran kulutuksella mene.
|
|
|
|
 |
ninjamikko
|
Viestin otsikko: Re: Vähäkulutteinen Sitikka matka-ajoon Lähetetty: 04.01.2023 17:20 |
Viestit: 58 Paikkakunta: Lyöttilä
|
Itsellä samanlaisia mietteitä. Kilometrejä tulee 2500-3000 kuukaudessa ja oma 2.0 diesel vie aika tarkasti 6 litraa sataselle. Pienempikoneinen on käynyt mielessä ja 1.6 hdi:ta tuntuu olevan hyvin tarjolla. Huonoista kokemuksista olen lukenut paljon, mutta onhan noita myös paljon ajettuina myynnissä.
Mitkä näistä 1.6 hdi-moottoreista on sitten luotettavimpia? 90 hdi, 110 hdi? Oliko fapillisia ja fapittomia? Ja oliko jostain vuosimallista eteen päin parannettu öljypohjan muotoilua? Ja omalla kohdalla puhun 2005-2010 vuosimalleista ja parin tonnin hintaluokasta.
C4 ja Xsara Picasso ainakin kiehtoo, mutta myös Pösön 307 ja 308 SW mallit, kun lapsia olisi hyvä mahtua tarvittaessa kyytiin neljä.
Tai onko Rellun 1.5 dci koneesta kenelläkään kokemuksia? Laguna kiehtoo isomman kokonsa vuoksi.
Sitroeniton. Exät: Evasion 2.0i 16v -01, Evasion 2.0i 16v aut. -00, C5 2.0i SX -03, Xantia V6 -97, Xantia 1.8 Aut -93, Xantia Athena -97, ZX Volcane -91, ZX SP3 16v -93, Xsara 2.0 VTS -01, BX 1.9 GTi -90
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vähäkulutteinen Sitikka matka-ajoon Lähetetty: 04.01.2023 20:43 |
Viestit: 1929 Paikkakunta: Helsinki
|
ninjamikko kirjoitti: Tai onko Rellun 1.5 dci koneesta kenelläkään kokemuksia? Laguna kiehtoo isomman kokonsa vuoksi. Lagunassa vaan alustan nivelissä riittää jatkuvaa puuhastelua. Ja moottorinahan tuo 1.5dCi on vielä nokkahihnalla, kun taasen 2.0dCi ja 1.6dCi ovat nokkaketjulla ja muutenkin edustavat uudempaa suutintekniikkaa yms. Tuota 1.6dCi 130 on tarjolla sähköisellä hiukkassuotimella ja NOx-loukulla, joten ei ole mitään DPF-lisäaineistusta eikä AdBlue-läträämistäkään vielä. Uusimmat jotain 2015...16 nurkilla, ennen kuin loukku korvattiin SCR:llä = AdBlue tuli mukaan.
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Vähäkulutteinen Sitikka matka-ajoon Lähetetty: 04.01.2023 21:05 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Uudemmat 92 ja 112 1.6HDi:t n. 2013 eteenpäin on 8-venttiilisiä hihnakoneita, vanhempi on 16V jossa nokat yhdessä ketjulla. Käsittääkseni 8V pidetään luotettavampana.
Oma kokemus Rellun 1.5 DCistä on ekan mallin nelivetodusterista. Ihan passeli kone, mutta aika hengetön 1.6 HDi 110 verrattuna...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: Vähäkulutteinen Sitikka matka-ajoon Lähetetty: 05.01.2023 01:30 |
Viestit: 712
|
Teuski kirjoitti: Uudemmat 92 ja 112 1.6HDi:t n. 2013 eteenpäin on 8-venttiilisiä hihnakoneita, vanhempi on 16V jossa nokat yhdessä ketjulla. Käsittääkseni 8V pidetään luotettavampana.
8 tappinen kyllä taisi tulla joskus 2011. Nää on vähän tälläisiä ojasta allikkoon tyyppisiä juttuja. Ekassa 8 tappisessa menee suuttimia ja ne ei ole ihan ilmaisia. Tosin muuten vähemmän ongelmia kuin 16 tappisessa ja muutenkin vähän paremmin suunniteltu moottorin ympäriltä. Uudemmassa kasitappisessa on sitten eri valmistajan ruiskutus, mutta SCR pilaa kaiken.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
|
|