Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Todella fiksu voimalinja http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=33410 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | pvalila [ 15.01.2023 15:41 ] |
Viestin otsikko: | Todella fiksu voimalinja |
Mazda puolitti sähköautonsa akun koon ja laittoi tilalle Range Extenderin: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maz ... paaroolin/ Mulle tuollainen 83 kilometrin range tarkoittaisi sitä, että 90 prosenttia ja yli ajoistani menisi sähköllä. Menisi, vaikka tuohon rangeen ei talvella edes ihan päästäisikään. Bensa-asemien määrä tulee tulevaisuudessa väistämättä romahtamaan, mutta kyllä niitä vielä pitkään on runsaasti. Normaaliin plugariin verrattuna tuossa on se etu, että huollon tarpeen osalta tuo on hyvin lähellä normaalia sähköautoa. Tavallinen plugari on sikäli onneton auto, että siinä on kaikki sähköauton viat, kaikki bensa-auton viat ja päälle vielä joukko ihan omia vikoja, jotka liittyvät kahden voimajärjestelmän yhdistämiseen. Bemarin i3REXiin verrattuna tuossa on mm. iso 50 litran bensatankki. Tuolla voi ihan oikeasti ajaa pitkää matkaa bensalla. Bemarin REX on tarkoitettu siihen, että sen avulla pystyy kohtuullisen sujuvasti ontumaan lähimmälle latausasemalle: toki sekin on hurja parannus verrattuna normisähkäriin, jonka omistaja soittaa Sjöbergille, kun akku loppuu kesken. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 15.01.2023 22:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Todella fiksu voimalinja |
Wankel on kyllä hieno keksintö, mutta siitä ei kyllä ole ollut tapana puhua samassa yhteydessä huollon tarpeen vähäisyyden kanssa ![]() |
Kirjoittaja: | pvalila [ 15.01.2023 23:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Todella fiksu voimalinja |
Teuski kirjoitti: Wankel on kyllä hieno keksintö, mutta siitä ei kyllä ole ollut tapana puhua samassa yhteydessä huollon tarpeen vähäisyyden kanssa ![]() Totta! Bemari otti omaan Range Extenderiinsä polttomoottorin jo tuotannossa olleesta kaksipyöräisestään. Mazdan rakkaus Wankeliin aiheutti valtavan viiveen hybridiversion markkinoilletuloon. No, Wankel käy kyllä tosi nätisti. Varsinkin, kun se tuollaisen voimalinjan kanssa saa lähes koko ajan käydä yhdellä ja samalla, optimoidulla kierrosluvulla. |
Kirjoittaja: | Xari [ 15.01.2023 23:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Todella fiksu voimalinja |
Onhan se BMW:n kone sentään Kymcon tekemä, voi olla paras BMW:n moottori aikoihin ![]() |
Kirjoittaja: | yason [ 16.01.2023 01:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Todella fiksu voimalinja |
Toyotahan kehitteli tämmöistä generaattoria range extenderiksi joskus 10 vuotta sitten, vaan ei ole sitten kuulunut mitään konkreettista moneen vuoteen: https://en.wikipedia.org/wiki/Free-pist ... _generator |
Kirjoittaja: | pvalila [ 16.01.2023 02:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Todella fiksu voimalinja |
yason kirjoitti: Toyotahan kehitteli tämmöistä generaattoria range extenderiksi joskus 10 vuotta sitten, vaan ei ole sitten kuulunut mitään konkreettista moneen vuoteen: https://en.wikipedia.org/wiki/Free-pist ... _generator Eikös Suomessa kehitetty jotain tuollaista kampiakselitonta vastaiskumoottoria? Pyörivää liikettä se ei kehittänyt vaan paineilmaa tms. Toyota kaiketi haluaa tuolla sähköä tehdä, sitähän syntyy edestakaisesta liikkeestä ihan yhtä hyvin kuin pyörivästäkin. |
Kirjoittaja: | HiTec [ 16.01.2023 09:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Todella fiksu voimalinja |
Xari kirjoitti: Onhan se BMW:n kone sentään Kymcon tekemä, voi olla paras BMW:n moottori aikoihin ![]() No mitäs vikaa Kymcossa on? Itselläkin oli uutena hommattu -00 mallin 2t moposkootteri, jolla päästelin menemään työmatkaa Pukinmäki-Kilo läpi talven. Kyllä, -15 oli pakkasraja kun sen alle ei näpit enää kestäneet, mopo olisi kyllä yhä liikkunut. Reilun 40tkm tuolla sain kelattua mittariin kun mopo lopulta lähti talosta ja koko aikana ei tarttenut sylinteriä avata. Melko hyvin tuollaiselle 50cc vehkeelle. Eli pikkasen kuitenkin puhutaan eri laitteista kuin nämä kinkit, joissa männän vaihto on ihan normaali huoltotoimenpide jo 5tkm jälkeen ![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 16.01.2023 11:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Todella fiksu voimalinja |
HiTec kirjoitti: Xari kirjoitti: Onhan se BMW:n kone sentään Kymcon tekemä, voi olla paras BMW:n moottori aikoihin ![]() No mitäs vikaa Kymcossa on? Itselläkin oli uutena hommattu -00 mallin 2t moposkootteri, jolla päästelin menemään työmatkaa Pukinmäki-Kilo läpi talven. Kyllä, -15 oli pakkasraja kun sen alle ei näpit enää kestäneet, mopo olisi kyllä yhä liikkunut. Reilun 40tkm tuolla sain kelattua mittariin kun mopo lopulta lähti talosta ja koko aikana ei tarttenut sylinteriä avata. Melko hyvin tuollaiselle 50cc vehkeelle. Eli pikkasen kuitenkin puhutaan eri laitteista kuin nämä kinkit, joissa männän vaihto on ihan normaali huoltotoimenpide jo 5tkm jälkeen ![]() Eikö tuossa lue että Kymco on paras BMW:n moottori aikoihin, insinööreille kaikki pitäisi vääntää rautalangasta... Meilläkin oli 3v vanhana ostettu 125 Quannon joka toimi kuin junan vessa sen 2v mitä oli, voitti laadussa uutena ostetun Riejun(Yamaha/Peugeot) 6-0 |
Kirjoittaja: | HiTec [ 16.01.2023 11:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Todella fiksu voimalinja |
Xari kirjoitti: Eikö tuossa lue että Kymco on paras BMW:n moottori aikoihin, insinööreille kaikki pitäisi vääntää rautalangasta... No itse kyllä (insinöörinä) tulkitsin tuon jotta jopa kinkki-skeida on parempaa kuin BMW:n oma moottorituotanto ![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 16.01.2023 14:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Todella fiksu voimalinja |
HiTec kirjoitti: Xari kirjoitti: Eikö tuossa lue että Kymco on paras BMW:n moottori aikoihin, insinööreille kaikki pitäisi vääntää rautalangasta... No itse kyllä (insinöörinä) tulkitsin tuon jotta jopa kinkki-skeida on parempaa kuin BMW:n oma moottorituotanto ![]() No eikös se ole, BMW-laadusta on saatu täälläkin nauttia THP:n kanssa, sitäpaitsi Kymco on Taiwanista eikä mikään kommunistien räpellys. |
Kirjoittaja: | HiTec [ 16.01.2023 14:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Todella fiksu voimalinja |
Xari kirjoitti: Kymco on Taiwanista eikä mikään kommunistien räpellys. Tiedän, mutta moni sen vaan valitettavasti rinnastaa tuohon kinkki-skeidaan ![]() Tässä mielessä odottelenkin mielenkiinnolla kun nyt puhutaan kiinalaisten rynnäköstä sähköautojen saralla, kuinka ne syö Eurooppalaisten autovalmistajien markkinat. Juu, varmasti näin lyhyellä aikavälillä onkin, mutta kun noilla autoilla alkaa käytettyinä olemaan se 5...8v ikää, niin mikä on tilanne silloin, löytyykö noista kuitenkaan sitä kestävyyttä mihin näiden Eurooppalaisten autojen kanssa on yleensä totuttu, kun jo Teslallakin tuppaa olemaan vähän tätä samaa pitkäaikaisen kestävyyden ongelmaa, sisustus repsahtaa ennen aikojaan jne ![]() |
Kirjoittaja: | pvalila [ 16.01.2023 22:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Todella fiksu voimalinja |
Tesla laski hintojaan, ja varsin paljon. Tuo pakottaa myös kilpailijat tarkistamaan hinnoitteluansa. Autokauppiailla on Suomessa varastot täynnä kovaan hintaan ostettuja Tesla kolmosia. Saapi nähdä, mitä tapahtuu muun merkkisille käytetyille sähköautoille: joko munkin pennini alkaisivat niihin riittää. Sähköautojen hintojen lasku tappaa viimeisetkin toiveet siitä, että Tesla yrityksenä voisi olla pörssikurssinsa arvoinen edes joskus tulevaisuudessa. Pyramidihuijaus tulee aina jonkun kynsille, jossain vaiheessa. Sotilaallinen tilanne Intian ja Kiinan välillä voi vaikuttaa tosi moneen juttuun. Kiinahan haluaisi hyökätä Taiwaniin, ei taistella jonkun itsensä kokoisen kanssa. Intialla on muuten vetypommi, Pakistanilla vain perinteinen ydinase. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |