Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Kohtuuhintainen käytetty sähkäri http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=33421 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | pvalila [ 20.01.2023 17:04 ] |
Viestin otsikko: | Kohtuuhintainen käytetty sähkäri |
Halpoja käytettyjä sähköautoja ovat kai lähinnä seuraavat: 1. Mitsubishi iMiev (eli Peugoet Ion ja Citroen Zero) 2. Nissan Leaf, vanhalla tai uudella kopalla. 3. Renault Zoe 4. Volkwagen eGolf 5. MB B250 e electric drive täyssähkö (vanhakoppanen, uusi on plugari) Pakumaisia vaihtoehtoja olisivat sitten vielä Peugeot Partner / Citroen Berlingo ja Renaultin kenguru. Olisiko noita vielä muita, joita kannattaa katsella? Hinnan pitäisi siis olla maailmalla siinä kympin paikeilla, Norjassahan nuo ovat selvästi halvempia kuin täällä meillä. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 20.01.2023 20:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kohtuuhintainen käytetty sähkäri |
VAGin pikkukolmikko unohtui, mutta eGolf mukana? Ton ekan vaihtoehdon raakkaisin heti pois. Se on lähinnä kesäkäyttöön sopiva sähköinen mopoauto. Zoejen hinnatkin lähteneet laskuun, taitaa jo reilulla kympillä saada Suomestakin 22kwh akkuisen. 1,5v kokemuksella uskallan suositella jos tuo n. 100km range riittää (kesällä yli, talvella ali). On se toki hieman noita VAGilaisia suurempi ja tilavampi. |
Kirjoittaja: | pvalila [ 20.01.2023 22:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kohtuuhintainen käytetty sähkäri |
Xantippa kirjoitti: VAGin pikkukolmikko unohtui, mutta eGolf mukana? Ton ekan vaihtoehdon raakkaisin heti pois. Se on lähinnä kesäkäyttöön sopiva sähköinen mopoauto. Zoejen hinnatkin lähteneet laskuun, taitaa jo reilulla kympillä saada Suomestakin 22kwh akkuisen. 1,5v kokemuksella uskallan suositella jos tuo n. 100km range riittää (kesällä yli, talvella ali). On se toki hieman noita VAGilaisia suurempi ja tilavampi. Niinpäs unohtuikin! Eli siis VW Up, Skoda Citygo ja SEAT Mii. Lisäksi multa unohtui BMW i3, mutta sitä taitaa olla vaikea löytää tuohon vähän yli kympin hintaan edes Norjasta. Tuo Golf oli mun muistissani tuoreempana kuin nuo pienemmät VAGit, koska eGolf on aika houkutteleva paketti: Golf on tunnetusti erinomainen auto, jonka usein pilaavat lyhenteet TSI tai DSG eikä tuossa sähkäriversiossa ole kumpaakaan. ![]() ![]() ![]() Myös tuo listaamani Mersu tarjoaa tosi paljon autoa hieman yli kympillä, mutta valitettavasti siihen ei saa pikalautausta kirveelläkään (jenkkiversioon saa piraattituotteena Jdemon, mutta euroversion latausta ei tietääkseni pysty nopeuttamaan millään). Voisin kaiketi harkita Mersua pikalatauksen puuttumisesta huolimatta, mutta viisaampaa varmaankin on "tyytyä" Golfiin, josta löytyy ihan normaali CSS lataus. Tuo kymppi tai karvan yli, sillä saa Norjasta Zoen jopa nelikymppisellä akulla. Tuo on kaiketi sähköautojen Best Buy, jos tarvitsee paremman rangen kuin mihin 22-24 kwh autot kykenevät? Muilla merkeillä yli 200 kilsan todellinen range maksaa väistämättä selvästi enemmän. - Leafiin verrattuna Zoen akun jäähdytys on kertaluokkaa tehokkaammin hoidettu: netti on täynnä kauhukertomuksia siitä, kuinka pitkän matkan tekeminen Leafillä on mahdotonta, kun ennen päivän toista pikalatausta pitää tuntitolkulla odottaa, että akku jäähtyy turvalliselle tasolle. Leafin ilmastointilaite ei kykene jäähdyttämään akustossa kiertävää ilmaa vaan akkuja yritetään jäähdyttää kesäisen kuumalla ulkoilmalla eikä autoa kuumana päivänä pysty pikalataamaan kuin korkeintaan kahdesti (ja jo toisella kerralla Leafin akusto hehkuu kennojen hyvinvoinnin kannalta liian kuumana). Mainittakoon, että jopa monessa suhteessa hyvin vaatimaton iMiev osaa 50 kW pikalatauksen (Chademo) ja ymmärtääkseni sen ilmastointilaite jäähdyttää akun kennoja tarvittaessa. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 20.01.2023 23:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kohtuuhintainen käytetty sähkäri |
Leafissa taitaa olla vielä latausliitäntäkin sitä harvinaisempaa mallia, joten ei kannata senkään puoleen. Toki jos pikalataukselle tarvetta, niin noi vanhemmat Zoet ei taida yli 22kw latautua millään. |
Kirjoittaja: | Xari [ 20.01.2023 23:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kohtuuhintainen käytetty sähkäri |
Pikalataus pilaa Leafin akun pikkuhiljaa, akun kunnon pitäisi nähdä suoraan mittaristosta. https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/loppuraportti-vuosi-kaytetylla-nissan-leaf-sahkoautolla-miten-se-parjasi-arjessa/ |
Kirjoittaja: | pvalila [ 21.01.2023 12:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kohtuuhintainen käytetty sähkäri |
Xantippa kirjoitti: Leafissa taitaa olla vielä latausliitäntäkin sitä harvinaisempaa mallia, joten ei kannata senkään puoleen. Toki jos pikalataukselle tarvetta, niin noi vanhemmat Zoet ei taida yli 22kw latautua millään. Toisaalta ei tuo 22 kW ole ihan kauhean huono arvo autossa, jonka akun kapasiteetti on vain 22 kWh: teorissa tunnissa täyteen. Vanhan B-sarjan Mersun nopein lataustapa on 11kW ja siinä on 28 kWh:n akku. Akun todellinen maksimikapasiteetti Mersussa on muuten 16 kWh ja lisävarusteena saatavan Range Extender -napin painalluksella akun voi ladata aina 33 kWh:n lataukseen asti. Akku on siis 8 kWh suurempi kuin äkkiseltään näyttää, mutta pikalatauksen puute rampauttaa muuten ihan harkittavan auton aika pahasti. - Tuossa Mersussa on muuten Teslan toimittama sähköpuoli, siinä käytetään Model S:n etumoottoria. Miksi siihen ei rakennettu pikalatausta, sitä voimme vain arvailla. Tesla toimitti sähköpaketin myös Toyotan RAV4:ään ja tuota Toyotaa varten rakennettu Chademo-laturi (Jdemo) voidaan asentaa myös Mersun jenkkiversioon. Mun mielestäni tuon Mersun ostoa on vähän vaikea puolustella, kun jokseenkin samalla hinnalla saa eGolfin, jossa on pikalataus (eikä se VW:n pikalataus ole vanha Chademo vaan uusi CSS). Ehkä B-sarjan Mersu on autona parempi kuin saman aikakauden Golf? Tuo eGolf oli kai omana aikanaan ainakin ajoittain Norjan myydyin auto. Nyt sen hintaa painaa varmaankin se, että se näyttää kovin vanhanaikaiselta verrattuna uusiin ID-sarjan Volkkareihin. Voisin kuitenkin kuvitella, että tavallinen suomalainen pikkupaja, joka on tottunut huoltamaan 7. sukupolven Golfin normiversioita, pystyy ja uskaltaa huoltaa myös tuon sähkärin (puslat, jarrut jne. perusjutut). - Sama juttu myös esimerkiksi sähköisen Berlingon kanssa: se ei ehkä pelota pikkupajojen miehiä niin paljon kuin uudemmat sähkärit, joista ei perinteistä bensaversiota ole edes saatavilla. |
Kirjoittaja: | pvalila [ 21.01.2023 12:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kohtuuhintainen käytetty sähkäri |
Xari kirjoitti: Pikalataus pilaa Leafin akun pikkuhiljaa, akun kunnon pitäisi nähdä suoraan mittaristosta. https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/loppuraportti-vuosi-kaytetylla-nissan-leaf-sahkoautolla-miten-se-parjasi-arjessa/ Luin tuon artikkelin (artikkelisarjan). Ensin kirjoittivat, että on hyvä auto, jos ei lähde pitkää matkaa tekemään. Ja sitten kuitenkin lähtivät, jäivät jopa tien poskeen akun tyhjennyttyä, ja olivat sitten hieman tyytymättömiä autoon. Horses for courses. ************** Leafin akilleen kantapää on akun jäähdytys. Esimerkiksi Zoe ja jopa iMiev ymmärtävät, että akustoon pitää puhaltaa ilmastointilaitteen viilentämää ilmaa, ei kuumaa ulkoilmaa. Akun lämmitys taitaa olla Leafissa samalla tavalla rampa, käyttäjät yrittävät kylmällä kiihdytellä ja regeneroida aggressiivisesti saadakseen akun hieman lämpimämmäksi. Leaf kai näyttää akun lämpötilan mittaristossa, joten ainakin kuski tietää, millä tyylillä mittarille kannattaa ajaa. Vanhat Leafit, joiden mittari näyttää edelleen 12/12 palkkia, eivät varmaankaan pikalatausta ole liiaksi nähneet. Ajossa Leaf ei taida olla Golfin tasoinen matkakumppani, jos olen noita koeajoja oikein tulkinnut. Golf on aika onnistunut yhdistelmä turvallista jämäkkyyttä ja riittää pehmeyttä. Ymmärtääkseni sähköversio isomman painonsa takia tasaa epätasaisuudet normimallia paremmin, sporttisuuden kustannuksella tietenkin. Golfin akku kasvoi 2017 (24 ==> 36 kWh). Outoa kyllä, niin ilmoitettu range on muuttunut moneen kertaan vaikka akku on päivittynyt vain kerran: ehkä sitä rangea on saatu jollain muulla hienosäädöllä lisää vuosien varrella? |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 21.01.2023 14:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kohtuuhintainen käytetty sähkäri |
Kannattaa muistaa kuitenkin se että Leaf ja Zoe ovat vain ja ainoastaan sähköautoja. eGolf ja VAGin kolmikko taas ihan perinteisestä polttiksesta tehtyjä väännöksiä. Tämän huomaa mm. tilankäytössä, esim Zoen tavaratila on todella suuri auton koko huomioiden. Erityisesti syvyyttä on reippaasti. |
Kirjoittaja: | pvalila [ 21.01.2023 14:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kohtuuhintainen käytetty sähkäri |
Xantippa kirjoitti: Kannattaa muistaa kuitenkin se että Leaf ja Zoe ovat vain ja ainoastaan sähköautoja. eGolf ja VAGin kolmikko taas ihan perinteisestä polttiksesta tehtyjä väännöksiä. Tämän huomaa mm. tilankäytössä, esim Zoen tavaratila on todella suuri auton koko huomioiden. Erityisesti syvyyttä on reippaasti. Juuri tuosta syystä eGolf näyttää ID-sarjan autojen rinnalla niin toivottoman vanhalta. Mutta juuri siksi se kiinnostaa köyhää ostajaa: sähköisen Golfin hinta on halpa verrattuna vaikkapa saman auton normiversioon. Lisäksi mä vähän aavistelen, että sen huolto ja ylläpito onnistuu kohtalaisen hyvin niissäkin firmoissa, joissa ei vielä olla varsinaisesti siirrytty sähköaikaan. Kun sähköistäminen tehdään jälkijättöisesti, niin esimerkiksi akuille ei löydy luontevaa paikkaa ja tilankäyttö on muutenkin tehotonta. iMiev oli muuten omassa sarjassaan aika onnistunut konvertointi. Orkkisversiossa bensakone oli pienikokoinen ja sijoitettu vetävän taka-akselin päälle, se oli perinteistä etumoottorista ja etuvetoista pikkuautoa parempi lähtökohta. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 21.01.2023 14:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kohtuuhintainen käytetty sähkäri |
Zoen huolto merkkihuollossa maksoi viimeksi 150€. Ainakin täälläpäin on osaajia merkkiliikkeessä. Ja pystyyhän tuota ropaamaan itsekin ainakin siltä osin mikä ei koske itse sähköauton tekniikkaa. Samoja osia tossa on kuin muissakin Relluissa tai Nissaneissa. |
Kirjoittaja: | pvalila [ 21.01.2023 18:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kohtuuhintainen käytetty sähkäri |
Xantippa kirjoitti: Zoen huolto merkkihuollossa maksoi viimeksi 150€. Ainakin täälläpäin on osaajia merkkiliikkeessä. Ja pystyyhän tuota ropaamaan itsekin ainakin siltä osin mikä ei koske itse sähköauton tekniikkaa. Samoja osia tossa on kuin muissakin Relluissa tai Nissaneissa. Kyllä minä tuota Zoeta olen miettinyt! Sen vahvuus on se, että jopa nuo paremman rangen versiot (40 kWh) alkavat olla nykyisin kohtuuhintaisia. Lisäksi siinä on järkevämpi pikalautausliitin ja akun jäähdytys on toteutettu niin hyvin, että sen voi päivän aikana tarvittaessa pikaladata montakin kertaa. Kyllä sillä eittämättä omat plussansa on, vahvat sellaiset. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 21.01.2023 18:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kohtuuhintainen käytetty sähkäri |
Jos Zoe muuten kelpaa niin sen hankintaa nyt puoltaa iso tarjonta. Veikkaan että hinnoissa alkaa olla tinkivaraa ihan mukavasti. 1,5v sitten tais olla kolmasosa nykymäärästä nettiautossa tarjolla noita. Kovasti on tuotu ulkomailta käytettynä sen jälkeen ja hinnatkin lähteneet viimeisen parin kuukauden aikana laskuun... Teslan hintojentarkistus vaikuttaa toki varmaan kaikkien käytettyjen sähköautojen hintaan ainakin jonkin verran. 40kwh Zoessa muuten Rellun oma moottori vs 22kwh on Continental. Rellun omassa on ollut ongelmia (laakeroinnin?) suhteen. |
Kirjoittaja: | pvalila [ 21.01.2023 21:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kohtuuhintainen käytetty sähkäri |
Xantippa kirjoitti: Jos Zoe muuten kelpaa niin sen hankintaa nyt puoltaa iso tarjonta. Veikkaan että hinnoissa alkaa olla tinkivaraa ihan mukavasti. 1,5v sitten tais olla kolmasosa nykymäärästä nettiautossa tarjolla noita. Kovasti on tuotu ulkomailta käytettynä sen jälkeen ja hinnatkin lähteneet viimeisen parin kuukauden aikana laskuun... Teslan hintojentarkistus vaikuttaa toki varmaan kaikkien käytettyjen sähköautojen hintaan ainakin jonkin verran. 40kwh Zoessa muuten Rellun oma moottori vs 22kwh on Continental. Rellun omassa on ollut ongelmia (laakeroinnin?) suhteen. Kyllä tuo Teslan hinnanalennus hissukseen valuu halvempiinkin ja vanhempiin sähkäreihin, mutta siihen menee varmaan vielä tovi. Täytyy käydä koeajamassa tuo Zoe. Leaf ei mulle käy, pelkkä koeistunta osoitti sen (siinä ei saa vasenta jalkaa koukkuun ja kantapäätä penkin alle, kinttu suorana en kestä istua kovin pitkään). Tuon polvikivun takia mun oli pakko ostaa C5 sähkösäätöisin penkein, manuaalisäätöisessä säätörauta esti jalan vetämisen koukkuun ja penkin alle. Vanhuus ja krempat... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jos Zoeen päätyy, niin sitten kannattaa kyllä opiskella eri versioiden erot (latausajat yms.). |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |