Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pösön 308:aan murtautuminen
ViestiLähetetty: 23.01.2023 21:01 

Vaimolla on karvalakkimallin 308 (vm.2008), jonka mukana tulleista avaimista vain toisessa on kauko-ohjain.

Syksyllä tuo ainokainen lakkasi toimimasta, eikä pelkällä paristonvaihdolla toipunut.

Periaatteessa vika voi olla kakessa tai autossa, mutta kakea hieman epäilen: auton elektroniikkapuoli on (kop, kop, koputetaan puuta) toistaiseksi toiminut kaikin puolin moitteettomasti.

Syksyllä autolla ajettiin kakettomasti, kuten vanhaan aikaan; olihan autossa sentään keskuslukko, vaikka kaukosäädin uupuikin.

Tarinan loppu on helppo arvata. Vuodenvaihteen jälkeen autolla ei ole tullut juuri ajettua, juuri äsken yritin päästä kotteroon sisään.

Nietu.

Avain oli vähän ensin pakkasjäykkä, mutta ei läheskään yhtä pahasti kuin se on ollut monet kerrat aiemmin.

Sain avaimen kääntymään normaalilla tavalla ilman mun hätävarakeinoanikin.

- Se hätävarakeino on ottaa muovikassi täyteen kuumaa vettä ja painaa se ovea vastan. Sulattaa lukon nopeasti, mutta ovi helposti jäätyy uudestaan heti kun lämmönlähde on viety pois.

Avaimen kääntelystä seuraa normaalisti kaksi asiaa: oven lukko aukeaa ja keskuslukko avaa muutkin ovet vilkkujen välkkeen säestämänä.

Nyt ei tapahtunut kumpaakaan. Ei vilku, eikä aukea yksikään ovi.

No, akku voi seisomisen jälkeen olla sippi. Mutta vaikka olisikin, niin pitäisihän sen kuskin oven kuitenkin aueta.

Pikkupiru sisälläni sanoo, että lukkopesä on jotenkin rikkoutunut. Ei niin, että avain pyörisi valtoimenaan ympyrää: se kääntyy vain normaalin matkan ja vastus käteen tuntuu normaalilta. Mutta lukko nyt ei vain aukea. Tanko lukkopesältä lukkomekanismiin on ehkä antanut periksi, tai lukkopesän sylinterin kiertyminen ei enää liikuta tankoa?

Miten tuollaiseen kotteroon pääsee helpoimmin sisään? Hengaritemppu taitaa nykyautoissa olla aika vaikea ja tuulilasi on priima: jos olisi tuulilasi kypsä vaihdettavaksi, niin eipä tässä tarvitsisi kauheasti pohdiskella.

Lämpöpuhaltimen jos laittaisi auton ovea lämmittämään, ehkä systeemi lämmettyään suostui toimimaan?

Ideoita? Kokemuksen syvää rintaääntä?

Poissa

Viestin otsikko: Re: Pösön 308:aan murtautuminen
ViestiLähetetty: 23.01.2023 21:10 

Profiili WWW
Missä kohtaa kojetaulussa on lukituksen nappula ?
Mulla kävi vaimon C3 Picasson kanssa tossa joulukuussa silleen että olin pesettänyt auton aamupäivällä, auto oli ajettu iltapäiväksi ulos. Kun menin autolle niin kaukolukituksella ovi auki ja auto käymään, tuulilasi oli kuitenkin vähän jäässä ja päätin putsata sen ennen ajoon lähtöä. Ei muuta kuin skrapa käteen ja raaputtamaan ja kas kun piti mennä autoon niin kaikki ovet lukossa ja auto käy. Ilmeisesti jokin lukoista oli kuitenkin jäänyt lukkoon ja muut meni samalla kun laitoin oven kiinni. Siinä hetken mietin että mitä teen ja soitin vaimolle että tuos vara-avain (matkaahan oli vain 40kilsaa). Siinä oli kuitenkin aikaa pähkäillä ja katsella sopivaa välinettä millä pääsis sisään, lukkonuppejahan ei enää ole ja katselin että jos sain jotenkin ujuttetua oven raosta tonne kojetaulun keskelle olevaan lukituksen nappulaan jotain ja tein kuparisesta jarruputkesta pitkä "kepin" konla työnsin hantin oven yläkarmista sisään ja keksinkin että yritän painaa ikkunan katkaisijasta ikkunaa auki ja sehän onnistu. Se ei ole ratkaisu sulle, mutta jos ylettyisit siihen lukituskatkaisijaan niin vois onnistua.

Poissa

ViestiLähetetty: 23.01.2023 21:58 

xs2jammu kirjoitti:
Missä kohtaa kojetaulussa on lukituksen nappula ?
Mulla kävi vaimon C3 Picasson kanssa tossa joulukuussa silleen että olin pesettänyt auton aamupäivällä, auto oli ajettu iltapäiväksi ulos. Kun menin autolle niin kaukolukituksella ovi auki ja auto käymään, tuulilasi oli kuitenkin vähän jäässä ja päätin putsata sen ennen ajoon lähtöä. Ei muuta kuin skrapa käteen ja raaputtamaan ja kas kun piti mennä autoon niin kaikki ovet lukossa ja auto käy. Ilmeisesti jokin lukoista oli kuitenkin jäänyt lukkoon ja muut meni samalla kun laitoin oven kiinni. Siinä hetken mietin että mitä teen ja soitin vaimolle että tuos vara-avain (matkaahan oli vain 40kilsaa). Siinä oli kuitenkin aikaa pähkäillä ja katsella sopivaa välinettä millä pääsis sisään, lukkonuppejahan ei enää ole ja katselin että jos sain jotenkin ujuttetua oven raosta tonne kojetaulun keskelle olevaan lukituksen nappulaan jotain ja tein kuparisesta jarruputkesta pitkä "kepin" konla työnsin hantin oven yläkarmista sisään ja keksinkin että yritän painaa ikkunan katkaisijasta ikkunaa auki ja sehän onnistu. Se ei ole ratkaisu sulle, mutta jos ylettyisit siihen lukituskatkaisijaan niin vois onnistua.

Aika kaukana tuo on. Ja lisäksi mulla saattaa olla akku tyhjä.

Ironista, mulla on jo uusi akku ostettuna. En vain malttanut asentaa sitä, kun teki mieli ensin testailla Vevorista ostettua diesel-lämppäriä.

Ihan typeryydestä tuossa testi-innossa oli kysymys: olisihan sitä diesel-lämppäriä voinut testata sillä vanhallakin akulla ihan yhtä hyvin.

Ihan helpolla en saa konepeltiäkään auki, että saisin akun ladattua. Eikä se akku edes varmasti ole tyhjä.

Poissa

ViestiLähetetty: 23.01.2023 23:14 
Käyttäjän avatar

Onko Pösössä vetokoukkua ja tuleeko sinne suora virta? Jostain luin että ainakin vanhempiin autoihin sai sieltä syötettyä virtaa...

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa

ViestiLähetetty: 24.01.2023 01:35 

Sisäkahvaahan tuossa pitäis päästä nykäisemään...

Ei satu olemaan osakaskoa? Mä olen kerran avauttanut oven autopalvelumiehen avulla, kun lukko jumahti ja olin tuurilla sattunut ruksimaan osakaskon ottaessani projektibiilille vakuutusta, kun oli niin epäluotettavan oloinen auto. (Ei ollut ranskalainen!) Voihan noita kepukoita aina itsekin improvisoida, mutta avaaminen meni tyypiltä niin kätevästi paineilmapussukan ja sopivan varren ja nappaimen avulla, että ei harmittanut maksella satasen osakaskoa sille vuodelle :D

Poissa

ViestiLähetetty: 24.01.2023 01:48 

eskere kirjoitti:
Onko Pösössä vetokoukkua ja tuleeko sinne suora virta? Jostain luin että ainakin vanhempiin autoihin sai sieltä syötettyä virtaa...

Tuo mahdollisuus kävi munkin mielessäni, mutta koukkua ei valitettavasti ole. :(

Poissa

ViestiLähetetty: 24.01.2023 01:51 

yason kirjoitti:
Sisäkahvaahan tuossa pitäis päästä nykäisemään...

Ei satu olemaan osakaskoa? Mä olen kerran avauttanut oven autopalvelumiehen avulla, kun lukko jumahti ja olin tuurilla sattunut ruksimaan osakaskon ottaessani projektibiilille vakuutusta, kun oli niin epäluotettavan oloinen auto. (Ei ollut ranskalainen!) Voihan noita kepukoita aina itsekin improvisoida, mutta avaaminen meni tyypiltä niin kätevästi paineilmapussukan ja sopivan varren ja nappaimen avulla, että ei harmittanut maksella satasen osakaskoa sille vuodelle :D

Tuossa on ihan täysi kasko. Korvaako vakuutus jotain tuollaistakin, oven avaamisen???

Luvassa on leutoja säitä; saapi nähdä, josko ovi suostuu suojasään aikaan avautumaan.

Poissa

ViestiLähetetty: 24.01.2023 08:26 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Mulla löi joskus muhku ovet lukkoon itsekseen avain virtalukossa. Ovea raottamalla ja jarruputkesta taitellulla apuvälineellä sinnekin mentiin. Mutta ilmeisesti oli omasta mielestään lukkiutunut avaimesta niin kojelaudan nappi ei avannutkaan ovia. Koukulla pääsi nyppäämään avaimen virtalukosta penkille (kävi tuuri ettei mennyt lattialle) ja siitä oven raosta ulos.

Joskus muinoin ostin Lidlin tarjouksesta pari sellaista pussia, mutta niille ei vielä toistaiseksi ole tullut käyttöä.

Onnistuukohan väylävehkeisiin sähkön syöttäminen vetokoukun pistokkeesta vaikka oliskin suoraan valoilta ryöstetty...

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

ViestiLähetetty: 24.01.2023 09:04 
Käyttäjän avatar

Olikos tässä mallissa takaluukun lukolle mekaanista avausta vai pelkkä solenoidi? Yhteen toisen merkkiseen autoon menin ristipääruuvarilla: Rekisterikilven valo irti ja sen takana olevaa luukun avausvaijeria repimällä kontti aukesi.

Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa

ViestiLähetetty: 24.01.2023 13:05 

pvalila kirjoitti:
Tuossa on ihan täysi kasko. Korvaako vakuutus jotain tuollaistakin, oven avaamisen???

Kun tarkemmin mietin, niin autopalveluvakuutuksessa taitaa olla ehtona, että pitää olla matkalla. Eli kotipihalta eivät korvaa, minkä tässä tapauksessa oletan olevan olennainen seikka. Mutta keskimäärin ehdoissa lukee, että jos auto vikaantuu matkalla tai avaimet jäävät autoon sisälle tms., eli pitäisi onnistua, jos matka jää kesken.

Itse olin harrastetallin pihalla, kun jäi ovet avaamatta, niin ilmeisesti se riitti matkaksi, kun kotiin oli tarkoitus sieltä ajaa :)

Poissa

ViestiLähetetty: 24.01.2023 21:38 

Onko varmaa että avain meni kunnolla pohjaan asti. Kunnon voitelua ja rämppäämistä, joskos se ovi kuitenkin avautuisi.

Tai jos pääseepi startille, nii eiku sieltä virtasta akkuun.

Poissa

ViestiLähetetty: 24.01.2023 22:35 

Kiitoksia kaikille viestittäjille!

Kun lämpötila täällä Vantaalla nousi plussan puolelle, lukko aukesi kuten aina.

Akku ei ollut tyhjä, se oli kestänyt kolmen viikon seisokin ihan hyvin.

Nyt pitää suorittaa kaksi varotoimenpidettä:

- Pitää virittää mekaaninen systeemi, jolla autoon pääsee sisään aina.
- Pitää virittää kakesysteemi orkkiskaken tilalle. Netistä löytynee halpa kakesysteemi.

Mä olen elänyt siinä uskossa, että kojelaudan napista saa AINA lukot auki. En ole koskaan miettinyt sitä, että kakella menisi auto niin lukkoon, ettei sisänappi enää avaakaan ovia. Toisaalta eihän tuo ole ongelma autossa, johon ei enää ole yhtään toimivaa orkkiskakea!

Edelleen kiitokset kaikille neuvojille!

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ]