| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| Auton pohjan kolhut katsastuksessa http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=33430 |
Sivu 1/3 |
| Kirjoittaja: | eskere [ 28.01.2023 11:04 ] |
| Viestin otsikko: | Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
Tarfi on määritellyt millaisia kolhuja auton pohjassa saa olla. Perinteisessä polttomoottoriautossa määritelmä kuuluu "Sen mukaan sekä yli 50 millimetrin muodonmuutokset auton alustan palkki- tai kotelorakenteissa että enintään 50 prosentin poikkeama auton koripalkin tai -kotelon alkuperäisestä halkaisijasta johtavat nyt automaattisesti ajoneuvon katsastuksen hylkäämiseen." https://www.is.fi/autot/art-2000009339467.html Sähköautoissa pienikin pohjaosuma voi johtaa kalliin akuston vaihtamiseen uuteen, jolloin kustannus on kymppitonnista viiteenkymmeneentuhanteen euroon. Voi tulla kalliiksi mökkitiellä pieni pohjahipaisu tai tieltä suistuminen. Painava sähköauto ja matala maavara on huono yhdistelmä asfalttiteiden ulkopuolella. Enää ei kannata sähköautoa hankittaessa välittää pienistä ulkoisista kolhuista sillä todellinen pommi voi löytyä auton alustasta. https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... a12eb73645 |
|
| Kirjoittaja: | Wesa [ 28.01.2023 14:15 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
Kuusakosken osakeantia odotellessa... |
|
| Kirjoittaja: | HiTec [ 28.01.2023 14:27 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
eskere kirjoitti: Sähköautoissa pienikin pohjaosuma voi johtaa kalliin akuston vaihtamiseen uuteen, jolloin kustannus on kymppitonnista viiteenkymmeneentuhanteen euroon. Tällä hetkellä kenties näin, mutta aivan varmasti aikaa myöten tähänkin syntyy korjaamotoimintaa, nuo akutkin kun ovat varsin modulaarisia => vioittuneesta akustosta voidaan ehjät modulit siirtää toimivaan runkoon ja näin saadaan "tehdaskunnostettu" edullisempi korjausakku. Vähän samaa siis kun on jo vuosia harrastettu esim. latureiden ja starttienkin kanssa. |
|
| Kirjoittaja: | pvalila [ 28.01.2023 15:19 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
HiTec kirjoitti: eskere kirjoitti: Sähköautoissa pienikin pohjaosuma voi johtaa kalliin akuston vaihtamiseen uuteen, jolloin kustannus on kymppitonnista viiteenkymmeneentuhanteen euroon. Tällä hetkellä kenties näin, mutta aivan varmasti aikaa myöten tähänkin syntyy korjaamotoimintaa, nuo akutkin kun ovat varsin modulaarisia => vioittuneesta akustosta voidaan ehjät modulit siirtää toimivaan runkoon ja näin saadaan "tehdaskunnostettu" edullisempi korjausakku. Vähän samaa siis kun on jo vuosia harrastettu esim. latureiden ja starttienkin kanssa. Akkujen korjaaminen on yritetty vaikeuttaa kaikin keinoin. Puhelikielessä sanotaan, että akkujen moduulit on VIN-koodattu: oikeasti osiin on poltettu akun sarjanumero, ei itse ajoneuvon. Kokonaisen akun siirto autosta toiseen on helppoa, mutta yksittäisen akkumoduulin siirto uuteen akusta toiseen edellyttää usein eeprommin ottamisen vanhasta, risasta moduulista tai sitten on kyettävä polttamaan hajonneen moduulin id uuden moodulin muistipiirille. Pintaliitoskomponenttien kanssa pelaaminen on normaalille autokorjaamolle aivan liian vaativaa, mikä tietenkin on autonvalmistajien tavoitekin. |
|
| Kirjoittaja: | HiTec [ 28.01.2023 17:08 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
pvalila kirjoitti: Puhelikielessä sanotaan, että akkujen moduulit on VIN-koodattu: oikeasti osiin on poltettu akun sarjanumero, ei itse ajoneuvon. Kokonaisen akun siirto autosta toiseen on helppoa, mutta yksittäisen akkumoduulin siirto uuteen akusta toiseen edellyttää usein eeprommin ottamisen vanhasta, risasta moduulista tai sitten on kyettävä polttamaan hajonneen moduulin id uuden moodulin muistipiirille. Pintaliitoskomponenttien kanssa pelaaminen on normaalille autokorjaamolle aivan liian vaativaa, mikä tietenkin on autonvalmistajien tavoitekin. Taikka sitten vain koodataan se akun äly uudelleen, jotta sulla on nyt nämä ja nämä modulit käytössäsi, aivan samalla tavalla kuin autoon itseensäkin koodataan uusiksi jos jokin moduli siihen vaihdetaan |
|
| Kirjoittaja: | betaromeo [ 28.01.2023 17:31 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
Tilannehan parantui paljon entiseen, kun tuli tähän ja myös tuulilasi asiaan selvät perusteet korjauskehoitukseen, tai hylkäämiseen. Nyt ei voida eri konttoreilla noudattaa eri käytäntöjä, vaan säännöt on samat? Mitä tulee esim. näihin akustojen vaihtoon, tai korjaamiseen, niin ei se taida aivan niin yksinkertaista olla? Ensin kuka purkaa ne akustot pois, kun siellä kiertää suljettu jäähdytysjärjestelmä, entä sitten kun "kyläseppä" on hiukan korjaillut akustoa ja se todella pitäisi naittaa ko. kulkimeen? Ehkä se kuitenkin vaatii tehdasyhteydessä olevan tietokoneen ja tuskin yksikään merkkihuolto alkaa koodaamaan sellaista akustoa ajoneuvoon? Varmasti, kun vuosia kulunut, niin ilmaantuu asiaan erikoistuneita yrityksiä, mutta tällä hetkellä on tilanne tämä. |
|
| Kirjoittaja: | pvalila [ 28.01.2023 17:58 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
betaromeo kirjoitti: Tilannehan parantui paljon entiseen, kun tuli tähän ja myös tuulilasi asiaan selvät perusteet korjauskehoitukseen, tai hylkäämiseen. Nyt ei voida eri konttoreilla noudattaa eri käytäntöjä, vaan säännöt on samat? Mitä tulee esim. näihin akustojen vaihtoon, tai korjaamiseen, niin ei se taida aivan niin yksinkertaista olla? Ensin kuka purkaa ne akustot pois, kun siellä kiertää suljettu jäähdytysjärjestelmä, entä sitten kun "kyläseppä" on hiukan korjaillut akustoa ja se todella pitäisi naittaa ko. kulkimeen? Ehkä se kuitenkin vaatii tehdasyhteydessä olevan tietokoneen ja tuskin yksikään merkkihuolto alkaa koodaamaan sellaista akustoa ajoneuvoon? Varmasti, kun vuosia kulunut, niin ilmaantuu asiaan erikoistuneita yrityksiä, mutta tällä hetkellä on tilanne tämä. Jep, tilanne on tämä ja se on sitä jopa globaalisti. Mutta kyllä noita akkupajoja on alkanut pienessä mittakaavassa ilmaantua sekä Jenkkilässä että täällä meillä. Esimerkki kotimaasta: https://www.youtube.com/@DalasEVRepair |
|
| Kirjoittaja: | betaromeo [ 28.01.2023 18:01 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
pvalila kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Tilannehan parantui paljon entiseen, kun tuli tähän ja myös tuulilasi asiaan selvät perusteet korjauskehoitukseen, tai hylkäämiseen. Nyt ei voida eri konttoreilla noudattaa eri käytäntöjä, vaan säännöt on samat? Mitä tulee esim. näihin akustojen vaihtoon, tai korjaamiseen, niin ei se taida aivan niin yksinkertaista olla? Ensin kuka purkaa ne akustot pois, kun siellä kiertää suljettu jäähdytysjärjestelmä, entä sitten kun "kyläseppä" on hiukan korjaillut akustoa ja se todella pitäisi naittaa ko. kulkimeen? Ehkä se kuitenkin vaatii tehdasyhteydessä olevan tietokoneen ja tuskin yksikään merkkihuolto alkaa koodaamaan sellaista akustoa ajoneuvoon? Varmasti, kun vuosia kulunut, niin ilmaantuu asiaan erikoistuneita yrityksiä, mutta tällä hetkellä on tilanne tämä. Jep, tilanne on tämä ja se on sitä jopa globaalisti. Mutta kyllä noita akkupajoja on alkanut pienessä mittakaavassa ilmaantua sekä Jenkkilässä että täällä meillä. Esimerkki kotimaasta: https://www.youtube.com/@DalasEVRepair Käsitin yllä olevasta viestistäsi, kuinka helppoa se on? |
|
| Kirjoittaja: | pvalila [ 28.01.2023 18:04 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
HiTec kirjoitti: pvalila kirjoitti: Puhelikielessä sanotaan, että akkujen moduulit on VIN-koodattu: oikeasti osiin on poltettu akun sarjanumero, ei itse ajoneuvon. Kokonaisen akun siirto autosta toiseen on helppoa, mutta yksittäisen akkumoduulin siirto uuteen akusta toiseen edellyttää usein eeprommin ottamisen vanhasta, risasta moduulista tai sitten on kyettävä polttamaan hajonneen moduulin id uuden moodulin muistipiirille. Pintaliitoskomponenttien kanssa pelaaminen on normaalille autokorjaamolle aivan liian vaativaa, mikä tietenkin on autonvalmistajien tavoitekin. Taikka sitten vain koodataan se akun äly uudelleen, jotta sulla on nyt nämä ja nämä modulit käytössäsi, aivan samalla tavalla kuin autoon itseensäkin koodataan uusiksi jos jokin moduli siihen vaihdetaan Teoriassa noin. Mutta käytännössä ohjelmoitityökaluja ei pikkupajoilla ole ja pula on myös kaikkinaisesta akkuihin liittyvästä tiedosta. Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, niin oikean lutikan siirto hajonneesta moduulista ehjään moduulin on usein se helpoin tapa. Enemmän käsityötä, vähemmän miettimistä ja selvittelemistä. |
|
| Kirjoittaja: | pvalila [ 28.01.2023 18:10 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
betaromeo kirjoitti: Käsitin yllä olevasta viestistäsi, kuinka helppoa se on? Ei tuo akkujen kanssa pelaaminen ihan helppoa taida työnä olla... Mutta esimerkiksi tuon mun linkkaamani Dala's EV:n kaverin (muistaakseni asuu jossain Vaasassa tms.) haasteen ovat olleet paitsi tekniikka niin myös se, että akkuja korjaamalla on kuitenkin vaikea hankkia yritykselle riittävän vakaa ja tuottava business. Muistelisin, että jollain videolla mies kertoi, että onkin lopettanut asiakkaiden akkujenvaihdot, koska oli saanut mielenkiintoisen työpaikan. - Se työpaikka liittyi kyllä juuri tähän akkuosaamiseen, Dala meni Kemppowerille töihin kehittämään sähköautojen latureita, jos oikein muistan. |
|
| Kirjoittaja: | betaromeo [ 28.01.2023 18:28 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
pvalila kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Käsitin yllä olevasta viestistäsi, kuinka helppoa se on? Ei tuo akkujen kanssa pelaaminen ihan helppoa taida työnä olla... Mutta esimerkiksi tuon mun linkkaamani Dala's EV:n kaverin (muistaakseni asuu jossain Vaasassa tms.) haasteen ovat olleet paitsi tekniikka niin myös se, että akkuja korjaamalla on kuitenkin vaikea hankkia yritykselle riittävän vakaa ja tuottava business. Muistelisin, että jollain videolla mies kertoi, että onkin lopettanut asiakkaiden akkujenvaihdot, koska oli saanut mielenkiintoisen työpaikan. - Se työpaikka liittyi kyllä juuri tähän akkuosaamiseen, Dala meni Kemppowerille töihin kehittämään sähköautojen latureita, jos oikein muistan. Niin ja saada ne vielä toimimaan halutussa laitteessa. Selvitä joskus mielenkiinnosta, mitä pelkästään Stellantis yhtymän autoihin tehdasnetti yhteys maksaa vuositasolla päivityksineen, saatat yllättyä ja siihen vielä muiden valmistajien vastaavat? Antanee aihetta seuraavalla kerralla miettiä, kun alkaa kiukuttamaan pelkän vikakoodien katsominen ja siitä pyydetty hinta. Patongin "sotakirjeen vaihtajana" olet varmasti myös seurannut tilannetta Venäjällä, mihin kaaokseen siellä on länsi-autojen korjaaminen saatu, kun ei mahdollista käyttää edes rahalla ko. palveluita? Tieto maksaa ja niin sen pitää ollakin! |
|
| Kirjoittaja: | HiTec [ 28.01.2023 18:59 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
betaromeo kirjoitti: Tieto maksaa ja niin sen pitää ollakin! Ja kohta iskee EU omine määräyksineen, osien tulee olla korjattavissa koska se säästää luontoa => autovalmistajien pitää aukaista dataporttinsa yleisille korjaamoille Nythän jopa omppu saatiin taipumaan, jokaisesta kännystä(kin) tulee löytyä USB-latausliitin |
|
| Kirjoittaja: | betaromeo [ 28.01.2023 19:08 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
HiTec kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Tieto maksaa ja niin sen pitää ollakin! Ja kohta iskee EU omine määräyksineen, osien tulee olla korjattavissa koska se säästää luontoa => autovalmistajien pitää aukaista dataporttinsa yleisille korjaamoille Nythän jopa omppu saatiin taipumaan, jokaisesta kännystä(kin) tulee löytyä USB-latausliitin Ehkä näin tulevaisuudessa? Starttimoottorin saa varmasti korjattua jatkossa, mutta kuka sille antaa luvan käynnistää? Meidän toisiksi suurin puolue kuitenkin ajaa edelleen Suomen EU eroa, joten joitakin epävarmuus tekijöitäkin on olemassa. |
|
| Kirjoittaja: | HiTec [ 28.01.2023 19:46 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
betaromeo kirjoitti: Ehkä näin tulevaisuudessa? Ihan jo tänäkin päivänä Mikko Huikko noita Leafin akkuja nykertelee https://www.youtube.com/@mikkohuikko7033/videos |
|
| Kirjoittaja: | betaromeo [ 28.01.2023 20:02 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
HiTec kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Ehkä näin tulevaisuudessa? Ihan jo tänäkin päivänä Mikko Huikko noita Leafin akkuja nykertelee https://www.youtube.com/@mikkohuikko7033/videos En epäile ollenkaan ja hieno homma, että nykertelee! En nyt jaksa alkaa lauantai iltani viihdyttävää aikaa kuluttamaan videoiden katseluun, mutta ehkä katson huomenna kuinka homma käy ja erityisesti kiinnostaa 2020 luvun autoihin, jotka uskoakseni aika suojattuja valmistajan puolelta? Varmasti saan vastauksen kysymykseeni ja kustannuksiin, kunhan katson videon? Kuitenkin nyt, kuten hyvin arvon patonkilaiset hyvin tiedätte, että olen kovin väkevä korkeakulttuurin ystävä, niin valmistaudun lähtemään maailman tähden Aarne Tenkasen konserttiin, joten vastaukseni väittämiine saattaa hiukan kestää! |
|
| Kirjoittaja: | pvalila [ 28.01.2023 20:15 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
Olisihan se ihan toivottavaa, että jokin taho (vaikka sitten EU), laittaisi autonvalmistajat kasaamaan akustonsa huollettavista vakiomoduleista. Sähköautojen todellinen ekologisuus riippuu paljon akustojen elinkaaren pituudesta. Samalla tuo elinkaaren pituus ja akustojen huoltokustannukset vaikuttavat merkittävästi autoilijan todellisiin vuosi- ja kilometrikustannuksiin. Beta, ei ole sattunut silmiini juuri tarinaa siitä, kuinka länsiautojen sähköpuolen kanssa tullaan nykyisin toimeen Venäjällä. Jossain kertoivat, että auton etähallinta kännykällä ei monessakaan merkissä enää toimi. Nokia ja Ericsson vetäytyivät vuodenvaihteessa maasta, joten tuon alan suhteen on kannunvalantaa ollut aika paljonkin. Lentokoneita kannibalisoivat jo, ehkä GSM-tukiasemien kanssa joudutaan toimimaan kohta samalla tavalla. |
|
| Kirjoittaja: | Teuski [ 28.01.2023 20:31 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
pvalila kirjoitti: Nokia ja Ericsson vetäytyivät vuodenvaihteessa maasta, joten tuon alan suhteen on kannunvalantaa ollut aika paljonkin. Lentokoneita kannibalisoivat jo, ehkä GSM-tukiasemien kanssa joudutaan toimimaan kohta samalla tavalla. Heh, hyvä vitsi noi Ericssonin ja Nokian kännykkätukiasemat Meillä koulussa tietoliikenneyekniikan opettaja kysyi joskus liki 20v sitten, että "olettekos pojat kuulleet firmasta nimeltä Huawei?" Eipä kukaan ollut, mutta ei heppu väärässä ollut kun sanoi, että kohta tunnetaan... |
|
| Kirjoittaja: | betaromeo [ 28.01.2023 20:43 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
Parasta kuitenkin patongissa on pitää keskustelu eläväisenä ja antaa tilaa kaikille mielipiteille ja tuomita kaikki jotka epäilevät niitä. Muistan taannoin ehdottaneeni leikkimielistä vedonlyöntiä sille väittämälle, että Puola on hyökkäämässä Ukrainaan ja USA on konressin vallan vaihtumisen myötä vetämässä tukensa Ukrainalta. Aikataulu jäi silloin itselleni epäselväksi, joten uskaltaudun edelleen moiseen pienellä, tai vaikka hiukan isommallakin panoksella! |
|
| Kirjoittaja: | HiTec [ 28.01.2023 20:59 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
pvalila kirjoitti: Olisihan se ihan toivottavaa, että jokin taho (vaikka sitten EU), laittaisi autonvalmistajat kasaamaan akustonsa huollettavista vakiomoduleista. Sähköautojen todellinen ekologisuus riippuu paljon akustojen elinkaaren pituudesta. Samalla tuo elinkaaren pituus ja akustojen huoltokustannukset vaikuttavat merkittävästi autoilijan todellisiin vuosi- ja kilometrikustannuksiin. Aikalailla vakio "sormiparisto" kennoistahan nuo akkunsa kasaavat, mutta se kaikki muu siinä ympärillä lisää työmäärä sen verran ettei noissa ihan kenno-tasolle kuitenkaan mennä = akkumoduli lienee se "alin taso" jolla akun korjaus/päivitys on vielä ihan fiksua. Ja juuri tuo ympäristö + hinta tulee olemaan se pointti, jolla EU tulee joskus vielä ajamaan homman läpi s.e. nuo modulit on kyettävä vaihtamaan. Toki vaatii omat työkalunsa, osaamisensa jne. mutta kuitenkin. Lopputuloksen asiakas saa sitten valita sen rikkoutuneen akkunsa korjauttamisen, tehdaskunnostetun ja ihan uuden välillä Se että samat akkumodulit kävisi automerkeissä ristiin olisi toki ihan hieno päiväuni, mutta en usko tuota koskaan saavutettavan. Tai mistäpä sitä tietää joskos akut rakennettaisiin joskus ihan kokonaan irroitettavista moduleista, jolloin asiakas voisi sen kuolleen modulin tilalle ihan itsekin vaihtaa uuden. Samat modulit toimisivat myös esim. moottoripyörissä, mutta autossa niitä olisi vain useampi kpl. Esim. joku https://www.gogoro.com/ kaltainen moduli |
|
| Kirjoittaja: | betaromeo [ 28.01.2023 21:03 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
Entä jos nämä akku ja sähkö pelit ovatkin pelkkä siirtymäkausi siihen, että vety onkin se maailman pelastaja? |
|
| Kirjoittaja: | HiTec [ 28.01.2023 21:09 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
betaromeo kirjoitti: Entä jos nämä akku ja sähkö pelit ovatkin pelkkä siirtymäkausi siihen, että vety onkin se maailman pelastaja? Tuskin sitä vetyä siellä polttomoottorissa poltetaan. BMW:hän tuota jo yritti, mutta hekin siirtyivät sitten polttokennoihin. Ja polttokennoautossahan siellä on se akku, tuo kun on itse asiassa sarjahybridi. Siinä vain polttomoottorin sijaan on se polttokenno sitä sähköä jauhamassa, eikä osallistu itse ajotapahtumaan millään muotoa mekaanisesti, kuten sarjahybridissä ei kuulukaan |
|
| Kirjoittaja: | pvalila [ 28.01.2023 21:17 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
Teuski kirjoitti: pvalila kirjoitti: Nokia ja Ericsson vetäytyivät vuodenvaihteessa maasta, joten tuon alan suhteen on kannunvalantaa ollut aika paljonkin. Lentokoneita kannibalisoivat jo, ehkä GSM-tukiasemien kanssa joudutaan toimimaan kohta samalla tavalla. Heh, hyvä vitsi noi Ericssonin ja Nokian kännykkätukiasemat Meillä koulussa tietoliikenneyekniikan opettaja kysyi joskus liki 20v sitten, että "olettekos pojat kuulleet firmasta nimeltä Huawei?" Eipä kukaan ollut, mutta ei heppu väärässä ollut kun sanoi, että kohta tunnetaan... Jos on tehty verkko Nokian tai Ericssonin tekniikalla, niin ei niitä voi huoltaa Huawein varaosilla. Uudet verkot rakennetaan varmasti kiinalaisen tekniikan päälle, mutta aikansa siihen tulee menemään, ennen kuin nykyverkot on korvattu. Kovasti kalliiksikin tuo tulee, sotaa käyvälle maalle varsinkin. |
|
| Kirjoittaja: | Teuski [ 28.01.2023 21:22 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
pvalila kirjoitti: Jos on tehty verkko Nokian tai Ericssonin tekniikalla, niin ei niitä voi huoltaa Huawein varaosilla. Uudet verkot rakennetaan varmasti kiinalaisen tekniikan päälle, mutta aikansa siihen tulee menemään, ennen kuin nykyverkot on korvattu. Tuo olisi voiniut kuulostaa jotenkin todelliselta kymmenkunta vuotta sitten. Ja luulenpa, että Huaweit yms olivat laajassa käytössä Venäjällä jo ennen kuin länsimaissa... |
|
| Kirjoittaja: | Teuski [ 28.01.2023 21:25 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
betaromeo kirjoitti: Entä jos nämä akku ja sähkö pelit ovatkin pelkkä siirtymäkausi siihen, että vety onkin se maailman pelastaja? Mä en jaksa uskoa vetyyn minkäänlaisena polttoaineena autoissa. Sitä varten pitäisi rakentaa kokonaan uusi jakeluverkko tyhjästä. Lisäksi saadaan monimutkaisempia autoja akkusähkäriin verrattuna. Järkevämpää pistää paukut akkujen kehityksern ja tehdä siitä vedystä sähköä jossain muualla kuin autossa. Vetypolttomoottori se vasta välivaiheelta kuulostaakin, ei kai kukaan niihin pitkällä tähtäimellä usko? |
|
| Kirjoittaja: | Xari [ 28.01.2023 21:32 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Auton pohjan kolhut katsastuksessa |
pvalila kirjoitti: , ei ole sattunut silmiini juuri tarinaa siitä, kuinka länsiautojen sähköpuolen kanssa tullaan nykyisin toimeen Venäjällä. Omaankin vääränmerkkiseen tehdas ei ole laittanut mittariston näyttöön parkkitutkia, venäläisen tekemällä piraattiohjelmalla ne saa näkymään, paljonko sitten osaajia on lähtenyt maasta mut liikkuu ne autot Kuubassakin ilman tuontiosia mut valmisteta ei. Lainaa: Entä jos nämä akku ja sähkö pelit ovatkin pelkkä siirtymäkausi siihen, että vety onkin se maailman pelastaja? 250 miljoona€ pistää Ilkka Herlin tuohon lähinurkalle, tuulivoimalla ensin vetyä josta tehdään hiilidioksidin kanssa synteettistä metaania, 2026 pitäisi olla tuotanto käynnissä, muutama tuulimylly lisää pitää pistää pystyyn, liikennepolttoaineeksi tuota on suunniteltu. |
|
| Sivu 1/3 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|