Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tomaatti jumissa parking-asennossa
ViestiLähetetty: 01.04.2023 23:01 

Tai ei ihan. Aikansa kun jarrupoljinta polkee ja keppiä hetkuttaa, niin jotenkin suostuu vaihteenvalitsin R-asentoon siirtymään.

Jarrupolkimen asentotunnistin tuli ekana mieleen, jarruvalojen kaksoiskytkin siis. Ja Artikkelin pojat kertoivat, että ennen solenoidia tuolla on vielä jokin kympin hintainen, vihreä välirele.

Tietääkö joku, mikä on se tilastollisesti yleisin vikavaihtoehto? Itse solenoidi taitaisi olla osana kallein, jarruvalokytkin on vain vitosen tuota relettä kalliimpi eli noin viisitoista egeä sillä hintaa.

Mulla on joskus kärvähtänyt jarruvalokytkin (toinen sen kontaktoripareista) mutta en enää muista, mitä oireita tuosta aiheutui. Jarruvalot toimivat edelleen, oire oli jokin muu.

Poissa

Viestin otsikko: Re: Tomaatti jumissa parking-asennossa
ViestiLähetetty: 01.04.2023 23:20 

Yleensä runoilet täällä ummet ja lammet :D
Nyt et kerro auton merkkiä mallia saati ikää :?:

Poissa

ViestiLähetetty: 02.04.2023 00:06 

1-xantia kirjoitti:
Yleensä runoilet täällä ummet ja lammet :D
Nyt et kerro auton merkkiä mallia saati ikää :?:

Sori, korona taitaa vähän rajoittaa mun runollisuuttani... :lol: :lol: :lol:

X7 2009

Poissa

ViestiLähetetty: 02.04.2023 08:32 

https://drive.google.com/file/d/1Hq8rc- ... share_link

Toi 1642 lienee se rele jota haet. Tuolla BSI:n takana lymyilemässä.
BSM:n sulake F7 liittyy myös jotenkin asiaan. Tosin sen perässä oli jotain ohjaustehostimeen liittyvää myös, varmaan sekin oireilisi jos syöttö puuttuisi.

C4 1.6Hdi -08, C5 136Hdi -08, C4 1.6i -09 ja muita ranskiksia.
Ex: C5 2.0 -02, C5 BlueHdi180 -16
Poissa

ViestiLähetetty: 02.04.2023 10:30 
Käyttäjän avatar

Aukaise ne suojat kepin juuressa ja kepin etupuolella on se kepin lukittava solkku. Pienellä nykerryksellä tuon saa kyllä auki ja lukitse samalla siihen auki-asentoon ja näin auto on ajettavissa kunnes saat tuon vian korjattua. On meinaan vi...nen vika kun iskee jossain poissa kotoa ja himaan pitäs päästä eikä keppi hievahdakaan P-asennosta niin mitenkään. Been-there-done-that :(

Niin ja itsellä se vika lopulta löytyi polkimen kytkimestä. Ensiavuksi contact cleaner, mutta varsinainen korjaus tuohon X7 2010 tuli vasta ko. kytkimen vaihtamalla. Varsin ikävä nyhrättävä kuskin jalkatilassa, mutta kuitenkin siis tehtävissä.

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa

ViestiLähetetty: 02.04.2023 10:59 

HiTec kirjoitti:
Aukaise ne suojat kepin juuressa ja kepin etupuolella on se kepin lukittava solkku. Pienellä nykerryksellä tuon saa kyllä auki ja lukitse samalla siihen auki-asentoon ja näin auto on ajettavissa kunnes saat tuon vian korjattua. On meinaan vi...nen vika kun iskee jossain poissa kotoa ja himaan pitäs päästä eikä keppi hievahdakaan P-asennosta niin mitenkään. Been-there-done-that :(

Niin ja itsellä se vika lopulta löytyi polkimen kytkimestä. Ensiavuksi contact cleaner, mutta varsinainen korjaus tuohon X7 2010 tuli vasta ko. kytkimen vaihtamalla. Varsin ikävä nyhrättävä kuskin jalkatilassa, mutta kuitenkin siis tehtävissä.

Eihän siinä tarvitse nyhrätä juurikaan, potkumuovi pois kääntämällä paria pikakiinnikettä, sit vaan pyöräyttää sen kytkimen irti.

Itse olen muutaman kytkimen korjannut avaamalla ja vähän mekaanisesti putsaamalla kontaktipintoja. Toki siinä on vaara, että rikkoo jotain muoviosia peruuttamattomasti siitä kytkimestä.

-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa

ViestiLähetetty: 02.04.2023 11:30 

Sulakkeeseen en oikein usko, koska riittävästi rynkyttämällä ja jarrua potkimalla solenoidi lopulta vetää ja keppi vapautuu.

Sulake olisi on/off, uskoisin.

Jarrukytkimiä mulla on levinnyt aikaisemminkin, saman konsernin tuotteista. Eli ehkä kannattaa aloittaa siitä, kun se kerran HiTecilläkin auttoi?

Tuo maksaa 15 egeä ja mulla on linnuntietä Artikkeliin matkaa noin kaksi kilometriä, asetelma ei motivoi korjailemaan vanhaa.

Autotaidon Tero jo neuvoikin, että kepin kromikehyksen poistamisen jälkeen solenoidia pääsee ruuvarilla sorkkimaan.

Väliaikaisena ratkaisuna ajattelin virittää vaijerin vaihdekepin varteen niin, ettei sitä enää saa työnnettyä P-asentoon. Neutral ja käsijarru saavat kelvata muutaman päivän ajan.

Poissa

ViestiLähetetty: 02.04.2023 13:54 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:
Neutral ja käsijarru saavat kelvata muutaman päivän ajan.

Salliiko tuo startata muuten kuin P-asennossa, en muista. Joku syy siinä kuitenkin oli kun ensiapuna virittelin nimenomaan tuon solkun jatkuvasti auki ja näin kepin sai P:lle ja pois sieltä ihan koska tahansa, oli autossa virratkaan päällä tahi ei :?

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa

ViestiLähetetty: 02.04.2023 17:37 

HiTec kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Neutral ja käsijarru saavat kelvata muutaman päivän ajan.

Salliiko tuo startata muuten kuin P-asennossa, en muista. Joku syy siinä kuitenkin oli kun ensiapuna virittelin nimenomaan tuon solkun jatkuvasti auki ja näin kepin sai P:lle ja pois sieltä ihan koska tahansa, oli autossa virratkaan päällä tahi ei :?

Startata voi P- ja N-asennoissa.

Mun naruviritelmäni näemmä toimii. Refleksinä olen jo monta kertaa yrittänyt heittää kepin parkingiin, mutta eipä enää mene sinne.

Rumahan tuo tietysti on, mutta auto on kuitenkin ajokelpoinen.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ]