|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Lataushybridien moottorit ruostuu Lähetetty: 02.06.2023 08:12 |
Viestit: 2004 Paikkakunta: JKL
|
|
Lehdessä oli juttu että "plugarien" moottori ruostuu, jos ajaa pääosin sähköllä. Miksi vasta nyt on tuollaisia ongelmia tullut esille? Onhan noita laitteita ollut jo muutaman vuoden liikenteessä. Vai onko kyseisten juttujen tarkoitus ohjata autonostajat suoraan sähköauton hankintaan?
Saattaahan tässäkin olla totta toinen puoli, mutta...
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Lataushybridien moottorit ruostuu Lähetetty: 02.06.2023 09:33 |
Viestit: 1222 Paikkakunta: Turku
|
Voi olla, että ilmiö korostuu, kun plugarien akkukapasiteetti on kasvanut ja oikeasti voi mennä viikkoja ilman, että polttomoottori käynnistyy. Ja sittenkin se käynnistyy vain hetkeksi, kun pitäisi oikeasti ajaa motarikuormituksella konetta, että öljy lämpenee sataan asteeseen ja kosteus alkaa poistua öljyn seasta. Ja jos normaalisti riittää pätkäajon jälkeen puoli tuntia motaria, niin viikkokausia satunnaisesti käynnistyneen polttiksen kanssa voi olla, että pitäisi ajella pari tuntia, että kaikki kertynyt vesi höyrystyy pois... Mutta eikös tämä nyt ole ihan symmetristä. Sähköautoissa ruostuu polttomoottorit ja perinteisestihän polttomoottoriautoissa on kiroiltu sähkövikoja... 
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Lataushybridien moottorit ruostuu Lähetetty: 02.06.2023 10:10 |
Viestit: 4013
|
|
Ekan sukupolven plugarit olivat innokkaita käynnistämään polttiksen myös siksi, että auton ainoa lämmityslaite saattoi perustua polttiksen "hukkalämpöön". - Ei se energia tosin mun mielestäni ihan hukkaan mene, jos sillä lämmitetään tutisevan kuskin palelevia luita.
Esimerkiksi Outlanderiin tavattiin rakentaa kytkentä, joka korvasi ulkolämpötila-anturin vastuksella, joka sai auton ulkolämpötilamittarin näyttämään ympäri vuoden 17 astetta. Tuon huijauksen ansiosta auto suostui kylmissäkin oloissa liikkumaan ilman että polttomoottori lähti käyntiin. Kytkennän vaikutuksesta auton takuuseen käytiin keskustelua, uudemmissa vuosimalleissa häkkäykselle ei enää ole tarvetta.
Ongelma saattaa olla Bemareissa pahempi kuin muissa merkeissä. Lisäksi tuo pieni tila-auto (225e) saattaa tyypillisesti päätyä varakkaan perheen kaupunkiajokiksi, joka ei kauheasti maantietä näe.
Voisikohan tuota ongelmaa vähentää sopivalla öljyvalinnalla tai jollain öljyn lisäaineella? Menee vähän idea plugarista, jos polttista pitää käyttää niilläkin matkoilla, jotka sähköllä voisi ajella.
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Lataushybridien moottorit ruostuu Lähetetty: 02.06.2023 10:25 |
Viestit: 4013
|
|
Mä muuten näen, että plugarien suuri ongelma on niiden suuri huollon tarve. Pitää huoltaa sähköinen voimalinja, pitää huoltaa se perinteinen ja sitten on vielä tekniikkaa, joka sovittaa nuo kaksi yhteen.
Mazdan malli, jossa autoa aina vievät eteenpäin sähkömoottorit ja pieni aggregaatti pyörähtää käyntiin vasta 85 kilometrin jälkeen, on tosi fiksu: tuollainen auto vastaa huollon kannalta pitkälti tavallista sähköautoa.
- Ihan hirveän suuria käyttötuntimääriä se pikkuruinen wankel ei välttämättä edes kestäsi, vaikka se sarjaplugarissa käykin koko ajan vakiokierroksilla (mikä varmaankin kuluttaa konetta vähemmän kuin perinteinen tapa käyttää laajaa kierrosaluetta). Värinätön tuollainen pikkuwankel varmasti on, sen käyntiä ei ajossa varmaan huomaa lainkaan.
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Lataushybridien moottorit ruostuu Lähetetty: 02.06.2023 10:47 |
Viestit: 4013
|
|
Malli on siis Mazda MX-30, joka alkujaan tuli markkinoille puhtaana sähköautona ja josta nyt on saatavilla myös tuo sarjahybridiversio.
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Lataushybridien moottorit ruostuu Lähetetty: 02.06.2023 13:18 |
Viestit: 1222 Paikkakunta: Turku
|
pvalila kirjoitti: Voisikohan tuota ongelmaa vähentää sopivalla öljyvalinnalla tai jollain öljyn lisäaineella? Menee vähän idea plugarista, jos polttista pitää käyttää niilläkin matkoilla, jotka sähköllä voisi ajella. Palaessa syntyy vesihöyryä ja se päätyy öljyn sekaan riippumatta tököteistä. Toki kondensoituessakin vettä kertyy pinnoille, josta sitä voi valua moottoriin. Olisko jokin ajoakusta tai jarrutusenergiasta virtansa ottava öljynkiehutin öljypohjaan? Tietty pitäis olla sähköinen öljypumppu, että kaiken moottorissa olevan öljyn voisi kierrättää kuumennettavaksi ja kuumentimen lisäksi tarvittaisiin anturi, joka mittaa kosteuspitoisuutta ja lopettaa kiehuttamisen sitten, kun kosteus on haihtunut pois... Monimutkaiseksi menee.
|
|
|
|
 |
|
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Lataushybridien moottorit ruostuu Lähetetty: 02.06.2023 14:15 |
Viestit: 2004 Paikkakunta: JKL
|
2-tahtihybridi, siinä olisi jo öljyt mukana.. 
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Lataushybridien moottorit ruostuu Lähetetty: 02.06.2023 15:15 |
Viestit: 5884 Paikkakunta: Lahti
|
|
|
|
 |
|
Sokeri_Sakari
|
Viestin otsikko: Re: Lataushybridien moottorit ruostuu Lähetetty: 02.06.2023 16:05 |
Viestit: 91 Paikkakunta: Loppi
|
|
Työmaalla oli juurikin keskustelua aiheesta. Vastaava tapaus, huollossa katottu endoskoopilla koneen sisään, ja venttiilikoneisto ruosteessa. . . Noihin pitäisi kehittää joku erityinen öljylaatu, joka tarttuisi pintoihin estämään ruostumisen. Tai kuten ruohonleikkurissa, muovinen nokka-akseli. Nykyinen etanolibensa taitaa tuottaa vettä vieläpä entistä enemmän? Tosin enimmäkseen lyhyiden matkojen ajaminen taitaa tietää ongelmia myös nykyisille polttomoottoreille.
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Lataushybridien moottorit ruostuu Lähetetty: 03.06.2023 09:35 |
Viestit: 5884 Paikkakunta: Lahti
|
|
Tuossa yhdellä on joku 2020 V60 ja Passat, kummankin pitäisi mennä sähköllä suht samat, jälkimmäinen ei mene lähellekään luvattua ja vaihto/ostohyvitykset on jäänyt hiton kauaksi ostohinnasta + pieniveroisena näitä on tuotu käytettynä todella paljon.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Lataushybridien moottorit ruostuu Lähetetty: 05.06.2023 08:36 |
Viestit: 5884 Paikkakunta: Lahti
|
pvalila kirjoitti: Mä muuten näen, että plugarien suuri ongelma on niiden suuri huollon tarve. Pitää huoltaa sähköinen voimalinja, pitää huoltaa se perinteinen ja sitten on vielä tekniikkaa, joka sovittaa nuo kaksi yhteen.
Mazdan malli, jossa autoa aina vievät eteenpäin sähkömoottorit ja pieni aggregaatti pyörähtää käyntiin vasta 85 kilometrin jälkeen, on tosi fiksu: tuollainen auto vastaa huollon kannalta pitkälti tavallista sähköautoa.
- Ihan hirveän suuria käyttötuntimääriä se pikkuruinen wankel ei välttämättä edes kestäsi, vaikka se sarjaplugarissa käykin koko ajan vakiokierroksilla (mikä varmaankin kuluttaa konetta vähemmän kuin perinteinen tapa käyttää laajaa kierrosaluetta). Värinätön tuollainen pikkuwankel varmasti on, sen käyntiä ei ajossa varmaan huomaa lainkaan. Mä muuten näen tän ihan samoin, wankkelin isoin ongelma kait on ettei se oikein tykkää pienillä tehoilla käyttämisestä, tuossahan sitä ei ole. VAG:n vehkeissä on ollut et mekatroniikka menee jumiin ja sit siitä tulee täyssähköauto kun polttomoottori ei kytkeydy.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Lataushybridien moottorit ruostuu Lähetetty: 07.06.2023 01:18 |
Viestit: 4013
|
|
Markkinoille on kai tulossa eka sähköauto, jossa moottorit on sijoitettu pyörännapaan.
Tuolla systeemillä olisi helppo kehittää automallikohtainen muunnossarja, joka muuttaa kulkupelin plugariksi.
Back to Future tosin oletti, että 2015 saisi ostaa jälkiasennettavia sarjoja, jotka osaavat muuttaa tavallisen auton lentäväksi.
Silloin 80-luvun alussa mä laskin, että vuosituhannen vaihteessa mä tulisin olemaan järkyttävän vanha (=37 vee) ja vuonna 2015 kypsää kauraa kompostiin.
|
|
|
|
 |
|
|