Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Ilman Sitikkaa http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=33850 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | anakonda33 [ 14.08.2023 00:13 ] |
Viestin otsikko: | Ilman Sitikkaa |
Nyt on tilanne että viimeinenkin Citroen lähti pihasta. Outo tilanne kun on kuitenkin koko ajan ollut Sitikoita n. 25 vuoden ajan. Muutama Cx ja muutama Xm ja yksi Bx gti. Sentään pihaan jäi yksi ranskalainen Jeep Cherokeen kaveriksi. Peugeot 407. On kyllä osoittautunut loistavaksi autoksi. Lähes yhtä hyvä kuin 607. Mutta ehkä taas jossakin vaiheessa Sitikka taas tulee. Olisko vihdoinkin C6 |
Kirjoittaja: | xs2jammu [ 14.08.2023 08:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
Sama tilanne täällä, että mun nimissäni ei ole yhtään ranskalaista autoa tällä hetkellä. Perheessä kyllä vielä vaimon C3 Picasso. Siitä kun kortin aikoinaan 70-luvulla sain niin ei ollut oikeastaan muita merkkejä olemassakaan kuin Volvo, ensimmäinen oma autoni oli Amazon farmari ja sen jälkeen Amazoneja oli kaiken kaikkiaan 5 , 200-sarjalaisia varmaan 6, sitten oli 700-sarjalaisia useampi ja pari 300-sarjalaistakin, ym... Sen jälkeen tuli 20 vuoden sitikka kausi ja Xantioita on tainnut käydä 6 ja XM:iä 7. XM on oikeastaan ainoa jota voisin vielä harkita ja tällä kertaa ainoastaan harrasteautoksi, en enää käyttöautoksi. No katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mennäänkö seuraavat 20 vuotta mersuilla vai ei. |
Kirjoittaja: | Xari [ 14.08.2023 10:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
Lupailin joskus viedä perämetsään jonkun pyörättömän raadon jos harrastebekseistä pitää luopua, voi sit käydä aina Jokikummussa ja sanoa että on mulla 1 projekti vielä... Jumpperi vois olla hyvä, etupenkeillä voi pitää kahvituntia ja perässä varastoida polttopuita ![]() Vähän miettinyt kyllä C5 aircrossia mut onkos niissä vaan koneita johon uskaltaa sekaantua? |
Kirjoittaja: | vtsbx [ 14.08.2023 18:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
On hyvä olla. ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 14.08.2023 19:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
Sen jälkeen kun ekan Xantian ostin, ei ole ollut päivääkään ettei taloudessa ole ollut edes toinen käyttöauto sitikka. Silti olin oikein tyytyväinen subarukuski, kunnes se levisi ja siirryin itsekin takaisin sitikkakantaan... Ei mun budjetilla yhtä mukavaa saa... |
Kirjoittaja: | peltipolvi [ 17.09.2023 22:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
19 vuoden jälkeen ei ole Sitikkaa, kun viitoselle tuli tunnit täyteen ![]() Katsotaan nyt, jos taas joskus... |
Kirjoittaja: | sepkar [ 20.09.2023 20:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
Täälläkin 20 vuotisen citikka kauden päätös.. ainakin toistaiseksi. Suurin muutos oli Vehon luopuminen merkistä. Veholla nähtiin tulevaisuuteen. Minulla oli C5 III koppaisia käytettynä ostettu Veho takuulla, eikä mitään harmia ollut. Aikaisemmat mallit ostin jostain muualta ja pientä harmia oli. Ensimmäinen käyttö citikka Xantia joita oli 3 kpl Nyt yritetään jatkaa Volvo v60 d4 riskikuljetuksella testasin kun toin 92 vuotiaat ikkuna remonttiin rautajousi autolla susisuomesta Turkuun. Volvossa ajoavustimia tarpeeksi ja sähköhärpäkkeet toimii. Etuvetoisella pääsee sinne mihin autolla kuuluu päästä. Toivotaan että tulee vielä Citikka minun makuuni. ![]() |
Kirjoittaja: | pvalila [ 21.09.2023 21:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
Aikaisemmin mukavuus oli selvä syy ostaa Sitikka, mutta Hydractive on menneisyyttä ja parhaat kyydit hintaan nähden löytyvät luultavasti joltain toiselta merkiltä. Miltä, sitä en osaa sanoa. Mielenkiintoista oli kuulla, että kiinalaiset kuulemma painottavat mukavaa jousitusta enemmän kuin sporttisuutta. Kävin koeajamassa Tesla Model Y:n karvalakkimallin. Jos olisin nuori, niin olisin rakastunut siihen. Nyt ikää on kuuskyt ja Model Y tuntui liian epämukavalta. MG SV tuntui paljon mukavammalta: kapeilla ja korkeilla renkailla se saattaisi kelvata mulle. Noitahan saa erittäin vähäisillä kilometreillä noin 20.000 euron hintaan Ruotsista ja Norjasta, upouusi isoine akkuineen maksaa lähes tuplat. Sähkäreistä ei mene autoveroa, joten ne ovat kiitollinen tuontikohde. |
Kirjoittaja: | Sitruuna5C [ 28.09.2023 19:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
Oon harkinnut tuon nykyisen patongin heivaamista pois,tosin katselin tuossa hyvin varovasti C6:sta,jos se olisi vähemmän rikkoutuva,kuin nykyinen,ei vaan oo rahaa tällä hetkellä investoida "kunnolliseen",välirahaa pitäisi olla enemmän..eikä ole oikein sellaista kunnollista mielenkiinnon kohdetta,kävin kesällä koeajamassa hybridiToyota RAV4:n,kauhee kivireki,kun tottunut pehmeään kyytiin... |
Kirjoittaja: | pvalila [ 28.09.2023 23:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
Sitruuna5C kirjoitti: Oon harkinnut tuon nykyisen patongin heivaamista pois,tosin katselin tuossa hyvin varovasti C6:sta,jos se olisi vähemmän rikkoutuva,kuin nykyinen,ei vaan oo rahaa tällä hetkellä investoida "kunnolliseen",välirahaa pitäisi olla enemmän..eikä ole oikein sellaista kunnollista mielenkiinnon kohdetta,kävin kesällä koeajamassa hybridiToyota RAV4:n,kauhee kivireki,kun tottunut pehmeään kyytiin... Siirtymä ceevitosesta kuutoseen taitaa kyllä olla ojasta allikkoon joutumista, jos korjauskuluja miettii. Jaguar osasi aikoinaan rakentaa rautajousin autoja, jotka olivat myös mukavuuden suhteen huippuluokkaa. Jenkitkin tekivät 90-luvulla autoja, joissa mukavuus yhdistyi hyviin ajo-ominaisuuksiin. Mutta nuo kaikki olivat isoja ja kalliita autoja. Jos olen ymmärtänyt oikein, ei ceevitosen kaltaisia autoja enää tehdä. Markkinat ovat täynnä autoja, jotka on rakennettu sporttisia nuoria ihmisiä varten: mukavuuspainotteisia autoja (ilmajousitettuja) toki löytyy, mutta ne tulevat kalliiksi sekä ostotilanteessa että sen jälkeen. Tavallaan voisi sanoa, että ceekuutosen kaltaisia kalliita menijöitä löytyy kyllä mutta ceevitosen tyyppisiä kohtuuhintaisia mukavuuslippulaivoja ei. |
Kirjoittaja: | Sitruuna5C [ 29.09.2023 21:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
pvalila kirjoitti: Sitruuna5C kirjoitti: Oon harkinnut tuon nykyisen patongin heivaamista pois,tosin katselin tuossa hyvin varovasti C6:sta,jos se olisi vähemmän rikkoutuva,kuin nykyinen,ei vaan oo rahaa tällä hetkellä investoida "kunnolliseen",välirahaa pitäisi olla enemmän..eikä ole oikein sellaista kunnollista mielenkiinnon kohdetta,kävin kesällä koeajamassa hybridiToyota RAV4:n,kauhee kivireki,kun tottunut pehmeään kyytiin... Siirtymä ceevitosesta kuutoseen taitaa kyllä olla ojasta allikkoon joutumista, jos korjauskuluja miettii. Jaguar osasi aikoinaan rakentaa rautajousin autoja, jotka olivat myös mukavuuden suhteen huippuluokkaa. Jenkitkin tekivät 90-luvulla autoja, joissa mukavuus yhdistyi hyviin ajo-ominaisuuksiin. Mutta nuo kaikki olivat isoja ja kalliita autoja. Jos olen ymmärtänyt oikein, ei ceevitosen kaltaisia autoja enää tehdä. Markkinat ovat täynnä autoja, jotka on rakennettu sporttisia nuoria ihmisiä varten: mukavuuspainotteisia autoja (ilmajousitettuja) toki löytyy, mutta ne tulevat kalliiksi sekä ostotilanteessa että sen jälkeen. Tavallaan voisi sanoa, että ceekuutosen kaltaisia kalliita menijöitä löytyy kyllä mutta ceevitosen tyyppisiä kohtuuhintaisia mukavuuslippulaivoja ei. Okei,kiitos tästä tiedosta,ei se tuo cee vitonenkaan nyt mikään paras oo ollut...kaikki saastelaitteet uusittu,ja ihmeellisiä vikoja,joita en tietenkään osannut odottaa,kun auto oli ostohetkellä 5 vuotta vanha..luulisi niidenkin olleen jo korjattu tehtaalla,kun on mallin loppupäästä..mutta ei se mitään..noh ota selvää,niin ei tuu ylläreitä.. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 29.09.2023 23:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
X7 eliniän loppupäästä mutta eikös toi ole ensimmäisiä ureavehkeitä, eli liian tuore tekniikka? |
Kirjoittaja: | Sitruuna5C [ 01.10.2023 22:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
Kaapelimies kirjoitti: X7 eliniän loppupäästä mutta eikös toi ole ensimmäisiä ureavehkeitä, eli liian tuore tekniikka? Joo,taitaa olla citroenin ensimmäisiä ureavehkeitä,niin siinäpä varmaan syy hajoamisiin.. |
Kirjoittaja: | HiTec [ 02.10.2023 08:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
pvalila kirjoitti: Jos olen ymmärtänyt oikein, ei ceevitosen kaltaisia autoja enää tehdä. Markkinat ovat täynnä autoja, jotka on rakennettu sporttisia nuoria ihmisiä varten: mukavuuspainotteisia autoja (ilmajousitettuja) toki löytyy, mutta ne tulevat kalliiksi sekä ostotilanteessa että sen jälkeen. No sitä tehdään mikä myy, ei kai siinä sen kummallisempaa. Eikä se C5:kään nyt tuolta säästynyt, jos ajatellaan I/II koppasia vs. III-korinen, kuinka auto kutistui sisämitoiltaan todella rajusti ja näin tilavasta perheautosta tulikin ... No sellainen jenkkityylinen, ulkoa mahtaileva, sisältä kirppu = täysin mitäänsanomaton, hyödytön pelkkä kulkine. Tosin ihan samaahan se on Renault Espacekin tehnyt, tuo kaikkien tila-autojen äiti on kutistunut nykyisin wanhan Grand Scenicin mittoihin = se siitä tilan juhlasta ![]() Eli siinä vaiheessa kun taas aletaan yhdistämään mukavuutta ja käyttökelpoista tilavuutta samoihin kuoriin, aletaan olemaan siellä autoilun ytimessä. Vielä jos tuo aikaansaadaan kuluttajaystävälliseen hintaan, niin silloin se on siinä ![]() |
Kirjoittaja: | pvalila [ 04.10.2023 23:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
HiTec kirjoitti: pvalila kirjoitti: Jos olen ymmärtänyt oikein, ei ceevitosen kaltaisia autoja enää tehdä. Markkinat ovat täynnä autoja, jotka on rakennettu sporttisia nuoria ihmisiä varten: mukavuuspainotteisia autoja (ilmajousitettuja) toki löytyy, mutta ne tulevat kalliiksi sekä ostotilanteessa että sen jälkeen. No sitä tehdään mikä myy, ei kai siinä sen kummallisempaa. Eikä se C5:kään nyt tuolta säästynyt, jos ajatellaan I/II koppasia vs. III-korinen, kuinka auto kutistui sisämitoiltaan todella rajusti ja näin tilavasta perheautosta tulikin ... No sellainen jenkkityylinen, ulkoa mahtaileva, sisältä kirppu = täysin mitäänsanomaton, hyödytön pelkkä kulkine. Tosin ihan samaahan se on Renault Espacekin tehnyt, tuo kaikkien tila-autojen äiti on kutistunut nykyisin wanhan Grand Scenicin mittoihin = se siitä tilan juhlasta ![]() Eli siinä vaiheessa kun taas aletaan yhdistämään mukavuutta ja käyttökelpoista tilavuutta samoihin kuoriin, aletaan olemaan siellä autoilun ytimessä. Vielä jos tuo aikaansaadaan kuluttajaystävälliseen hintaan, niin silloin se on siinä ![]() Tilastot kuitenkin kertovat, että ainakin Suomessa uuden auton ostajat ovat erityisen usein kuusikymppisiä miehiä. Se on kyllä totta, että C5 pieneni viimeisen sukupolven myötä. Mutta esimerkiksi minä kompensoin tuon muutoksen siirtymällä viistoperästä farmariin: tilat pysyivät suunnilleen samoina, ehkä jopa hieman kasvoivat. Rehellistä on sanoa myös se, että jos tilat pienenivätkin, niin kyllä laatuvaikutelma parani. - Sisustan osalta ei ehkä niinkään paljoa, verrata voi vaikka saman aikakauden Audiin. |
Kirjoittaja: | anakonda33 [ 04.07.2025 23:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
No niin, palaan tähän vanhaan viestiketjuun. Nyt olen taas Sitikan omistaja! Tuli hankittua C5 X7 163 HDI automaatti vm-2012. Onhan se mukava auto. Tuolla on jo paljon mittarissa mutta todella siististi säilynyt. Ei juuri minkäänlaista kulumaa sisätiloissa ja ulkoakin yllättävän hyvässä kunnossa. Yks kukkiva lokasuojan kohta mutta muuten maalipinta ok. Jopa puolinahkapenkit on ehjät. Tämä antaa hyvän kuvan laatutasosta, joten siltä osin oon kyllä tyytyväinen loistavien ajo-ominaisuuksien lisäksi. Ja onhan se kyllä taas mahtavaa ajaa hydellä. |
Kirjoittaja: | pvalila [ 06.07.2025 11:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
anakonda33 kirjoitti: No niin, palaan tähän vanhaan viestiketjuun. Nyt olen taas Sitikan omistaja! Tuli hankittua C5 X7 163 HDI automaatti vm-2012. Onhan se mukava auto. Tuolla on jo paljon mittarissa mutta todella siististi säilynyt. Ei juuri minkäänlaista kulumaa sisätiloissa ja ulkoakin yllättävän hyvässä kunnossa. Yks kukkiva lokasuojan kohta mutta muuten maalipinta ok. Jopa puolinahkapenkit on ehjät. Tämä antaa hyvän kuvan laatutasosta, joten siltä osin oon kyllä tyytyväinen loistavien ajo-ominaisuuksien lisäksi. Ja onhan se kyllä taas mahtavaa ajaa hydellä. Onnitteluni! Hyväkuntoisia ceevitosia on yhä vähemmän ja vielä vähemmän on noita loppupään autoja tehokkaalla hodarilla ja hyvillä varusteilla. Autot kestävät ikää ja autot kestävät kilometrejä, mutta huonoa ylläpitoa ne eivät kestä. |
Kirjoittaja: | uuno [ 07.07.2025 14:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
tuntuu täs siltä ku on kolme sitikkaa... paras näistä on c5 170hdi 2007.... sitte kakkosena c4 pigasso 1.8 2007 ja sitte vasta toi c5 163hdi 2011... vaikka hyde jousitus ja jopa kojelauta nahkaa... sekä hifisystem sillä tehtaan subbarilla.... |
Kirjoittaja: | AlpoKieppi [ 08.07.2025 12:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ilman Sitikkaa |
Olen ollut omassa sitikkauskossani vahva ja sitoutunut. Vain kaksi vuotta meni aikuisiällä ilman! Paluu lyhyen toyota-hairahduksen jälkeen toi tunteen kotiin takaisin tulemisesta. Eniten uskoani kuitenkin koeteltiin vuoden -11 Hdi 112 Ceevitosen kanssa. Auton vikalista oli niin pitkä, että nyt alkaa jo naurattaa. Meni täysin essonbaarin ennusteiden mukaan. Kaikki viat saatiin toki korjattua ja kyseinen ajoneuvo on yhä lähipiirissä ajossa. Pahinta ongelmaa ei silti voinut korjata. Nimittäin korin korroosioalttiutta ja sisätilojen kestävyydeltään heikkoja materiaaleja istuimia myöten. Yksikään muu perheemme ranskalaisautoista ei ole kärsinyt noista korin ruostevaivoista ja sisustuksen murenemisesta tunnontarkassa käytössä. Etulokasuojat ja ovien yms. taitteet alkoivat kukkia kuin olisi kyseessä ollut aasialaistuote. Ruosteettomuus ehtikin olla vain hiukan aikaa gallialaisten vahvuutena, kunnes päätettiin palata vanhaan rapeuteen. Xantia ja C5II olivat laatutuotteita, joten ihmettelinkin aina, miksi hyvä laatu piti mennä pilaamaan kerrassaan ihan kelvottomaksi tavalla, johon vain britit aikoinaan kykenivät! Kun katselee liikenteessä olevia I- ja II-korisia vitosia, niin huomaa niiden olevan ruosteettomia toisin kuin III-koriset, joissa lähtökohtaisesti kaikissa etulokasuojat ovat ruosteessa. Automaailmassa tuotantokustannusten kvartaalijahti johtaa poikkeuksetta tilanteeseen, jossa nopealla päätöksellä saadaan aikaan tilanne, jonka korjaamiseen menee vuosikymmeniä. Tai sitten menetettyä luottamusta ei enää koskaan saada takaisin. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |