|
Kirjoittaja |
Viesti |
lucaf
|
Viestin otsikko: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 17.08.2023 17:59 |
Viestit: 172 Paikkakunta: Tuusula
|
Miten "autopakun" omistajat on ratkaisseet pulman, ettei takaosasta sinkoa kyydissä olevat tavarat takaraivoon mahdollisessa äkkijarrutuksessa?
Xsara Picasso 1.6 HDI 2007 360tkm
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 17.08.2023 20:17 |
Viestit: 1937 Paikkakunta: Helsinki
|
Eiköhän tuohon ole ihan vakio-ratkaisukin olemassa. Itsellä tuo teräsverkko (alkup. listalta mukaan ruksittu lisävaruste) on pultattu yläkulmistaan auton runkoon ja alareuna on takapenkkien takana. 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 17.08.2023 20:42 |
Viestit: 2639 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
lucaf kirjoitti: Miten "autopakun" omistajat on ratkaisseet pulman, ettei takaosasta sinkoa kyydissä olevat tavarat takaraivoon mahdollisessa äkkijarrutuksessa? Taakansidontaliinoilla.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 17.08.2023 22:02 |
Viestit: 5834 Paikkakunta: Lahti
|
HiTec kirjoitti: Eiköhän tuohon ole ihan vakio-ratkaisukin olemassa. Itsellä tuo teräsverkko (alkup. listalta mukaan ruksittu lisävaruste) on pultattu yläkulmistaan auton runkoon ja alareuna on takapenkkien takana. Tuo käy takapenkkien taakse, sit kun teet siitä pakun uudemmissa menee hankalaksi, omassakin vääränmerkkisessä turvaverhojen mukana hävisi etupenkkien takaa kiinikkeet väliverkolle.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 17.08.2023 23:06 |
Viestit: 323 Paikkakunta: Nokia
|
Kaapelimies kirjoitti: lucaf kirjoitti: Miten "autopakun" omistajat on ratkaisseet pulman, ettei takaosasta sinkoa kyydissä olevat tavarat takaraivoon mahdollisessa äkkijarrutuksessa? Taakansidontaliinoilla. Näinpä, olisi mukava nähdä jonkun onnellisen pakun tai kuomukärryn omistajan ilme, kun virkavalta liputtaa sivuun ja alkaa tutkimaan kuormansidontaa. Raskaasta kalustostahan näitä normaalistikin tarkistellaan välillä. Lakihan määrää, ja terve itsesuojeluvaisto, että kuorman paikallaan pysyminen on varmistettava. Koskee kaikkea kuljetettavaa, tavaraa ja ihmisiä, sekä umpikorissa että avolavalla. Henkilöauto-pakussa ei ole kiinteää etuseinää, joten tämä tulee helpommin mieleen, mutta eipä se transportterin/ hiacen väliseinäkään taida esim tärylätkän, kaasupullon tai ison kompuran voimia kestää jos äkkipysäys tulee...
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 18.08.2023 08:19 |
Viestit: 1937 Paikkakunta: Helsinki
|
Xari kirjoitti: HiTec kirjoitti: Eiköhän tuohon ole ihan vakio-ratkaisukin olemassa. Itsellä tuo teräsverkko (alkup. listalta mukaan ruksittu lisävaruste) on pultattu yläkulmistaan auton runkoon ja alareuna on takapenkkien takana. Tuo käy takapenkkien taakse, sit kun teet siitä pakun uudemmissa menee hankalaksi, omassakin vääränmerkkisessä turvaverhojen mukana hävisi etupenkkien takaa kiinikkeet väliverkolle. No siis tuo verkko on nyt kiinni tuolla katossa takakiinnikkeissään  Ja etupenkkien takaa löytyy toiset ihan samanlaiset kiinnityspisteet  Eli jos siis haluan palauttaa tuon "oikeammaksi" pakuksi, niin verkko vain siirretään noihin etummaisiin pisteisiinsä, jolloin sen alareuna nojaa etupenkkeihin. Lattiapintaahan tuossa on takapenkit kaadettuna aika täsmälleen 120 leveän runkopatjan verran  Tiedä sitten mitä ikinä tarkoitatkaan "uudemmalla" kun tässäkin on nyt kyseessä Berlingo III XL -20, joka on siis tälläkin hetkellä yhä tuotannossa oleva malli, jota saa siis myös Peugeotina, Opelina ja Toyotana, sekä ihan piakkoin myös Fiattina. Kun taasen esim. Caddy on aina ollut paku, johon on istutettu takajakkarat vähän niin kuin väkisin. Eihän tuossa nykyisessä VAG-perheen keksinnössä ole enää edes aukeavia takaikkunoitakaan lainkaan, eikä siinä ed. versiossakaan ollut kuin ne tiskistysluukut, jotka nekin on nyt sitten poistettu 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 18.08.2023 11:19 |
Viestit: 5834 Paikkakunta: Lahti
|
Lainaa: Tiedä sitten mitä ikinä tarkoitatkaan "uudemmalla" kun tässäkin on nyt kyseessä Berlingo III XL -20, joka on siis tälläkin hetkellä yhä tuotannossa oleva malli, Eikös tuossa ole ikkunaturvaverhoja koko sivulle? vääränmerkkisessä (Mondeo-12) toi kiinnitysmahdollisuus etupenkkien taakse hävisi niiden myötä, ja jos autosta siis tekee henkilöpakun niin eihän siinä silloin ole takapenkkejä.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 18.08.2023 12:30 |
Viestit: 1937 Paikkakunta: Helsinki
|
Xari kirjoitti: Eikös tuossa ole ikkunaturvaverhoja koko sivulle? vääränmerkkisessä (Mondeo-12) toi kiinnitysmahdollisuus etupenkkien taakse hävisi niiden myötä, ja jos autosta siis tekee henkilöpakun niin eihän siinä silloin ole takapenkkejä. Eikös tuossa sivuverho ole about koko matkalle  Mikä on "henkilöpaku"? Meinaat siis henkilöautosta tehty paku, pakun disuverolla? Silloinhan siinä ei tosiaan ole istuinpaikkoja kuin kuskin vieressä ja that's it. Tokihan myös tästä Berlingosta saisi siis tehtyä sellaisen, mutta tätä saa kaupasta myös ihan valmiinakin pakuna, jopa 1+2 paikkaisena, joten kannattaako ha:sta muutoskatsastaa, onkin jo kokonaan toinen juttu.
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 19.08.2023 15:07 |
Viestit: 5834 Paikkakunta: Lahti
|
HiTec kirjoitti: Mikä on "henkilöpaku"? Meinaat siis henkilöautosta tehty paku, pakun disuverolla? Silloinhan siinä ei tosiaan ole istuinpaikkoja kuin kuskin vieressä ja that's it. Tokihan myös tästä Berlingosta saisi siis tehtyä sellaisen, mutta tätä saa kaupasta myös ihan valmiinakin pakuna, jopa 1+2 paikkaisena, joten kannattaako ha:sta muutoskatsastaa, onkin jo kokonaan toinen juttu. Meinaan siis vähän semmoista mitä aloittaja tarkoittaa... Toinen juttu on että henkilöberlingoa ei enään saa kuin sähköisenä ja sähköpakun saa sit 5 paikkaisena ilman tolkutonta lisähintaa, aiemmin henkilöautosta muutetun jälleenmyyntiarvo saattoi olla vähän toista kun alkuperäisen pakun, uutenahan noi maksoi suht saman.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 19.08.2023 15:56 |
Viestit: 1937 Paikkakunta: Helsinki
|
Xari kirjoitti: Toinen juttu on että henkilöberlingoa ei enään saa kuin sähköisenä Vaan kuin Peugeot, Opel taikka Toyota? Kyllähän Berlingoakin yhä tehdään polttiksella henkilöpakunakin, mutta suomen maahantuontiohjelmasa se ei enää ole mukana.
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 19.08.2023 16:55 |
Viestit: 1176
|
Henkilöauton muuntaminen pakuksi poistamalla takapenkit, onkin mielenkiintoinen juttu. Katsastuksessa ollaan kiinnostuneita lähinnä takapenkin poistosta, mutta ei juuri muusta. Tehdastekoisessa versiossa on yleensä ainakin kuljettajan takana suoja ja tavaratilassa sidontapisteet. En tiedä vaaditaanko niitä N1 luokan autossa, mutta sidontapisteet aina löytyy. Toisaalta sanotaan, että kuormansidonnan pitää kestää koko kuorman massan eteen ja puolet sivuille ja taakse. Mitenkä vaikkapa hitsikaasupullon, tai jääkaapin sidot, jos ei ole sidontalenkkejä? Varsinaiset sidontamääräykset löytyy vain N2 ja N3 luokan ajoneuvoille. Onko edes olemassa mitään säädöksiä alle 3,5 tonnisille. Sellainen toki löytyy, että kuorma ei saa haitata ajoa vaikkapa näkemisen suhteen ja jotain ulottuvuuksista auton ulkopuolelle on säädöksiä, sekä tietysti massan suuruus.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
lucaf
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 20.08.2023 12:54 |
Viestit: 172 Paikkakunta: Tuusula
|
Aakku kirjoitti: Henkilöauton muuntaminen pakuksi poistamalla takapenkit, onkin mielenkiintoinen juttu. Katsastuksessa ollaan kiinnostuneita lähinnä takapenkin poistosta, mutta ei juuri muusta. Just tämä  . Oma pakuni on siis Xsara Picasso. Kun tykkään pitää mukana autossa polttoaine-epätaloudellisesti kaikenlaista työkalua ja muuta kampetta niin pistihän tämä vähän miettimään. Joku "suksiboksin" kaltainen matala laatikko joka täyttää koko takaosan pituuden, voisi olla kiinnostava ratkaisu. Tai jos sijoittaisi jäätävän kokoisen ovesta-oveen leveän, ja hattuhyllyyn asti pitkän styroksikuution etuistuinten taakse  . Tosiaan google ei tarjonnut mitään kiinnostavia valmisratkaisuja tähän automalliin.
Xsara Picasso 1.6 HDI 2007 360tkm
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 20.08.2023 17:07 |
Viestit: 1242
|
Nykyään tulee punottua tavarat kiinni, olisiko sitä aikuistunut tai jotain sellaista? 806/Evasion ei ollut kovin helppo kuljetin vaikka istuimien kiinnityskohdat tarjosivatkin minimaalisen mahdollisuuden sitoa kuormaa. Jos olisi tarve kuljettaa säännöllisesti tavaraa eikä takaistuimia juurikaan käytä, laittaisin paksun fimivanerin kiinni lattiaan istuinten pulteilla ja lattiakiinnityksiin, jonka jälkeen sommittelisin kuormalenkkejä vaneriin näppärästi käytettäviin kohtiin.
Liitteet: |

806_Partner.png [ 90.39 KiB | Katsottu 5387 kertaa ]
|
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 20.08.2023 20:48 |
Viestit: 1937 Paikkakunta: Helsinki
|
Sitruunaseppä kirjoitti: Jos olisi tarve kuljettaa säännöllisesti tavaraa eikä takaistuimia juurikaan käytä, laittaisin paksun fimivanerin kiinni lattiaan istuinten pulteilla ja lattiakiinnityksiin, jonka jälkeen sommittelisin kuormalenkkejä vaneriin näppärästi käytettäviin kohtiin. Näihin on saatavissa myös ihan virallisia pyörätuoli-muutossarjoja 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 21.08.2023 07:56 |
Viestit: 5834 Paikkakunta: Lahti
|
Lainaa: Lattiapintaahan tuossa on takapenkit kaadettuna aika täsmälleen 120 leveän runkopatjan verran Paljos tuolla patjalla on pituutta, tuollaisesta sais hyvän reissuauton pienellä varustelulla.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 21.08.2023 08:29 |
Viestit: 1242
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 21.08.2023 08:41 |
Viestit: 1937 Paikkakunta: Helsinki
|
Xari kirjoitti: Lainaa: Lattiapintaahan tuossa on takapenkit kaadettuna aika täsmälleen 120 leveän runkopatjan verran Paljos tuolla patjalla on pituutta, tuollaisesta sais hyvän reissuauton pienellä varustelulla. Siis ihan normaali, täysmittainen vakiopatja 120x200. Ja tosiaan jopa kovareunaisena runkopatjanakin, mutta tuo vaatii pituutensa puolesta tämän jatketun XL-mallin korin, lyhyempään M-malliin tuo patja ei mahdu. Ja kyllä, näistä on myös tehty Keski-Euroopassa jopa ihan camper-versioita ylösnostettavine kattoineen yms. vaan kun Suomessa tuollaista ei hyväksytä, nostettava katto pitää olla ala-asennossaa, josta mitataan sisäkorkeus, riittääkö se matkailuautoksi vaiko eikö. https://www.electrichunter.com/ev-news/ ... adventuresSitruunaseppä kirjoitti: Ihan uteliaisuudesta, onko XL-mallisia Suomessa? Toyotana tms.? Tämä omani on nimenomaan Berlingo XL -20 ja näitä saa myös toisenlaisilla keulamerkeillä jos ei tuo "alikessu" keulalla kiinnosta. Samaten tarjontaa on niin 5- kuin 7-paikkaisenakin ja tämä omani on 5-paikkainen, jotta saatiin 1450kg vetomassat tuota as.vaunuamme varten. 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 22.08.2023 19:30 |
Viestit: 1242
|
Vähä toi on hieno! XL! Täällä maalla isolamppuinen, kohta 20-vuotias Darlingo on kurko peli. Voi että! Stadilaiset .... sathana!
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 22.08.2023 20:25 |
Viestit: 1937 Paikkakunta: Helsinki
|
^Kiithoosh  On muuten 2. ikinä ihan uutena ostamani auto, se eka oli Peugeot Partner 1.9d -99 - ai miten niin meillä näihin smurffibusseihin ihastuttu Jotain blogin tynkää tästä nykyisestä autostani rinnakkais-forumilla: LinkkiSekä tietty valokuva-albumia: Linkki
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Henkilöautopakun "takakontin" turvallisuus Lähetetty: 24.08.2023 21:58 |
Viestit: 5834 Paikkakunta: Lahti
|
HiTec kirjoitti: näistä on myös tehty Keski-Euroopassa jopa ihan camper-versioita ylösnostettavine kattoineen yms. vaan kun Suomessa tuollaista ei hyväksytä, nostettava katto pitää olla ala-asennossaa, josta mitataan sisäkorkeus, riittääkö se matkailuautoksi vaiko eikö. Tällähän ei ole mitään väliä jos tekee henkilöautosta ajatuksena tilapäisyöpyminen reissussa jos hotellia ei satukaan just aina löytymään. Vähän tähän malliin, kattoteltta nyt tosin jää pois https://www.youtube.com/watch?v=tf9BL90CtgU
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
|